Gå til innhold

Hva er harry navn i dag?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Disse feminine og barnslige guttenavnene, som Mio, Emilian, Matheo, Milian, Linus .... Skal de være baby for alltid?  Tenk dere en stor voksen kar som heter Linus😳 

Anonymkode: 9d57a...10e

Ja, det er noe i det. Samme tenker jeg om jentenavn som Sandra, Emilie, Hermine etc. Populære navn i barnehagen, spørs om de er like populære når disse folka vokser opp.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 27.3.2020 den 16.49, AnonymBruker skrev:

Navn som menn het på 60-70 tallet. Geir, Terje, Roy, Svein osv... 

Anonymkode: a19a5...7ae

De heter det fortsatt😁

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det blir bare harry hvis det brukes av feil person. Jennifer f eks, høres harry ut på en norsk jente. Mens på en amerikansk skuespiller høres det bra ut.

Anonymkode: 5f872...8da

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
På 30.3.2020 den 10.15, AnonymBruker skrev:

Det er jo nettopp den generasjonen som er opphavet til begrepet harry. På 20-tallet begynte arbeiderklassen å bruke utenlandske navn som Johnny, Willy, Mary, Emma og nettopp Harry, og de "kultiverte" hmlet med øynene over det. Harry ble sittende som et navn på fenomenet.

Anonymkode: 0b044...bd1

Emma har vært brukt i Norge siden 1800-tallet i alle fall. Det er mer på linje med Sofie, Marie og lignende navn. Emma er tysk, og tyske navn var populære i Norge frem til tidlig 1900-tall, da engelske tok over. De andre navnene du nevner er første generasjons harry, ja.

Anonymkode: 706c7...fa3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir bare harry hvis det brukes av feil person. Jennifer f eks, høres harry ut på en norsk jente. Mens på en amerikansk skuespiller høres det bra ut.

Anonymkode: 5f872...8da

Det er det som er "greia" ja – harry navn er navn uten lang tradisjon i Norge. Mange engelske/amerikanske navn er ikke harry der de kommer fra, men er blitt det i Norge fordi de ikke passer inn her (ennå). Jeg var nabo med et eldre par som het hhv. Harry og Mary ;) I Storbritannia eller USA er dette helt vanlige navn, på norsk blir det harry. 

Anonymkode: 706c7...fa3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en gutt som heter Cacper, og synes det er harry. Det går på skrivemåten - Kasper er jo ikke et harry navn. Så etter min mening man kan lage harry navn ut av helt vanlige navn også, i tillegg til alle disse som er harry i utgangspunktet, som Vanessa, Chanel, Matheo osv. 

Anonymkode: a633e...5ad

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Lucas

Matheo

Liam

Celina

Amalia/e 

Johannes

Anonymkode: bdd51...efc

AnonymBruker
Skrevet
På 22.3.2020 den 19.58, AnonymBruker skrev:

Neo

Leander

Dennis

Matheo

Liam

Nathaniel

Sophia

Linnea

Emily

Angelica

Miriam

Tanja

Anonymkode: 44f50...adf

Du glemte Noah og Lukas 😂

Anonymkode: cafbc...dab

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 30.3.2020 den 4.21, AnonymBruker skrev:

Maximilian, Milian, Matheo, Mionel, Chriander, Leander, Matheus, Nathaniel. En i termingruppen min skal kalle ungen Matheus Leander. Nydelig.

Nova, Diamante, Cassandra, Nelia, Naia, Sophie (kun skrivemåten) 

Anonymkode: fe524...1fb

Jeg leste i avisa for noen dager siden og under Døpte sto Nova Diamate! Jeg døde litt..

Anonymkode: 288b9...dc5

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Celine på et nordisk barn er fryktelig harry. 

Anonymkode: 85cf9...163

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Uff. Kjenner både en Matheo, Theo, William, Nova, Vega, Caroline,  Leah,  Linnea. Alle foreldrene er utdanna og ressursterke. Er lettet over å ikke se ungens navn nevnt av noen her.

Anonymkode: 7e254...566

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Uff. Kjenner både en Matheo, Theo, William, Nova, Vega, Caroline,  Leah,  Linnea. Alle foreldrene er utdanna og ressursterke. Er lettet over å ikke se ungens navn nevnt av noen her.

Hvorfor synes du akkurat Caroline er harry? Det er jo et ganske normalt navn.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forbinder det med white trash navn. Caroline og Carina.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Navnet skjemmer ingen, sier man

Jeg må bare si at jeg er en voksen mann, og jeg får en vond og guffen følelse av å lese denne tråden. Jeg forstår jo hva dere sikter til med disse nymotens navnetradisjonene, men indirekte males et fælt bilde av mange av dagens barn og deres foreldre. 

Tvil ikke, hvis foreldrene leser dette så ser de jo hva dere skriver om det kjæreste de har. Og hvor dårlige valg de tar på vegne av dem. Kanskje det første valget de tok på vegne av dem.. Jeg synes ikke det er noe å rakke ned på.

Hvis jeg hadde bært på en negativ feeling for et navn (som vi såklart alle gjør), så holder jeg det for meg selv. Det siste jeg vil forhåndsdømme her i verden er barn.

Anonymkode: 2a4eb...e0a

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Enda flere flotte navn:

Indi, Alida, Gjendine

Anonymkode: fb73f...a5a

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forbinder det med white trash navn. Caroline og Carina.

Da har du neppe forstått hva white trash betyr og du kjenner neppe opphavet til navnet Caroline.

Caroline er en feminin variant avledet fra mannsnavnet Charles (på norsk Karl) hvor utbredelsen av navnet er assosiert med Karl den store. Navnet er en del brukt blant kongelige i Tyskland og Frankrike.

White trash er et uttrykk knyttet til demografiske forhold i USA, som har en historie med en ganske annen demografi enn her i Norge. White trash er et uttrykk i retning av bondetamp og fattiglus, men med klar referanse til en bestemt menneskerase. Caroline er neppe mer utbredt i de kretser enn ellers i Vesten.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kjenner en gutt som heter Cacper, og synes det er harry. Det går på skrivemåten - Kasper er jo ikke et harry navn.

Anonymkode: a633e...5ad

Det gjorde vondt i hjernen å lese. Jeg vil bare uttale det Kakper 😅

Anonymkode: e2d14...a1a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Klossmajor said:

Da har du neppe forstått hva white trash betyr og du kjenner neppe opphavet til navnet Caroline.

Caroline er en feminin variant avledet fra mannsnavnet Charles (på norsk Karl) hvor utbredelsen av navnet er assosiert med Karl den store. Navnet er en del brukt blant kongelige i Tyskland og Frankrike.

White trash er et uttrykk knyttet til demografiske forhold i USA, som har en historie med en ganske annen demografi enn her i Norge. White trash er et uttrykk i retning av bondetamp og fattiglus, men med klar referanse til en bestemt menneskerase. Caroline er neppe mer utbredt i de kretser enn ellers i Vesten.

Da har du neppe fått med deg at white trash i Norge ofte brukes på samme måte og om det samme som man kaller harry-og lavkultur. Videre kunne du også lest at jeg personlig syns navnet Caroline (og andre navn) er lavkultur navn, men alle navnene jeg ramser opp, og som andre nevner, er i bruk av godt utdannede foreldre "på beste vestkant". Det er ingen fasit her,vet du. Vi skriver om noe høyst subjektivt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Michelle, leonora, leander, leandra, Tonje, tea/Thea

Anonymkode: e9b58...241

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da har du neppe fått med deg at white trash i Norge ofte brukes på samme måte og om det samme som man kaller harry-og lavkultur. Videre kunne du også lest at jeg personlig syns navnet Caroline (og andre navn) er lavkultur navn, men alle navnene jeg ramser opp, og som andre nevner, er i bruk av godt utdannede foreldre "på beste vestkant". Det er ingen fasit her,vet du. Vi skriver om noe høyst subjektivt.

Er det noe som må sies å være harry så er det folk som bruker ordet white trash her i Norge som om det skulle være et norsk uttrykk. Folk som gjør det forstår ikke hva som ligger i ordet. Høykultur og lavkultur er ikke høyst subjektivt. Det relateres til samfunnsklasser, og utbredelsen av navn i sosiale lag er til en viss grad målbart.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...