Gå til innhold

Kan noen heletatt forstå tegnespråk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat som et norsk ord (film, sending, lys, matte osv) kan ha flere betydninger alt eller hvilken sammehneng det står i, kan et tegn i tegnspråk ha mange forskjellige betydninger. Når man kommuniserer med tegn må man se på ansiktsuttrykk og kroppsspråk for å forstå noe som helst. Døve er ofte gode til det, selv om de ikke hører ordene.

Tegnspråk har oppstått og blitt utviklet i "lommer" rundt omkring lenge før man kunne ha videosamtaler og slikt, så det er ikke rart at det ikke finnes et standardisert tegnspråk. Men tegn er i bunn og grunn miming og symboler, så ord som å spise eller kjøre bil vil være omtrent det samme på alle tegnspråk, så to døve fra forskjellige land vil sannsynligvis forstå hverandre lettere enn to hørende.

Anonymkode: 06d74...2a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man beveger hender og armer. Men eksempel. Hvis jeg skulle sagt.

PLADASK HOMOER I DUSJEN

Er det noe tegnespråk for det?

Bare vet ikke hvordan det helt fungerer. Kan umulig være så mye håndhevelser for det vel for så mange ord?

Anonymkode: 77339...e4a

Det du vil oversette gir jo ingen mening på norsk akkurat. Men jo, det finnes tegn for det meste, og Norsk tegnspråk er et fullverdig og komplekst språk på lik linje som norsk talespråk. Tegnspråk er det eneste språket døve kan tilegne seg naturlig, fordi det er visuelt tilgjengelige. Noen tegn er svært ikoniske og lette å forstå, selv for ikke-tegnspråklige, mens andre tegn er abstrakte og må læres som alle andre språk. 

Anonymkode: af582...2b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne som er tegnspråktolk så har lært noen tegn av henne. Og lært litt om språket. Veldig intrrresant. 

Anonymkode: dac27...563

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har en venninne som er tegnspråktolk så har lært noen tegn av henne. Og lært litt om språket. Veldig intrrresant. 

Anonymkode: dac27...563

Hun bruker tegnspråk mye NPR hun snakker med barna sine og, fordi hun «glemmer seg» og er litt i jobbmodus hjemme og, så barna lærer litt de og. De gjør enkelte tegn samtidig som de sier ordet. 

Anonymkode: dac27...563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en del døve siden jeg har hatt barna mine i en barnehage for barn og/eller foreldre med spesielle behov. Og det er så utrolig stor forskjell på hvor godt de døve kommuniserer med hørende! Noen leser veldig godt på leppene og snakker nesten helt "normalt", i tillegg til å skrive normalt godt norsk. Andre lager bare lyder og skriver som om de var utlendinger. Er veldig nysgjerrig på hvorfor det er slik? Spesielt det med skriftlig norsk. Personen som skrev her i tråden at han/hun er døv skriver jo vanlig godt norsk. Mens jeg har opplevd døve som formulerer seg helt merkelig. Har blant annet hatt "skrive-samtale" med et par stykker fordi de ikke kunne snakke/lese på lepper, og det var slik at jeg slet med å forstå hva de mente. Ordstillingen var helt feil, de bøyde ikke verb osv. Hvorfor er det så enorm forskjell på hvor godt døve skriver? Dette er snakk om forholdsvis unge folk.

Anonymkode: dba15...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...