Gå til innhold

Kompani Lauritzen


FrøkenMims

Anbefalte innlegg

Variert skydekke skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke fasit, men tenker at "forrigårs" skal bety "forrige år". Vedkommende (sikkert Dag Otto selv) kan da ha vært 62 deler av forrige år, men så fylt 63 i løpet av året. Vedkommende er da 64 i år og blir 65 neste år.

I forrigårs betyr dagen før i går. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

FruRosa skrev (13 minutter siden):

Tenkte litt på den og kom fram til dette:

I forrigårs 30.desember 2021 62 år

Bursdag 31.desember 2021 63 år

I dag 1.januar 2022 63 år

Bursdag 31.desember 2022 64 år

Neste år 31.desember 2023 65 år

@Variert skydekke

Jeg tror dette må være svaret.

Endret av FruRosa
Tastefeil
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruRosa skrev (6 minutter siden):

I forrigårs betyr dagen før i går. 

Nei, det gjør det ikke. 😉 Den oppgaven var nok like mye en test av rettskrivings- og språkkunnskaper. Ordet du tenker på heter "forgårs" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Variert skydekke skrev (Akkurat nå):

Nei, det gjør det ikke. 😉 Den oppgaven var nok like mye en test av rettskrivings- og språkkunnskaper. Ordet du tenker på heter "forgårs" 

På Dag Ottos dialekt sier man " i forrigårs" om dagen før i går.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruRosa skrev (Akkurat nå):

På Dag Ottos dialekt sier man " i forrigårs" om dagen før i går.

Det er sånn mange uttaler det, men teksten er jo skrevet på bokmål, så det er jo det man skal ta utgangspunkt i. Uansett har vi jo kommet fram til omtrent samme svar, forskjellen er bare at i mitt svar er ikke konkrete datoer nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Variert skydekke skrev (3 minutter siden):

Nei, det gjør det ikke. 😉 Den oppgaven var nok like mye en test av rettskrivings- og språkkunnskaper. Ordet du tenker på heter "forgårs" 

Jeg bor på sørlandet og her sier man «i forrigårs» 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Variert skydekke skrev (5 minutter siden):

Det er sånn mange uttaler det, men teksten er jo skrevet på bokmål, så det er jo det man skal ta utgangspunkt i. Uansett har vi jo kommet fram til omtrent samme svar, forskjellen er bare at i mitt svar er ikke konkrete datoer nødvendig. 

Enig i at om det betyr "forrige år" er ditt svar rett 

Om det skal bety "dagen før i går" må de eksakte datoene jeg skrev brukes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (1 time siden):

Jeg bor på sørlandet og her sier man «i forrigårs» 

Ja, det sier man på Østlandet også, men det betyr jo ikke at det skrives slik. Skulle tro en TV-produksjon klarte å stave korrekt i en kunnskapstest. Jeg bladde meg frem til oppgaven på TV2 Play nå, og ser at de har skrevet "forigårs", som hverken er korrekt skrivemåte for "dagen før gårsdagen" (forgårs) eller den mer gammeldagse måten å si "i fjor" (forrigårs) på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at det skal bli en rettskrivingstråd, så skriver jeg «dagen før igår», forgårs. 

Aldri hørt eller sett det skrives forrigårs😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper da ingenting at noen enkeltpersoner inne har en  dialekt der man ikke sier "forigårs", det er allikevel et faktum at man sier det slik på mange dialekter på Sørlandet. 😂 Forigårs eller forgårs, uansett uttale og skrivemåte betyr begge "dagen før dagen i går". Oppgaven er jo en typisk gåte og har jo en enkel løsning som har blitt forklart over. :)

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoiler

Mayoo er veldig omtenksom og omsorgsfull. Han er der virkelig for å lære - det er mye han ikke mestrer - men han prøver - så lærer han og setter pris på det.

 

  • Liker 9
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hipparchia
shab skrev (2 timer siden):
  Skjul innhold

Mayoo er veldig omtenksom og omsorgsfull. Han er der virkelig for å lære - det er mye han ikke mestrer - men han prøver - så lærer han og setter pris på det.

 

"livet er et lære, man må alltid lære" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

padawan skrev (13 timer siden):

Duck ass. Slutt med spoilertags. 🤪

Etter farmen- fadesen min er jeg livredd for at folk skal klikke. Men episoden ble jo sendt onsdag så trengte vel ikke spoiler-tags. Men jeg ser på tv2 play - så glemmer det. Hehe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

shab skrev (57 minutter siden):

Etter farmen- fadesen min er jeg livredd for at folk skal klikke. Men episoden ble jo sendt onsdag så trengte vel ikke spoiler-tags. Men jeg ser på tv2 play - så glemmer det. Hehe

Men det er uansett ikke nødvendig med spolier-tag dersom du ikke spolier noe. Det var jo ingenting av det du skrev i de to postene med tag som var noe form for spoliling. 
Spoiling er når man røper hendelser i programmet som har betydning for spenningen. For eksempel at man røper hvem som går ut, hvilket lag som får poeng eller hvem som trekker seg. Generelle betraktninger om deltagerne har ingen betydning for handlingen og spoiler derfor ingenting. 
Mange, meg selv inkludert, leser ikke det som står bak spoiler-tags i det hele tatt, da jeg kun ser programmene i etterkant og derfor er redd for at det skal røpes noe før jeg rekker å se, men jeg også vet jo at så lenge programmet har gått på TV kan jeg risikere at ting blir røpet på slike tråder. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoiler

Æææææ jeg blir hissig her jeg sitter, roper til tven 😂 Vil ikke ha Rikke ut 😔

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...