Gå til innhold

Blodtype


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Står på papirer i forbindelse med svangerskap. Testes ellers bare i forbindelse med operasjon eller blodtransfusjon. Er da ikke vanlig å få vite blodtype. Legekontoret har ikke oversikt over blodtype, men det kan tas blodprøve for å teste dette. Tror da at en må betale for det selv. 

Anonymkode: 69e09...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 3/28/2020 at 11:39 AM, Anonymus Notarius said:

Hvor da? Ser folk nevner både fødselsattest og nå også helsekort. Men det står ikke der. Det er ikke vanlig å teste hvilken blodtype barn har uten grunn. Det er ikke rutine å sjekk blodtype. 

Jeg er født i 81, mulig det var annen praksis da. Står i mitt helsekort. Ble aldri operert som barn. Står ikke i fødselsattest.

Anonymkode: ba8f7...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De testene man tar for moro på vgs er ikke korrekte. Jeg har ikke den blodtypen jeg fikk utslag på da...

Anonymkode: b6c6d...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rh-, det ble oppdaget under et svangerskap. Begge ungene er rh+, og har blodtypen til sin far. De ble testet fordi jeg er rh-, og jeg fikk sprøyte etter begge. 

Anonymkode: b6c6d...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

De testene man tar for moro på vgs er ikke korrekte. Jeg har ikke den blodtypen jeg fikk utslag på da...

Anonymkode: b6c6d...501

Jeg har AB - og fikk faktisk riktig på den i naturfagen.

 

Anonymkode: 92fb8...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg vil gjerne også vite blodtypen min. Særskilt siden blodtype 0 tydeligvis er mer beskyttet mot corona. Blodtype 0 har ingen antigener på blodcellene sine. Men jeg finner ikke blodtypen på min helse-profil, sukk. Får vel grave fram det rosa arket fra da jeg var gravid da, vet jeg er Rh-, så ble testet da.

Anonymkode: 58eb5...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5.4.2020 den 13.45, AnonymBruker skrev:

De testene man tar for moro på vgs er ikke korrekte. Jeg har ikke den blodtypen jeg fikk utslag på da...

Anonymkode: b6c6d...501

Bare fordi det ikke stemte for deg betyr det ikke at det ikke stemmer for alle andre heller vet du!😉

Anonymkode: d947b...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut blodtypen min da alle ble testet i en time på medisinstudiet, riktig nok bare for "gøy". 

Anonymkode: 86b0c...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/28/2020 at 11:35 AM, AnonymBruker said:

Av grunner som er for meg ukjent så får vi ikke vite det lenger. Før fikk man vite blodtypen sin, og da særlig ved graviditet. Og barnet sin. Men senere sluttet de å gi opplysningen. Dvs med mitt eldste barn fikk jeg vite det uten å spørre og med de yngste ikke selv om jeg spurte. 

Anonymkode: ae57f...2ab

Du får fortsatt vite blodtype ved graviditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så komplisert å sjekke det? Hvis ikke skjønner jeg ikke hvorfor det ikke er standard å sjekke det når man blir født. Greit å vite..

hvorfor finnes det forskjellige blodtyper egentlig? Og hva er forskjellene, sånn i praksis? Kan jo hende det har betydning for mange ulike lidelser og plager folk har?

Anonymkode: 13971...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en sjekk av vitamin/mineral nivå med lege, si at du også vil sjekke blodtype. Sånn.. 

Anonymkode: 8b3b3...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Er det så komplisert å sjekke det? Hvis ikke skjønner jeg ikke hvorfor det ikke er standard å sjekke det når man blir født. Greit å vite..

hvorfor finnes det forskjellige blodtyper egentlig? Og hva er forskjellene, sånn i praksis? Kan jo hende det har betydning for mange ulike lidelser og plager folk har?

Anonymkode: 13971...4a8

Det finnes et hav av blodtyper. Anbefaler deg å lese litt på giblod.no. De har noen fine artikler. Ellers er det mange som mener at blodtype har mye å si for ulike lidelser ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...