Gjest gjest1 Skrevet 13. juni 2005 #41 Skrevet 13. juni 2005 Trufne småbarnsforeldre her, ser jeg Jeg har vært der selv. Vi hadde stadig med ungene på restaurant og overalt vi. Og de fikk lov å bevege seg rundt etter at de hadde spist - dog på barnevennlige steder da. Vi hørte jo med betjeningen først om det var ok at de fikk gå fra bordet, og det var selvfølgelig ikke på de stiveste stedene eller langt utpå kvelden heller. Men at det helt sikkert irriterte noen; det tviler jeg ikke et øyeblikk på. Mamarosa i Torggata var et sted det fint gikk an å ha med seg ungene, så der har vi lagt fra oss masse penger opp igjennom.... Men det er ikke dermed sagt at ikke barneskrik er grusomt irriterende, og verre for utenforstående enn for foreldrene selv. Barn som snakker eller ler, er derimot en helt annen sak - de lydene gnager ikke i like stor grad.
Gjest Dum Perignon Skrevet 13. juni 2005 #42 Skrevet 13. juni 2005 Fascinerende hvordan noen i denne tråden viser et fleksibelt holdningssett avhengig av egen situasjon. Man skulle tro at kidsa ble usikre av slik inkonsekvens senere (bortsett fra når de er på kafé, altså)
Mathias Skrevet 13. juni 2005 #43 Skrevet 13. juni 2005 Trufne småbarnsforeldre her, ser jeg . den vant ikke nm i saklighet gitt....
Gjest Foffo Skrevet 13. juni 2005 #44 Skrevet 13. juni 2005 Selvfølgelig er det det. Det jeg mener er imidlertid at det er de som har et forstyrrende element ved seg som bør ta hensyn til andre, og ikke omvendt. Forstyrrende element leses: Ungegnål, røyking, annen plagsom adferd. For eksempel: Sitter du på en kafe og leser avisen din i fred og ro, og en annen voksen kommer bort til deg og begynner å plage deg, så kan det veldig godt hende at du kan få denne personen fjernet fra stedet, ikke sant? Svaret ditt i denne tråden tyder på at du kanskje har en god del å lære om hva som er forstyrrende adferd på restaurant http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...er=asc&start=30
chardonnay Skrevet 14. juni 2005 #46 Skrevet 14. juni 2005 Tror kanskje ikke det største problemet er at ungene er med på kafe, men heller hvor lenge de sitter der og hvordan foreldrene oppdrar ungene. Har jobbet på forskjellige kafeer og restauranter og det er STOR forskjell på barn. Noen familier kommer inn, har med tegnesaker og leker til ungene så de sitter pent, lærer ungene hvordan man oppfører seg når man er ute å spiser, og ikke minst rydder litt opp etter seg... Og så har du dem som lar ungene fly rundt som galninger, mens de smiler til betjeningen og sier "bare be dem roe seg hvis det blir for mye"... Som om det er vår jobb å oppdra unger! Så drar de fram puppen og ammer fordi det er så naturlig, bleieskift kan man også godt foreta midt inne i lokalet hvis toalettet er opptatt... Og møkkete, klinete barnefingre på vinduene er visst nok helt i orden hjemme... Og når de går (etter at ungene har masa om å gå hjem i sikkert to timer) så ligner det en svinesti med boller og rosiner og kjeks og bananskall og jeg vet ikke hva to meters omkrets rundt bordet.... Så kanskje det er dagens cafe latte mødre som heller burde lære barna sine å sitte pent når man er ute å spiser.....? Så ville det ikke vært noe problem med barn på kafe....
:-) anna Skrevet 14. juni 2005 #47 Skrevet 14. juni 2005 Noen familier kommer inn, har med tegnesaker og leker til ungene så de sitter pent, lærer ungene hvordan man oppfører seg når man er ute å spiser, og ikke minst rydder litt opp etter seg... Det er faktisk ikke slik at barn nødvendigvis er like. Det finnes ganske mange unger som ikke sitter i ro på tross av at foreldrene har med leker og/eller tegnesaker. Og det handler ikke om at foreldrene ikke har lært barna hvordan de skal oppføre seg når de er ute. Dere har vel andre gjester i andre aldre som også kan være problematiske? Så drar de fram puppen og ammer fordi det er så naturlig. æh-.... det er det faktisk. Finnes det fremdeles moderne mennesker som blir støtt av å se kvinner som ammer på kafe?! :o Det trodde jeg var en holdning som var utgått på dato... i alle fall her i Skandinavia. Bleieskift kan man også godt foreta midt inne i lokalet hvis toalettet er opptatt... Bleieskift foretar man helst inne på toalettet, men dersom toalettet er grisete og/eller ikke har en eneste horisontal flate som er mulig å legge barnet på, så kan man faktisk være tvunget til å skifte bleie med ungen liggende i vogna, eller på fanget. Om det ikke er snakk om en bæsjebleie og en veldig fin restaurant så skjønner jeg ikke helt at det er så fryktelig heller. Så kanskje det er dagens cafe latte mødre som heller burde lære barna sine å sitte pent når man er ute å spiser.....? Så ville det ikke vært noe problem med barn på kafe.... Når jeg leser slike utsagn så får jeg vanvittig lyst til å være bedrevitende tilbake og si at jeg GLEDER meg til du selv en gang får barn og opplever at verden ike er fullt så enkelt og kontrastløs. Forresten... jobber ikke du i et serviceyrke? Du tror ikke du muligens har havna på feil hylle i livet?!
chardonnay Skrevet 14. juni 2005 #48 Skrevet 14. juni 2005 Ingen har noe inne på et spisested å gjøre hvis de ikke kan oppføre seg. Man ber tenåringsjenter dempe seg og skru ned mobilen hvis det blir for mye støy og man ber fulle folk gå hvis de plager noen. Burde ikke da mødrene/fedrene stå til ansvar for sine barns oppførsel? Nei mange som ikke liker amming i offentlighet. Har ikke selv problemer med det, men tror ikke det er så kult å sitte i et forretningsmøte, eller gå ut å drikke kaffe med sin gamle far, mens noen sitter med puppen ute. Ja noen er flinke og foretar bleieskift på toalettet som jeg sa.... Men noen gjør det ikke... Og igjen, sikkert ikke alle som en babyrompe er noe man vil se på under lunsjen.. Hvorfor ble vi plutselig personlige? jeg har ikke gått til angrep på enkelt personer, eller alle småbarnsmødre... Jeg sier bare at jeg er uenig med dem som ber om barnefri kafeer, for jeg tror ikke det ville være noe problem hvis bare NOEN mødre/fedre tenker seg litt om innimellom.. Og takk, jeg gleder meg også til jeg selv får barn :-) Ja jeg jobber i et serviceyrke og elsker jobben min. Kommer gjerne med tegnesaker til småtasser som kjeder seg, ekstra servietter, tallerkner og teskjeer, og varmer sikkert 20 melkeflasker på en uke med et smil... Har jeg sagt at jeg ikke liker jobben min, eller at alle barn er en pest og en plage? Jeg prøver bare å vise at det er forskjell på foreldrene, og alle ikke skal skjæres over en kam...
Gjest mom Skrevet 14. juni 2005 #49 Skrevet 14. juni 2005 Ja, det er sant som de sier. Barnløse blir etterhvert temmelig sære...
chardonnay Skrevet 14. juni 2005 #50 Skrevet 14. juni 2005 Ja, det er sant som de sier. Barnløse blir etterhvert temmelig sære... Om man velger å ha barn eller ikke er jo en personssak... Syns det er mer sært at så mange mødre kan ta seg nær av at ikke alle vil se ammepupper og høre barnegråt når de går på kafe...
:-) anna Skrevet 14. juni 2005 #51 Skrevet 14. juni 2005 Jeg synes det er mer sært at folk i 2005 kan ha noe i mot at mødre ammer barna sine offentlig. Sårry altså men det er litt "gufs fra fortiden".
Gjest Anonymous Skrevet 14. juni 2005 #52 Skrevet 14. juni 2005 Jeg har ingen problemer med barn eller amming på kafeer. Synes faktisk det er en berikelse. Selvsagt kan det bli litt skriking i blant, men det lar jeg meg ikke affektere av. Som oftest er de ikke til bry på noen måte. Det kan jo hende at jeg har denne holdningen på grunn av at jeg er tante til tre nydelige gutter, som er/har vært små barn som jeg har vært på kafè med. Men på den annen side; jeg skjønner hva de som er uenige med meg sier.
Bree Skrevet 15. juni 2005 #53 Skrevet 15. juni 2005 Forresten... jobber ikke du i et serviceyrke? Du tror ikke du muligens har havna på feil hylle i livet?! Temmelig frekt å fornærme folks yrkesvalg! Og i motsetning til hva du tror, er ikke er serviceyrke nødvendigvis å legge seg flat for alle mulige gærne menneskers påfunn. Det finnes rammer for oppførsel som også den som jobber i servicenæringen har lov til å påpeke. Å skifte bæsjebleie ved siden av bordet der jeg sitter og spiser er LANGT utenfor de rammer folk flest anser som grei oppførsel...
Gjest *Fiona* Skrevet 15. juni 2005 #54 Skrevet 15. juni 2005 Amming og bleier er to HELT ULIKE TING, det er kroppsfunksjoner begge deler men i hver sin ende av, øh, skalaen, for å si det sånn... at noen ammer diskret på en kafé er helt latterlig å legge seg opp i, men barneromper kan jeg godt være uten jeg også. Da ville jeg trillet vognen ut og skiftet i den, heller, dersom toalettene var vanskelige.
chardonnay Skrevet 15. juni 2005 #55 Skrevet 15. juni 2005 Nå var amming bare en av de tingene som jeg tok opp her, som kan være sjenerende for andre, og da snakker jeg ikke for meg selv... Må innrømme at jeg ikke har helt sansen for offentlig bleieskift :oops: Trådstarter mente vi skulle få barnefri kafeer for å slippe hyling og barnevogner, så det var ikke kun amming som ble diskutert, så jeg skjønner ikke hvorfor det skal være hovedtema....
Gjest sexysadie Skrevet 15. juni 2005 #56 Skrevet 15. juni 2005 Hvis folk har et problem med barn ute i det offentlige rom foreslår jeg at de holder seg hjemme.
Gjest Embla s Skrevet 15. juni 2005 #57 Skrevet 15. juni 2005 Temmelig frekt å fornærme folks yrkesvalg! Og i motsetning til hva du tror, er ikke er serviceyrke nødvendigvis å legge seg flat for alle mulige gærne menneskers påfunn. Det finnes rammer for oppførsel som også den som jobber i servicenæringen har lov til å påpeke. Å skifte bæsjebleie ved siden av bordet der jeg sitter og spiser er LANGT utenfor de rammer folk flest anser som grei oppførsel... Vel, : ) Anna ga henne vel bare svar på tiltale? når hun skriver såpass krasst som hun gjør om barneforeldre, må hun tåle såpass tilbake.. Det er da vel heller ingen som har sagt at de har for vane å skifte bæsjebleie ved siden av bordet der du sitter? Og det å kunne gå på kafè s e l v om man har fått barn, og tilogmed å kunne diskret amme babyen sin s e l v o m det er andre mennesker til stede, er vel ikke akkurat "gærne menneskers påfunn" :o
Marissa Skrevet 15. juni 2005 #58 Skrevet 15. juni 2005 I Bergen er det faktisk flere kafeer der barnevogner ikke er tillatt, og der med kommer ikke barna inn heller. (Son kjent regner det jo en del, og ingen gidder å la vognen stå utenfor så den blir våt) Jeg syns det er helt greit, så sperrer ikke vognene veien, og jeg trenger ikke føle at jeg er i en barnehage.
Gjest hilli i.i Skrevet 17. juni 2005 #59 Skrevet 17. juni 2005 Jeg har ingenting imot at folk har med seg unger på kafé, de kan amme og skrike så mye de vil, ha med seg bulldosere av barnevogner. Det eneste jeg vil er at én eneste liten kafé kan være barnløs, som jeg og mange andre kan gå på når vi føler for det. Hva er det som er så galt med det??? Er dere redde for at denne kaféen skal bli så populær at dere føler dere utanfor?
thei Skrevet 17. juni 2005 #60 Skrevet 17. juni 2005 Kan jo være greit for dere det med en kafe uten barn. For min del er det det teiteste jeg har hørt. Blir helt sjokka over å høre hvor mange som ikke liker barn her inne. Det er de som skal føre verden videre. En må lære seg å se en annen vei hvis en blir støtt av amming ( Huff for en forbrytelse). Eller så fælt om en skifter bleie nedi vogna da, det er ingen som ser de "fæle" barnerompene en gang. Det har jeg gjort mange ganger å skal sannelig gjøre det mer, er ikke alle toalett som det frister å skifte på en bebis i!! Er enig med sexysadie- HOLD DERE HJEMME!! De har ofte tilbud på gode kaffimaskiner!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå