AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #81 Skrevet 12. mars 2020 2 minutter siden, WhiteSwan skrev: Det var en mann som ikke fikk medisinen sin fra apoteket fordi folk som dere hadde hamstret for mye av det, han kunne dødd pga det! Medisinen var livsviktig. Det er egoistisk og dårlig gjort hvilke medisiner er det som er livsviktige som man kan hamstre opp? slike medisiner er på resept, og resepter deles ikke ut slik at de kan hamstres av. Anonymkode: 47248...9cf 8
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #82 Skrevet 12. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: I disse tider er det beldig mye som skal til for at du ikke kan bestille matvarer på døra, så jeg tviler på at det er så mange som sliter med dette. Særlig når det er et tenkt tilfelle der man selv må være i karantene og alle man kjenner må være det og i tillegg da at det ikke er hjelp å få fra kommunen... Anonymkode: 53b6c...223 Ok, du følger virkelig ikke med skjønner jeg. Senest i dag var det en sak i media om Kolonial hadde fullt opp med leveringer til og med den 15 mars. Dvs at de kunne ikke love når noen ville få plass på lista, og om kunder fikk varer de forsøkte å bestiille, i tillegg til at de mangla folk til å samrdne det hele med plukking og utlevering. På toppen av det hele, hvor mange tror du egentlig har råd til å bestille hjemlevering av varer? For det er ikke billig akkurat. Og tenker du at det pågår hjemlevering av matvarer over hele Norge? Det er virkelig på tide at flere her inne realitetsordner seg skikkelig. Anonymkode: b84dd...38e 9
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #83 Skrevet 12. mars 2020 Har handlet litt ekstra sukker hver gang jeg har handlet siste året. Så det er i grunn bare småtteri vi har trengt å kjøpe. Litt melk, brød (utsolgt så ble baguette), skulle ha hvetemel (bakt så mye i det siste)men det var tomt, fikk kjøpt sukker, men , har aldri opplevd at den butikken vært så ribba og at der har vært så mange folk fordi den er både dårlig og dyr. Jeg handler der fordi det går så raskt og er så lettvint. Glad jeg har gjort det slik for nå slipper jeg storhandling og folkemengder. Synd at det blir tom for viktige ting som morsmelkerstatning og bleier. Men tror de fleste skal greie å lage noe å spise, selv med rar mat som ingen kjøper. Anonymkode: 54947...92e
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #84 Skrevet 12. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: kanskje folk ikke har lyst til å eksponere seg selv for smitte mer enn denne ene gangen på de neste 2-3 ukene. har du tenkt på det? Anonymkode: 47248...9cf Fortsatt større sjangs for å bli smittet når man er så mange på et sted. Mindre sjangse med mindre folk. Anonymkode: 53b6c...223
Gjest Truly Skrevet 12. mars 2020 #85 Skrevet 12. mars 2020 Just now, AnonymBruker said: Kanskje vi har null tiltro til myndighetene etter dette? Og hvor er logikken? Holde seg hjemme men ikke hamstre? Hvordan er det mulig da? Sannheten er at de burde lagt bedre tilrette for å hamstre. Så folk faktisk KAN være hjemme i noen uker. Anonymkode: a6f78...037 Når jeg leser slikt, får jeg assiasjoner til disse amerikarnerne som bygger bomberom og har nudler og vann til 15 år fremover. Folk kunne handla til tirsdag kl 13.30. Unngår mer smitte om vi sprer oss, enn å stå i tett kø for dasspapir. Til 4 mnd frem i tid.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #86 Skrevet 12. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har handlet litt ekstra sukker hver gang jeg har handlet siste året. Så det er i grunn bare småtteri vi har trengt å kjøpe. Hahah hvor kom sukker fra. Anonymkode: 54947...92e 3
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #87 Skrevet 12. mars 2020 Ja og dere flere tusen som hastet til butikkene i dag: lykke til alle sammen, for om det har vært et par smittebærer der i dag, så kan du banne på at vi vil se en eksplosjon av sykdom om noen dager! Lite smart å alle gå samtidig! Det er ikke forbud mot å dra i butikken. Om folk sper det utover så vil det bli færre kunder samtidig. Man kan holde større avstand. man blir mindre stresset og vil tenke over hygiene mye lettere når man er rolig. Butikkansatte vil ikke bli så overbelastet at hygiene tiltakene deres går rett ut vindu! de må nå sprite og vaske vogner og kurver flere ganger om dagen som ekstra tiltak. På toppen av alle andre arbeidsoppgavene. Sier seg selv at når det blir kaos så vil de få mindre tid til å utføre jobben sin, og da blir enda mer kaos og med kaos som kommer slurv. Og slurv, det fører til corona. Det er mindre smitterisiko å dra innom butikken 2 ganger i uken når det er få folk. fremfor 1 gang på 2-3 uker når det er flere hundre ute som tidig!! Jo flere folk samtidig, jo større smitterisiko. Det er en grunn til at alle aragement med over 50 deltakere blir avlyst!!! Hjelper jævlig lite når folk må stå 30 min i kø fordi 100+ andre har bestemt seg for å få panikk og hamstre. det er lov å tenke bitte litt også. Anonymkode: 67b2f...b28 10
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #88 Skrevet 12. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjerp deg. Du aner ingen ting om hvorfor det ble slik denne uken. Mener du at jeg skal ha mat liggende å råtne ukene barna egentlig er hos far? Har du råd og alltid handle som om det skulle vært 4 i husstanden selvom 3 er på ferie. Du nedskalerer aldri etter behov kanskje? Du er pro matsvinn. Er egentlig fars uke å ha barna, men han er syk. Fikk beskjed om dette klokken 13.00 og kunne ikke gå fra jobb for å handle da. Anonymkode: 0dbd0...a45 har du ikke flere stråmenn å komme med eller? du som hyler opp om sjuke unger, men som samtidig ikke har i huset hva ungen faktisk trenger. det er du som burde skjerpe deg. om far skulle ha ungene sa har vel han mat klar, kunne du ikke fått han til å handle til ungen? elelr er det bare andre som skal få hjelp til å handle for seg? Anonymkode: 47248...9cf 5
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #89 Skrevet 12. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ok, du følger virkelig ikke med skjønner jeg. Senest i dag var det en sak i media om Kolonial hadde fullt opp med leveringer til og med den 15 mars. Dvs at de kunne ikke love når noen ville få plass på lista, og om kunder fikk varer de forsøkte å bestiille, i tillegg til at de mangla folk til å samrdne det hele med plukking og utlevering. På toppen av det hele, hvor mange tror du egentlig har råd til å bestille hjemlevering av varer? For det er ikke billig akkurat. Og tenker du at det pågår hjemlevering av matvarer over hele Norge? Det er virkelig på tide at flere her inne realitetsordner seg skikkelig. Anonymkode: b84dd...38e Jeg bor i utkanten av alt så jeg vet at det ikke er alt som leveres her... Morgenlevering kjører ut hver dag og man kan bestille melk og brød der. Ingen frakt. Og det er et lite problem hvis du ikke har råd tim å betale to kroner mer for melkeliteren. Da har du et problem som burde ordnes opp i uavhengig av denne situasjonen. Anonymkode: 53b6c...223
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #90 Skrevet 12. mars 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker det ikke er noe galt i å "hamstre" så man har mat og husholdningsartikler for 1-2 uker frem i tid. Det de fleste reagerer på tror jeg er de som kjøper 15 kg med havregryn, 10 brød, 50 ruller dopapir osv. Anonymkode: 7d5d4...162 Jeg er sterkt imot hamstring i disse tider, men må kommentere eksemplene dine: Vi kjøper brød 1-2 ganger i måneden, siden ingen baker. Da er det lett 12 brød i slengen. Vi kjøper også disse gigant-pakkene med toalettpapir, som holder flere måneder. Så 50 ruller er ikke nødvendigvis hamstring. Men hvis alle skal kjøpe som oss kun fordi, så går det ikke opp. Vi snakket om dette tidligere i uken at neste gang vi handler burde vi kjøpe færre brød av hensyn, og vi fikk rett i at folk har klikket helt... Anonymkode: d1dee...af6 3
Silva Pluvialis Skrevet 12. mars 2020 #91 Skrevet 12. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja og dere flere tusen som hastet til butikkene i dag: lykke til alle sammen, for om det har vært et par smittebærer der i dag, så kan du banne på at vi vil se en eksplosjon av sykdom om noen dager! Lite smart å alle gå samtidig! Det er ikke forbud mot å dra i butikken. Om folk sper det utover så vil det bli færre kunder samtidig. Man kan holde større avstand. man blir mindre stresset og vil tenke over hygiene mye lettere når man er rolig. Butikkansatte vil ikke bli så overbelastet at hygiene tiltakene deres går rett ut vindu! de må nå sprite og vaske vogner og kurver flere ganger om dagen som ekstra tiltak. På toppen av alle andre arbeidsoppgavene. Sier seg selv at når det blir kaos så vil de få mindre tid til å utføre jobben sin, og da blir enda mer kaos og med kaos som kommer slurv. Og slurv, det fører til corona. Det er mindre smitterisiko å dra innom butikken 2 ganger i uken når det er få folk. fremfor 1 gang på 2-3 uker når det er flere hundre ute som tidig!! Jo flere folk samtidig, jo større smitterisiko. Det er en grunn til at alle aragement med over 50 deltakere blir avlyst!!! Hjelper jævlig lite når folk må stå 30 min i kø fordi 100+ andre har bestemt seg for å få panikk og hamstre. det er lov å tenke bitte litt også. Anonymkode: 67b2f...b28 Det var under 30 stk i den butikken jeg var i idag. Køene var heller ikke lange. Er nok veldig forskjellig fra butikk til butikk. Hadde gått om det var fullstappet. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #92 Skrevet 12. mars 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kolonial.no? Eller som en annen her sier. Hvis du har et barn som er så avhengig av en viss type mat så venter du vel ikke med å ha disse tingene i hus? Koronasnakket har vel vært en stund eller. Anonymkode: 70801...e79 Kolonial.no leverer ikke i nord Norge. Var egentlig fars uke å ha barna, så derfor har jeg ikke handlet. Fikk vite at han var syk mens jeg var på jobb. Vil ikke ha masse mat jeg ikke spiser, da må det kastes. Har ikke råd til det heller. Alt kan ikke planlegges for. Anonymkode: 0dbd0...a45 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #93 Skrevet 12. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fortsatt større sjangs for å bli smittet når man er så mange på et sted. Mindre sjangse med mindre folk. Anonymkode: 53b6c...223 så hva er egentlig problemet da? at folk -handler- ja, hva skulel de elelrs gjøre når skole og barnehager stenger og man blir oppfordret til å være hjemme? tror du ikke folk trenger mat da? når de først er på butikken, så burde de jammen meg handle for et par uker i slengen sli kat de slipper å dra dit flere ganger. Anonymkode: 47248...9cf 3
WhiteSwan Skrevet 12. mars 2020 #94 Skrevet 12. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: hvilke medisiner er det som er livsviktige som man kan hamstre opp? slike medisiner er på resept, og resepter deles ikke ut slik at de kan hamstres av. Anonymkode: 47248...9c Jo, man kan kjøpe flere på en gang. https://www.tv2.no/a/11291086/
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #95 Skrevet 12. mars 2020 Akkurat nå, WhiteSwan skrev: Jo, man kan kjøpe flere på en gang. https://www.tv2.no/a/11291086/ ikke om man ikke har gyldig resept! og resepter deles ikke ut i hytt og gevær. Anonymkode: 47248...9cf 2
WhiteSwan Skrevet 12. mars 2020 #96 Skrevet 12. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: ikke om man ikke har gyldig resept! og resepter deles ikke ut i hytt og gevær. Anonymkode: 47248...9cf 🤦🏻♀️🤦🏻♀️🤦🏻♀️ 2
tussi84 Skrevet 12. mars 2020 #97 Skrevet 12. mars 2020 I disse tider må vi dele på maten, og ikke være så egoistiske. Om ikke hamstring slutter vil det bli restriksjoner per vare i fremtiden. Det er ingen som trenger å kjøpe 80 doruller, 20 kg ris, 10 pakker smør, 10 brød, 40 x hermetikk mat, og en haug av lass med andre varer i store kvantum som privat personer! Tenk litt på andre også, og ikke bare deg selv og dine. 11
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #98 Skrevet 12. mars 2020 Jeg synes at alle som skal hamstre skal gå med SS på overdelen sin. «Super Suckers» sånn at vi andre kan kjenne dem igjen. Anonymkode: 225e8...7cf 8
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2020 #99 Skrevet 12. mars 2020 1 minutt siden, WhiteSwan skrev: Jo, man kan kjøpe flere på en gang. https://www.tv2.no/a/11291086/ og insulin er vel strengt tatt en medisin som man har et lite lager av hjemme, og ikke kjøper opp nytt før man har "et par dråper igjen". Anonymkode: 47248...9cf 2
Stoltskeiv Skrevet 12. mars 2020 #100 Skrevet 12. mars 2020 Så for deg er det normalt å kjøpe en hel handlevogn med dopapir? For det var jeg vitne til i dag. Ja hyllene fylles opp igjen, men det fylles ikke opp på et øyeblikk. Det er ikke sånn at lastebilene står klare ute med å fylle opp varene. Ting tar tid 10
Fremhevede innlegg