Gå til innhold

NRKs true crime om Scandinavian star

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, Keikolina skrev:

Ser ut som siste episode er på nrk allerede.

Det har vært planlagt hele tiden det, at siste episode skulle sendes i dag. Det er jo 30 år siden det hendte, i dag. 😔

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Keikolina
17 minutter siden, Lunabelle skrev:

Det har vært planlagt hele tiden det, at siste episode skulle sendes i dag. Det er jo 30 år siden det hendte, i dag. 😔

Okey, det tenkte jeg ikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartgirl

Serien er spennedne, og ulykken grep meg da den hendte. Husker jeg var på påskeferie i syden da det skjedde, og vi Nordmenn som var der snakket mye om brannen og hva som kunne ha skjedd. 

Vi kommer nok aldri til å få vite hva som skjedde :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes ihvertfall politiet har gjort en slapp jobb i forbindelse med gjenopptakingen av saken. Er dessverre ganske typisk, føler jeg.. 🙄

Anonymkode: 74602...b84

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina S.
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ihvertfall politiet har gjort en slapp jobb i forbindelse med gjenopptakingen av saken. Er dessverre ganske typisk, føler jeg.. 🙄

Anonymkode: 74602...b84

Enig.

Politiet konkluderer med at det ikke finnes økonomiske motiv, til tross for at de ikke undersøker grundig nok, og dermed ikke kjenner til, skipets verdi. Noe som er sentralt hvis de skal finne ut noe om øk. svindel: Daværende forsikringsmegler/skipsmegler etc. som visste verdien, S. Dammen, ble ikke kontaktet av politiet i det hele tatt. Selv om "Stiftelsen" (de som hadde jobbet for gjenopptakelsen) hadde gitt politiet beskjed om hva S. Dammen kunne sitte på av kunnskap.

Ikke hadde de avhørt en av de gjenlevende tre sentrale besetningsmedlemmene (elektrikeren, maskinisten, sjefsmaskinisten ),Hans Rytter, heller. Svaret er noe sånn som "eh, jeg husker ikke, ble han avhørt, nei han ble visst ikke det".

Når det kommer til rederiansvaret (hvem var egentlig eierne, de ansvarlige for driften osv. osv.) så har det norske politiet unnlatt å undersøke det, fordi politiet i Danmark liksom skal ha gjort dette. Men, selve grunnen til at norsk politi gjennopptok saken, ifølge dem selv attpåtil, var det danske politiets manglende undersøkelse av rederansvaret :klaske:

Alle ansvarsfraskrivelsene og bortforklaringene er så dumme at man nesten skulle tro at det er noen de bevisst prøver å beskytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oj, så dere kroppsspråket til den filippinske maskinisten. Når han sier at de ikke har tent på så heiser han seg opp i stolen og blikket hans er flakkende. Virker som han lyver

Anonymkode: 57c91...4cc

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Som med alle andre uoppklarte mordsaker, så sitter jeg igjen med hvor utrolig vanskelig det er for pårørende at de aldri får et svar og en avslutning. Det blir et traume og sår som aldri får gro skikkelig og de får ikke en reel mulighet til å legge det bak seg. Det har så mange ringvirkninger i så mange år etter det har skjedd. 

Anonymkode: d28c8...fe8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oj, så dere kroppsspråket til den filippinske maskinisten. Når han sier at de ikke har tent på så heiser han seg opp i stolen og blikket hans er flakkende. Virker som han lyver

Anonymkode: 57c91...4cc

Hvor mange minutter uti er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange minutter uti er dette?

Fant det til slutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jan Harsem altså 🤗 For en mann! Han har gått så grundig til verks med saken og snakker så tydelig om hva han opplevde. Ser at han var rørt innimellom og da ble jeg blank i øynene også..

Anonymkode: 25c60...835

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, enig med deg om Harsem. 
Veldig interessant serie om en hendelse som jeg ikke hadde noe kunnskap om fra før. Vil lese mer om dette, så har googlet ganske mye underveis i serien. 

Har ikke det beste inntrykket av hvordan politiet jobber/jobbet når man ser denne og andre saker, f.eks. noe av det de viser i Åsted Norge o.l. 

Anonymkode: 9d731...8c7

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har fulgt denne saken i mange år og for meg har pengemotivet alltid stått frem som det åpenbare. Det tror jeg fortsatt, og uheldigvis sett fra de som gjorde dette så gikk 160 liv tapt. Dansk og norsk politi gjorde datidens dårligste jobb, og jeg kjenner at jeg skammer meg på vegne av alle etterlatte som 30 år etterpå fortsatt ikke har fått svar. Tragisk. 

Anonymkode: 87ded...69a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina S.

Sitter igjen med ganske mange spørsmål, og noen av dem er:

- Hvem er det Fleming Thue Jensen mente/mener er de skyldige? Han sa han vet hvem som tente på skipet, men han avslører ikke gjerningsmennenes identitet fordi det er ikke hans ansvar, som han sier i et klipp. 

- Hvem var disse tre Fillipinerne (?) fra skipets besetning som plutselig dukket opp og forsvant et tidspunkt uti slokningsarbeidet? Forbannet synd at man ikke kan finne det ut.

- Hva var dette om daværende maskinsjef Steinhauser sin kriminelle fortid som politiet hadde klart å finne ut? (Det har sikkert sammenheng med spm. under). 

- Hvor har disse såkalte nulldokumentene om saken blitt av? (ca. 43 min. ut i ep. 4) De vet at de er smuglet ut av to personer fra politihusets kjeller, tydeligvis. Men ikke hvem, og hvor de er? Har de ikke videoovervåkning der eller noe. Det burde ikke kunne gå an å bare stjele politiets dokumenter. 

- Og ikke minst, hva var det den Fillipinske maskinisten Gerard Guimbatan egentlig ville fortelle til Harsem i Southampton (slutten av ep.4)? I ep. 6 (ca. 23 min. inn) derimot, så avviser han det hele. Kan han ha blitt truet til taushet i løpet av denne tiden på ca. 30 år av noen? Jeg synes heller ikke at han virker spes. troverdig når han begynner å flakke med blikket og vri på seg, som ab 4cc over påpekte. 

Tror jeg må låne noen bøker av Kjell Ola Dahl, når bibliotekene åpner igjen.

PS: Jeg slutter meg til dere som roser Jan Harsem, såå enig :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jan Harsem altså 🤗 For en mann! Han har gått så grundig til verks med saken og snakker så tydelig om hva han opplevde. Ser at han var rørt innimellom og da ble jeg blank i øynene også..

Anonymkode: 25c60...835

Beundringsverdig.  For en mann ja! Det er noe stort over han. Han har vært gjennom traumet selv, mistet kone og ufødt barn. Blitt sittende igjen alene med et lite barn. Likevel finner han styrke. Og mer enn det. Kjenner jeg blir veldig nysgjerrig på hans historie.  Her er det mye å lære for andre. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, Jan Harsem er helt fantastisk. Jeg blir så rørt når han snakker. For en mann! ❤️

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nettopp sett ferdig nå, dette var sterke saker.

Det er Jan Harsem og de andre etterlatte som burde hjulpet politiet/kommisjonen når de skulle etterforske på nytt. Det dirret i hele meg å se scenene når kommisjonen konkluderer i vildens sky. De etterlatte kjente saken så mye bedre. De skulle fått stilt alle de spørsmålene lenge før kommisjonen hadde konkludert og sagt seg ferdig. 

Syns også poenget med at 159 mennsker har dødd er viktig å få frem. Det er vanskelig å skjønne hvor høyt det tallet er, og man glemmer det kanskje i løpet av 30 år. Helt grusomt og tragisk at man aldri har klart å stille noen til ansvar.

Anonymkode: 13aca...5e0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Har sjelden sett så mange som ikke vil komme med sin uttalelse til en alvorlig sak. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hva om noen hadde begått ett stort terror-angrep hvor de for eksempel  plasserer en bombe en eller annen plass hvor 159 mennesker hadde blitt drept. Tror dere at politi og myndigheter hadde utvist samme slappfisk-holdning og "gidder ikke" i en sånn sak?                  

Jeg håper i alle fall ikke det. Men hele denne "etterforskningen" eller mangel på etterforskning angående Scandinavian Star, har jo selvfølgelug vært helt elendig fra dag en. Er dette faktisk sånn norsk politi oppfører seg til vanlig, så burde vel egentlig hele etaten fått umiddelbart sparken.            

Anonymkode: a4e6d...d75

Det oser jo av at politiet bevisst har unngått å gjøre jobben sin, i denne saken. Det har jo dokumentarserien også vist til fulle.
Sånn ser det ut til å være i en stor del av "store ulykker" med økonomiske motiver osv.

Spm1. Er politiet besatt av så dumme ansatte, etterforskere og ledere at de faktisk ikke forstår noe som helst. Det tviler jeg på.
Spm2. Er det noen med så stor makt i systemet "bak politiet/staten", som har makt til å true politiet til å holde fingrene unna, så resultatet ser ut som fullstendig tafatt etterforskning?

Endret av slask
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...