Gå til innhold

Det koster å være gjest


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først: fy faen det er dyrt å arrangere bryllup! Jeg husker selv hvor frustrert jeg var når venner og bekjente nesten inviterte seg selv og ikke forstod hvor mye det koster å ha hver enkelt person som gjest. 
 

Men! Jeg er nysgjerrig likevel. Hva tenker dere om kostnadene for gjestene. Jeg tenkte ikke over dette da jeg var brud, men ingen trengte å reise langt eller å overnatte i vårt bryllup og vi hadde en gaveliste med noe for absolutt alle lommebøker (veldig bevisst, da mange av våre venner fremdeles var studenter etc da vi giftet oss.)

La oss se litt på utgiftene:

folk flest trenger noe å ha på seg, om de ikke har flust av lange kjoler eller bunad. Om de ikke trenger helt nytt antrekk så trenger de kanskje nye sko eller lignende. Menn trenger kanskje ny skjorte.

reisevei! Det serveres jo gjerne alkohol og hvis man ikke er heldig må man betale drosje. For ikke å snakke om de som må dekke overnatting og flybilletter! 
 

gave! Det forventes jo flotte gaver i bryllup! Hva bruker dere på gave? 1000? 5000? 
 

Tar brudeparet det for gitt at folk har råd til å delta i bryllupet deres ettersom det koster å arrangere? Er det en byttehandel? Eller er man ydmyke ovenfor dette?

Anonymkode: 6e9f5...7b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør se ann vennekretsen og familien.

Har mange dårlig råd, så forventer man mindre, og må ha mindre jålete bryllup.

Jeg har vært i to ytterpunkter siste året, hvor det ene hadde streng dresscode, med farger og alt, selv menn skulle ha rett farge dress (ikke sort). Levende musikk, underholdning, mange retter osv osv

Fine gaver, flott lokale, i det hele tatt.

Flott brullyp!!

Dyrt! For gjester og brudepar.

Og ett lavbudsjett, fri kleskode, lite lokalt lokale, kaker og enkel mat.

Ingen underholdning.

Billig og greit.

Begge var veldig hyggelige, og begge passet brudeparet!

Og begges omgangskrets og familie fikk det de forventet. 

Hadde disse snudd om, hadde gjestene nok vært skuffa og misfornøyd.

Det er lov å ha drømmer som brud, men man kan ikke forvente at andre enn akkurat bruden syns giftermål er spesielt givende.

 

Anonymkode: a471b...bc0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk at flere og flere brudepar planlegger bryllup som skal se bra ut, og at alt og alle - dermed også gjestene er en brikke i dette synet. Altså - statister. 

Anonymkode: 6e9f5...7b7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gjest i flere bryllup og tenker ikke over utgiftene til reise og sånt. Familien min har alltid bodd spredt, jeg har flyttet rundt i forbindelse med studier, også til utlandet, og har derfor også venner rundt om i land og utland, og bor nå i en annen del av landet enn jeg vokste opp. For meg har det alltid vært naturlig å måtte bruke tid og penger på reise for å treffe familie og venner, uansett om det er i forbindelse med bryllup, fest eller bare ta en kaffe. 

Når det gjelder kjole så e jeg enig i at for de som ikke pynter seg så mye tid vanlig så føler man at man må kjøpe en fin kjole. Men da holder det faktisk å kjøpe en fin kjole og bruke den fremover. Jeg har brukt samme kjole i mange bryllup. Og nå er jo til og med gjenbruk super-in.

Gave er valgfritt og gi, og lurt å gå sammen om. 

 

Anonymkode: 3dda8...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så mye kjoler at det ikke kan bli nok anledninger 😛 har arvet masse flotte ting av mine formødre ❤️

Jeg er pragmatisk på gavefronten, spleiser gjerne, lager gjerne. Som brud tenker jeg selv at gaver ikke er grunnen til at jeg gifter meg, og at jeg ikke blir mer eller mindre glad i noen basert på verdien på gave fra dem. Faktisk vil jeg mye heller at folk kommer uten gave, enn at de blir hjemme fordi de ikke har råd. 

Reise koster det det koster, har til dags dato ikke hatt store utgiftene der. Innser at mitt eget bryllup blir en utgift for flere, siden få av gjestene bor der vi bor og hører jo grusomme ting her inne om brudepar som våger å forvente at folk skal ta seg råd til å reise i bryllup. Så jeg forventer heller ingenting der. 

Jeg blir glad for å bli invitert i bryllup og ser på det som en spesiell anledning for gjestene også, få møte igjen venner og familie som bor langt unna, enten en natt på hotell, eller hos noen jeg liker og får kvalitetstid med, og en dag med hygge, god mat og drikke :) tar det som en miniferie

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katerinaa1998

I min mening burde et bryllup betales for av de som skal giftes, og familiene deres. Bryllupet burde være et "akseptabelt" treff i økonomien, man skal ikke være redd for å bruke litt på det. Men, det er viktig å ikke bruke så mye at man havner i en livskrise. Jeg ville sagt... om dere kan tjene det opp igjen innen tre-fire måneder er det fint. 

Endret av Katerinaa1998
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 3.3.2020 den 16.59, AnonymBruker skrev:

Jeg har inntrykk at flere og flere brudepar planlegger bryllup som skal se bra ut, og at alt og alle - dermed også gjestene er en brikke i dette synet. Altså - statister. 

Anonymkode: 6e9f5...7b7

:Nikke: 

 

Anonymkode: e2b19...bba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Katerinaa1998 said:

I min mening burde et bryllup betales for av de som skal giftes, og familiene deres. Bryllupet burde være et "akseptabelt" treff i økonomien, man skal ikke være redd for å bruke litt på det. . 

Brudeparet skal altså dekke antrekk for de som vil ha nytt, reise og opphold for samtlige gjester, mener du? 

Hvor langt ut i familien er det forventet at man skal bidra? (Første gang jeg har hørt at familie skal være med og betale.) 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katerinaa1998
6 minutter siden, Krok1 said:

Brudeparet skal altså dekke antrekk for de som vil ha nytt, reise og opphold for samtlige gjester, mener du? 

Hvor langt ut i familien er det forventet at man skal bidra? (Første gang jeg har hørt at familie skal være med og betale.) 

Å betale for reiseutgiftene og antrekkene? 😂

Det sa jeg aldri, det hadde vært helt sprøtt. I min mening er det selve festen som burde betales for, dvs, maten, drikkene, kaken, musikken, lokalet... 

Det med at familien skal bidra, det er vel en selvfølge? Familien skal alltid støtte deg i livet, er ikke det helt naturlig å forvente det? For meg så er det selvfølge.

Endret av Katerinaa1998
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Katerinaa1998 skrev:

I min mening burde et bryllup betales for av de som skal giftes, og familiene deres. Bryllupet burde være et "akseptabelt" treff i økonomien, man skal ikke være redd for å bruke litt på det.

Nei, ikke kast bort masse penger på bryllup. Det er bare idiotisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katerinaa1998
9 minutter siden, abc123detvardet said:

Nei, ikke kast bort masse penger på bryllup. Det er bare idiotisk.

Det kan være 'idiotisk' for de som bare klarer å se på livet med et praktisk syn som handler om å nyte minst mulig og spare mest mulig, men for alle oss andre så er det å skape et fint minne, å 'markere' en viktig begivenhet så fint som mulig, det er viktig og meningsfult 😊

Endret av Katerinaa1998
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Katerinaa1998 said:

Å betale for reiseutgiftene og antrekkene? 😂

Det sa jeg aldri, det hadde vært helt sprøtt. I min mening er det selve festen som burde betales for, dvs, maten, drikkene, kaken, musikken, lokalet... 

Det med at familien skal bidra, det er vel en selvfølge? Familien skal alltid støtte deg i livet, er ikke det helt naturlig å forvente det? For meg så er det selvfølge.

Tråden handler om gjestenes utgifter når de blir invitert i bryllup. Så når du sier at brudeparet skal betale, så er det lett tolke det slik at du mener de skal dekke disse utgiftene det er spørsmål om. Og ja, det hadde vært helt sprøtt. 

Det er jo innlysende at brudeparet betaler for selve festen. Det var aldri spørsmålet.

Har aldri hørt at det er forventet at familien bidrar, så for meg er det ikke en selvfølge og ikke naturlig å forvente. I min slekt pleier brudeparets foreldre å bidra om de har råd. Fra gammelt av skulle brudeparet stå for festen, og brudgommens foreldre for medgiften. Er nok ikke så vanlig i dag, i Norge ihvertfall. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi avlyste hele bryllupet og startet på nytt igjen pga dette. Vi skulle ha et bryllup hvor alle måtte overnatte på hotell og kjøre minst 3 timer og ha fest fra fredag - søndag. Måtte begrense gjestelista pga pris per kuvert. Alt var booket, signert og depositumet var betalt. 

 

Det ble bare feil. Vi hadde ikke lyst til å unnlate å invitere alle vi ønsket fordi prisen var høy, og vi ønsket ikke at gjestene skulle trenge å spare. Derfor avlyste vi og det blir bryllup i byen vår i stedet. Noen må jo reise, for alle bor ikke her, men de aller fleste gjør det. Nå inviterer vi på gryterett og setter øl og vin på bordet. Vielsen starter kl 1430 slik at ingen trenger å stresse. Det skal være så avslappet som mulig og fri bar.

 

Håper ikke folk mener de trenger nye klær og gir gaver over evne. Vi har ingen slike krav og kommer ikke til å skrive gaveliste, vi ønsker oss heller gavekort og da kan folk bestemme selv hva de vil gi. 

Anonymkode: 4e16a...a0c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal i bryllup til våren og jeg er litt overrasket hvor mye det koster oss som gjester.

Bryllupet skal holdes såpass langt unna at det ikke er aktuelt å kjøre frem og tilbake, det er i tillegg på landet så det er ikke mange alternativer når det kommer til overnatting. Så koster det å komme seg frem og tilbake, gave, alkohol til festen (får drikke til middagen) også må jeg har kjole og min mann må ha ny skjorte. 

1500 i overnatting (var ikke mulig å få det billigere da det er 1 overnattingsstedet i området)

500 kroner i bensin og bompenger

1000 i gave 

400 alkohol til festen

1000 i klær (håper vi klarer å finne kjole og skjorte til det)

 

Det blir ca. 4500 kr for oss å reise i bryllupet. Det er veldig dyrt syntes jeg, men vi velger å dra fordi det er en god venn av min mann. 

 

Anonymkode: f2160...718

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropper dere alkohol, så sparer dere 400kr :vetikke:

Om man virkelig prøver, klarer de fleste av oss å finne klær i skapet. Nei blir ikke nytt. Men det kan bli fint :) 1000kr spart.

Men ellers så ... ja ... dere har valgt å dra, da koster det. Jeg skal selv i et bryllup, har lagt ut 16000kr kanskje, fly og hotell. Noen ganger koster det. Men man står fritt til å velge selv om man vil dra. 

Anonymkode: 7e74a...2b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster å holde bryllup,  og det koster å være gjest. 

Selv har jeg mange jeg er tante til som har giftet seg i det siste. Det er forventet at mannen min og jeg deltar, og vi ønsker det også.  De unge inviterer til bryllup i utlandet, hvor prisene er rimelige enn her hjemme  "Vi ønsker ingen gave", står det i invitasjonen, men vil bli glade om dere kommer :) 

Så kombinerer vi bryllup med ferie.   Det blir rimeligere for brudeparet enn å ordne til bryllup hjemme i Norge, og det blir et annerledes bryllup og en super ferie for oss gjester. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sist bryllup vi deltok i kostet oss flere tusen.

4000,- i overnatting

1500,- i klær til ungene (vi voksne brukte noe vi hadde, men ungene hadde vokst fra alt sitt)

2000,- i bensin og bompenger og parkering

1000,- gave

I tillegg kom forbruket vi ikke ville hatt hjemme.

Hadde det ikke vært nær familie, ville vi neppe dratt. Og hadde vi ikke måttet reise så langt, hadde vi nok kjøpt en litt dyrere gave.

 

 

Anonymkode: bd7e6...d8b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jo alltid koste endel å være gjest hvis man er invitert i bryllup som man må reise et stykke for å delta i. Flybilletter og hotellovernatting er dyrt uansett. Det man til en viss grad kan spare inn på er antrekk og gave. Er man flere inviterte fra samme plass så kan man også kjøre bil sammen hvis det ikke er så langt å kjøre at man heller må ta fly. 

Hvis man ikke har en passende kjole i skapet så kan man kanskje låne en av venninner eller søstre. De fleste etablerte menn har vel også en dress i skapet sånn at man kan slippe unna med å kjøpe ei ny skjorte. Og man trenger ikke kjøpe det dyreste på gavelistene, det går også an å gå sammen og spleise på en dyrere gave. Når brudeparet vet at folk kommer langveisfra så bør de også ha forståelse for at man ikke svir av 5000kr på en gave. 

Da vi giftet oss så holdt vi bryllup i den byen vi bor i, og siden ingen av oss er fra denne byen her så ble det naturlig nok endel tilreisende gjester. Det vi gjorde for å ta hensyn til det var for det første at alle tilreisende selvsagt var invitert til middag.              
(ja, vi hadde også en haug med kaffegjester pga vi inviterte kollegaer og naboer til kaffe, nattmat og fest. Var mellom 20 og 30 inviterte kaffegjester, og med en kuvertpris på 1200kr så ville det blitt veldig dyrt når vi allerede hadde 90 middagsgjester) (vet at her på KG så er kaffegjester nesten utenkelig)                                                                                                                   (og ja; vi tok hensyn til kaffegjestene ved å holde tidsplanen sånn at det ikke ble unødvendig venting, i tillegg hadde vi et eget opplegg da de kom der de ble mottatt av en servitør, ble vist inn i et eget rom der de fikk servert champagne og lett fingermat). 

Vi fikk også forhandlet frem en god pris på et hotell her i byen, så de som kom langveis i fra betalte ikke så mye i overnatting. 

Vi hadde heller ikke streng antrekkskode, men skrev «pyntet» på invitasjonen. Gjestene kom i alt fra sommerkjole, gallakjole, mørk bukse&blazer, til full smoking (ene onkelen til mannen min, var nesten mere pyntet enn brudgommen😄

Ang gavelistene så var det alt fra gaver til 100kr og oppover. Kollegaene mine f.eks spleiset på noe som var ganske dyrt. 

Av hensyn til de tilreisende så hadde vi heller ikke fredag-søndag bryllup. Mange bryllup jeg har vært i har hatt bli-kjent-fest på fredagen før bryllupet på lørdagen, men da blir det jo ei ekstra natt på hotell i utgift. Har man bare selve bryllupet så blir det bare ei natt. 

I ett bryllup som jeg var i så var bryllupsfesten på et lokale langt borti gokk. Der hadde brudeparet arrangert med noen lokale rånere til å kjøre gjestene frem og tilbake. Gutta krutt tok 50kr pr tur, så det ble en billig transport for gjestene. De var tilgjengelige hele kvelden/natten sånn at folk kunne avslutte festen når de ønsket. 

Glemmer aldri den sommeren vi var invitert i 5 bryllup der det ene bryllupet var i Tyskland og bare ett av de var lokalt. Og alle bryllupene var til såpass nære familie og venner at vi følte vi kunne ikke droppe det. Den sommeren ble det ingen kretatur på oss, hele sommeren besto av å dra i bryllup på kryss og tvers i Norges land. Og Tyskland 😄 I tillegg var vi i to konfirmasjoner rett før sommeren der vi også var tilreisende (men da kræsjet vi hos familie) 

Endret av skruf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster å være gjest, men man må bli flinkere til å sette grenser selv også hvis vinninga går opp i spinninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke delta på noe om det ikke er verdt det, skal hvertfall ikke gå i minus.

Samme som å delta på en middag med mat man ikke ønsker, nei takk. Jeg skal vite hva jeg går til! Maten og alt på forhånd.

Anonymkode: c8814...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...