Gå til innhold

"


Anonymburker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. I Sverige er det meste åpent enda. I Finland åpner skolene på mandag for 1.-3. trinn. På Island er mye åpent også. Og de har ikke dårligere statistikk enn Norge mht dødsfall. 

Anonymkode: 9ece3...9b3

Vi får ta opp igjen denne diskusjonen om er par uker. Har en liten misstanke om at det endrer seg. 

Anonymkode: 5fe60...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det jo fortsatt veldig mange som jobber selv om det er satt inn tiltak, vi har ikke stengt ned Norge. Mange har hjemmekontor der det er mulig, håndtverkere jobber fortsatt, butikker (med noen restriksjoner) har lov til å holde åpent etc. Noen bransjer har fått mer å gjøre, andre mindre. Folk som ikke er satt i "isolat" kan  fortsatt bruke flere av tjenestene/ kjøpe varer, men de fleste velger å ikke gjøre det. Flere butikker velger på eget initiativ å stenge enten fordi de ikke ønsker smitte eller fordi det ikke går rundt.

Slik ville det ha vært uavhengig av tiltakene. Hvis viruset hadde spredd seg uten tiltak ville det nok skape langt mer panikk enn det gjør nå. Bare det at den norske økonomien går nedover, pga påvirkning utenfra (blant annet oljen) er nok til at folk begynner å spare i stede for å bruke penger, og en ny finanskrise ville møtt oss uansett, kanskje enda hardere uten tiltak pga ringvirkningene av coronaviruset i tillegg. 

Bransjer som er hardt rammet er blant annet kulturlivet, reiselivsbransjen,  turismen osv. Disse ville uansett blitt hardt rammet av virus utbruddet, i tillegg til ytre påvirkning fra andre land. 

Nå er det kontrollerte forhold, og jeg tror det gavner alle aspekter på en bedre måte. Hvis vi ønsker å gjøre noe for den norske økonomien, arbeidsplasser etc så kjøp alt lokalt og ikke stopp å handle for de som har muligheten. Mye kan handles over nettet. Tjenester kan leveres via nettet. 

Anonymkode: e92da...b29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer. Dette er kanskje det dummeste jeg noensinne har lest her inne. Ingen kommer til å dø nå som følge av tiltakene. Dette er noe som vil øke dødeligheten over tid. 

Anonymkode: 80417...1e7

Det samme kan sies om corona.

Han der Jan forsvarte vold i nære relasjoner med at så lenge det er forutsigbart, er det greit.

Det vises i måten han ikke setter pris på menneskeliv og helse.

Endret av Dalmatian
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regner med at den blir mindre ja, klarer meg greit. Med greit, mener jeg at jeg har råd til å bo, mat og littegrann ekstra. 

Du må ikke engste deg på forhånd, det ordner seg nok. ❤️  Må du greie deg på mindre, så må du. 

Anonymkode: 3560b...0a1

Ikke sikkert det ordner seg så bra for alle oss som blir enda fattigere nei.

Anonymkode: ab5ad...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer. Dette er kanskje det dummeste jeg noensinne har lest her inne. Ingen kommer til å dø nå som følge av tiltakene. Dette er noe som vil øke dødeligheten over tid. 

Anonymkode: 80417...1e7

Enig. Tipper vi har en god del selvmord allerede. Psykiatrien er stort sett stengt, og økonomisk ruin er også noe som kan trigge en person til å ikke ville leve mer.

Anonymkode: c6219...fa8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orket ikke lese tråden. Men jeg tenker at akkurat nå blåser vi penger ut av vinduet fordi tiltakene ikke er strenge nok. Vi stanser økonomien men lar smittebærerne i stor grad fortsette å løpe rundt fordi vi opererer med anbefalinger istedenfor forbud, og ikke har kapasitet til å teste folk. Denne strategien kommer til å dra ut i tid og koste noe helt vanvittig, uten å ha ønsket effekt. Og det kan godt hende tiltakene i seg selv indirekte vil koste liv. 

Hvis folk ikke hadde tenkt så kortsiktig, så hadde vi startet lockdown for to uker siden og hatt reiserestriksjoner/forbud og karantene for alle innreisende siden den første vinterferieuka. Det hadde blitt ramaskrik, men det hadde fungert, og vi satt på nok info da til å vite det. Så burde vi fortløpende avgrenset og stengt innreise til alle plasser i Norge der det ikke var smitte, med unntak for nødvendig varetransport, andre helt nødvendige reiser, og helsepersonell. Da kunne hverdagen foregått tilnærmet som normalt mange steder nå, vi kunne fått kontroll på smittetilfellene, og mesteparten av landet (med unntak av turistnæringen) ville antakelig vært i gang igjen senest over påske, med langt mindre inngripende tiltak framover enn vi ser nå. Andre land ville sett og lært, og dermed minsket risikoen for resmitte fra naboland. Vi kunne fått økonomien på beina igjen i overskuelig framtid. 

Hvis vi ender der Italia og Spania er nå, blir det motsatt, strengere og strengere, men alltid litt på etterskudd, og det vil ta mye lengre tid å snu skuta. Og med mindre folk i disse landene var betraktelig verre enn oss på å følge anbefalinger, så er det fort dit vi er på vei. Over påske kan vi bare glemme å lette på noe.

Og om jeg tar feil, noe jeg virkelig håper jeg gjør, så skal jeg med glede og lettelse innrømme det om tre uker.. 

Anonymkode: 7cb43...537

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sars klarte man å avgrense spredningen på i Asia. Det var ikke Sars i Norge og derfor heller ikke de samme tiltakene. Tiltakene har til hensikt å spre denne første bølgen utover og ha en mer resistent befolkning i etterkant. Da er vi bedre rustet for tilbakekomst. Husk at Spanskesyken kom i tre omganger. Først om våren, så om høsten og så neste vår. Bølgen om høsten var mer dødelig enn første bølge om våren. Med gode tiltak mot smittespredning så vil du kunne redusere faren for reservoarer av smitte, fra hvor en ny bølge kan komme fra. I tillegg så kjøper forsinkelsestiltakene oss tid fram til nødvendige vaksiner er utviklet. 

Anonymkode: 5fe60...a04

Jeg har ikke påstått at det ikke var strenge tiltak noen steder i verden forrige gang, men det var begrenset. Og jo, det var rett og slett flaks at man ikke hadde en lokal epidemi en stund før man oppdaget det. Da hadde man også mer tid til å forhindre mer spredning til resten av verden. 

Sammenlikning med spanskesyken er egentlig ikke så relevant syntes jeg. Den gang var verden mindre sammenknyttet enn nå, det var fortsatt en lokal matproduksjon slik at man i det minste ville overleve tiltakene. 

Anonymkode: 6e0a4...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sikkert det ordner seg så bra for alle oss som blir enda fattigere nei.

Anonymkode: ab5ad...8e5

Hvor fattig tror du egentlig du blir?

Kommer du til å ha tak over hodet, mat i magen og folk som er glad i deg? Fattigdom er sett i forhold til resten av befolkningen. Når mange er i samme båt blir du ikke fattig. Hvorfor så pessimistisk? Mange, inkludert oss, får strammere økonomi. Jeg har allikevel tro på at samfunnet kommer til å tilpasse seg. Selvsagt blir det mange bedrifter som selger luksus, som ikke kommer til å klare seg. Som merkeklær butikker, urmaker, bilbutikk, neglelakk barer osv. Og mange kommer til å miste jobbene sine. Kanskje blir de nødt til å ta mindre jålete jobber, kanskje må enkelte flytte. Regner med at vi er tilpassingdyktig og myndighetene vil trå til. 

Anonymkode: 6ff41...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig med deg. Jeg syns det med at mindre penger gir mer selvmord er et søppel-argument og tror uansett det er flere som motiveres til selvmord av å miste noen de er glad i enn som vil gå til det skrittet av økonomiske problemer. Syns hele argumentasjons-rekken til Hustad virker litt forstyrret egentlig..utrolig merkelig det med "miljøsaken kommer til å lide!" også. Lufta har nok aldri vært friskere ute.

Anonymkode: c1264...0c1

Han mener alt for my og alt for sterkt om ting han ikke har den fjerneste anelse om.

https://tjomlid.com/2018/02/21/nar-jon-hustad-skriver-om-dritt-blir-det-mye-bullshit/

 

Anonymkode: 2123a...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er galskap hvilke tiltak som settes i gang. Det er snakk om noen tusen døde til nå. I alle dager har helsevesenet gjort prioriteringer når det gjelder hvem som får behandling, medisiner og livsforlengende behandling. Konsekvensene for økonomien er enorme, men  hvis dette ikke blir for langvarig vil de fleste arbeidsplassene gjenopprettes, derfor er det for tidlig å sette prislapp på samfunnskostnadene nå. Dette varer ikke evig. 

Anonymkode: 7f5e0...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er galskap hvilke tiltak som settes i gang. Det er snakk om noen tusen døde til nå. I alle dager har helsevesenet gjort prioriteringer når det gjelder hvem som får behandling, medisiner og livsforlengende behandling. Konsekvensene for økonomien er enorme, men  hvis dette ikke blir for langvarig vil de fleste arbeidsplassene gjenopprettes, derfor er det for tidlig å sette prislapp på samfunnskostnadene nå. Dette varer ikke evig. 

Anonymkode: 7f5e0...ecd

Å nei? Allerede har det kommet kraftige signaler på at tiltakene blir forlenget, dette skjer trolig i løpet av uka. I VG Torsdag er jo siste dagen på papiret, og jeg har ingen tro på at det ikke blir forlenget. 

Men ja, galskap er det. 

Anonymkode: 6e0a4...cf7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Expandable86 skrev:

Vi er så langt unna de landene der, av utallige grunner.

Foreløpig ja, og ja, utgangspunktet er forskjellig. Det er mye antakelser og i praksis umulig å ta høyde for alle faktorer.  Jeg håper bare det ikke foregår en usynlig smittespredning under overflaten nå som vil eksplodere på sikt. Vi får se om et par-tre uker. 

Anonymkode: 7cb43...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...