Gå til innhold

Det koster å være gjest


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjøper aldri nye klær som gjest, har alltids noe liggende. Det er jo ikke slik at kjoler kun kan brukes én gang, heller ikke sko etc. Kostnadene når det er bryllup i egen by er dermed overkommelige, ikke noe å tenke over.

MEN jeg synes det er ubetenksomt av brudepar å arrangere bryllup langt uti gokk. Var nylig i et slikt bryllup. Brudeparet hadde sikkert et forhold til et sted, det lå en halv times kjøring utenfor en mindre by, ingen offentlig transport. Enten måtte man kutte alkoholen (og--- hvor moro blir det egentlig da?) for å kjøre tilbake til hotellet, eller så måtte man ta taxi fram og tilbake. Pluss to hotellovernattinger, da det var 6-7 times kjørevei fra byen vi bor i til dette stedet, og vi måtte rekke vielsen på tidlig formiddag.

Jeg synes at hvis man som brudepar velger en slik upraktisk løsning, må man sette opp en buss til gjestene, fra sentrum til feststedet. Dette gjorde vi i vårt bryllup. Ja, det kostet litt, men jeg ville fått veldig dårlig samvittighet ellers.

Anonymkode: 26299...c96

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gidder ikke delta på noe om det ikke er verdt det, skal hvertfall ikke gå i minus.

Samme som å delta på en middag med mat man ikke ønsker, nei takk. Jeg skal vite hva jeg går til! Maten og alt på forhånd.

Anonymkode: c8814...17e

😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pastpresent
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøper aldri nye klær som gjest, har alltids noe liggende. Det er jo ikke slik at kjoler kun kan brukes én gang, heller ikke sko etc. Kostnadene når det er bryllup i egen by er dermed overkommelige, ikke noe å tenke over.

MEN jeg synes det er ubetenksomt av brudepar å arrangere bryllup langt uti gokk. Var nylig i et slikt bryllup. Brudeparet hadde sikkert et forhold til et sted, det lå en halv times kjøring utenfor en mindre by, ingen offentlig transport. Enten måtte man kutte alkoholen (og--- hvor moro blir det egentlig da?) for å kjøre tilbake til hotellet, eller så måtte man ta taxi fram og tilbake. Pluss to hotellovernattinger, da det var 6-7 times kjørevei fra byen vi bor i til dette stedet, og vi måtte rekke vielsen på tidlig formiddag.

Jeg synes at hvis man som brudepar velger en slik upraktisk løsning, må man sette opp en buss til gjestene, fra sentrum til feststedet. Dette gjorde vi i vårt bryllup. Ja, det kostet litt, men jeg ville fått veldig dårlig samvittighet ellers.

Anonymkode: 26299...c96

Buss er faktisk en god ide i et slikt tilfelle, ja. 

Bryllup er dyrt for alle parter. Man må huske at hver eneste kuvert kan koste opp mot 800kr for brudeparet. og for gjestene blir det gaver, overnatting, klær og alt mulig. 

Så det er viktig å tenke seg om før man takker ja til å delta. Jeg hadde nok betalt en del for å delta i bryllupet til gode venner og nær familie, men hadde aldri giddet å bruke masse på en random bekjent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pastpresent skrev:

Buss er faktisk en god ide i et slikt tilfelle, ja. 

Bryllup er dyrt for alle parter. Man må huske at hver eneste kuvert kan koste opp mot 800kr for brudeparet. og for gjestene blir det gaver, overnatting, klær og alt mulig. 

Så det er viktig å tenke seg om før man takker ja til å delta. Jeg hadde nok betalt en del for å delta i bryllupet til gode venner og nær familie, men hadde aldri giddet å bruke masse på en random bekjent. 

Opp mot 800 kr 😂 vi skulle betale 1800 kr per kuvert. 

Anonymkode: 4e16a...a0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pastpresent
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Opp mot 800 kr 😂 vi skulle betale 1800 kr per kuvert. 

Anonymkode: 4e16a...a0c

Ok, da er jeg ikke oppdatert.. At noen gidder å holde bryllup.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg ikke det koster så mye jeg.

Jeg har et par kjoler, som jeg bruker flere ganger (i forskjellige gjenger), mannen kjøper aldri noe nytt før et bryllup. Låner gjerne kjoler av venninner (da kommer det jo gjerne en regning på rens, så da blir det jo en kostnad på låningen).

Gave gir man etter evne, men det er vel hyggelig å gi en gave på en slik dag? Om man ikke synes det er hyggelig å gi, så får man tenke at man (ofte) får god mat og drikke, så får se på gaven som betaling for dette 😛

En natt på hotell eller taxi dit vi bor koster gjerne nesten det samme (noen hundrelapper som skiller), og vi er jo ikke så ofte på festligheter,  at det betaler vi fint for en koselig feiring med venneer, en bytur koster jo mer for oss to.

 

Så klart, er fly involvert så koster det mer. Og jeg skal ærlig si at jeg ikke liker uteblandsbryllup, det synes jeg er dyrt. Og også veldig egosentrisk, at voksne mennesker virkelig tror at mange med glede både bruker feriedager og tusenvis av kroner på et reisemål de ikke har valgt selv. Så da kan det hende jeg blir hjemme (men en gave kan de få).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At det vil koste litt å være gjest i et bryllup, er ikke til å unngå. De fleste av oss finner en partner fra et annet sted i landet. Hvis bruden er fra Nordland, brudgommen er fra Sogn og de bor sammen i Oslo og har vennekretsen der, så vil rundt 2/3 av gjestene måtte reise et stykke uansett hvor bryllupet holdes. Alternativet er å droppe å arrangere stort bryllup, men noe sier meg at det ville blitt skuffet stemning da også. Tenk å snyte slekta og vennekretsen for en stor fest, får man ofte høre da!

Angående antrekk, så bør de fleste ha en klassisk penkjole i skapet, f.eks. en coctailkjole eller buksedress i mørk blå. Det kan brukes til alt, enten det er julebord, bursdagsfest eller bryllup, med ulikt tilbehør. Så bør selvsagt brudeparet tenke klokt når de planlegger. Man bør gifte seg et sted hvor det er overnatting i ulike prisklasser, og selve festen bør skje en kort gå- eller taxitur fra hotellet. Angående gave, så gir man etter evne. Man gir ikke 2000,- når man ikke har råd, heller ikke til nære venner. En paiform til 300,- går helt fint. Man må lære å sette grenser for seg selv, og aldri gi større gaver enn at økonomien tåler det fint. 

Så vil jeg si at i en tid hvor nordmenn statistisk sett aldri har reist så mye eller brukt så mye penger på fritidssysler, så er det noe smålig over å sutre over å bli invitert i et bryllup i Molde eller på Hedmarken. Har du ikke råd, helt greit. Men for mange handler det tydeligvis om at konseptet "bryllup" er den irriterende faktoren. Men en invitasjon er bare det: en invitasjon. Du står fritt til å takke nei. Verden sentrerer ikke om brudeparet, men den sentrerer heller ikke om deg som gjest.

Anonymkode: a5996...533

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være vanskelig å velge et sted hvor alle bor og slipper utgifter. Men jeg synes man bør velge en plass hvor kanskje de fleste slipper overnatting. Ellers bør man velge et sted hvor det finnes ulik type overnatting. F.eks hoteller i ulike prisklasser, campinghytter, airbnb (flere kan leie sammen). Synes ikke det er greit når noen velger bryllup et lite sted med f.eks kun et hotell hvor alle gjestene er påtvunget til å bo fordi det ikke finnes alternativer eller det er for langt å skulle kjøre hjem igjen samme kveld. 

Jeg synes også det er forventet at om alle eller noen av gjestene må overnatte, så skal det ikke forventes gave (det bør også presiseres). Overnatting i Norge koster ofte rundt 1000kr. Og enkelte steder må man være fra fredag-søndag. Det blir 2000kr + reise + mat (om ikke brudeparet dekker annet enn middag) i tillegg til gave. Blir fort rundt 4-5000kr for et par inkludert alt. Og disse pengene vil nok de fleste heller bruke på en reise de ønsker. Ikke alle vil bo på et dyrt høyfjellshotell med mindre de må. 

Når det gjelder klær så har vel de fleste noe å bruke? Jeg liker ikke bryllup med streng kleskode. Det skal ikke være nødvendig å kjøpe nye klær! Tenker kjole og smoking er greit - noe de fleste har.

Når det gjelder reise så synes jeg brudeparet kan være behjelpelig med dette. Hvis man f.eks gifter seg i egen by og feiringen er midt i byen så er det ikke noe problem. Men hvis lokalet f.eks er 40min-1t unna så synes jeg godt at de kan ordne med transport hvertfall til bryllupet. Som regel kjører noen, da kan noen sitte på. Jeg mener ikke at brudeparet skal dekke alt, men de kan f.eks ordne med buss, flere taxier osv slik alle kommer seg samlet til lokalet. Hjem igjen er det litt annerledes da mange drar på ulike tider. Men også er bør de være behjelpelig for de som er tilreisende og ikke bor i byen. De som bor i byen har vel som regel venner eller bekjente som kan stille som sjåfør. 

Ellers tenker jeg at man som brudepar kjenner gjestene sine best. Noen familier synes det er gøy å kunne få reist bort et par dager med hele familien, andre ikke. Har man flere gjester med dårlig råd eller som er studenter så bør man ta hensyn til de. 

Når det gjelder utenlandsbryllup synes jeg dette er en uting hvis ikke det er mulig å reise fredag-søndag. Ikke alle vil bruke feriedager på et bryllup i et land de ikke egentlig vil reise til. F.eks synes jeg ikke om store bryllup langt vekke, f.eks i Karibien. Det er DYRT og man bør MINST ha 1 hel uke. Vanskelig for mange. Men er bryllupet i byer som er relativt lett og billig å komme seg til/fra og overnatting, så er det ok. F.eks byer som København, London, Stockholm, Riga, Polen. Og hvis bryllupet er et annet sted (synes man bør holde det innenfor Europa) så bør gjestene få vite dette om minst 1,5 år i forveien. Mange må søke ferie nesten 1år før de skal på ferie (inkl meg som jobber på sykehus). Og det bør være en plass det er kjekt å dra til. F.eks Roma eller andre storbyer hvor det skjer litt. Kjedelig om det er en bitteliten plass som bare brudeparet har tilknytning til og hvor det kun finnes et alternativ for overnatting og ingen gøye ting å finne på. Synes også at ved utenlandsbryllup så bør brudeparet ha en fest hjemme i ettertid (trenger ikke være stor og dyrt) slik de som ikke har hatt muligheten til å delta kan være litt med på feiringen likevel. 

Når det gjelder gave er det en uting å bare ønske dyre gaver. Men man kan også velge prisklasse selv. Gavene må ikke koste 1000kr +. 

Når det gjelder mat og tilreisende tenker jeg også dette kommer an på. Hvis det er muligheter for både matbutikk, restaurant og take away i området så er det innafor å dekke selv. Mens er man påtvunget til å bo et sted hvor det er langt unna til mat, så bør brudeparet dekke noe. F.eks litt fingermat fredagen hvis det er snakk om bli-kjent-kveld. Men heller ikke alle synes slike kvelder er gøy. Så det bør heller ikke være forventet å delta på. Jeg har ikke behov for å være en dag ekstra for å bli kjent med min konen til min fetter sin familie. 

Anonymkode: 0b2b0...ef4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri forstått hvorfor jeg kaster ut så mye penger til et bryllup. Det virker kanskje for meg alene, men det er bedre å bruke dem til fordel for deg selv og din sjelevenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...