Gå til innhold

- Hvis det offentlige tar seg råd til å beholde sine ansatte i arbeid, må det også gjelde det private næringsliv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ingen vil ansette meg siden jeg er kronisk syk, må ha tilrettelegging for at jeg kan jobbe på gode dager og være hjemme på dager kroppen ikke fungerer. Jeg har skapt min egen arbeidsplass. Nå har jeg forbud mot å jobbe. Oppfyller ikke kravene til arbeidsledighetstrygd. Hva mener dere at jeg skal forsørge barna mine med?

Anonymkode: a9ba7...dc2

Sosialstøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok, ignorer mitt svar angående at offentlig ansatte skal gå ned i lønn. Svar istedet på spørsmålet mitt. Syns du det er riktig at du skal få full lønn for en jobb du ikke gjør?

Anonymkode: e0cf3...40a

Ja, for en begrenset periode så synes jeg det er på sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

Ja, for en begrenset periode så synes jeg det er på sin plass.

Da må vi bare konkludere med at vi har 100% forskjellig mening. Jeg kunne vært enig at du skulle få full lønn når du gjør en jobb som ellers ville vært utenfor din vanlig jobb. Norsk landbruk har akkurat nå mangel på arbeidskraft, særlig uten sesongarbeidere. Og disse tjener sikkert bare en brøkdel av det du tjener.

Anonymkode: e0cf3...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må si meg helt enig med Gunnar Stavrum her. Samtlige offentlige ansatte har i disse dager fått lovnet på full sysselsetting med full lønn gjennom hele krisa, uansett hvor lenge den varer. Samtidig går den ene private bedriften etter den andre konkurs.

Burde være en selvfølge at alle stiller likt i disse tider, og blir likebehandlet av Staten. Det er av helt enorm betydning at vi unngår store konkursras, og folk må slutte å bare snakke om hvor viktige og uunværlige de offentlige ansatte er nå. Ja, det er veldig viktige, men det gjelder også svært mange private bedrifter, som er store bidragsytere til velferdssamfunnet vårt.

Vi må være klar over at det er Staten som nå tar livet av mange svært lønnsomme bedrifter, og burde selvsagt fått samme behandling som det offentlige: Samtlige bør beholde jobbe, og til full lønn.

https://www.nettavisen.no/okonomi/bedriftene-ma-fa-penger-til-a-beholde-ansatte---ikke-gjore-dem-arbeidslose/3423942013.html

 

 

Anonymkode: 15e9a...c9c

Det går helt greit, det offentlige betaler med andre sine penger. Det er "gratis". Privat næringsliv handler om virkeligheten, der må du ha dekning for det du betaler ut, du kan ikke bare hente det inn igjen ved å korrigere en takst, feks eiendomsavgift, eller selvsagt, dieselavgift.

Anonymkode: 47a85...215

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva så? Om det å sitte på aksjer er så ille så kan de jo gi bort aksjene. 

Velger man å spekulere i aksjer så får man tåle å tape penger når aksjene går dårlig. Det burde si seg selv. Det kan ikke være sånn at aksjonærene skal få gevinsten om aksjene går opp i verdi og at skattebetalerne skap dekke tapene om aksjene går ned i verdi. 

Det er veldig leit at folk i det private mister jobben. Men det er risikoen ved å jobbe i det private. Om staten skal garantere alle for arbeidsplassene i det private så er ikke jobbene i privat næringsliv lenger, da er de offentlig ansatte. 

Det sier seg også selv at det er dyrere å betale private ansatte full lønn enn å betale dem dagpenger som kun er en prosentandel av den opprinnelige lønnen. I tillegg mister jo de som står uten produktivt arbeid alle incentiver til å søke nye jobber om de får full lønn av staten for å gjøre ingenting. 

 

Anonymkode: 0b7f7...58c

Spekulere i aksjer? Tape penger? Jeg snakker om mennesker som bygger opp bedrifter som ofte har investert alt de eier og har for å skape noe, og som nå risikerer at bedriften går konkurs - ikke på grunn av «nedgangstider» - men på grunn av at staten nærmest har forbudt dem å drive i denne bransjen.

Anonymkode: 1ba18...74c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste bedrifter i Norge har mindre enn 5 ansatte. Bedriftseierne er ikke rikinger. At noen vil straffe rikingene ved å la private bedrifter ta større del av kostnaden straffer mannen i gata i langt større grad enn de få rikingene vi har. 

Dersom ikke private bedrifter får hjelp gjennom krisen sitter vi igjen uten puben på hjørnet, cafeen i byen, grønnsakshandelen, frisøren, nok psykologer osv.. 

Anonymkode: 4cc31...f57

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da må vi bare konkludere med at vi har 100% forskjellig mening. Jeg kunne vært enig at du skulle få full lønn når du gjør en jobb som ellers ville vært utenfor din vanlig jobb. Norsk landbruk har akkurat nå mangel på arbeidskraft, særlig uten sesongarbeidere. Og disse tjener sikkert bare en brøkdel av det du tjener.

Anonymkode: e0cf3...40a

Norsk landbruk har ikke mangel på arbeidskraft nå. De fleste driver enk.

Noe annet er at landbruket i løpet av sesongen kan oppleve mangel på arbeidskraft. Da er det nok av arbeidsledige som har behov for jobb om situasjonen vedvarer. 

Endret av Tarmegenbolle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som jobber i det offentlige og har kommentert her: er dere klar over hvor lønna deres kommer fra? Hele offentlig sektor er en kostnadspost (ja, det er faktisk det, pengemessig), men leverer goder som vi ønsker og har råd til fordi vi har er næringsliv som tjener penger og betaler masse avgifter og skatt til staten. Disse pengene kanaliseres da ut til skoler, sykehus, politi osv osv osv.

Det er ikke bare slik at man nå kan godte seg i offentlig sektor og «ønske død over det private næringslivet for det har de fortjent» sånn som det fremgår hos mange i tråden her. Hvis vi ikke har er næringsliv har vi heller ingen penger. Dermed heller ingen offentlig sektor. Det er ikke sikkert vi kan forvente like mye penger til helsetilbud, utdanning, infrastruktur, kultur osv hvis det ikke kommer penger i kassa - eller så er det mange som må spares bort eller gå ned i lønn i det offentlige.

Det private næringslivet sliter nå ikke pga nedgang i økonomien, de sliter fordi hele grunnlaget for deres eksistens er fjernet av myndighetene. Nedgang i økonomien er en konsekvens av dette. Hvis dere tror at offentlig sektor ikke vil bli rammet er dere fryktelig naive. Ja, dere får lønn gjennom krisa, men hvordan tror dere situasjonen blir etterpå? Dere burde hellere applaudere for å holde hjulene i økonomien i gang slik at vi også har råd til å finansiere offentlig sektor i fremtiden.

Anonymkode: c5af4...6dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spekulere i aksjer? Tape penger? Jeg snakker om mennesker som bygger opp bedrifter som ofte har investert alt de eier og har for å skape noe, og som nå risikerer at bedriften går konkurs - ikke på grunn av «nedgangstider» - men på grunn av at staten nærmest har forbudt dem å drive i denne bransjen.

Anonymkode: 1ba18...74c

Skal man holde på slik så kan man like gjerne skylde på privat næringsliv. Det var da de private flyselskapene som fløy Koronaen inn til Norge. Skal de samme flyselskapene som nå ha mistet nesten alle kundene sine bli belønnet av staten for å ha brakt dette helvetet til Norge? Hva med alle de som var nede i Østerrike og ble smittet der for så å dra med seg smitten til Norge?  

Å skylde på staten for å rydde opp og hindre flere dødsfall enn nødvendig blir som om et kjøpesenter som er i brann skal kunne kreve at brannmennene betaler for brannskaden siden det er brannmennene som sperrer av området rundt det brennende kjøpesenteret. 

Det er ikke statens feil at det er nedgangstider. Det er Koronaen. Klart staten må fraråde folk å reise rundt i hele verden når det vi har behov for å kontroll på denne epidemien. Det er jo leit for reisebransjen, men sånn er livet. Utestedene i Oslo fikk mulighet til å holde åpent selv under Korona, men ble stengt fordi de misbrukte tilliten og valgte å ikke overholde reglene for å begrense smitte. Skal disse bedriftene bli kompensert av staten fordi de nektet å  følge reglene som skal være med å sikre menneskeliv?

Anonymkode: 0b7f7...58c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...