Gå til innhold

Hva er harry navn i dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ei venninne som kalte jenta si Erikah. Altså. What? Er det oppmerksomhetssyke som er greia, liksom? Skal man først gi et navn til ungen kan man vel gi et navn som skrives normalt.

Anonymkode: b4bd3...93f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Harry" navn er navn som forbindes med lav klasse. Navn som ikke har noen tradisjon i Norge, og bare er populære i en kort periode. Marit, Astrid og slike navn er kanskje litt gammeldagse og trauste, men harry er de ikke.

Anonymkode: 2a125...c55

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Klossmajor skrev:

Jeg er langt på vei enig med kommentaren din. Men at Charoline automatisk skal uttales som Sjaroline ser jeg ikke logikken i. ch-skrivemåte blir kunstig og fremmed i norsk skriftspråk. Opp gjennom årene har fremmedord med ch- blitt omskrevet til k eller sj, alt ettersom hvordan ordet uttales. Fremmedord med ch har gjerne vært importert fra fransk, italiensk, spansk eller engelsk, og disse språkene forholder seg forskjellig til ord med ch-stavelse. Engelsk er grammatisk sett ganske rotete, uten all verdens klare regler. Så på engelsk kan det ofte være vanskelig å avgjøre uttalen av ord man ikke er kjent med fra før.

Caroline skrives ikke med Ch i verken engelskspråklige, franskspråklige eller latinske land.  

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tirben skrev:

Caroline skrives ikke med Ch i verken engelskspråklige, franskspråklige eller latinske land.  

Goddag mann økseskaft!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Klossmajor skrev:

Jeg er langt på vei enig med kommentaren din. Men at Charoline automatisk skal uttales som Sjaroline ser jeg ikke logikken i. ch-skrivemåte blir kunstig og fremmed i norsk skriftspråk. Opp gjennom årene har fremmedord med ch- blitt omskrevet til k eller sj, alt ettersom hvordan ordet uttales. Fremmedord med ch har gjerne vært importert fra fransk, italiensk, spansk eller engelsk, og disse språkene forholder seg forskjellig til ord med ch-stavelse. Engelsk er grammatisk sett ganske rotete, uten all verdens klare regler. Så på engelsk kan det ofte være vanskelig å avgjøre uttalen av ord man ikke er kjent med fra før.

Alle navn jeg kan komme på med Cha- uttales vel som "sja" (Charlotte, Charles, Chanelle, Chantel, Charlene). Det er gjerne sånn (uten at jeg påstår det er en absolutt regel) at navn med "ch" før en vokal (som de nevnte) uttales "sj", mens navn med "ch" før en konsonant (som Christian og andre navn med "Christ-") uttales "k".

Anonymkode: 706c7...fa3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle navn jeg kan komme på med Cha- uttales vel som "sja" (Charlotte, Charles, Chanelle, Chantel, Charlene). Det er gjerne sånn (uten at jeg påstår det er en absolutt regel) at navn med "ch" før en vokal (som de nevnte) uttales "sj", mens navn med "ch" før en konsonant (som Christian og andre navn med "Christ-") uttales "k".

Anonymkode: 706c7...fa3

Stavemåten av navn følger gjerne reglene for hvordan ord staves på de forskjellige språkene. Stavemåten tilpasses språket. Alle navnene du ramser opp her er utenlandske navn. De følger ikke normene i det norske skriftspråket. Kun Charlotte og Christian brukes såpass mye i Norge at de har fått innpass som norsk-kulturelle. Christian omskrives ofte som Kristian, som er bedre tilpasset norsk skriftspråk. Charlotte er, i likhet med de andre navnene du ramser opp som starter med ch, av fransk opphav. På fransk blir ch etterfulgt av A uttalt som sja. På italiensk blir ch etterfulgt av a uttalt ka. På engelsk er ikke alltid skriftspråket så konsekvent, så selv om ch etterfulgt av a oftest uttales sja, blir det ofte også uttalt ka. Som f.eks charisma, character, chaos og chameleon. Navnet Charles, som du nevner, ble utbredt pga Charlemagne. Navnets opphav er germansk, og da ville det blitt veldig kunstig om man ikke stavet det Karl her oppe i nord. Charlotte har blitt importert fra fransk uten å bli tilpasset norsk skriftspråk, såkalt norvagisering. Likefullt er skrivemåten fremmed for norsk. Det blir som et fremmedord som har tilgode å bli tilpasset skriftspråket. Det franske ordet chauffeur ble i sin tid importert som et fremmedord som over tid ble tilpasset norsk i form av sjåfør. Champagne er i ferd med å bli omskrevet til sjampanje. Charlotte tror jeg nok likevel forblir Charlotte, selv om det bryter med skriftspråket vårt. Det burde jo skrives Sjarlotte, men så dristige og selvsikre tror jeg ikke vi nordmenn er på vegne av språket vårt at det kommer til å skje med det første. I stedet er sjansen større for at vi ender vi opp med kunstige, kvasi-kontinentale varianter som Charoline, som fort oppfattes som mer vulgært og pretensiøst enn det elegante det sikkert var ment å framstå som.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.3.2020 den 16.28, AnonymBruker skrev:

Har ei venninne som kalte jenta si Erikah. Altså. What? Er det oppmerksomhetssyke som er greia, liksom? Skal man først gi et navn til ungen kan man vel gi et navn som skrives normalt.

Anonymkode: b4bd3...93f

Minner meg om de såååå kule og unike foreldrene som bare måtte kalle barna sine Noorah, Johnas, Marthin(e) og Christinah. Hva er greia??

Anonymkode: 3b6b2...8e1

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.3.2020 den 13.35, AnonymBruker skrev:

Jeg personlig synes engelske og amerikanske navn er harry. 

Michelle, Jessica, William, Alexander, Liam, Lucas, Leona osv. 

Orker ikke.... 

Anonymkode: 87832...78d

Hvorfor Alexander? 

Og hvorfor Jessica?

Anonymkode: 3235d...cdb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.3.2020 den 22.14, AnonymBruker skrev:

Datteren min heter Jessica, og jeg synes det er et veldig fint navn. Håper hun slipper å møte fordommene deres gjennom livet. (Vi er forøvrig oppegående og ressurssterke foreldre med høyere utdanning, og vi var over gjennomsnitt i alder da vi fikk barn - bare for å motsi hylekoret først som sist.)

Anonymkode: 89c70...9f7

Jessica er et flott navn. Veldig vanlig i for eksempel USA, men vil si det er et navn som funker i de aller fleste land .

Anonymkode: 3235d...cdb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.3.2020 den 22.15, AnonymBruker skrev:

Jessica, Alexandra, Isabella, Angelica, Jasmin, Chantelle osv er jentenavn jeg syns er kjempe harry. Av guttenavn er det mere Leander, Matheo, Theo, William å de der som ALLE heter. 
 

 

Anonymkode: 2226f...f3a

Hvorfor synes du Alexandra er harry ?

Anonymkode: 3235d...cdb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maud-Rita er ganske harry.

Anonymkode: 53ff2...e28

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/22/2020 at 7:50 PM, Apocalypte said:

Det har blitt harry fordi det er det mest vanlige jentenavnet nå og har vært det en stund.  Eier ikke folk fantasi, og skjønner ikke folk at det må være tungvindt når 7 jenter i samme klasse har samme navn?

Harry er ikke synonymt med mye brukt. Harry er beskrivelsen på navn som har negative konnotasjoner, at man dømmer ut i fra navnet og ser for seg hva slags sosioøkonomisk situasjon vedkommende befinner seg i. Dette er det blitt forsket på mange ganger og det er en sannhet i det. Det betegnes også som lavstatus og høystatus-navn. 

Harry navn er sånt som Kent-Ronny, Kenneth, Kevin, Robin. Eller sukkersøte/amerikanskinspirerte navn som Nathaniel, Lucas, Jessica. 

Anonymkode: 68d25...2e9

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Navn som menn het på 60-70 tallet. Geir, Terje, Roy, Svein osv... 

Anonymkode: a19a5...7ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenris og Loke... gir jo ikke så gode assosiasjoner. Og alle de som finner på navn selv da. "Hun ble unnfanget på Kreta og så ville vi oppkalle etter mamma så da ble det Kretinia". 

Svelger litt oppkast over dobbeltnavn som ikke passer sammen også. Kalle Peder osv. 

Og foreldre som direkte oppkalle etter seg selv. Mor og datter som heter Anna Luise blir bare harry. 

Anonymkode: bdeb8...cec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Roy,  Ronny, Richard 

Connie, Michelle, Sienna, Trude 

Anonymkode: bdeb8...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å kalle min datter for Lara. Syns det er et enkelt og fint navn. Tror mange er av den oppfatning at navn som kommer fra Amerika er ganske harry? Har hvertfall fått noen spørsmål om jeg har hentet inspirasjon fra filmen Tomb Raider, men det er et ganske vanlig navn der hvor mannen kommer fra.

Anonymkode: bc081...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Emil

Lukas

Sofie

Natalie

Emma

Sebastian

Nora

Daniel

 

Dette er navn som er skikkelig Harry...mer Harry enn Jonny eller Roger.

 

Anonymkode: fadb1...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...