Gå til innhold

NRKs true crime om Scandinavian star


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helt forferdelig å høre om hvor dritt alt var allerede fra start. Bare elendighet oppå elendighet hele veien. Får så vondt i meg av alt. Og for en forferdelig traume.

Anonymkode: 51c9e...179

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, slask skrev:

Hva tenker du på?  At det er vanskelig å komme seg ut ved brann, for en "lugarseksjon" er jo ikke noe som brenner godt med mindre det gis "hjelp". Når det ble startet branner 6 steder på forskjellig tid så ble det jo gitt "hjelp" så det suste.

Episoden i går 29. mars er kalt Pyromanen.
https://tv.nrk.no/serie/scandinavian-star/sesong/1/episode/4/avspiller
Ca 27 min inn i programmet handler det om branntekniske forhold, hvor det forklares hvordan Sintef - Norges branntekniske laboratorium, lager en rekonstruksjon av en seksjon av skipet.      "...en korridor og trappesjakt gjenskapes...".

"...problemet er jo at denne dødsbrannen slukker etter 10-15 minutter....noe Sintefs fullskalaforsøk også viser".
"Likevel fortsetter båten å brenne i 30 timer.... "

Jeg har ikke sett hele serien så langt, men så 1. eller 2. episode.
Denne "Pyromanen-episoden" gir likevel et hav av spørsmål....
F.eks. hvorfor ble det laget nulldokumenter (som ingen parter skulle få tilgang til, men likevel ble smuglet ut.....det skulle altså være hemmelig).
Hvor og hvorfor forsvant esken med nulldokumentene fra kjelleren på politihuset (akkurat som Breivik-rapporten som ble fjernet fra politihuset?). Søkk borte...."så klart".

Eierskapet og ansvarsforholdene er snuskete så det holder, skattespørsmålet - det at skipet skulle være i drift umiddelbart, for å få skattefradraget, snuskete når man vet skipets tilstand. At eierne bedriver lureri og snusk i økonomisk øyemed er lett å forstå. Lettjente penger og grådighet henger sammen.

Men det ser ikke ut til at politiet og etteforskningen frikobles fra dette - tvert om. Det ligner jo utstrakt coverup - tildekking av viktige forhold rundt brann og snusk. Fyttikatta.

Jeg siktet til at de ikke kunne vite at malingen på veggene i gangene ville føre til at det ble et flammeinferno de fleste som var i lugarene ikke ville rekke å komme levende fra. Tviler på om noen som planla dette hadde i tankene at 159 kunne dø. Ellers enig, selvsagt.

Anonymkode: 98201...8c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de 3 filippinske mennene som ble observert i en luke i nedre del av båten før den siste brannen oppsto? De som løp fra båten og "til fjells" og aldri ble sett igjen? (ep. 3) Det er jo tydelig noe muffens her.

Ole B. Hansen sonet jo aldri straffen sin heller, da han rakk å rømme til Spania før den tid. Makan til usmakelig oppførsel etter noe sånt.. Skulle ikke vært lov å komme unna på den måten!

Anonymkode: 74602...b84

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.3.2020 den 20.00, kahaki skrev:

Jeg syntes serien er utrolig godt laget. 
Det som er fryktelig slitsom er at linjærTV fremdeles sender EN episode i uken. Jeg glemmer av alt og gidder inne vente. Luksusproblem!

 

Dette skjønner ikke jeg poenget med heller. Lineær TV med en episode og uke er ...gammeldags. det er ikke sånn vi ser TV nå i 2020. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje den beste true crime-serien som er laget. 

Anonymkode: d28c8...fe8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.3.2020 den 10.02, AnonymBruker skrev:

Jeg blir så rørt av de som forteller om hva de opplevde 😢.

Anonymkode: 25c60...835

Ja, fryktelig. umenneskelig hva de har opplevd. De unge friidrettsguttene, helt alene på tur. 😢😥

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje den beste true crime-serien som er laget. 

Anonymkode: d28c8...fe8

Utvilsomt en av de beste, ja.

Anonymkode: ccd2b...5a6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, MiniMjau skrev:

Dette skjønner ikke jeg poenget med heller. Lineær TV med en episode og uke er ...gammeldags. det er ikke sånn vi ser TV nå i 2020. 

Jepp, da er vi flere som synes det.

Anonymkode: 791c1...8d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det som handler om brannforløpet og etterforskningen jevnt over er bra - trengs imidlertid sterkere bevis i de siste episodene for den sterke antydningen om forsikringsbrann. Noe annet vil være problematisk.

Det som handler om de involverte og pårørende synes jeg at er et stort gjesp. Greit nok at det trengs for å minne oss om at det handler om faktiske liv med faktiske pårørende, ekte sorg, men det går på tomgang etter en halv episode og får alt for mye tid.

Anonymkode: d31db...731

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina S.

For min del, så er det som handler om de pårørende veldig gripende og jeg syns det er en fin balanse og blanding av de forskjellige innslagene. Noen av de pårørende, ser vi jo også, har gjort en avgjørende innsats ved å sette spørsmålstegn ved hele saken. 

Det er jo av respekt for dem og de avdøde, at saken burde vært løst og alle sider bør komme frem. I tillegg til å hindre at nettverket av kjeltringer involvert, og fremtidige kjeltringer av denne sorten, gjør noe slikt i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina

Godt at det ikke er gjentakelser hele tiden sånn som Serimorderen i Orkdal og Mannen som falt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det som handler om de involverte og pårørende synes jeg at er et stort gjesp.

Det synes jeg gjør serien bra jeg da.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, cerruti said:

Det synes jeg gjør serien bra jeg da.

Ja, godt folk har forskjellig smak. Mente ikke å si at det er dårlig, bare at det ikke er min ting.

Anonymkode: d31db...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kristina S.

En dokumentar om MS Estonia kommer også i løpet av våren, på TVNorge/Dplay riktignok. Og nå er det jo vår...

Vet ikke om det er noen sammenheng mellom Scandinavian Star og Estonia, eller om det er helt off topic for denne tråden. Men vi får vel se ferdig denne dokumentaren først. Ser ut til at vi må vente til 12. april for å få sett den ferdig, hvis ikke flere maser på [email protected] da :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanker etter dagens episode? 

Anonymkode: d28c8...fe8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kristina S.

Jeg tenker, for en gjeng med svin som styrer denne verden, enten i kulissene eller toppene, med forgreininger både hit og dit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.4.2020 den 22.16, Kristina S. skrev:

En dokumentar om MS Estonia kommer også i løpet av våren, på TVNorge/Dplay riktignok. Og nå er det jo vår...

Vet ikke om det er noen sammenheng mellom Scandinavian Star og Estonia, eller om det er helt off topic for denne tråden. Men vi får vel se ferdig denne dokumentaren først. Ser ut til at vi må vente til 12. april for å få sett den ferdig, hvis ikke flere maser på [email protected] da :plystre:

Ja jeg er utrolig spendt på den Estonia serien ,men står ikke noe dato i traileren. Vår er så abstrakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kristina S. skrev:

Jeg tenker, for en gjeng med svin som styrer denne verden, enten i kulissene eller toppene, med forgreininger både hit og dit. 

Enig. Sier jo sitt at USA ikke fikk til transparensen de ønsket i bransjen i etterkant av 9/11 terroren.

Anonymkode: a2cd9...240

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...