AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #61 Skrevet 30. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barneskoler og barnehager bør åpnes umiddelbart slik FHI anbefaler. Små barn rammes ikke av viruset, men det koster samfunnet enorme summer at foreldre ikke kan jobbe som normalt ettersom de må passe barna selv. Anonymkode: 598fa...dc2 Det døde vel akkurat et spedbarn i Chicago? Anonymkode: 509a2...965 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #62 Skrevet 30. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ønsker at skolene og bhg skal være stengt. (To barns mor og hjemmekontor) Anonymkode: 5f757...736 Det er ikke barnehageplikt i Norge. Det vil heller ikke bli oppmøteplikt på skolene når de åpner. Så du kan absolutt fortsette som du gjør nå så lenge du vil Anonymkode: 58fd4...70f 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #63 Skrevet 30. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Små barn rammes ikke av viruset, m Det er uhelig å begynne å komme med bastante uttalelser om dette. Fakta er at vi vet ikke, det viser seg mange barn får milde eller lite symptomer, men de kan fortsatte smitte andre. Det er ikke så heldig i utgangspunktet for da sender man jo gjerne barn som virker friske, i barnehagen/på skolen hvor de kan smitte et større antall barn og voksne uten at man vet om det. Anonymkode: 2ce90...668 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #64 Skrevet 30. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke barnehageplikt i Norge. Det vil heller ikke bli oppmøteplikt på skolene når de åpner. Så du kan absolutt fortsette som du gjør nå så lenge du vil Anonymkode: 58fd4...70f Nettopp, men ikke sitt og dikter hva vi andre må Anonymkode: 79abe...a59
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #65 Skrevet 30. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke barnehageplikt i Norge. Det vil heller ikke bli oppmøteplikt på skolene når de åpner. Så du kan absolutt fortsette som du gjør nå så lenge du vil Anonymkode: 58fd4...70f Om det blir oppmøteplikt på skolene vet du vel strengt tatt ikke noe om? Anonymkode: 509a2...965 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #66 Skrevet 30. mars 2020 11 minutter siden, AnonymBruker said: Leste akkurat om en 5mnd baby i Norge som var rammet. Med pusteproblemer. Anonymkode: 5f757...736 Babyer får influensa og andre luftveisinfeksjoner. Skal man stenge skoler og barnehager hver gang en unge blir syk? Anonymkode: 598fa...dc2 6
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #67 Skrevet 30. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det er uhelig å begynne å komme med bastante uttalelser om dette. Fakta er at vi vet ikke, det viser seg mange barn får milde eller lite symptomer, men de kan fortsatte smitte andre. Det er ikke så heldig i utgangspunktet for da sender man jo gjerne barn som virker friske, i barnehagen/på skolen hvor de kan smitte et større antall barn og voksne uten at man vet om det. Anonymkode: 2ce90...668 Det er ingenting som tyder på at barn er veldig smittsomme ettersom de i svært liten grad rammes av viruset selv. Derimot er det grunn til å tro at eldre slektninger, som er i risikogruppa, nå må passe barn i større grad og dermed øker sannsynligheten for alvorlige sykdomsforløp. Anonymkode: 598fa...dc2 6
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #68 Skrevet 30. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Babyer får influensa og andre luftveisinfeksjoner. Skal man stenge skoler og barnehager hver gang en unge blir syk? Anonymkode: 598fa...dc2 Nei, men man kan godt gjøre det når vi står midt i en pandemi som gjør at helsevesenet har måttet endre sine rutiner for palliativ behandling. Anonymkode: 509a2...965 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #69 Skrevet 30. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er ingenting som tyder på at barn er veldig smittsomme ettersom de i svært liten grad rammes av viruset selv. Det er heller ingenting som tyder på det motsatte fordi vi vet ikke. Alle rapportene som kommer om dette viser at vi ikke vet, vi antar, vi tror, vi synser. Vi vet ikke. Så lenge vi ikke vet, så bør man være på den sikre siden. Når man vet - enten eller - så kan man ta grep videre utifra det. Det må altså trekkes ut i tid for å få nok informasjon til å kunne ta bedre valg. Anonymkode: 2ce90...668 3
Pås Skrevet 30. mars 2020 #70 Skrevet 30. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, men man kan godt gjøre det når vi står midt i en pandemi som gjør at helsevesenet har måttet endre sine rutiner for palliativ behandling. Anonymkode: 509a2...965 Du vet at det norske helsevesen fremdeles venter på det store innrykket sant? Veldig god kapasitet, og nå har Haukeland sykehus begynt å skrive ut pasienter! 5
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #71 Skrevet 30. mars 2020 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kJrao6/flere-sykehussenger-staar-tomme-bekymret-for-pasientene Østfolds største sykehus har de siste årene vært overfylt og overbelastet, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå. Nå står omtrent 20 prosent av sengene tomme. Anonymkode: 437ce...d63
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #72 Skrevet 30. mars 2020 13 minutter siden, AnonymBruker said: Om det blir oppmøteplikt på skolene vet du vel strengt tatt ikke noe om? Anonymkode: 509a2...965 Nei det var en gjettning. Men det er jo garantert slik det blir. Så hvis skolene åpner etter påske uten oppmøteplikt så er jo problemet løst for alle foreldre som mener det ikke er trygt å sende barna sine på skolen 😊 Og alle blir fornøyde. Anonymkode: 58fd4...70f 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #73 Skrevet 30. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Det er heller ingenting som tyder på det motsatte fordi vi vet ikke. Alle rapportene som kommer om dette viser at vi ikke vet, vi antar, vi tror, vi synser. Vi vet ikke. Så lenge vi ikke vet, så bør man være på den sikre siden. Når man vet - enten eller - så kan man ta grep videre utifra det. Det må altså trekkes ut i tid for å få nok informasjon til å kunne ta bedre valg. Anonymkode: 2ce90...668 Jo, vi vet av smittetallene. Barn er ekstremt underrepresentert. Føre var er også et helt håpløst argument, ettersom det kan benyttes i absolutt alle tilfeller. Trafikkdøde? Forby alle biler. Togulykker? Forby tog. Føre-var-prinsippet må selvfølgelig veies opp mot de totale kostnadene, og i dette tilfellet er det helt åpenbart at stengte barnehager og skoler koster langt mer enn nytten. Anonymkode: 598fa...dc2 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #74 Skrevet 30. mars 2020 1 minutt siden, Pås skrev: Du vet at det norske helsevesen fremdeles venter på det store innrykket sant? Veldig god kapasitet, og nå har Haukeland sykehus begynt å skrive ut pasienter! Du vet kanskje ikke hva palliativ behandling betyr? Jeg er klar over at helsevesenet i Norge ikke er overveldet pr nå, det er fordi tiltakene vi har funker. Mens i Stockholm har man nylig måttet be om hjelp, i tillegg til å sette opp feltsykehus. Det endrer ikke det faktum at jeg er fascinert over at mange fnyser av et smittsomt virus som krever endringer i regelverket for palliativ behandling. Dette er et virus som gir en såpass jævlig og skremmende død, at man har besluttet at de mest kritiske Corona-pasientene må få palliativ behandling raskere enn normalen. Hvor ofte har en slik endring kommet på grunn av en vanlig sesonginfluensa? Og allikevel sitter altså enkelte og trekker på skuldrene og lurer på hvorfor man gjør tiltak. Min bestemor er gammel. Hun har sikkert ikke all verdens tid igjen, uansett hva som skjer. Men jeg unner både henne, og alle andre, en avslutning som er bedre enn det som skjer nå, så langt det er mulig. Anonymkode: 509a2...965 6
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #75 Skrevet 30. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jo, vi vet av smittetallene. Barn er ekstremt underrepresentert. Feil. Vi vet at de får lite og milde symptomer. Vi vet ikke at de ikke BÆRER SMITTEN I SEG. Må du ha det inn med teskje? Anonymkode: 2ce90...668 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #76 Skrevet 30. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når dere ivrer sånn etter at skoler og barnehager skal åpne så fort som mulig 14 april fordi det er så travelt hjemme hos dere selv nå, bryr dere dere ikke om at når barnehagene og skolene åpner, så kommer barna til å smitte hverandre og ta med smitten hjem til DERE? Handler alt bare om at barna MÅ i barnehage/skole for nå orker dere ikke mer? Hva gjør dere da når dere selv blir sengeliggende, evt må inn på sykehus i respirator i flere uker? Altså, jeg bare lurer på hva dere egentlig tenker i hodene deres og hvorfor å sende barna avgårde trumfer alt annet? Opplys meg. Anonymkode: 2ce90...668 Folk, ts, kommer til å dø av konsekvensene av tiltak også. Verden er ikke sånn skapt at det ene alternativet er fulle tiltak og veldig få dør eller færre tiltak og flere dør. Eksperter mener tvert imot at kostnadene (i liv) trolige er høyere ved selve tiltakene enn ved corona. For 5-åringen spiller det nok ikke så stor rolle om dødstallene her og nå er 10 000 eller om dødstallene som følge av tiltakene over de neste 10 årene av hens liv er 20 000. Tvert imot vil nok barnet foretrekke det første. De som vil foretrekke siste alternativ (få døde nå men flere døde i fremtiden) er eldre. Eldre med politisk makt som neppe er i live når 5-åringen må betale regninga. Det er absolutt ingen som tror at 5-åringer i skole eller barnehage utgjør noen risiko. De i seg selv vil dermed ikke verken øke eller senke antallet døde verken på sikt eller her og nå. Men foreldrene deres i arbeid vil trolig redde liv. På sikt. Anonymkode: 0bbb1...a93 5
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #77 Skrevet 30. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei det var en gjettning. Men det er jo garantert slik det blir. Så hvis skolene åpner etter påske uten oppmøteplikt så er jo problemet løst for alle foreldre som mener det ikke er trygt å sende barna sine på skolen 😊 Og alle blir fornøyde. Anonymkode: 58fd4...70f Nei, det er ingen garanti for det. Ikke minst fordi det vil bli ekstremt klønete for skolene å skulle drive opplæring rundt frivillig oppmøte. Da blir isåfall skolene et tilbud om oppbevaring, ikke opplæring. Anonymkode: 509a2...965 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #78 Skrevet 30. mars 2020 47 minutter siden, AnonymBruker said: Isåfall syns jeg du skal begynne å skrike om at vi skal stenge matbutikken. Hvorfor de som arbeider i matbutikken risikerer sitt liv og helse bare fordi at du ikke gidder å dyrke egen mat i hagen? Skjerp deg! Alle må gjøre en innsats. Du også. På tide at du blir litt mer selvstendig og tar ansvar for eget liv! Anonymkode: 437ce...d63 Jeg jobber i butikk. Går til og fra jobb (1 time hver vei). Holder meg inne og går på matbutikken 1 gang i uken. Skjønner ikke hva du mener med at jeg ikke er selvstendig eller tar ansvar for eget liv?/ Anonymkode: 19328...178
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #79 Skrevet 30. mars 2020 Jeg er på ingen måte lei av barna. Har funnet gode rutiner på å kombinere hjemmeskole og hjemmekontor så for min egen del storkoser meg meg og kunne gjerne hatt det slik lenge! MEN, det er faktisk noen av oss som klarer å tenke litt lenger, og som klarer å se et større perspektiv.. Jeg er livredd for hvordan dette vil påvirke økonomien både i samfunnet og privatpersoner, samt den psykososiale effekten. Det virker som folk flest ikke klarer å skjønne at vi ikke kan starte der vi slapp når situasjonen er over. ringvirkningene blir enorme og vil vare i årevis! Derfor mener jeg at skoler må åpne etter påske, mens restriksjoner rundt større fornøyelsesbaserte samlinger kan vare lenger. De med mulighet for hjemmekontor kan fortsette om det Det handler altså ikke om å sende barna vekk så kjapt som mulig, men om å sørge for et fungerende samfunn på lang sikt. Anonymkode: 72c39...f81 8
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #80 Skrevet 30. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i butikk. Går til og fra jobb (1 time hver vei). Holder meg inne og går på matbutikken 1 gang i uken. Skjønner ikke hva du mener med at jeg ikke er selvstendig eller tar ansvar for eget liv?/ Anonymkode: 19328...178 Slutt å handle mat på butikken! Dyrk din egen mat. Hvorfor skal de i matbutikken ofre livet og helsen sin fordi at du er lat? Anonymkode: 437ce...d63 4
Fremhevede innlegg