Gå til innhold

Hvordan blir fødsel når alle er i karantene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har termin om to uker og kjenner jeg begynner å stresse. Allerede er det mange i karantene på ulike sykehus, blant annet 16 ansatte fra nyfødtavdelingen på Ahus hvor jeg skal føde. Og det blir vel bare fler etterhvert. Ser nå for meg fødsel hvor det er fullt kaos grunnet underbemanning og krise om det skulle oppstå komplikasjoner. Hormonell krisemaksimering😅

Anonymkode: 5db64...412

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler med deg! Har selv termin om 14 dager og fødeplass på ahus. 

Anonymkode: 5fc06...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og har fødeplass på Ahus om ikke mange ukene. Er ikke sånn veldig stresset for øyeblikket, men har jo tenkt litt sånn "hva om..." 

Anonymkode: c1c49...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg prøver å ikke tenke altfor mye på det, men det blir jo en ekstra stressfaktor oppå den allerede litt for spente snart fødsel-følelsen🤯 

Ts

Anonymkode: 5db64...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Keikolina skrev:

Må føde i en hule i skogen

Tja, det var jo litt å ta i. Håper vi får kontroll før det går såpass langt 😅

Ts

Anonymkode: 5db64...412

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, det var jo litt å ta i. Håper vi får kontroll før det går såpass langt 😅

Ts

Anonymkode: 5db64...412

Tenker at man i værste fall må føde hjemme og få besøk av jordmor/lege til å ta i mot. Problemstillingen vil være den samme om en selv skulle blitt smittet. 

Anonymkode: c1c49...8bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har termin om under en uke (hører til Ullevål) men er ikke så bekymret ass. Foreløpig er ikke helsevesenet veldig tungt belastet så tenker det går helt fint. 

Anonymkode: b3028...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil helst bare få fødet nå, før termin, og før det bare blir verre... også termin om ca to uker. Se i andre land der utviklingen har gått lenger, og sykehusene er overbelastede. Jeg er annengangs, dårlig opplevelse sist, og gruer meg fra før av. Dette skremmer meg ekstra. Vurderte tidligere å be om overflytting til Ahus fra annet sykehus... men ser jo nå at det var like greit jeg ikke gjorde det. Dette kommer til alle sykehus snart tipper jeg.

Anonymkode: 6259a...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at man i værste fall må føde hjemme og få besøk av jordmor/lege til å ta i mot. Problemstillingen vil være den samme om en selv skulle blitt smittet. 

Anonymkode: c1c49...8bc

Ja det er jo ikke et problem det, så lenge alt går fint. Men det er jo ikke sjeldent det oppstår komplikasjoner...

Ts

Anonymkode: 5db64...412

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil helst bare få fødet nå, før termin, og før det bare blir verre... også termin om ca to uker. Se i andre land der utviklingen har gått lenger, og sykehusene er overbelastede. Jeg er annengangs, dårlig opplevelse sist, og gruer meg fra før av. Dette skremmer meg ekstra. Vurderte tidligere å be om overflytting til Ahus fra annet sykehus... men ser jo nå at det var like greit jeg ikke gjorde det. Dette kommer til alle sykehus snart tipper jeg.

Anonymkode: 6259a...7f5

Ja det er synd at vi får denne ekstra bekymringen oppå det som allerede kan føles skummelt. Jeg tror det beste må være å øve seg på å tenke at ting bare må gå som det går, stole på helsepersonellet og forsøke å finne ro i kroppen. Jeg skal iallefall prøve😅

Ts 

Anonymkode: 5db64...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er synd at vi får denne ekstra bekymringen oppå det som allerede kan føles skummelt. Jeg tror det beste må være å øve seg på å tenke at ting bare må gå som det går, stole på helsepersonellet og forsøke å finne ro i kroppen. Jeg skal iallefall prøve😅

Ts 

Anonymkode: 5db64...412

Ja du har nok rett i det 😊❤️ lykke til! Mest sannsynlig går dette bra. Men tenker jeg reiser hjem fra barsel så fort som overhodet mulig hvertfall 😅

Anonymkode: 6259a...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, folk kommer jo ikke til å føde hjemme bare fordi noen av de ansatte er i karantene. Ahus har jordmødre, sykepleiere og gynekologer ved flere avdelinger, blant annet barsel og barselhotell, føde poliklinikk og observasjonsavdeling for gravide. Antall fødestuer er jo som før

Hvis de får problemer med bemanningen så er det nok barselshotellet som nedprioritere, deretter barsel. I verste fall så vil dere få litt dårligere veiledning i forhold til amming og sånt, men det er heldigvis ingen akuttmedisinsk situasjon 😊

Anonymkode: 7e5a9...a1b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil tro at de som isoleres på sykehus, samt de som jobber på sykehus er på infeksjonsavdelingen eller intensiv på det aktuelle sykehus. Og en fødsel vil ikke skje på den/de avdelingene. 
Fødselsleger og jordmødre vil nok holde seg på sine avdelinger, og personal på infeksjon/intensiv på sine avdelinger. 
 

Tipper deres fødsler går fint 😊 

Anonymkode: 80981...45b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg er litt bekymret selv. Nå hører jeg til en plass hvor de foreløpig ikke har stengt ned noe fødeavdeling, og heller ikke satt de ansatte på fødeavdelingen i karantene her. Men jeg har ikke termin før om ca 3 mnd, og da kan ting ha endret seg, både til det værre og det bedre.

Satser på at det ordner seg for alle fødende tross dette viruset!

Anonymkode: d26cd...d65

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har termin i disse dager på Ahus, men det er ikke vanlig fødeavd som er rammet, men nyfødtintensiven. Dvs. premature barn og/eller alvorlig syke nyfødte. Vi må jo håpe på å ikke ende opp på den avdelingen, men den vanlige fødeavdelingen. Har født 3 andre barn på Ahus, og kjenner meg trygg.

Anonymkode: fc51b...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fødeavdelingen i Stavanger er jo stengt. Så det kan jo skje...

Anonymkode: 86738...f1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også fødeplass på Ahus om 4 ukers tid. Var stresset fra før etter kronikken fra en jordmor som fortalte om helt sykt underbemannet fødeavdeling på Ahus, og det uten korona 😫 Og nå skal ansatte i karantene. Det er visstnok satt inn tiltak og folk fra andre avdelinger blir beordret på jobb, må avlyse ferier osv, men er uansett en virkelig kjip situasjon. Hadde egentlig bestemt meg for å ikke la korona skremme meg, men lettere sagt en gjort nå. 

Anonymkode: 3e6f4...54f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fødeavdelingen i Stavanger er jo stengt. Så det kan jo skje...

Anonymkode: 86738...f1e

Bare en av dem. De har en til, som vanligvis er for selekterte gravide som ønsker minimalt av smertelindring etc (jordmorstyrt). Det er satt inn nytt personell der, slik at den avdelingen fungerer som en helt vanlig fødeavdeling. 

Anonymkode: 49b23...33c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har termin i disse dager på Ahus, men det er ikke vanlig fødeavd som er rammet, men nyfødtintensiven. Dvs. premature barn og/eller alvorlig syke nyfødte. Vi må jo håpe på å ikke ende opp på den avdelingen, men den vanlige fødeavdelingen. Har født 3 andre barn på Ahus, og kjenner meg trygg.

Anonymkode: fc51b...8fe

Men de kan jo heldigvis sende disse barna til andre sykehus om det trengs - riksen og Ullevål eller ikke langt unna 😊

Anonymkode: 8f024...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...