Gå til innhold

NRKs true crime om Scandinavian star


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Kristina S. skrev:

Hvordan fikk du til det? Jeg fant ingen mulighet for teksting, hvis det ikke var en eller annen skjult funksjon et sted da?

På NRK-appen hos meg er det tekst i hvert fall. Har ikke gjort noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kristina S.
4 minutter siden, Djækklåsst skrev:

På NRK-appen hos meg er det tekst i hvert fall. Har ikke gjort noe.

Sjekket nå, og i dag er det undertekster. Tidligere var det ikke, så da ser jeg den på nytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Kristina S. skrev:

Jeg så 1.ste episode på nett. Veldig synd at de ikke har teksting, jeg skjønte ikke halvparten da jeg ikke forstår dansk. Det er lettere å forstå spanjolen enn danskene 😞

Jeg så siste rest av ep1 på nett i går, da var tekstingen borte.  Så første del av ep1 for noen dager siden, og da var det tekstet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.3.2020 den 2.18, jukkapalme skrev:

Veldig tøft å se, ja, fy faen for en tragedie :(   Stakkars folk, både overlevende, døde og pårørende. Tenk hvordan de døde kjempet for livet og tapte, tenk på all panikken :( Jeg var liten da det skjedde, men husker det likevel selv om jeg tror mamma og pappa prøvde å skjerme meg litt fra de verste bildene/inntrykkene. Jeg er også redd for å ta sånne store båter og det er så labyrinter i gangene der også, ihvertfall var det det før. Har ikke tatt danskebåten siden 99 eller noe, så håper det er blitt litt lettere å finne frem nå. 

Var mye jeg ikke visste om scandinavian Star, jeg ante bla. ikke at den var så nedslitt og dårlig stand.

Ja, bildet av den båten som ryker brente seg inn i hjernen min, og jeg har tenkt veldig på de haugene av mennesker som lå foran låste dører.... Jeg var tenåring på den tiden ,  så fikk jo med meg alt. 

Og så mye barn... 😭 tenk å sitte i den dusjen, med barna dine...Og bare vente på det du vet kommer.... Håper de som er ansvarlige blir tatt, dømt og aldri sluppet ut igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke så mye nytt som kom opp i 1 episode som jeg ikke har fått med meg. Hadde foreldre og noen andre familiemedlemmer om bord.  
Til Sveriges Televison sier Brynfors at det var helt umulig at den personen som ble mistenkt for brannen – en dansk lastebilsjåfør – kunne ha vært ansvarlig. Årsaken var at han omkom under den andre av tilsammen seks branner som oppsto om bord i skipet.

Det kommer opp at det er en svindel sak, men ingen er "tatt"

usikker på om navnene til omkomne ligger på nett, men er en minne Stein etter Scandinavian Star-ulykken ved Akershus festning, som det står alle navnene til de 159 som omkom. (Har et familiemedlem som omkom.)
Båten var ikke klar for tur, min mor ville ikke legge seg for følte seg ikke trygg. Mest sannsynlig overlevde de pga det. De hadde lugar i den etg der flest omkom  
Desverre er det flere som har død av kreft etter turen. Noen de mener skylder den giftige røyken. Ene av foreldrene mine døde av kreft.

Anonymkode: 8ea9b...d10

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina S.

Allerede første episode viser jo at det er en del kjeltringer involvert her, fra toppen, i alt fra ledelse til forsikringsselskap. Kjeltringer som er ute etter raske penger. Men en lastebilsjåfør har fått skylden? 

Skulle ønske nrk gjorde tilgjengelig alle episodene, så vi slapp å vente en uke mellom hver, nå i disse Coronatider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Kristina S. skrev:

Allerede første episode viser jo at det er en del kjeltringer involvert her, fra toppen, i alt fra ledelse til forsikringsselskap. Kjeltringer som er ute etter raske penger. Men en lastebilsjåfør har fått skylden? 

Skulle ønske nrk gjorde tilgjengelig alle episodene, så vi slapp å vente en uke mellom hver, nå i disse Coronatider.

Han ble lenge antatt skyldig, men i 2018 fikk hans etterlatte en beklagelse for at han var anklaget uten bevis, fra det norske stortinget (leste dette i artikkelen i BT).

Endret av Rumle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, MiniMjau skrev:

Ja, bildet av den båten som ryker brente seg inn i hjernen min, og jeg har tenkt veldig på de haugene av mennesker som lå foran låste dører.... Jeg var tenåring på den tiden ,  så fikk jo med meg alt. 

Og så mye barn... 😭 tenk å sitte i den dusjen, med barna dine...Og bare vente på det du vet kommer.... Håper de som er ansvarlige blir tatt, dømt og aldri sluppet ut igjen.

Skjer nok dessverre aldri, når ikke det er skjedd noe ennå. 

Anonymkode: ccd2b...5a6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg lurer på. Hvis dette var forsikringssvindel, kunne ikke brannen skje når båten var tom? Når den lå til kai eller ved «tom» seiling slik at de ansatte kom seg ut? Men dette var kanskje ikke mulig uansett:/

Jeg skjønner ikke at noen kan ha hjerte til å gjøre noe slikt. 

Anonymkode: a6188...b2c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men jeg lurer på. Hvis dette var forsikringssvindel, kunne ikke brannen skje når båten var tom? Når den lå til kai eller ved «tom» seiling slik at de ansatte kom seg ut? Men dette var kanskje ikke mulig uansett:/

Jeg skjønner ikke at noen kan ha hjerte til å gjøre noe slikt. 

Anonymkode: a6188...b2c

Da er sjansen veldig stor for at brannfolk hadde kommet ombord ganske raskt og hatt mulighet for å observere.
Hvis det totalt var 6 brannpåsettelser ville det ikke vært mulig ved kai.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå sett andre del på nett-TV, men venter til etter sendingen på linjær TV i kveld før jeg deler mine tanker.

Anonymkode: 25c60...835

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så engasjert. Stakkars mennesker ♥️

Anonymkode: f6d44...4b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flate, så kjekk han ene brannmannen fra Gøteborg er!! 

Anonymkode: d28c8...fe8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.3.2020 den 15.21, Kristina S. skrev:

Skulle ønske nrk gjorde tilgjengelig alle episodene, så vi slapp å vente en uke mellom hver, nå i disse Coronatider.

Ja, drt synes jrg de kunne gjort uansett!  Folk ser på TV på en annen måte nå, det var i gamle dager vi ventet en uke på neste episode. Nå vil vi ha alt samtidig.  

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, MiniMjau skrev:

Ja, drt synes jrg de kunne gjort uansett!  Folk ser på TV på en annen måte nå, det var i gamle dager vi ventet en uke på neste episode. Nå vil vi ha alt samtidig.  

Enig! 👏🏻

Anonymkode: 25c60...835

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som har begynnt å se denne dokumentaren? Jeg var tidlig i barneskolen når det skjedde, men husker det faktisk godt. Avisoverskrifter osv. Kan ikke forestille meg den redselen om bord! Håper de en gang finner ut av det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kristina S.

Ja, jeg har sett de to episodene. Det finnes forøvrig en annen tråd om denne dokumentaren: 

Det er ikke så mye liv i den tråden, ennå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Bonito skrev:

Flere som har begynnt å se denne dokumentaren? Jeg var tidlig i barneskolen når det skjedde, men husker det faktisk godt. Avisoverskrifter osv. Kan ikke forestille meg den redselen om bord! Håper de en gang finner ut av det. 

Er en idé å se etter om det finnes en annen tråd om emnet før man oppretter en ny.. Dette kan forøvrig sys sammen med den.

Anonymkode: 1f729...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper alt kan bli lagt på nett ut i disse tider..

Anonymkode: 25c60...835

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spennende dokumentar! 

Endret av Sjokoladefruen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...