Gå til innhold

Sykehuset ringte meg - jeg må betale?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange korrupte folk. Fy fader!

Anonymkode: b34f7...978

Jeg bor i et korrupt høl

Anonymkode: 3dbd0...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fått sms om at det er satt av time til meg som telefonkonsultasjon med egenandel. Det skal nok betales ja, med mindre du har frikort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absurd at helsetjenester skal koste penger, som om det er en hvilken som helst vare eller tjeneste.

All helse burde finansieres 100% over skatteseddelen!

Og tenk så mye tid vi ville ha spart hvis vi slapp å sende ut regninger.

Anonymkode: c1065...26a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tuppeluri skrev:

Eh, man betaler vel ikke legen for resepten, men på apoteket?

Er du helt borte! Du betaler for at leger skriver ut resept. Er du hos legen ligger det i beløpet du betaler. Får du det over telefon er det fortsatt gebyr. Du betaler ikke aptoeket for resepten, men legemidlene.Jøsses!

Anonymkode: 3de6e...c0e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde noe av det samme da jeg var gravid. Var sykemeldt stort sett hele svangerskapet pga. Invalidiserende bekkenløsning. Den siste sykemeldingen før fødsel mente hun jeg ikke trengte komme inn for å få, bekkenløsningen kom uansett ikke til å gi seg før fødsel. Da sparte vi oss begge for tiden med en ny time, og jeg slapp å krykke meg ned på legekontoret med det skranglete bekkenet. Jeg kunne bare ringe inn og si at jeg trengte en ny. Det gjorde jeg, og fikk regning i posten for at hun hadde laget sykemeldingen (Kontorarbeid) etter arbeidstid. Det hadde vert gratis for meg å ha en time pga svangerskap. Så det var takken for å ikke hefte henne med en unødvendig time. Gav grei beskjed om at det syns jeg ikke hørte hjemme noe sted, men måtte pent betale. Også inkludert fakturagebyr fordi jeg ikke hadde betalt på automat på legekontoret... 

Anonymkode: 0525a...2f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med timeinnkalling på sykehus og syns ikke det høres ut som du skal betale for dette. Les her: https://unn.no/rettigheter/telefonkonsultasjoner-skal-brukes-oftere

Her står det noe om kravene som stilles til en telefonkonsultasjon sykehuset kan kreve egenandel for. 

Anonymkode: 94e10...594

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er du helt borte! Du betaler for at leger skriver ut resept. Er du hos legen ligger det i beløpet du betaler. Får du det over telefon er det fortsatt gebyr. Du betaler ikke aptoeket for resepten, men legemidlene.Jøsses!

Anonymkode: 3de6e...c0e

Da regner jeg med at du snakker om fastlegen? Vi tar ikke betalt av våre pasienter for å fornye resepter (poliklinikk på sykehus). Det er egenandel på konsultasjon og telefonkonsultasjon (hvis avtalt på forhånd). Trenger ikke konsultasjon for bare å fornye en resept. 

Så nei. Ikke gebyr. Ingen som er helt borte. 

Anonymkode: 3b535...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telefonkonsultasjoner er vel vanlig i disse tider, men ialledager, du skal jo vite om de! Får du en faktura så klager du!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aldri betalt for å fornye resept, verken på Riksen, hos andre spesialister eller fastlegen.

 

Og uansett så hadde vel 300+ kroner vært litt drøy pris for å fornye resept?

Anonymkode: c780e...288

Nei, jeg synes det høres ut som en rimelig pris. Han skal ha betalt for tiden han bruker på å skrive resept, samt ekspedisjonsgebyr og så tilkommer det kanskje et fakturagebyr på toppen. 

Anonymkode: dbfb1...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte resesjonen i dag, de fant ikke noen faktura på meg i systemet, så da regner jeg med at legen tenkte seg om :) Eller at han glemte det; han hadde glemt å avbestille timen jeg hadde i april, som var hele grunnen til at han ringte i utgangspunktet. Uansett, det endte godt.

Anonymkode: c780e...288

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2020 den 16.07, AnonymBruker skrev:

Mange leger tar betalt for å fornye resepter!

Anonymkode: 8ed1e...128

Ikke på offentlige sykehus. Fastleger kan sikkert gjøre det, men heller ikke der har jeg betalt noe 

Anonymkode: d24cd...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokalavisa har denne saken, om en dame som opplevde det samme som meg (men hun fikk faktisk faktura da). Se spesielt de uthevede på slutten, om andre skulle komme til å oppleve det samme:

 

Kvinnen (45) fra Risør ble meget forundret og provosert over at hun må betale 351 kroner for en sykehustime som sykehuset ønsket å utsette i et halvt år.

Agderposten har snakket med kvinnen, som ber om at vi ikke bruker hennes navn i omtalen av saken.

Det var Fædrelandsvennen som omtalte saken først.

Ble kontaktet av sykehuset

Hun forteller at hun har en revmatisk sykdom og hadde fått time til kontroll 24. mars ved Sørlandet sykehus, Kristiansand.

Dagen før, den 23. mars, ble hun kontaktet av en mannlig person som presenterte seg med navn og med forespørsel om timen kunne utsettes på grunn av koronasituasjonen.

– Han lurte på hvordan jeg følte meg og om det eventuelt var mulig å utsette timen med et halvt år. Jeg sa jeg hadde det fint og at det gikk greit å utsette, forteller kvinnen til Agderposten.

Fikk regning

Etter det tenkte hun ikke mer på saken før det et par dager senere dukket opp en regning i postkassen pålydende 351 kroner. Hun ringte da til sykehuset for å forklare at det måtte være noe feil.

– Da fikk jeg til svar at det var notert at det var en telefonkonsultasjon som det var fakturert for. Jeg sa at det ikke stemte; at det var sykehuset som hadde kontaktet meg for å utsette en time, forteller kvinnen.

Hun legger til at det da ble respondert med at det var legen som hadde ringt henne.

– Vel, det visste ikke jeg. Jeg sa jeg ikke kom til å betale regningen kun for å ha fått en ny time, forteller hun.

Tror mange har opplevd det samme

Kvinnen sier nå at hun kommer til å betale ettersom hun tror det kommer til å ende med purregebyrer og så videre hvis hun ikke betaler.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

 

– Det er jo ikke det store beløpet, men det er ikke rett at det skal være slik. Dette tro jeg ikke bare gjelder meg når jeg ser på kommentarfeltet etter at jeg blåste ut på min egen facebookprofil. Jeg tenker at det er mange som har dårlig råd i denne situasjonen. Da er det ikke rett hvis sykehuset skor seg på å fakturere for å utsette timer som de selv ønsker å utsette, sier hun.

Kvinnen sier hun heller ikke ble informert om at henvendelsen fra sykehuset var å betrakte som en telefonkonsultasjon.

– Jeg hadde telefonkonsultasjon med min fastlege for ikke så lenge siden. Jeg synes det er helt greit å betale for det, men det er ikke greit å ta betalt når man kontakter pasienten for å utsette en time, sier kvinnen.

Skulle blitt informert

Kommunikasjonsdirektør ved Sørlandet sykehus, Signy Svendsen, sier til Fædrelandsvennen:

– Nå kan ikke jeg uttale meg konkret om denne saken, ettersom jeg ikke vet hva som har blitt sagt i denne samtalen. Men i forbindelse med koronaviruset har vi utarbeidet nye retningslinjer. Flere av konsultasjonene foregår på telefon eller video, og det handler om at pasientene skal slippe å komme hit mer enn de er nødt. Så er det slik at man skal betale egenandel dersom telefonkonsultasjonen erstatter fysisk oppmøte, sier Svendsen og legger til at pasienten skal orienteres om dette.

Svendsen sier videre at det er uheldig dersom kvinnen ikke har opplevd å få god nok informasjon.

– Det skal komme tydelig fram dersom det fysiske oppmøtet blir erstattet av en telefonkonsultasjon. Hvis det er det som har skjedd i dette tilfellet, må pasienten ta det videre med den aktuelle avdelingen, sier kommunikasjonsdirektøren til avisen.

Anonymkode: c780e...288

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2020 den 21.44, AnonymBruker skrev:

Er du helt borte! Du betaler for at leger skriver ut resept. Er du hos legen ligger det i beløpet du betaler. Får du det over telefon er det fortsatt gebyr. Du betaler ikke aptoeket for resepten, men legemidlene.Jøsses!

Anonymkode: 3de6e...c0e

Har aldri betalt for å få fornyet en resept. Ikke alltid jeg fornyer en resept når jeg er hos legen heller. Da går det opp i opp? 

På 30.3.2020 den 13.48, AnonymBruker skrev:

Ringte resesjonen i dag, de fant ikke noen faktura på meg i systemet, så da regner jeg med at legen tenkte seg om :) Eller at han glemte det; han hadde glemt å avbestille timen jeg hadde i april, som var hele grunnen til at han ringte i utgangspunktet. Uansett, det endte godt.

Anonymkode: c780e...288

Har et inntrykk av at leger nå for tiden tildels er veldig stresset, mer enn vanlig. Bra det ordnet seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...