AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #21 Skrevet 30. mars 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror det er mange som er lei av barna sine nå. Det er sikkert koselig å se dem et par timer mellom henting i barnehage og leggetid, men en hel dag? Får være grenser. Anonymkode: 44035...fa9 Ja, det er grunnen Vi har ett barn bare og muligens rett til plass om alt fortsetter å holde stengt. Jeg er likevel for en løsning som gjør at ikke hele verdensøkonomien kollapser. Jeg er for løsninger som gjør at langtidssyke og alvorlig syke kan få behandling sålenge det er forsvarlig for tilstander som IKKE er bare korona. Helse er også andre ting er korona skjønner du. Anonymkode: ae9a4...75d 7
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #22 Skrevet 30. mars 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker som ekspertene at corona ikke er farlig for friske folk. Anonymkode: 3d2c2...ea0 Det er nok ikke hva "ekspertene" sier gitt. Leger fra intensivavdelinger fra hele verden advarer om at dette rammer mange unge og friske alvorlig. 13 minutter siden, Hr. Aktiv skrev: Respirator? Altså snittalderen for fork som blir svært syke er høy. Har du helseproblemer fra før bør du skygge banen litt, men ikke ellers. Nå har de stoppet en hel verden fordi helsevesnet skal klare å ta unna de syke. Altså ennda ligger dødsraten her hjemme under det den normalt gjør ved vanlig influensa i %. Vi står ovenfor en katastrofe slik de holder på nå. Bare vent å se. Ikke bare mister vi en del gamle folk, men hele verdensøkonomien står for fall. Når vi vet hvordan folk blir når de ikke har noen ting og i tillegg er sultne? Herregud sier jeg. En veldig stor andel av de i respirator er mellom 30 og 50 år. Og mange steder har de begynt å ikke ta inn eldre folk i respirator lenger fordi kapasiteten allerede er sprengt med alle de yngre i respirator. Så de gamle blir bare etterlatt for å dø. Og dødsraten her i landet eller noe som helst annet sted vet vi ingen ting om enda siden det ofte tar lang tid fra man er smittet til man til slutt dør. Den 38 årige ivrige maraton løperen som man trudde var det første tilfellet i Italia lå f.eks 18 dager i respirator før han ble skrevet ut etter å så vidt ha overlevd (mens nesten alle andre som kom i respirator rundt samme tiden i Italia har nå dødd). Anonymkode: 80b2e...478 5
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #23 Skrevet 30. mars 2020 Helt ærlig så må vi nordmenn slutte å være så passive nå! Vi foreldre må jo starte noe opprør hvis skolene ikke åpner etter påske? Dette er absurd skal vi bare finne oss i det? Anonymkode: 79abe...a59 2
MFO Skrevet 30. mars 2020 #24 Skrevet 30. mars 2020 Vi har virkelig nytt denne tiden sammen som familie og har prioritert mye jobb på kveldstid. Som familie har dette altså vært helt topp, men spørsmålet er hvilket samfunn vi kommer tilbake til. Tror mange er mer bekymret for det enn selve viruset. 6
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #25 Skrevet 30. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: En veldig stor andel av de i respirator er mellom 30 og 50 år. Det er estimerte at flere titalls tusen har eller har hatt korona i Norge, antakeligvis en overvekt av yngre (smitte fra skiferie, spredt videre til venner, kolleger og familie). Er det mange av disse som ligger i respirator? Anonymkode: 58fd4...70f 10
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #26 Skrevet 30. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nok ikke hva "ekspertene" sier gitt. Leger fra intensivavdelinger fra hele verden advarer om at dette rammer mange unge og friske alvorlig. En veldig stor andel av de i respirator er mellom 30 og 50 år. Og mange steder har de begynt å ikke ta inn eldre folk i respirator lenger fordi kapasiteten allerede er sprengt med alle de yngre i respirator. Så de gamle blir bare etterlatt for å dø. Og dødsraten her i landet eller noe som helst annet sted vet vi ingen ting om enda siden det ofte tar lang tid fra man er smittet til man til slutt dør. Den 38 årige ivrige maraton løperen som man trudde var det første tilfellet i Italia lå f.eks 18 dager i respirator før han ble skrevet ut etter å så vidt ha overlevd (mens nesten alle andre som kom i respirator rundt samme tiden i Italia har nå dødd). Anonymkode: 80b2e...478 Som det er gjentatt i uendelighet så kan du ikke sammenligne Italia med Norge. Anonymkode: 3d2c2...ea0 9
Isambard Skrevet 30. mars 2020 #27 Skrevet 30. mars 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når dere ivrer sånn etter at skoler og barnehager skal åpne så fort som mulig 14 april fordi det er så travelt hjemme hos dere selv nå, bryr dere dere ikke om at når barnehagene og skolene åpner, så kommer barna til å smitte hverandre og ta med smitten hjem til DERE? Handler alt bare om at barna MÅ i barnehage/skole for nå orker dere ikke mer? Hva gjør dere da når dere selv blir sengeliggende, evt må inn på sykehus i respirator i flere uker? Altså, jeg bare lurer på hva dere egentlig tenker i hodene deres og hvorfor å sende barna avgårde trumfer alt annet? Opplys meg. Anonymkode: 2ce90...668 Svar først på hva er planen din er. Hvordan skal Norge bli helt ferdig med koronaviruset?. Vi kan stenge ned alt og stoppe korona, men det kommer jo bare tilbake når man åpner igjen. 9
Tuttifrutti843950 Skrevet 30. mars 2020 #28 Skrevet 30. mars 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig bryr jeg meg. Det er derfor jeg bare mener de skal tilbake så fort som mulig og ikke før. Det er noe annet å være sliten av en ekstrem hverdag enn å være lei av barna. Man kan også bli svært syk av voldsomme mengder stress, f.eks. på grunn av økonomiske problemer eller kombinasjon av høyt press fra jobb og vanskelige barn i en hverdag som ikke er tilpasset dem. Anonymkode: 97b35...733 Det tenker ikke myndighetene på, eller hva dette gjør psykisk mot barn de trenger være sosiale med andre barn! Det er jo en skandale om skolene ikke åpner etter påske, pga 20 døde 80 åringer??
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #29 Skrevet 30. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt ærlig så må vi nordmenn slutte å være så passive nå! Vi foreldre må jo starte noe opprør hvis skolene ikke åpner etter påske? Dette er absurd skal vi bare finne oss i det? Anonymkode: 79abe...a59 Ja, det skal dere finne dere i. Anonymkode: 509a2...965 11
Hr. Aktiv Skrevet 30. mars 2020 #30 Skrevet 30. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nok ikke hva "ekspertene" sier gitt. Leger fra intensivavdelinger fra hele verden advarer om at dette rammer mange unge og friske alvorlig. En veldig stor andel av de i respirator er mellom 30 og 50 år. Og mange steder har de begynt å ikke ta inn eldre folk i respirator lenger fordi kapasiteten allerede er sprengt med alle de yngre i respirator. Så de gamle blir bare etterlatt for å dø. Og dødsraten her i landet eller noe som helst annet sted vet vi ingen ting om enda siden det ofte tar lang tid fra man er smittet til man til slutt dør. Den 38 årige ivrige maraton løperen som man trudde var det første tilfellet i Italia lå f.eks 18 dager i respirator før han ble skrevet ut etter å så vidt ha overlevd (mens nesten alle andre som kom i respirator rundt samme tiden i Italia har nå dødd). Anonymkode: 80b2e...478 Om du løper maraton sier ingenting om din helsetilstand. Det er så mange som skal gjennomføre maraton som en slags overmenneskelig test der "ja jeg greide det til tross for mine problemer". Et maraton sliter hardt på kroppen så blir du syk like etterkant altså du er smittet rett før løpet så setter du tilbake kroppens immunforsvar slik at du blir både lettere syk og alvorligere syk. Dette er ingen hemmelighet. Selv topp trente maratonløpere bruker uker og kansje mnd. å få et maraton utav beina. Resten har underliggende sykdommer de enten vet om eller ikke visste om fra før. De ligger i risikogruppa uansett. 2
MollyJones Skrevet 30. mars 2020 #31 Skrevet 30. mars 2020 10 minutter siden, Hr. Aktiv skrev: Hva tror du? De regner med at ca. 2,5 mill vil bli syke av denne sykdommen på landsbasis. Hittill har 4226 stykker blitt det på ca. 1 mnd. sykdommsforløp. Ta frem kuleramma å regn selv. Hva jeg tror er heldigvis irrelevant. Jeg er hverken lege, virusekspert eller noe annet - det er derfor jeg poengterer at jeg stoler på myndighetenes råd og vurderinger. Men - jeg tror at slike nedlatende kommentarer som du kommer med her "hva tror du - ta fram kuleramma og regn selv" er skikkelig unødvendige, og bare skaper dårlig stemning. Det trenger man ikke å være ekspert for å tro. 5
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #32 Skrevet 30. mars 2020 Jeg synes ikke at barnehageansatte og lærere skal måtte risikere sin egen og sin families helse og LIV, bare fordi foreldre synes det er stress å ta vare på sine egne barn. Skjerpings! Ja, dere får kanskje ikke gjort så mye papirarbeid som dere ville gjort til vanlig, men det må dere nesten ta opp med sjefen deres. Alle må gjøre en innsats nå! Til og med barna. Dette er et supert tidspunkt for barna å være litt selvstendige. Anonymkode: 19328...178 10
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #33 Skrevet 30. mars 2020 2 minutter siden, MollyJones skrev: Hva jeg tror er heldigvis irrelevant. Jeg er hverken lege, virusekspert eller noe annet - det er derfor jeg poengterer at jeg stoler på myndighetenes råd og vurderinger. Men - jeg tror at slike nedlatende kommentarer som du kommer med her "hva tror du - ta fram kuleramma og regn selv" er skikkelig unødvendige, og bare skaper dårlig stemning. Det trenger man ikke å være ekspert for å tro. Kansje du skal tenke litt mer kritisk og ikke stole blindt på myndigheter og media? Anonymkode: 79abe...a59
jabx Skrevet 30. mars 2020 #34 Skrevet 30. mars 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker som ekspertene at corona ikke er farlig for friske folk. Anonymkode: 3d2c2...ea0 Jo, flere friske har blitt alvorlig syke av viruset. 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #35 Skrevet 30. mars 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når dere ivrer sånn etter at skoler og barnehager skal åpne så fort som mulig 14 april fordi det er så travelt hjemme hos dere selv nå, bryr dere dere ikke om at når barnehagene og skolene åpner, så kommer barna til å smitte hverandre og ta med smitten hjem til DERE? Handler alt bare om at barna MÅ i barnehage/skole for nå orker dere ikke mer? Hva gjør dere da når dere selv blir sengeliggende, evt må inn på sykehus i respirator i flere uker? Altså, jeg bare lurer på hva dere egentlig tenker i hodene deres og hvorfor å sende barna avgårde trumfer alt annet? Opplys meg. Anonymkode: 2ce90...668 Noen av dem ønsker nok å kunne gå tilbake på jobb slik at de kan sette mat på bordet og sørge for tak over hodet. Men DU kan jo bare punge ut du, for alle disse som sliter økonomisk nå. Betal eller hold kjeft. Anonymkode: 152a8...6a5 10
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #36 Skrevet 30. mars 2020 1 minutt siden, jabx skrev: Jo, flere friske har blitt alvorlig syke av viruset. Link? Og da mener jeg noe som ikke har blitt bevist som fake news som de unge i respirator Anonymkode: 79abe...a59
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #37 Skrevet 30. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg synes ikke at barnehageansatte og lærere skal måtte risikere sin egen og sin families helse og LIV, bare fordi foreldre synes det er stress å ta vare på sine egne barn. Skjerpings! Ja, dere får kanskje ikke gjort så mye papirarbeid som dere ville gjort til vanlig, men det må dere nesten ta opp med sjefen deres. Alle må gjøre en innsats nå! Til og med barna. Dette er et supert tidspunkt for barna å være litt selvstendige. Anonymkode: 19328...178 Slutt å overdramstiser. Hvor mange ansatte på rema 1000 dør av dette tror du, selv om de jobber og omgås masse folk... Hva er det egentlig folk tror vi skal gjøre? Å vente måneder utgjør ingen forskjell, da er alt akkurat som før. Ingen som helst grunn til å tro at sykehusene er overbelasta Anonymkode: 58fd4...70f 12
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #38 Skrevet 30. mars 2020 Jeg er enig med HI, håper virkelig skoler/bhg blir stengt en stund til. Jeg tror det vil blomstre opp med smitte hvis det åpner allerede etter påske. Ja, det er veldig travelt om dagene. Mannen er på jobb som vanlig, og jeg jobber på kveldstid. På dagen er jeg "lærer" for en motivasjonsløs ungdomsskoleelev, samtidig som jeg skal aktivisere barnehagebarnet. Er ganske ferdig før jeg får kommet meg på jobb for å si det slik. Men!!! Heller denne hverdagen en stund til, enn å kanskje få alvorlig syke barn, bli veldig syk selv, eller miste mine foreldre eller svigers. Det virker veldig som en loddtrekning om du blir alvorlig syk eller knapt merker det. Anonymkode: 49729...133 9
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #39 Skrevet 30. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Slutt å overdramstiser. Hvor mange ansatte på rema 1000 dør av dette tror du, selv om de jobber og omgås masse folk... Hva er det egentlig folk tror vi skal gjøre? Å vente måneder utgjør ingen forskjell, da er alt akkurat som før. Ingen som helst grunn til å tro at sykehusene er overbelasta Anonymkode: 58fd4...70f Det er for tidlig å vite. Grunnen til at Norge har så lave tall i forhold til andre land er jo fordi det vi gjør funker. Det er galskap å åpne barnehager og skoler for alle nå. Jeg er heller for at de åpner for elever som virkelig trenger det. Anonymkode: 19328...178 7
Hr. Aktiv Skrevet 30. mars 2020 #40 Skrevet 30. mars 2020 7 minutter siden, MollyJones skrev: Hva jeg tror er heldigvis irrelevant. Jeg er hverken lege, virusekspert eller noe annet - det er derfor jeg poengterer at jeg stoler på myndighetenes råd og vurderinger. Men - jeg tror at slike nedlatende kommentarer som du kommer med her "hva tror du - ta fram kuleramma og regn selv" er skikkelig unødvendige, og bare skaper dårlig stemning. Det trenger man ikke å være ekspert for å tro. Skaper ingen dårlig stemning av det. Det er et enkelt regnestykke til de som tror dette er en kort nedstenging. Siste prognose er 18 mnd. til med nedstenging. Det betyr sen høst 2021. Men dette tør ikke media å komme med så mye ennda for da blir det folkeopprør. Stadig flere blir syke nå og ant. plasser på sykehus med tilgang til respirator er allerede tynget. Grafen av syke vil øke ganske bratt etter hvert her nå og det må den den også ellers rekker vi ikke å bli ferdig til neste jul engang. 4
Fremhevede innlegg