Gå til innhold

Sykehuset ringte meg - jeg må betale?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er pasient ved en poliklinikk på Rikshospitalet. Hadde egentlig en time til sjekk i april. Jeg er blitt veldig bra nå, og har bare oppfølging to ganger i året. Jeg hadde tenkt til å utsette timen min nå pga hele covid-situasjonen (siden jeg har to timers reisevei med kollektivtransport)
I dag ringte en lege fra Riksen ang timen min og lurte på om jeg trengte den eller skulle utsette. Vi ble enige om å utsette et halvt år, han sa han skulle skrive ut refill på reseptene mine, og det var det. Når han skulle til å legge på, så han «ja også får du en faktura i posten for telefonkonsultasjon». 
 

Unnskyld meg?! Det kan da ikke være riktig. Om jeg hadde ringt inn til resepsjonen selv hadde jeg ikke betalt en krone for akkurat det samme resultatet. Jeg har ikke bedt om å få denne telefonen av legen. Hadde han fortalt meg på begynnelsen av samtalen at det kom til å koste meg penger, hadde jeg sagt nei takk og ringt resepsjonen. Jeg hørte ikke nøyaktig beløpet han sa, men det hørtes ut som tre hundre og noe 😳 for en to minutters telefonsamtale! 
 

Er dette lov? Hvor skal jeg evt henvende meg for å klage? 
 

Høres kanskje ut som sutring over småpenger, men vi er en permittert og en student, så økonomien er ikke super akkurat nå. 

Anonymkode: c780e...288

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei dette kan da ikke være lovlig??

Er jo heller ikke en privatklinik!

Dette hadde jeg sjekket ut

Anonymkode: d6597...735

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde først og fremst hørt med resepsjonen på riksen, og forklart saken.

Nå fikk du vel og merke fornyet resepter og det høres ut som du delvis fikk konsultasjon også, så spørs hvor langt du kommer med det. Kan det være noe klageinstans hos helfo eller lignende montro?

Anonymkode: f045a...515

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved betaling for telefonkonsultasjon, skal den være avtalt på forhånd og du skal være informert om at du må betale.

Anonymkode: 3b535...c25

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er under enhver omstendighet ikke en telefonkonsultasjon.

Anonymkode: d1d06...4f4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette er ikke lov. 

Anonymkode: b7c90...233

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt telefonkonsultasjon selv fra sykehus, og ikke betalt for det. Kun betalt ved fysisk oppmøte. Så dette høres ikke riktig ut nei. Ring resepsjonen imorgen og si at dette kan da ikke stemme.

Anonymkode: 84200...b61

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da vet vi at vi ikke svarer neste gang legen ringer... 

Neida, men dette kan da ikke være lov? Han ringte deg og du svarte. Jeg kjenner ikke reglene men dette høres ikke riktig ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på stort sykehus i Norge. Vi endrer de timene vi kan til telefonkonsultasjon for å unngå smitte, og tar vanlig betaling. Legene bruker mye tid på hver pasient, selv om kontultasjon tas over telefon. Journaler, bilder, prøver, videre behandling, diskutere med kollegaer osv, tar mye tid. MEN - pas skal være informert og godkjenne dette på forhånd! 

Anonymkode: 523dc...076

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ved betaling for telefonkonsultasjon, skal den være avtalt på forhånd og du skal være informert om at du må betale.

Anonymkode: 3b535...c25

Dumt å la være å svare hvis legen ringer.... 🙄

Det går jo an å si at du ønsker å møte opp til konsultasjon hvis du må betale, istedet for å la være å svare!

Mange tror også at en enkelt tlf.samtale ikke er noe særlig, men det ligger forberedelse bak, selv om timen kun varer 5 min ;) . De fleste pas som kommer til oss, er glade de får konsultasjon pr telefon. De sparer tid, slipper parkering/buss, ta fri fra jobb, barnepass osv, og utsetter ikke seg eller andre for smitte 👍 Det er alltid noen som klager og hauser opp ting da, men det er vi vant til. Pas klager over å betale 351,- kroner når legen gjorde "ingenting".... Vel, som sagt, det ligger mye bak som man ikke ser! 

Anonymkode: 523dc...076

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på Rikshospitalet og legene ringer pasientene sine for å utsette timene deres. Hvis noen har spørsmål får de svar og legene tar seg god tid pga de vet at mange er bekymret og redde for tiden. Mange av disse samtalene tar lengre tid enn avtalte telefonkonsultasjoner, men pasientene skal selvfølgelig ikke betale for dette!

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dumt å la være å svare hvis legen ringer.... 🙄

Det går jo an å si at du ønsker å møte opp til konsultasjon hvis du må betale, istedet for å la være å svare!

Mange tror også at en enkelt tlf.samtale ikke er noe særlig, men det ligger forberedelse bak, selv om timen kun varer 5 min ;) . De fleste pas som kommer til oss, er glade de får konsultasjon pr telefon. De sparer tid, slipper parkering/buss, ta fri fra jobb, barnepass osv, og utsetter ikke seg eller andre for smitte 👍 Det er alltid noen som klager og hauser opp ting da, men det er vi vant til. Pas klager over å betale 351,- kroner når legen gjorde "ingenting".... Vel, som sagt, det ligger mye bak som man ikke ser! 

Anonymkode: 523dc...076

Hadde dette vært en avtalt konsultasjon, kunne jeg fint betalt. Men når jeg IKKE ble opplyst om før slutten av samtalen at dette kom til å koste penger, og selve samtalen tok 2 min (sjekka loggen på telefonen), og han ikke gjorde noe annet enn det en resepsjonist ville gjort, synes jeg ikke det er riktig at jeg skal betale. Jeg ba ikke om denne samtalen; LEGEN ringte for å spørre om jeg ville beholde timen min, eller utsette den. Han opplyste ikke at den samtalen telte som en konsultasjon og ble prissatt deretter før på slutten av samtalen rett før han la på ("Da sier vi det. Du får en faktura i posten på -beløp jeg ikke helt fikk med meg- for telefonkonsultasjon. Hadebra.").

Jeg ser helt klart verdien av telefonkonsultasjoner, men det må jo da være avtalt med pasienten. Jeg har opplevd tidligere at legene på poliklinikken der har ringt meg for å gi meg kjapp informasjon eller følge opp en prøve jeg tok, men det har aldri blitt fakturert. Selv om det var avtalte samtaler!

Anonymkode: c780e...288

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på svarene her, kommer jeg til å ringe resepsjonen på mandag og høre om det stemmer at det blir sendt faktura, og isåfall klage på det. Jeg kommer ikke til å godta å betale for dette. Takk for all svar :)

Anonymkode: c780e...288

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du betaler vel for resepten? Det er jo helt normalt. 

Anonymkode: dbfb1...86d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange korrupte folk. Fy fader!

Anonymkode: b34f7...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du betaler vel for resepten? Det er jo helt normalt. 

Anonymkode: dbfb1...86d

Eh, man betaler vel ikke legen for resepten, men på apoteket?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Tuppeluri skrev:

Eh, man betaler vel ikke legen for resepten, men på apoteket?

Mange leger tar betalt for å fornye resepter!

Anonymkode: 8ed1e...128

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mange leger tar betalt for å fornye resepter!

Anonymkode: 8ed1e...128

Det har jeg aldri vært borti. Kan selvfølgelig hende noen leger praktiserer annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble oppringt av behandler på DPS med spørsmål om å flytte en kommende time. Vi endte også opp med å snakke litt om hvordan jeg har det for tiden, osv. Har selvsagt ikke fått noe faktura for dette, og det burde ikke du ha fått heller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du betaler vel for resepten? Det er jo helt normalt. 

Anonymkode: dbfb1...86d

Aldri betalt for å fornye resept, verken på Riksen, hos andre spesialister eller fastlegen.

 

Og uansett så hadde vel 300+ kroner vært litt drøy pris for å fornye resept?

Anonymkode: c780e...288

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...