Gå til innhold

Blodtype


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Finnes det noe register eller lignende der jeg kan finne ut hvilken blodtype jeg har? 

Anonymkode: 505ba...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fødselsattest bla

Anonymkode: a6634...d67

Står da ikke i fødselsattesten det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket blodtypen din noen gang da?

Anonymkode: 1bfaf...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av grunner som er for meg ukjent så får vi ikke vite det lenger. Før fikk man vite blodtypen sin, og da særlig ved graviditet. Og barnet sin. Men senere sluttet de å gi opplysningen. Dvs med mitt eldste barn fikk jeg vite det uten å spørre og med de yngste ikke selv om jeg spurte. 

Anonymkode: ae57f...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta blodprøve. Det står ikke i fødselsattesten, og det er ikke vanlig å sjekke barns blodtype uten grunn. Men jeg husker vi testa det på ungdomsskolen i naturfagen med sånne papirlapper med ulike felt for reagering (A og B, og + og -) som vi dryppet blod på for å sjekke hvilken blodtype vi hadde. Mulig man fortsatt kan få tak i slike? Da kan man teste det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står på svangerskapskjema om du har vært gravid. Og på helsekortet ditt fra du var barn 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Av grunner som er for meg ukjent så får vi ikke vite det lenger. Før fikk man vite blodtypen sin, og da særlig ved graviditet. Og barnet sin. Men senere sluttet de å gi opplysningen. Dvs med mitt eldste barn fikk jeg vite det uten å spørre og med de yngste ikke selv om jeg spurte. 

Anonymkode: ae57f...2ab

Man får vite om man er + eller - i alle fall, det er helt nødvendig å teste. 

Tror aldri det har vært vanlig å teste hvilken blodtype barn har, med mindre det er arvelige sykdommer knyttet til blodtype i familien, er det ingen helsemessig grunn til å teste det på alle barn bare fordi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Av grunner som er for meg ukjent så får vi ikke vite det lenger. Før fikk man vite blodtypen sin, og da særlig ved graviditet. Og barnet sin. Men senere sluttet de å gi opplysningen. Dvs med mitt eldste barn fikk jeg vite det uten å spørre og med de yngste ikke selv om jeg spurte. 

Anonymkode: ae57f...2ab

Ved svangerskap har det alltid stått i mine papirer. Barnas blodtype har aldri blitt sjekket før de skulle ha operasjoner etc.

Anonymkode: 1bfaf...df0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, anno1 skrev:

Står på svangerskapskjema om du har vært gravid. Og på helsekortet ditt fra du var barn 

De sjekker ikke blodtype på barn med mindre det er et spesifikt behov for det.

Anonymkode: 1bfaf...df0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, anno1 skrev:

Står på svangerskapskjema om du har vært gravid. Og på helsekortet ditt fra du var barn 

Hvor da? Ser folk nevner både fødselsattest og nå også helsekort. Men det står ikke der. Det er ikke vanlig å teste hvilken blodtype barn har uten grunn. Det er ikke rutine å sjekk blodtype. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ved svangerskap har det alltid stått i mine papirer. Barnas blodtype har aldri blitt sjekket før de skulle ha operasjoner etc.

Anonymkode: 1bfaf...df0

Selvsagt, men de fleste barn tar jo ikke operasjoner. Det er ikke rutine å sjekke barns blodtype bare for moro skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Selvsagt, men de fleste barn tar jo ikke operasjoner. Det er ikke rutine å sjekke barns blodtype bare for moro skyld.

Nei, det er jo det jeg sier.

Anonymkode: 1bfaf...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte på det samme, og hadde tenkt å sende melding til legesenteret og spørre. Men hvis det ikke er vanlig at de sjekker, så er det jo ingen vits.

 

Anonymkode: 7cd28...24c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bli blodgiver, da får du vite det.

Anonymkode: 83d87...d3e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bli blodgiver, da får du vite det.

Anonymkode: 83d87...d3e

Får ikke lov

Anonymkode: 505ba...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du vite det? Mener ikke at du ikke trenger å vite det altså, bare lurte om det var noe spesielt. Eller om du har lest om korona og blodtyper.

Jeg har alltid visst min blodtype, siden jeg ble testet da jeg ble født fordi mor er rhesus minus. Og siden jeg er rhesus minus så ble også barna testet når de ble født. Men, ellers så er det nok ikke vanlig å teste dette, så sant man ikke er blodgiver. Eller man har mottatt blod.

Anonymkode: 7c551...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal du vite det? Mener ikke at du ikke trenger å vite det altså, bare lurte om det var noe spesielt. Eller om du har lest om korona og blodtyper.

Jeg har alltid visst min blodtype, siden jeg ble testet da jeg ble født fordi mor er rhesus minus. Og siden jeg er rhesus minus så ble også barna testet når de ble født. Men, ellers så er det nok ikke vanlig å teste dette, så sant man ikke er blodgiver. Eller man har mottatt blod.

Anonymkode: 7c551...44a

Som jeg sa så fikk jeg vite det med eldste men ikke de yngste. Eldste og jeg er rh-. Minst en av de yngste er rh+ for fikk rhesussprøyte etter en eller begge ble født. Jeg husker ikke

Anonymkode: ae57f...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...