Gå til innhold

Flere enn meg som meg som er oppgitt og sint på de som ikke tok corona alvorlig med en gang?vorlig med


Gjest Jon Are

Anbefalte innlegg

Spørs litt hva du mener med å ta det på alvor. Det er jo selvsagt et reelt problem, men dette er ikke svartedauden. Går an å være litt forsiktig uten å bli hysterisk.

Anonymkode: 03004...285

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørs litt hva du mener med å ta det på alvor. Det er jo selvsagt et reelt problem, men dette er ikke svartedauden. Går an å være litt forsiktig uten å bli hysterisk.

Anonymkode: 03004...285

Enig.

Anonymkode: dc802...410

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har blitt forkjølet etter å ha vært i en stor folkemasse. Ingen som hostet rundt meg og jeg har ikke tatt på ansiktet etter å ha tatt på dørhåndtak osv.

Drakk av samme flaske som en som ikke har vært syk.

Bør jeg gjøre noe? Er ikke i dårlig form og oppfatter det ikke som noe annet enn en vanlig småforkjølelse hvor jeg er litt tett i nesen og må snyte meg og ta nesespray noen ganger om dagen. Tror det er ufarlig men kjipt om jeg går rundt med corona og smitter familien og andre. Unngår store folkemasser nå. Føles hysterisk å ringe legen for litt småtett nese. Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 5dadd...733

Jeg ville unngått folk for sikkerthetsskyld om jeg ble forkjøla nå. Jeg hadde holdt meg hjemme, tatt livet med ro og sett an situasjonen/ventet til jeg var frisk. Jeg hadde ikke klart å leve med å ha bidratt til at noen døde fordi jeg tok sjanser+jeg tenker at mine sjanser for å overleve vil være best om jeg tar det med ro om det skulle vært starten på Korona-sykdom.

Anonymkode: 83173...d67

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, overhodet ikke. Jeg forholder meg til FHI og retningslinjene på universitetet og jobb. Utover det synes jeg at nordmenn som helhet er en gjeng med hysterikere som hamstrer inn antibac og hermetikk som om vi står overfor en zombie-apokalypse. Det positive er at det er færre irriterende folk å forholde seg til i hverdagen da hysterikerne ikke tør å være på store plasser. 

De som er i risikogrupper slik som immunsupprimerte er helt annerledes, men nordmenn flest er ikke i en risikogruppe. Jeg er ikke i en risikogruppe, og jeg lever helt normalt. Ingen ekstra hermetikk eller antibac på meg. 

Anonymkode: f2290...f78

VI får håpe du ikke får blodpropp, hjerteinfarkt, brudd eller blir påkjørt av en bil da. For du skjønner at når så mange blir smittet at det går ut over "vanlige" hendelser også? Altså, så spiller det ingen rolle om du ikke er i risikogruppen. Du er ikke udødelig,og den dagen du eller barna dine trenger hjelp, er det slett ikke sikkert at du får det! 

 

At folk ikke skjønner hvordan dette kan gå i tiden fremover er for meg et mysterium... 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må du ha en på kjøkkenet? Har du ikke tilgang på vann og såpe der?!

Anonymkode: dab7c...951

Jeg har antibac på kjøkkenet , for nå sikre meg  . Man kan ikke alltid stole på vann og såpe. Har også overflate desinfeksjon,.der jeg spriter kjøkkenbenk, håntakek, ratt til bil etc. Gjør det jeg må , og da har jeg gjort mitt beste iallefall. I motsetning til de fehodene som tropper opp på konserter,  store tilstelninger og velger mat uten emballasje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Eller tenker du at hele befolkningen skal settes i hjemmekarantene på ubestemt tid? 

Ikke hele befolkningen ,nei. Det hadde kanskje sett bra ut på papiret men det hadde vært noe annet å gjennomføre det i realiteten. Grunnen til at jeg ble litt skeptisk til hvorfor disse to på skolen måtte gå hjem var fordi som jeg har lest er det bare de som er eller har vært i utsatte områder eller vært i kontakt med smittede som blir testa. Altså hvem som helst kan ikke bare møte opp og kreve en test. Eller har det kanskje blitt forandringer på dette nå ? Da regner jeg med at hun som skulle testes er / har vært i nærheten av andre smittede personer ,og sannsynligheten er ekstremt stor for at hun er også smitta nå .Hvorfor går de på skolen da ? Det var det jeg reagerte på. Hvorfor ta slike sjanser? Er det ikke bedre å være føre var liksom ? 

 

Sitat

Det er ingenting som tilsier at et land kan forhindre alle mulige sykdomsepidemier, og jeg vet ikke helt hvorfor du har inntrykk av det. 

Har jeg inntrykk av det ? Har ikke nevnt at jeg tror Norge er immun ,sa selv at jeg tenkte lite over dette i begynnelsen og at folk kanskje overreagerer. Nå har jeg skifta mening :)  Om du mente dette siden jeg nevnte det siste jeg skrev om at vi kunne unngått smitten mente jeg jo selvfølgelig ikke at Norge aldri hadde blitt berørt av dette viruset i det hele tatt. Det sier seg litt selv. Grunnen til at det skjer hyppigere nå tror jeg ja ,er fordi folk ikke tar det seriøst og reiser land og strand rundt når de skulle ha holdt seg hjemme. Er jeg oppgitt over disse tilfellene ? Ja . Ikke sinna , men oppgitt 😂 tror det hadde vært mindre smitte generelt hadde folk overholdt reglene ,det var det jeg mente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, jeg er sint på de som ikke tar situasjonen alvorlig . Det finnes ingen unnskyldning for å ikke gjøre det lenger. Enten er man så egoistisk i den grad at man aktivt velger å risikere andres liv og helse for å «leve livet», eller så er man ...stokk dum.

At så mange ikke en gang kan ofre enkle bekvemmeligheter for å bidra til å gjøre smitteraten så treg som mulig, er rett og slett rystende.

Anonymkode: d5349...db7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Jajajane skrev:

VI får håpe du ikke får blodpropp, hjerteinfarkt, brudd eller blir påkjørt av en bil da. For du skjønner at når så mange blir smittet at det går ut over "vanlige" hendelser også? Altså, så spiller det ingen rolle om du ikke er i risikogruppen. Du er ikke udødelig,og den dagen du eller barna dine trenger hjelp, er det slett ikke sikkert at du får det! 

 

At folk ikke skjønner hvordan dette kan gå i tiden fremover er for meg et mysterium... 

Jeg har verken helseangst eller dødsangst. Jeg vet godt at jeg ikke er immun mot sykdom eller udødelig, men det gjør meg ingen verdens ting. Som jeg selv skriver følger jeg anbefalingene til FHI, universitetet og arbeidsplassen min, noe som gjør at jeg reduserer smitterisiko slik det er forventet at man skal gjøre. Anbefalingene er uansett ikke ekstraordinære, og jeg lever faktisk helt normalt selv om jeg innretter meg etter det. Bedre å leve slik enn å bekymre seg for å dø helt til den dagen det faktisk skjer. Hva slags liv er egentlig det? Jeg vil heller ha opplevd ting og så dø i en bilulykke i stedet for å ha vært isolert hjemme hele tiden og dø i en bilulykke den dagen man skal hamstre inn og fylle på antibac-lageret sitt. 

Anonymkode: f2290...f78

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det heller er for mye hysteri (i starten). Det rapporteres med STORE bokstaver, om død og dødelighet, om at folk bø hamstre osv. Det er mot sin hensikt. Hadde media rapportert nøkternt fra start, og på et mindre opphauset nivå, tror jeg ikke folk hadde blitt lei. Pga av at alt er "krise" i media, selv om det er små ilandsproblemer, tror jeg mange ikke tar de alvorlige sakene seriøst. Jeg savner tiden da man kun hadde NRK å forholde seg til, og alle fikk samme informasjon. Nå blir man bombadert fra alle kanter, hvor det ene mediet skal rapportere mer dramatisk enn det andre. Nå har ordet krise blitt så dagligdags at ingen tror på det lenger, og jeg må bare skru av.  

Og så tror jeg at nordmenn stoler så mye på helseapparatet at "det skjer ikke her", for vi blir tatt vare på uten å tenke over hvor godt vi har det. Vi har generelt god helse her i landet også. Og vi har blitt et egoistisk folkeslag som tenker mest på oss selv. 

Jeg har hjemmekontor og kjenner på både feber og hoste, selv om sannsynligheten for at jeg er smittet er svært, svært lav. Jeg har hverken vært i utlandet eller hatt med noen som har reist å gjøre. Jeg har vært på hytta en lengre periode (den ligger avsides til), og jeg har knapt vært på butikken. Men jeg har svak psyke, og jeg tror viruset har trengt seg sakte, men sikkert inn. 

 

 

Anonymkode: a26ea...d46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er sint også.. men det hjelper ingenting.

Men skal si at jeg tror nordmenn er for egoistiske til å følge rådene fra FHI. Nå ser jeg noen har drattt på hytta si:

https://www.dagbladet.no/nyheter/smittede-dro-til-skianlegg/72232610

 

Nei, jeg har ikke noe tro på mine medmennesker her. Alle bare tenker på seg selv.

Hadde følt meg tryggere i Italia nå.

Anonymkode: 4b878...04c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Tenkte du dette i fjor også da ca 1400 mennesker i Norge døde av influensa...?

Anonymkode: 736cb...1d1

Folk slenger rundt seg med slike tall, men hvor mange kjenner egentlig noen konkrete personer som har dødd av influensa? Jeg har aldri hørt om det så lenge jeg har levd bortsett fra i media. Hvis dette får spre seg slik FHI har tenkt så er det stor sjanse for at de fleste i Norge vil kjenne eller i hvert fall kjenne til noen som har dødd av coronaviruset.

Anonymkode: cc309...364

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som tar det altfor seriøst, og sprer engstelse er de som irriterer meg.

Anonymkode: 7b70e...92c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Jon Are said:

Jeg har antibac på kjøkkenet , for nå sikre meg  . Man kan ikke alltid stole på vann og såpe. Har også overflate desinfeksjon,.der jeg spriter kjøkkenbenk, håntakek, ratt til bil etc. Gjør det jeg må , og da har jeg gjort mitt beste iallefall. I motsetning til de fehodene som tropper opp på konserter,  store tilstelninger og velger mat uten emballasje

Såpe er mye, mye, mye, mye bedre enn antibac...

Anonymkode: 7b70e...92c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Folk slenger rundt seg med slike tall, men hvor mange kjenner egentlig noen konkrete personer som har dødd av influensa? Jeg har aldri hørt om det så lenge jeg har levd bortsett fra i media. Hvis dette får spre seg slik FHI har tenkt så er det stor sjanse for at de fleste i Norge vil kjenne eller i hvert fall kjenne til noen som har dødd av coronaviruset.

Anonymkode: cc309...364

Det er fordi de som dør av influensa er gamle mennesker og/eller mennesker med redusert immunforsvar. Grunnen til at du ikke kjenner noen som dør av vanlig influensa er fordi du ikke kjenner mange som tilhører denne gruppen mennesker. 

Anonymkode: f2290...f78

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk slenger rundt seg med slike tall, men hvor mange kjenner egentlig noen konkrete personer som har dødd av influensa? Jeg har aldri hørt om det så lenge jeg har levd bortsett fra i media. Hvis dette får spre seg slik FHI har tenkt så er det stor sjanse for at de fleste i Norge vil kjenne eller i hvert fall kjenne til noen som har dødd av coronaviruset.

Anonymkode: cc309...364

Det er ikke noe annet enn totalt ansvarsfraskrivelse, slik at folk kan fortsette å ha det gøy å drite i å ta hensyn til andre.

Jeg ser ned på alle disse som snakker om ''er du redd for influensa også''

Anonymkode: 4b878...04c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, overhodet ikke. Jeg forholder meg til FHI og retningslinjene på universitetet og jobb. Utover det synes jeg at nordmenn som helhet er en gjeng med hysterikere som hamstrer inn antibac og hermetikk som om vi står overfor en zombie-apokalypse. Det positive er at det er færre irriterende folk å forholde seg til i hverdagen da hysterikerne ikke tør å være på store plasser. 

De som er i risikogrupper slik som immunsupprimerte er helt annerledes, men nordmenn flest er ikke i en risikogruppe. Jeg er ikke i en risikogruppe, og jeg lever helt normalt. Ingen ekstra hermetikk eller antibac på meg. 

Anonymkode: f2290...f78

Jeg skjønner du skriver som anonym, for dette er jo bare for dumt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som tar det altfor seriøst, og sprer engstelse er de som irriterer meg.

Anonymkode: 7b70e...92c

Ja, ingen grunn til å være bekymret om en med cystisk fibrose får dette viruset nei... det er bare fordi folk tar det altfor seriøst.

Anonymkode: 4b878...04c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Jon Are skrev:

Jeg har antibac på kjøkkenet , for nå sikre meg  . Man kan ikke alltid stole på vann og såpe. Har også overflate desinfeksjon,.der jeg spriter kjøkkenbenk, håntakek, ratt til bil etc. Gjør det jeg må , og da har jeg gjort mitt beste iallefall. I motsetning til de fehodene som tropper opp på konserter,  store tilstelninger og velger mat uten emballasje

Du bør lese denne, og vurdere om antibac'en du har i kjøkkenet gjør den nytten du trodde den gjorde: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/OpAW4V/vanlig-haandsaape-fungerer-faktisk-mye-bedre-mot-koronavirus-enn-antibac-lund-wilson-og-bjoernestad

Anonymkode: 1f786...f69

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dødeligheten for folk under 40 er 0.2%. Ikke stress.

Anonymkode: 872fc...32d

Det hjelper ikke om dødeligheten for yngre er lav, da det fortsatt også finnes yngre i risikogruppen.

Håper alle tar til vettet og ikke bagatelliserer dette og bare tenker på seg selv lenger. Her er en risikoutsatt 4 åring.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://no.newsner.com/nyheter/smabarnsmamma-ma-isolere-4-arige-thea-pa-grunn-av-karantenebrytere-folk-er-sa-egoistiske-at-jeg-spyr/amp/&ved=2ahUKEwi5rP3vppLoAhVuwcQBHWxCDIsQFjAAegQIBRAB&usg=AOvVaw1KwOnItI2P_-_FlbSr3PX5&ampcf=1

Endret av Tutte
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jon Are skrev:

Jeg skjønner du skriver som anonym, for dette er jo bare for dumt...

Jeg forventet at innlegget mitt ville treffe en nerve blant hysterikerne. Hva mener du egentlig er så dumt med å følge de nasjonale og lokale anbefalingene? Det er ikke uten grunn at du var så ordknapp i ditt innlegg. 

Anonymkode: f2290...f78

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...