Gjest gjest1 Skrevet 4. november 2005 #721 Del Skrevet 4. november 2005 Sorry for at jeg ikke har fått vært innom deg på noen dager. Har vært helt opphengt i UL til Orkis og graviditeten til Peony jeg. Visste ikke at det gikk an å leie bilsete til babyen. Lurt å følge med litt her inne altså. Tenker det var litt rart å være den eneste på yoga-timen ja. Høres avslappende og deilig ut. God helg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søndagsengel? Skrevet 4. november 2005 Forfatter #722 Del Skrevet 4. november 2005 Koselig at dere har vært innom, Heidi76 og cons! Nå har altså Orkidéen fått vite at hun har en liten i magen Det var jo det plumbotesten viste - derfor har jeg nettopp tatt denne testen selv Den skal stå i 30 minutter før jeg kan lese av resultatet, og det blir spennende! Selv om jeg ikke har så mye tillit til sånne pekepinner... Vi har funnet taklampe til barnerommet! Så den hos Byggmakker. Den er kjempesøt, jeg prøvde å finne bilde av den, men fant ikke. Den består av tre spotter (vi skal ha dimmebryter), formet som bier. Festet i taket er en stor rød og gul blomst. Skikkelig fin!! Kjøper den ikke før rommet er klart, så vi kan montere den med en gang. Moro å handle inn!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søndagsengel? Skrevet 4. november 2005 Forfatter #723 Del Skrevet 4. november 2005 (endret) Nå er testen ferdig. Det var ikke så lett å tyde fargen, synes jeg. Det er jo så mye skum oppi der Den er mørk, men ikke helt svart. Den er heller brun eller gusjegrønn. Brun-grønn liksom. Siden den har et snev av grønt, så er det kanskje en da? Endret 4. november 2005 av søndagsengel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-TeddyToria- Skrevet 4. november 2005 #724 Del Skrevet 4. november 2005 Nå er testen ferdig. Det var ikke så lett å tyde fargen, synes jeg. Det er jo så mye skum oppi der Den er mørk, men ikke helt svart. Den er heller brun eller gusjegrønn. Brun-grønn liksom. Siden den har et snev av grønt, så er det kanskje en da? ← Ei venninne av meg testet brungrønt...nesten svart-gusje-grønt i dag...og hun har bare jenter og klarer ikke å forestille seg at det er noe annet denne gangen heller! Så vi litt for at det er ei i magen din! Men frisk baby er jo det aller aller viktigste! Den lampen hørtes forresten skikkelig fin ut - kanskje jeg vil ha en sånn!? Må dra og se imorgen, når vi allikevel skal se på bilsete! ...vil ikke tenke på gråtende fostere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søndagsengel? Skrevet 4. november 2005 Forfatter #725 Del Skrevet 4. november 2005 Ei venninne av meg testet brungrønt...nesten svart-gusje-grønt i dag...og hun har bare jenter og klarer ikke å forestille seg at det er noe annet denne gangen heller! Så vi litt for at det er ei i magen din! Men frisk baby er jo det aller aller viktigste! Den lampen hørtes forresten skikkelig fin ut - kanskje jeg vil ha en sånn!? Må dra og se imorgen, når vi allikevel skal se på bilsete! ...vil ikke tenke på gråtende fostere! ← Svart-gusje-grønt var en god beskrivelse ja! Og jeg får bare sterkere og sterkere følelse av at det er en jente inni magen min! Gleder meg masse til å treffe den lille!!! De hadde flere fine lamper hos Byggmakker, så du får ta en titt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 5. november 2005 #726 Del Skrevet 5. november 2005 I natt dørmte jeg at du fikk trillinger Vel egentlig skulle du ha tvillinger, det viste du om i drømmen da. Men når du fødte så kom det ut tre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-TeddyToria- Skrevet 5. november 2005 #727 Del Skrevet 5. november 2005 Svart-gusje-grønt var en god beskrivelse ja! Og jeg får bare sterkere og sterkere følelse av at det er en jente inni magen min! Gleder meg masse til å treffe den lille!!! De hadde flere fine lamper hos Byggmakker, så du får ta en titt ← Nå definitivt ta meg en tur og titte! Heldigvis jobber jeg jo på Lampehuset igjen nå da, og de har mye fint der også...så litt prosenter kommer GODT med! GOD HELG! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Calla Skrevet 5. november 2005 #728 Del Skrevet 5. november 2005 Innom med en lørdagsklem... Ha en fin kveld! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søndagsengel? Skrevet 5. november 2005 Forfatter #729 Del Skrevet 5. november 2005 Takk for hilsener Trillnger er ikke akkurat det jeg ønsker meg, nei... I dag har vi vært på fødselsforberedende kurs, med omvisning på sykehuset. Fine føde- og barselavdelinger! Jeg har virkelig lyst på et av rommene med badekar og dobbeltseng Har i hvertfall ikke mindre lyst til å prøve meg på vannfødsel nå enn tidligere. På kurset fikk vi mye informasjon. det meste hadde jeg hørt om før, siden jeg har lest masse om svangerskap og fødsel. Likevel var det greit å høre hvordan ting fungerer på akkurat "mitt" sykehus, og å ha mulighet til å stille spørsmål. Mannen har ikke lest like mye som meg, og syntes kurset var nyttig Jeg traff to jeg visste hvem var der. Hun ene var på yogaen første gang jeg var der, og da prata vi litt sammen. Hun sa hun skulle komme neste gang, så da slipper jeg forhåpentligvis å være alene Hun andre har jeg jobba sammen med. Hun var gravid med tvillinger, og vi kommer nok til å føde ganske på likt. Men antakelig på forskjellige avdelinger, da. Jordmødrene som holdt kurset anbefalte at vi kontakter barselpoliklinikken for en samtale ang. hvilken avdeling vi vil føde på. Så da blir det nok en tur til dit Da vi var på omvisning ble jeg forresten skikkelig svimmel igjen, som jeg har vært før. Følte det var like før jeg skulle besvime, og måtte sette meg. Like etter skjedde det igjen, og da spurte jordmor om jeg følte meg dårlig, for jeg så blek ut. Så hun ba mannen hente litt saft til meg... Ganske flaut egentlig, men mest skremmende. Lurer på om jeg har lite jern eller noe sånt, siden jeg har vært ofte svimmel i det siste. Hjemme har jeg jo hatt mulighet til å legge meg ned når det har skjedd, men det hadde jeg ikke akkurat lyst til på fødeavdelingen... Så da ble jeg tydeligvis verre. Ekkelt! Nå er jeg kjempesliten, og skal stort sett slappe av resten av kvelden. Skal lage pizza senere. Ha en fin lørdagskveld! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 5. november 2005 #730 Del Skrevet 5. november 2005 Så spennende dag dere har hatt med omvisning på sykehuset. Så plumbo-testen viste jente ja....jeg tror også du har en liten i magen. Du får ta en blodprøve neste gang du skal til legen og sjekke jernverdiene dine. Ekkelt å plutselig bli så svimmel, ihvertfall når du ikke er hjemme hos deg selv. Ha en fin lørdagskveld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 5. november 2005 #731 Del Skrevet 5. november 2005 Hva er plumbo-testen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søndagsengel? Skrevet 5. november 2005 Forfatter #732 Del Skrevet 5. november 2005 Så spennende dag dere har hatt med omvisning på sykehuset. Så plumbo-testen viste jente ja....jeg tror også du har en liten i magen. Du får ta en blodprøve neste gang du skal til legen og sjekke jernverdiene dine. Ekkelt å plutselig bli så svimmel, ihvertfall når du ikke er hjemme hos deg selv. Ha en fin lørdagskveld. ← Jordmor sa sist at jeg skal ta blodprøve neste gang, så da får jeg forhåpentligvis svar på om jeg trenger noe ekstra jern I begynnelsen av svangerskapet sa hun at jernlagrene var veldig gode, så hun regnet ikke med det. Men man kan jo aldri vite... Hva er plumbo-testen? ← Man blande urin med to spiseskjeer plumbo, lar det stå en halvtime og sjekker hvilken farge det får... Høres ganske merkelig ut, men moro å prøve Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 5. november 2005 #733 Del Skrevet 5. november 2005 Jaja, hvem er det som finner på sånne tester? Det lurer jeg på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søndagsengel? Skrevet 6. november 2005 Forfatter #734 Del Skrevet 6. november 2005 28+0 Vekt: 1100 g Full lengde: 33,5 cm Fosteret er i begynnelsen av denne uken 26 uker gammelt. Hjernebølgenes mønster ligner det nyfødtes. Fosteret blir stadig flinkere til å åpne og lukke øynene, suge og svelge. Lungene kan nå puste luft, men det er fremdeles best for fosteret å forbli i livmoren slik at det kan vokse seg større. For hver dag som går bedres prognosene for å få et sunt og friskt barn om for tidlig fødsel inntreffer. Fosterets kropp består av mellom to og tre prosent fett. Sentralnervesystemet begynner også å bli så modent at fosteret klarer å regulere kroppstemperaturen og gjøre regelmessige pusteøvelser. Hos gutter begynner testiklene å synke ned i pungen. Ja, det grunn til å feire nå, for barnet ditt kan klare seg utenfor sin trygge hule. La det fylle deg med en god følelse av trygghet! I enkelte kulturer andre steder i verden, feires svangerskapets sjuende måned med spesielle seremonier for å feire det nye livet som vokser frem. Ja, da er jeg vel i tredje trimester? Synes fremdeles jeg kjenner mindre spark enn jeg gjode før. Det er jo litt opp og ned, men før kunne jeg nesten "styre" sparkene, ved å legge meg ned på ryggen eller spise. Nå kan jeg ikke det, de kommer når de vil. Og det er ikke så ofte som før. Forhåpentligvis er det fordi babyen har laget sitt eget søvnmønster. Jeg leste i en bok at det er normalt å kjenne mindre spark nå, fordi babyen nå har mindre plass i magen. I samme bok, men et annet kapittel, står det at man skal kjenne mer og mer liv fram til uke 30/32 :klø: Jeg kjenner jo liv mange ganger om dagen, men er veldig usikker på hva som er "for lite", siden alt sto bra til da jeg dro til sykehuset forrige helg og ikke kjente NOE... Det skal heldigvis mer til før jeg bekymrer meg nå. Men det er vel ikke alltid det beste det heller...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-TeddyToria- Skrevet 6. november 2005 #735 Del Skrevet 6. november 2005 Kjekt med omvisning! Så bra at du føler deg tryggere nå, og mannen også - det viser jo bare at det var nyttig, selv om du hadde lest mye fra før! Jeg har litt blandete følelser ang. besøk på føden jeg. Vet at det er nyttig og at det kommer til å være bra for meg, på den annen side så får jeg helt vondt inni meg bare ved tanken. Det kalles vel fødselsangst... for 3. trimester!!! Det er utrolig hvor fort det har gått altså! Og tenk, nå kan lille prinsessen din (heeelt sikker jeg!! ) klare seg utenfor hvis noe skulle skje! Det er jo fint å tenke på da, at hun er "ferdig", men ligger til litt lading og oppfeting! Forresten, at du kjenner litt mindre spark og ikke kan kontrollere de lenger, det kommer vel bare av at det er mindre plass. Baby har ikke så stort spillerom lenger at h*n kan ta skikkelig sats og kliiine til! Trangt om plassen ja! Det de mener med at du skal kjenne mer er vel kanskje at når du kjenner, så skal du kjenne det bedre/godt!?! Jeg tolker det nå sånn... God søndag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søndagsengel? Skrevet 6. november 2005 Forfatter #736 Del Skrevet 6. november 2005 Kjekt med omvisning! Så bra at du føler deg tryggere nå, og mannen også - det viser jo bare at det var nyttig, selv om du hadde lest mye fra før! Jeg har litt blandete følelser ang. besøk på føden jeg. Vet at det er nyttig og at det kommer til å være bra for meg, på den annen side så får jeg helt vondt inni meg bare ved tanken. Det kalles vel fødselsangst... for 3. trimester!!! Det er utrolig hvor fort det har gått altså! Og tenk, nå kan lille prinsessen din (heeelt sikker jeg!! ) klare seg utenfor hvis noe skulle skje! Det er jo fint å tenke på da, at hun er "ferdig", men ligger til litt lading og oppfeting! Forresten, at du kjenner litt mindre spark og ikke kan kontrollere de lenger, det kommer vel bare av at det er mindre plass. Baby har ikke så stort spillerom lenger at h*n kan ta skikkelig sats og kliiine til! Trangt om plassen ja! Det de mener med at du skal kjenne mer er vel kanskje at når du kjenner, så skal du kjenne det bedre/godt!?! Jeg tolker det nå sånn... God søndag! ← Jeg merket faktisk et lite snev av fødselsangst da jeg var på føden. Eller, angst er nok litt å ta i, men for første gang følte jeg at dette var alvor, at jeg ikke bare gledet meg 100% til fødselen. Jeg tror likevel det er lurt å ha vært der, så vet jeg i det minst hvordan det ser ut, og at rommene er fine Jeg håper du har rett i det du sier om spark - og det høres jo logisk ut. Sparkene er stort sett veldig kraftige. På fredag lå jeg på ryggen i senga med dyna over meg og en bok oppå der, og da sparket spiren så boka hoppet Morsomt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 6. november 2005 #737 Del Skrevet 6. november 2005 Syns jeg ser boka sprette opp og ned på magen din. Hurra for 3. trimester søndagsengel. Ha en fin søndag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Calla Skrevet 6. november 2005 #738 Del Skrevet 6. november 2005 Så morro med omvisning.. du må gjerne fortelle mer om alternativene og sånn altså...jeg skal jo kanskje føde der en gang jeg også, så jeg tar med meg all den informasjonen du kommer med... Hva syns mannen om vannfødsel da? må dere bestemme dere på forhånd? Ha en fin dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 6. november 2005 #739 Del Skrevet 6. november 2005 Se her; http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showforum=90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søndagsengel? Skrevet 7. november 2005 Forfatter #740 Del Skrevet 7. november 2005 Så morro med omvisning.. du må gjerne fortelle mer om alternativene og sånn altså...jeg skal jo kanskje føde der en gang jeg også, så jeg tar med meg all den informasjonen du kommer med... Hva syns mannen om vannfødsel da? må dere bestemme dere på forhånd? Ha en fin dag! ← Ja, det var spennende på omvisning! På SØF er det tre fødeavdelinger - spesialenheten, normalenheten og fødestuen. Spesialenheten er jo, som navnet tilsier, for fødende med behov for ekstra overvåkning, som har risikosvangerskap, skal ha keisersnitt osv. dNormalenheten er den mest "vanlige" fødeavdelingen, der man må være frisk for å føde, og har tilgang på all slags smertelindring. PÅ fødestuen er det lagt opp til at man føder mest mulig normalt, og smertelindringen er alternativ (akkupunktur, massasje, varmepakninger, lystgass ol). Det er der jeg håper å føde. Det er badekar på alle avdelingene, men flest på fødestuen. Hvis man får behov for epidural eller annen medisinsk smertestillende underveis, blir man overflyttet til normalenheten. Man må ikke bestemme på forhånd hvor/hvordan man vil føde, men det kan jo være greit å vite hva man ønsker. For vannfødsel kan man ikke være mer enn 9 dager på overtid, fostervannet skal ikke være misfarget, og man må ha hatt et normalt svangerskap. Og det er jo ikke garantert at et badekar er ledig når jeg trenger det. Man kan heller ikke røyke mer enn 5 sigaretter om dagen for å føde på fødestuen eller normalenheten. Mannen synes også vannfødsel høres fint ut, så lenge han slipper å sitte i badekaret selv Det er det visst få menn som vil, sa de på sykehuset. Jeg synes det høres så fint ut med vannfødsel fordi man visstnok revner mindre, vannet lindrer smerter og det er visst en lettere overgang for barnet (de har penere farge når de blir født i vann). Dessuten høres det fint ut å ta imot sitt eget barn, noe som lar seg gjøre i badekaret (man har jo selvfølgelig jordmor og barnepleier tilstede!) Men vi får nå se hva det blir til. Jeg har ikke så veldig høy smerteterskel, så det er ikke umulig at jeg går opp av badekaret når fødselen starter, for å få et eller annet som demper smertene enda bedre. Dette ble langt, men jeg fikk jo samlet tankene da Se her; http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showforum=90 ← Oi, så gøy! Har inntrykk av at det ikke er så veldig mange med termin på likt som meg her. Jeg er med i terminklubb på snartmamma, da :rosasmil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå