Gå til innhold

Kan noen heletatt forstå tegnespråk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man beveger hender og armer. Men eksempel. Hvis jeg skulle sagt.

PLADASK HOMOER I DUSJEN

Er det noe tegnespråk for det?

Bare vet ikke hvordan det helt fungerer. Kan umulig være så mye håndhevelser for det vel for så mange ord?

Anonymkode: 77339...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det ikke er tegn for det, bokstaverer de vel (altså staver ordet med bokstavtegn).

Anonymkode: dba15...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det finnes bevegelser for alle ord. Og ja, mange forstår tegnespråk. 

Anonymkode: 14550...31b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på tegnet for pladask, men jeg kan tegnet for «homo» og «dusj» :) 

Tegnspråk er et fullverdig språk - akkurat som norsk og engelsk . Hvis det ikke finnes tegn for et spesifikt ord, er det bare å stave det med håndalfabet.

PS! Hvis du er interessert i å lære tegn, kan du sjekke www.tegnordbok.no :) 

Endret av matrobot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo

Det som er litt rart er at tegnspråk ikke er likt i forskjellige land. Norsk tegnspråk er annerledes enn f.eks fransk. Det er jo litt teit. Det burde jo gått an å bli enige internasjonalt om hvilke bevegelser som skulle bety hva. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Guile said:

Det som er litt rart er at tegnspråk ikke er likt i forskjellige land. Norsk tegnspråk er annerledes enn f.eks fransk. Det er jo litt teit. Det burde jo gått an å bli enige internasjonalt om hvilke bevegelser som skulle bety hva. 

Det blir jo det samme som å si at norsk og fransk burde være det samme. Hvorfor kan vi ikke bare bli enige om hvilke ord som betyr hva?

De fleste nordmenn ønsker nok ikke å droppe norsk for å gå over til fransk, og de som ser tegnspråk som sitt morsmål eller mest brukte språk ønsker nok heller ikke å gå over til et helt annet språk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neida, ingen forstår tegnspråk. De døve bare later som 😛 

Anonymkode: 48f94...8c1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo
9 minutter siden, noragrets skrev:

Det blir jo det samme som å si at norsk og fransk burde være det samme. Hvorfor kan vi ikke bare bli enige om hvilke ord som betyr hva?

De fleste nordmenn ønsker nok ikke å droppe norsk for å gå over til fransk, og de som ser tegnspråk som sitt morsmål eller mest brukte språk ønsker nok heller ikke å gå over til et helt annet språk.

Jeg syns ikke det blir det samme, men uansett. 

Nesten hele den vestlige verden, og sikkert mange andre steder også lærer fremmedspråk, gjerne engelsk, på skolen. Så vi kan kommunisere med andre folkeslag. Lærer døve andre tegnspråk enn norsk? Nysgjerrig! 

Endret av Guile
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Guile skrev:

Jeg syns ikke det blir det samme, men uansett. 

Nesten hele den vestlige verden, og sikkert mange andre steder også lærer fremmedspråk, gjerne engelsk, på skolen. Så vi kan kommunisere med andre folkeslag. Lærer døve andre tegnspråk enn norsk? Nysgjerrig! 

Døve har fremmedspråk på skolen. 

Anonymkode: 35ff7...4fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Døve har fremmedspråk på skolen. 

Anonymkode: 35ff7...4fa

Kult. Hvilke er mest vanlig? Engelsk der også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Guile skrev:

Kult. Hvilke er mest vanlig? Engelsk der også? 

Ja. 

Anonymkode: 35ff7...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tegnespråk? Det heter tegnspråk! 

Anonymkode: 469dd...f96

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Guile skrev:

Kult. Hvilke er mest vanlig? Engelsk der også? 

ASL = American Sign Language.

Også lærer døve fremmedspråk som oss hørende, engelsk evt. fransk/tysk/spansk i valgfag. Døve klarer å kommunisere seg imellom til tross for språkforskjeller. Dette fordi de har et slags "internasjonalt"  språk som gjør at de forstår mye av hva den andre sier. Litt misforståelser blir det jo, men alt i alt prater de godt seg i mellom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Guile skrev:

Nesten hele den vestlige verden, og sikkert mange andre steder også lærer fremmedspråk, gjerne engelsk, på skolen. Så vi kan kommunisere med andre folkeslag. Lærer døve andre tegnspråk enn norsk? Nysgjerrig! 

Jeg er døv og jeg kan egentlig ikke andre tegnspråk enn norsk tegnspråk, men jeg kan gjøre meg forstått av utlendinger (kroppspråk o.l.). Det finnes internasjonalt tegn, men det er ikke et offisielt språk (ikke enda iallfall). Det er primært døve unge som kan ASL (american sign language) som forøvrig er internasjonal tegn sterkt påvirket av.

Men de fleste døve kan skrive norsk og engelsk ganske godt, så det går fint å kommunisere via meldinger, chat eller KG :) 

Anonymkode: b0f1c...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Guile skrev:

Kult. Hvilke er mest vanlig? Engelsk der også? 

Vær obs på at det er stor forskjell på både British Sign Language (BSL) og American Sign Language (ASL). Det er fordi ASL er basert på fransk tegnspråk, mens BSL er basert på ... eh.. litt usikker her... tysk..?

Norsk tegnspråk kommer fra dansk tegnspråk (som kom fra fransk tegnspråk). Som betyr at norsk tegnspråk er mer lik ASL enn BSL :) 

Anonymkode: b0f1c...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg kan gjøre meg forstått av utlendinger (kroppspråk o.l.).

Det kan jeg og. F.eks langfingeren er internasjonal! 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Guile skrev:

Det kan jeg og. F.eks langfingeren er internasjonal! 😂

Da sliter du med å få døve venner ;) 

Anonymkode: b0f1c...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, tånegla skrev:

ASL = American Sign Language.

Også lærer døve fremmedspråk som oss hørende, engelsk evt. fransk/tysk/spansk i valgfag. Døve klarer å kommunisere seg imellom til tross for språkforskjeller. Dette fordi de har et slags "internasjonalt"  språk som gjør at de forstår mye av hva den andre sier. Litt misforståelser blir det jo, men alt i alt prater de godt seg i mellom.

Kan elevene velge om de ønsker BSL eller ASL?

blir de vurdert i forhold til nytt tegnspråk?

Anonymkode: a6422...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Guile skrev:

Det kan jeg og. F.eks langfingeren er internasjonal! 😂

Da er det kjekt å vite at langfingeren  kan bety både holiday og unemployed i England. 

Anonymkode: a6422...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan elevene velge om de ønsker BSL eller ASL?

blir de vurdert i forhold til nytt tegnspråk?

Vel, vi døve får vanlig læreplan som dere. Vi får vanlig engelsk skriftlig - men flere av oss slippe muntlig. Eller muligens får noen av oss chatte med sensoren istednefor å fremføre det på engesk muntlig. Det er ikke sånn at vi må ha ASL og BSL. Det er mer som "tredje språk" hvis skolen har det. Omtrent som spansk og fransk i Norge.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det kjekt å vite at langfingeren  kan bety både holiday og unemployed i England. 

Ja, langfinger på begge deler, men det er forskjellig "retning" på disse. Med "fuck you" viser vi langfingeren rett og mener det, mens "holyday" viser man det på en avslappet måte (på BSL iallfall). Når det gjelder tegnspråk, må man lese hele bildet, hendene, ansiktetet, osv... (omtrent som norsk tonefall).

Anonymkode: b0f1c...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...