Gå til innhold

NRKs true crime om Scandinavian star


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Brennpunkt har flere eldre dokumentarer om dette med forsikringssvindelen og intervjuer med andre som var ombord. Synes det er meget tydelig at det er forsikringssvindel, og forstår ikke at det ble "stille" etter dommen i 2005. Da burde jo saken blitt løftet opp på internasjonalt nivå, fordi dommen slo fast at man kunne gå på de amerikanske eierne. 

Anonymkode: 10ef0...88b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet noen om det finnes en oversikt over omkomne med navn og alder?

Anonymkode: f2f15...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest mye om denne saken, og for meg står forsikringssvindel høyest. Lastebilsjåføren som ble utpekt døde i hovedbrannen og kan umulig ha antent båten igjen, et døgn etter sin død. Dette virker nøye planlagt og utført av noen få som kjente båten ut og inn, dvs noen av de som var mer over fra USA. Jeg håper det kommer frem alle sider av saken, det var mye som ikke stemte med den båten. Det er helt tragisk hvordan denne saken har blitt håndtert. 

Anonymkode: 87ded...69a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg klarer å se dette, er det like hjerteskjærende gjennom hele første episode? Alle de skjebnene....herregud.

Anonymkode: 80d64...ed9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet noen om det finnes en oversikt over omkomne med navn og alder?

Anonymkode: f2f15...fe5

Det samme lurer jeg på. Skulle gjerne sett de sidene fra avisene med bilder og navn. Visste godt av noen som omkom. Grusom historie dette og ille at det aldri har blitt oppklart. 

Anonymkode: 964e3...cda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Brennpunkt har flere eldre dokumentarer om dette med forsikringssvindelen og intervjuer med andre som var ombord. Synes det er meget tydelig at det er forsikringssvindel, og forstår ikke at det ble "stille" etter dommen i 2005. Da burde jo saken blitt løftet opp på internasjonalt nivå, fordi dommen slo fast at man kunne gå på de amerikanske eierne. 

Anonymkode: 10ef0...88b

Ja, helt utrolig !  Fatter ikke jeg heller.  Skal bli artig å se om det blir tatt oppigjen noe etter denne seien. Var snakk om noen dokumenter som "ble borte" på politihuset (?)  Skal bli spennende å følge.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sett noen dokumentarer om dette før, eierne av skipet var vel litt som Olav Thon, mye uhell og branner på det de kjøpte opp, mener de hadde brann i en helt lik båt de eide ikke lenge før, eller om det var forsøkt påsatt brann. Husker dårlig detaljene, antar det kommer opp i serien. 

Motivet er å få forsikringssummen.

Anonymkode: 72a81...bed

Enig med motivet, men hvordan du kan blande Olav Thon opp i dette fatter jeg ikke. Nå er det hans navn som fronter dynastiet, men det er nevøen som har i praksis styrt det i de siste tiår og han er av en helt annen støpning enn gamlegutt som jeg vil betegne som en hedersmann.

Ok, avsporing. Jeg vet.

Anonymkode: ccd2b...5a6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Insider på TVNorge hadde også en dokumentar om Scandinavian Star for et par år siden. Mener å huske at forsikringssvindel også der ble løftet frem som mest sannsynlig motiv. Skal se den episoden igjen i løpet av kvelden.  https://www.dplay.no/programmer/insider (programmet er i sesong 7).

Anonymkode: a2cd9...240

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke om jeg klarer å se dette, er det like hjerteskjærende gjennom hele første episode? Alle de skjebnene....herregud.

Anonymkode: 80d64...ed9

Enig, syns dette programmet var tøffere enn jeg var forberedt på. Kan ikke tenke meg en verre måte å dø på. Og veldig glad jeg ikke skal på danskebåten i nærmeste fremtid.

Anonymkode: 13aca...5e0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skrekkelig tragedie, veldig tøft å se 1.episode... . Jeg er fortsatt, 30 år etterpå, redd for å ta sånne store båter. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet noen om det finnes en oversikt over omkomne med navn og alder?

Anonymkode: f2f15...fe5

 

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det samme lurer jeg på. Skulle gjerne sett de sidene fra avisene med bilder og navn. Visste godt av noen som omkom. Grusom historie dette og ille at det aldri har blitt oppklart. 

Anonymkode: 964e3...cda

Dere kan se det i de avisene som er tilgjengelige via Nasjonalbiblioteket, f.eks Arbeiderbladet 17. april 1990:

https://www.nb.no/items/84fcd59e96ece28b69702f1b06830118?page=0&searchText=

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer, er det fortsatt slik at hvis et skip er registrert i et annet land men seiler i f.eks norsk farvann så foregår det ikke kontroller av norske myndigheter?

Jeg synes det er litt sykt å registrere skipet i et annet land for å slippe «strengere» krav. 

Anonymkode: a6188...b2c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Insider på TVNorge hadde også en dokumentar om Scandinavian Star for et par år siden. Mener å huske at forsikringssvindel også der ble løftet frem som mest sannsynlig motiv. Skal se den episoden igjen i løpet av kvelden.  https://www.dplay.no/programmer/insider (programmet er i sesong 7).

Anonymkode: a2cd9...240

Har da sett Insider dokumentaren på nytt. De gjennomgikk Stiftelsen for etterforskning av mordbrannen på Scandinavian Star sin etteforskning våren 2018. Flere overlevende, samt brann- og politifolk som var involvert medvirket i programmet. Konklusjonen der er at det sannsynligvis var tre besetningsmedlemmer i maskinen som var ansatt i selskapet som eide skipet og hadde fulgt med over Atlanteren fra USA som stod bak og at det dreide seg forsikringssvinde da skipet var forsikret for 14 millioner dollar mer enn det ble kjøpt for. Dette ble basert på hvordan brannene oppstod, utviklet seg og gjennopstod, samt observasjoner ombord. Blir interessant å se om den nye serien kommer til samme konklusjon.

Anonymkode: a2cd9...240

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.3.2020 den 21.26, MiniMjau skrev:

En skrekkelig tragedie, veldig tøft å se 1.episode... . Jeg er fortsatt, 30 år etterpå, redd for å ta sånne store båter. 

Veldig tøft å se, ja, fy faen for en tragedie :(   Stakkars folk, både overlevende, døde og pårørende. Tenk hvordan de døde kjempet for livet og tapte, tenk på all panikken :( Jeg var liten da det skjedde, men husker det likevel selv om jeg tror mamma og pappa prøvde å skjerme meg litt fra de verste bildene/inntrykkene. Jeg er også redd for å ta sånne store båter og det er så labyrinter i gangene der også, ihvertfall var det det før. Har ikke tatt danskebåten siden 99 eller noe, så håper det er blitt litt lettere å finne frem nå. 

Var mye jeg ikke visste om scandinavian Star, jeg ante bla. ikke at den var så nedslitt og dårlig stand.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg leste boka for 4-5 år siden,etter at Halvor blogget om at han hadde mistet moren og den ufødte lillebroren i brannen..

Er serien verdt å se?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kristina S.

Jeg så 1.ste episode på nett. Veldig synd at de ikke har teksting, jeg skjønte ikke halvparten da jeg ikke forstår dansk. Det er lettere å forstå spanjolen enn danskene 😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Kristina S. skrev:

Jeg så 1.ste episode på nett. Veldig synd at de ikke har teksting, jeg skjønte ikke halvparten da jeg ikke forstår dansk. Det er lettere å forstå spanjolen enn danskene 😞

Jeg så den på nett, med teksting. Du kan nok velge teksting selv, må være avskrudd hos deg av en eller annen grunn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina S.
27 minutter siden, Djækklåsst skrev:

Jeg så den på nett, med teksting. Du kan nok velge teksting selv, må være avskrudd hos deg av en eller annen grunn. 

Hvordan fikk du til det? Jeg fant ingen mulighet for teksting, hvis det ikke var en eller annen skjult funksjon et sted da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...