Gå til innhold

NRKs true crime om Scandinavian star


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg syntes serien er utrolig godt laget. 
Det som er fryktelig slitsom er at linjærTV fremdeles sender EN episode i uken. Jeg glemmer av alt og gidder inne vente. Luksusproblem!

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.3.2020 den 23.17, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor startet det nye branner, i motsatt ende av skipet, halvannet døgn etter at trailersjåføren omkom i dødsbrannen?

Anonymkode: 98201...8c5

Kanskje han hadde dynket områder i antennende væske som tok fyr etterhvert som brannen spredte seg?

Anonymkode: 1f398...e8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kristina S. skrev:

Ja, skal vi skrive til Nrk og be dem om å gjøre tilgjengelig alle episodene?

🙋🏻‍♀️ Allerede sendt... «I disse korona-tider».

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina S.
1 minutt siden, kahaki skrev:

🙋🏻‍♀️ Allerede sendt... «I disse korona-tider».

👍

Herfra og.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje han hadde dynket områder i antennende væske som tok fyr etterhvert som brannen spredte seg?

Anonymkode: 1f398...e8f

I tredje episode sa de også at tre Fillipinere plutselig dukket opp i fartøyet i løpet av slokningsarbeidet, for så å forsvinne og  - siden har ingen sett dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror svaret ligger i å følge pengene, som det ble foreslått i Insider: "follow the money".  Hvem fikk forsikringsutbetalingen? Hvordan var verdien på den sammenlignet med skipets verdi?

Anonymkode: a2cd9...240

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så rørt av de som forteller om hva de opplevde 😢.

Anonymkode: 25c60...835

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.3.2020 den 1.44, AnonymBruker skrev:

Jeg tror svaret ligger i å følge pengene, som det ble foreslått i Insider: "follow the money".  Hvem fikk forsikringsutbetalingen? Hvordan var verdien på den sammenlignet med skipets verdi?

Anonymkode: a2cd9...240

Det tror jeg også 👍🏻

Anonymkode: 25c60...835

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Harsem at det er utrolig at rederi og selskapsstruktur ikke ble fulgt opp. 
Etter siste (utgitte) episode kan jeg ikke forstå annet enn at det dreier seg om skittent spill derfra.

Endret av Skureguri
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble litt sjokkert over at kapteinen sa til stena saga at det ikke var flere folk igjen ombord? Veldig merkelig 

Anonymkode: ca6f5...455

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en utrolig kynisme det er å tenne på skipet og drepe så mange uskyldige mennesker. Fatter ikke at det går an. 

Anonymkode: d28c8...fe8

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en utrolig kynisme det er å tenne på skipet og drepe så mange uskyldige mennesker. Fatter ikke at det går an. 

Anonymkode: d28c8...fe8

Man visste neppe hvilken brannfelle lugarseksjonen var, men likevel.

Anonymkode: 98201...8c5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kapteinen og de to andre involverte ser latterlig skyldige ut, ser ut som tre Hollywood-kjeltringer. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Ella1 skrev:

Kapteinen og de to andre involverte ser latterlig skyldige ut, ser ut som tre Hollywood-kjeltringer. 

Kapteinen ble jo presset av de to andre, så tror egentlig ikke han er skyldig selv om han ikke burde latt seg presse. Han mente at båten ikke var klar for å settes i trafikk og hadde ikke lyst til å ta turen. Men enig i at alle tre ser skurkete ut. Som tatt ut av en Olsenbanden-film. Hadde lett fått rollen som Hallandsen og Brock-Larsen. Husker ikke om alle har bart, men sånn bart som to av dem har er skikkelig kjeltringaktig. Håper de klarer å finne ut av hvem som er skyldig, men det er vel heller tvilsomt så dårlig politiarbeid som ble gjort og så mye bevismateriale og dokumenter som er borte. 

Anonymkode: b351c...6aa

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina S.

Synd de ikke kan eller vil si noe om denne Heinz Steinhauser sin kriminelle fortid... og dokumentene med bl.a. det de hadde funnet ut om ham, forsvant på mystisk vis fra politiarkivet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kristina S.
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kapteinen ble jo presset av de to andre, så tror egentlig ikke han er skyldig selv om han ikke burde latt seg presse.

Han gjorde en elendig jobb og var hårreisende uansvarlig, men jeg er litt enig med deg. De virkelige storfiskene, som vi kanskje ikke har sett enda, har nok sluppet lett unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme tulling som var på Costa Concordia..hvordan få sånne folk jobb so kaptein.. blottet for empati... 

Anonymkode: 85ca3...ddd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Man visste neppe hvilken brannfelle lugarseksjonen var, men likevel.

Anonymkode: 98201...8c5

Hva tenker du på?  At det er vanskelig å komme seg ut ved brann, for en "lugarseksjon" er jo ikke noe som brenner godt med mindre det gis "hjelp". Når det ble startet branner 6 steder på forskjellig tid så ble det jo gitt "hjelp" så det suste.

Episoden i går 29. mars er kalt Pyromanen.
https://tv.nrk.no/serie/scandinavian-star/sesong/1/episode/4/avspiller
Ca 27 min inn i programmet handler det om branntekniske forhold, hvor det forklares hvordan Sintef - Norges branntekniske laboratorium, lager en rekonstruksjon av en seksjon av skipet.      "...en korridor og trappesjakt gjenskapes...".

"...problemet er jo at denne dødsbrannen slukker etter 10-15 minutter....noe Sintefs fullskalaforsøk også viser".
"Likevel fortsetter båten å brenne i 30 timer.... "

Jeg har ikke sett hele serien så langt, men så 1. eller 2. episode.
Denne "Pyromanen-episoden" gir likevel et hav av spørsmål....
F.eks. hvorfor ble det laget nulldokumenter (som ingen parter skulle få tilgang til, men likevel ble smuglet ut.....det skulle altså være hemmelig).
Hvor og hvorfor forsvant esken med nulldokumentene fra kjelleren på politihuset (akkurat som Breivik-rapporten som ble fjernet fra politihuset?). Søkk borte...."så klart".

Eierskapet og ansvarsforholdene er snuskete så det holder, skattespørsmålet - det at skipet skulle være i drift umiddelbart, for å få skattefradraget, snuskete når man vet skipets tilstand. At eierne bedriver lureri og snusk i økonomisk øyemed er lett å forstå. Lettjente penger og grådighet henger sammen.

Men det ser ikke ut til at politiet og etteforskningen frikobles fra dette - tvert om. Det ligner jo utstrakt coverup - tildekking av viktige forhold rundt brann og snusk. Fyttikatta.

Endret av slask
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristina S.
32 minutter siden, slask skrev:

Eierskapet og ansvarsforholdene er snuskete så det holder, skattespørsmålet - det at skipet skulle være i drift umiddelbart, for å få skattefradraget, snuskete når man vet skipets tilstand. At eierne bedrifter lureri og snusk i økonomisk øyemed er lett å forstå. Penger og grådighet er lett å forstå. Men det ser ikke ut til at politiet og etteforskningen frikobles fra dette - tvert om. Det ligner jo utstrakt coverup - tildekking av viktige forhold rundt brann og snusk. Fyttikatta.

Nettopp.

Og neste episode fører oss til/har tittelen Miami, der det sannsynligvis nøstes opp i det du nevner først her om eierskap. Hvis det i det hele tatt er mulig å nøste opp saken, i dette nettverket av intrikat snusk, bedrageri etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...