Gå til innhold

"


Anonymburker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Example skrev:

Selv om mye er satt på spissen, har han et poeng. 

Tiltakene er midlertidige av en grunn. De kan ikke vare for lenge, om man ikke vil sende landet ut i en krise uten sidestykke. 

De som tror at det ikke vil koste liv, de tar feil. Det er bare å stålsett seg for kutt i alle sektorer. 

Du har rett. Man kan ikke sende landet ut i krise, men det er ikke bare landet det er snakk om nå. Det er faktisk en hel verden som er i ferd med å gå konkurs. Den er mye mye verre. 

Jeg tenker med gru på hvordan dette vil ende opp om så skjer. Alle våre oljepenger i fond er også i utlandet slik at de pengene er også da tapt. 

Jeg blir ikke overrasket om vi havner på noe som ligner på "the walking dead" bare uten disse zombiene som i tillegg er en mye lettere motstander enn det folket vi har rundt oss er. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han uttaler at han ikke er ekspert på medisin, men har skrevet flere bøker om økonomi.

Skulle bare mangle at han da er mest redd for den økonomiske delen av en pandemi. Det er vel ikke unormalt å mene at det som rammer eget fagfelt er verst. Det er der man sitter med kunnskap om hvor ille noe er /kan bli. 

Om det faktisk stemmer vet han ingenting om. Han er ingen ekspert på medisin, og jeg vil tro de fleste kan være enige om at når det kommer til en pandemi så er medisinske kunnskaper nødvendige for å vite noe om hvor ille pandemien er / kan bli.

Anonymkode: c8382...73e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig, de ødelegger samfunnet fullstendig. Og de gjør det ikke av hensyn til svake grupper, det er jo åpenbart. De skaper svake grupper med dette her. Det blir økning i psykisk sykdom og selvmord som følge av arbeidsledighet, lavere inntekt, problemer med å betale gjeld, tap av familiebedriften osv. I USA f.ex. kommer mange til å havne på gata.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes to typer land. De som setter inn kraftige tiltak og de som først ikke setter inn tiltak først, men kommer etter i seneste laget. 

Det er en grunn til att alle land (før eller siden) ender opp med de samme sterke tiltakene. Det er nødvendig. Regjeringer i alle land har tilgang på de i sitt land med best kompetanse både innen medisin og innen økonomi. De har også tilgang på kompetansen til de store internasjonale organisasjonene med kompetanse innen både medisin, økonomi og annet. De har tilgang på den beste informasjonen og de har bedre beslutningsgrunnlag enn både Jon Hustad og andre forståsegpåere.

 

 

Anonymkode: 5fe60...a04

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, stan skrev:

Hvem har dødd som følge av tiltakene? 

Nevn én. 

Sju er døde så langt av korona, 32 er i respirator. 

Fantasiløst og dumt innlegg.
Helt sikkert atskillig flere enn de 7 som skyldes corona, og mange flere blir det pga alle de problemene som nå er skapt for 100 tusenvis av mennesker i landet. 

Anonymkode: 8b943...e84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Troller? Vet du hva som i stor grad ligger bak matforsyning, strøm, nett osv.? Det er handel, som selvsagt også lider av nedstengning når handelspartnerne/transportører ikke tjener penger og på sikt derfor ikke kan levere. I neste ledd vil det gå utover evnen til å fikse ting eller få levert mat, helt til det er tomt for mat/deler og ting begynner å bryte sammen. 

Sett deg inn i grunnleggende samfunnslære. 

Anonymkode: 6e0a4...cf7

I tillegg sliter landbruket med arbeidskraft også, bøndene vet ikke om de tør satse på matproduksjon i år. https://www.aftenposten.no/okonomi/i/y3Moqx/boender-vurderer-aa-kutte-ut-matproduksjon-paa-grunn-av-stor-risiko

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tiltakene er langt verre enn viruset. Viruset rammer noen få gamle og syke, som uansett ikke hadde så veldig lenge igjen å leve. Tiltakene rammer derimot den produktive delen av samfunnet. Vi som betaler for behandlingen av alle dere som går på trygd eller sliter med livstilssykdommer. 

Anonymkode: 80417...1e7

Jeg som er uføretrygdet og i risikogruppen tar opp sengen din den dagen du kommer inn med hjerteinfarkt. Selv om du produserer og betaler trygda mi. Derfor er ikke tiltakene verre enn viruset.

Anonymkode: 3560b...0a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg som er uføretrygdet og i risikogruppen tar opp sengen din den dagen du kommer inn med hjerteinfarkt. Selv om du produserer og betaler trygda mi. Derfor er ikke tiltakene verre enn viruset.

Anonymkode: 3560b...0a1

Hva syns du om utsikten til lavere uføretrygd? Har du så mye at du ikke bekymrer deg for det? Det har ikke jeg.

Anonymkode: ab5ad...8e5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Expandable86 skrev:

Det er fremtidig veldig tidlig. De fleste tåler et par uker. Dessuten blir de som dør av corona offentliggjort i statistikkene. Hvor mange som eventuelt tar livet sitt pga arbeidsledighet, økonomisk ruin eller andre ting, vet vi jo ingenting om. Vi får se når selvmordsstatistikkene for 2020 kommer neste år.

Og det er nok snakk om hvis disse tiltakene blir over lengre tid. Konkurser, flust av arbeidsledige.. Sier seg selv at den psykiske helsen til mange blir satt på prøve. Når man i tillegg kanskje er ensom og ikke har så mange i livet sitt, så kan denne isolasjonen bli en trigger for mange.

Corona er alvorlig for mange, men det er ikke verd å stenge av samfunnet i lengre tid og ofre unge mennesker for de eldre.

Jeg forstår faktisk ikke hvordan du kan tro at å eksponere alle unge, friske mennesker for dette viruset er å "spare dem". Klart når man gjør en massiv eksponering av den gruppen: dør mange, og man får selvsagt samme kollapsen i helsevesenet selv om det ville dødd færre enn om man valgte eksponere hele risikogruppen som hadde dødd som fluer. Den vasingen om selvmord skjønner jeg med heller ikke på. Det er 300 mindre som dør av selvmord enn influensa som om mulig er det en enda dummere sammenligning enn den pokkers influensaen folk har hengt seg opp i. 

Anonymkode: c1264...0c1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fantasiløst og dumt innlegg.
Helt sikkert atskillig flere enn de 7 som skyldes corona, og mange flere blir det pga alle de problemene som nå er skapt for 100 tusenvis av mennesker i landet. 

Anonymkode: 8b943...e84

Du har glemt " felles skjebne, felles trøst".

Når mange sliter blir det mindre skam. Dårligere økonomi for flere gjør at forventinger blir lavere.

Vet om nok av mennesker som har tatt livet av seg før korona. Folk tar livet sitt, fordi de er syke.

Anonymkode: 6ff41...aab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva syns du om utsikten til lavere uføretrygd? Har du så mye at du ikke bekymrer deg for det? Det har ikke jeg.

Anonymkode: ab5ad...8e5

Regner med at den blir mindre ja, klarer meg greit. Med greit, mener jeg at jeg har råd til å bo, mat og littegrann ekstra. 

Du må ikke engste deg på forhånd, det ordner seg nok. ❤️  Må du greie deg på mindre, så må du. 

Anonymkode: 3560b...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fantasiløst og dumt innlegg.
Helt sikkert atskillig flere enn de 7 som skyldes corona, og mange flere blir det pga alle de problemene som nå er skapt for 100 tusenvis av mennesker i landet. 

Anonymkode: 8b943...e84

"Fantasiløst og dumt innlegg." Så utrolig uforskammet skrevet. Lær deg folkeskikk!

"Helt sikkert atskillig flere enn"  Det er bare subjektiv synsing. Har du noe fakta å legge fram? 

Anonymkode: 5fe60...a04

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, stan skrev:

 

Dere er virkelig ikke orientert. 

Sett dere inn i saken før dere troller. 

Er vel heller du som ikke er orientert om hvor mange dødsfall og hvor mye lidelse fattigdom, arbeidsledighet og kriminalitet forårsaker. Tre ting jeg vil minne om at går hånd i hånd. 

Anonymkode: e5050...9ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har glemt " felles skjebne, felles trøst".

Når mange sliter blir det mindre skam. Dårligere økonomi for flere gjør at forventinger blir lavere.

Anonymkode: 6ff41...aab

Jeg ser ikke bort fra at viruset kan ha en viss positiv effekt for generasjon perfeksjon, fordi den vil oppdage at det er mer her i verden enn et perfekt utseende (og alt det andre i samme stil). Naturligvis ikke så stor positiv effekt at det oppveier det negative, men likevel.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, T-Rex skrev:

Jeg ser ikke bort fra at viruset kan ha en viss positiv effekt for generasjon perfeksjon, fordi den vil oppdage at det er mer her i verden enn et perfekt utseende (og alt det andre i samme stil). Naturligvis ikke så stor positiv effekt at det oppveier det negative, men likevel.

Samfunnet kan absolutt ha godt av å bli tilbakestilt, ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, T-Rex skrev:

Jeg ser ikke bort fra at viruset kan ha en viss positiv effekt for generasjon perfeksjon, fordi den vil oppdage at det er mer her i verden enn et perfekt utseende (og alt det andre i samme stil). Naturligvis ikke så stor positiv effekt at det oppveier det negative, men likevel.

Der har du et poeng. Har for eksempel nesten ikke sett noe om en eneste rosablogger siden dette tok av. Det har blitt andre ting som kommer i rampelyset. 

Anonymkode: 5fe60...a04

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst er Jon Hustad en jævla klovn. Han vil være kontrær, tverr, anti-myndigheter mikset opp med "muslimene kommer og tar oss" (som forsåvidt er et ok poeng). Så når han uttaler seg om folkehelse og epidemi-respons med den bakgrunnen så blir det helt på trynet. Han er en historiker fra Ørsta, som har ledet et tv-program til terningkast 1 https://no.wikipedia.org/wiki/Jon_Hustad  

" De fikk kreft etter de ble arbeidsledige. Så er det bare å legge til hjerteproblem, depresjoner, alkoholisme og manglende rytme i hverdagen som at du ikke gjør fornuftige ting. Jeg mener millioner vil dø globalt på grunn av dette. "

Greit nok, Nettavisen sikter ikke så veldig høyt til vanlig, men de kunne funnet noe mer fornuftig via kommentarfeltet til resett.no.

Anonymkode: 7ef09...7cf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes to typer land. De som setter inn kraftige tiltak og de som først ikke setter inn tiltak først, men kommer etter i seneste laget. 

Det er en grunn til att alle land (før eller siden) ender opp med de samme sterke tiltakene. Det er nødvendig. Regjeringer i alle land har tilgang på de i sitt land med best kompetanse både innen medisin og innen økonomi. De har også tilgang på kompetansen til de store internasjonale organisasjonene med kompetanse innen både medisin, økonomi og annet. De har tilgang på den beste informasjonen og de har bedre beslutningsgrunnlag enn både Jon Hustad og andre forståsegpåere.

 

 

Anonymkode: 5fe60...a04

Nei. I Sverige er det meste åpent enda. I Finland åpner skolene på mandag for 1.-3. trinn. På Island er mye åpent også. Og de har ikke dårligere statistikk enn Norge mht dødsfall. 

Anonymkode: 9ece3...9b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...