Gå til innhold

Hvorfor utnytter dere ikke hagen deres?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er så mange som klager på priser på bær, frukt og grønnsaker. Hvorfor er det såpass få som dyrker litt selv? Bor i nord, men selv her er det mulig å få til masse 🙂. Gidder dere bare ikke? Har riktignok drivhus, men det må man jo ikke ha. Gleder meg til paprika, chili, krydderurter, agurk, tomat, sukkererter, jordbær, solbær, sukkererter, gulrøtter, salater, reddiker osv 🙂

Anonymkode: 6c074...774

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dævendøtte
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er så mange som klager på priser på bær, frukt og grønnsaker. Hvorfor er det såpass få som dyrker litt selv? Bor i nord, men selv her er det mulig å få til masse 🙂. Gidder dere bare ikke? Har riktignok drivhus, men det må man jo ikke ha. Gleder meg til paprika, chili, krydderurter, agurk, tomat, sukkererter, jordbær, solbær, sukkererter, gulrøtter, salater, reddiker osv 🙂

Anonymkode: 6c074...774

Fordi mange rett og slett ikke interesser seg for hagearbeid :) Ting gjør seg ikke selv, det må stelles og passes på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror folk har for mye penger, i andre land er jo dette vanlig. Lena Israelsson som er en kjent hageentusiast fra Sverige, har skrevet mye om innvandrere og dyrking og hvor mye flinkere og mer kreative de er enn oss når det gjelder å forlenge sesongen for eksempel. Det var asiatene som kom med asiatiske grønnsaker som tåler frost bedre, det er en egen kategori i mange frøkataloger nå. Naboene mine som er fra Polen lagde kjøkkenhage som det første de gjorde da de flyttet inn.
Jeg syns det er rart at det er så mye blomster i hagene rundtomkring og så lite grønnsaker...tenk om de hadde solgt små grønnsaksplanter på butikkene på våren istedenfor alle disse blomstene? Men det hadde de vel tapt penger på....

Anonymkode: b4439...0af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg ikke har ressurser til å følge opp hagen. Så enkelt! 

Anonymkode: a10d2...909

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg ikke har ressurser til å følge opp hagen. Så enkelt! 

Anonymkode: a10d2...909

Ikke en liten grønnsakshage engang? 

Anonymkode: 6c074...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg spør fordi jeg ser så mange klage på at maten er dyr. Tenk så mye billig mat av høy kvalitet dere kan få på en liten hageflekk 🙂. Krever da ikke så veldig mye arbeid. 

Anonymkode: 6c074...774

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi jeg dreper alle planter jeg kommer i nærheten av. Ikke alle har grønne fingre.

Anonymkode: 2191a...868

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg har mere penger enn tid😥

90 % av tiden hagen er i bruk, er når jeg slår gresset. 

Har vi tid og været er fint drar vi like godt på hytta som er en liten halvtime unna. 

Men kanskje TS har forslag til noe vi kan dyrke som ikke er så tidkrevende? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Jeg spør fordi jeg ser så mange klage på at maten er dyr. Tenk så mye billig mat av høy kvalitet dere kan få på en liten hageflekk 🙂. Krever da ikke så veldig mye arbeid. 

Anonymkode: 6c074...774

Eh, jo! Det krever veldig mye arbeid. Jeg vokste opp med kjøkkenhage som stort sett dekket familiens behov for bær og grønnsaker og det var mye arbeid. Det skal sås/plantes, det skal tynnes, bindes opp, lukes, vannes og beskyttes mot vær og vind samt skadedyr. I tillegg skal det høstes og, ikke minst, tas vare på slik at man har resten av året. 

Nettopp at jeg vet hvor mye arbeid det er samt hvor mye frø, planter etc. koster, er nok en grunn til at jeg ikke er av den oppfatning at frukt, bær og grønnsaker er så dyrt i Norge. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi hagearbeid er noe av det mest uinteressante som finnes. Vil ikke bruk store mengder av fritiden min på noen jeg synes er ufattelig kjedelig og nesten ikke vil gi meg noe igjen for slitet.

Anonymkode: 06fa5...180

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i H5 sone, ergo måtte jeg hatt stort drivhus, det er dyrere enn å kjøpe grønnsaker. Så saken er jo grei.

Anonymkode: 594b6...49f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke en liten grønnsakshage engang? 

Anonymkode: 6c074...774

Nei. Til og med urtene betraktes som ferskvare, he he.

Anonymkode: a10d2...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stan skrev:

Fordi jeg har mere penger enn tid😥

90 % av tiden hagen er i bruk, er når jeg slår gresset. 

Har vi tid og været er fint drar vi like godt på hytta som er en liten halvtime unna. 

Men kanskje TS har forslag til noe vi kan dyrke som ikke er så tidkrevende? 

TS her. Jeg syns ikke det er så veldig tidkrevende 🙂. Putte frø i potter går fort. Plante om til større potter går jo også fort. Og det finnes mange fine vanningssystemer hvis man skal bort noen dager (har også hytte 🙂). Gleden ved å knaske i seg deilige tomater er mye større en jobben 🙂. Sår 700 blomsterfrø hvert år også, og det er mye mer jobb med dem enn det spiselige 🌺. Vil vel tro at de fleste kan være selvberget med tomat, agurk, paprika, salat og sukkererter uten så mye innsats. 

Anonymkode: 6c074...774

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Jeg syns ikke det er så veldig tidkrevende 🙂. Putte frø i potter går fort. Plante om til større potter går jo også fort. Og det finnes mange fine vanningssystemer hvis man skal bort noen dager (har også hytte 🙂). Gleden ved å knaske i seg deilige tomater er mye større en jobben 🙂. Sår 700 blomsterfrø hvert år også, og det er mye mer jobb med dem enn det spiselige 🌺. Vil vel tro at de fleste kan være selvberget med tomat, agurk, paprika, salat og sukkererter uten så mye innsats. 

Anonymkode: 6c074...774

Og squash! Superenkelt og gir mye avling :)

Anonymkode: b4439...0af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunsnegl. 

I år klatret de til og med opp epletreet, og spiste i vei. 

Og jada, de hopper bukk over alt av sperrer og hindre. Og en solid kur (nemaslug) krever 1) mer penger en frukt og grønt koster ett helt år 2) at alle naboene er med 3) virker mulig ikke likevel. 

Anonymkode: 0b387...292

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i H7 så det meste stryker med. Dyrker jordbær, rips, erter, solbær og kirsebær selv. Det tar mye tid. Hadde jeg vært på jobb de timene jeg brukte på å dyrke frem 3 kg jordbær hadde jeg fått flere tusenlapper ETTER skatt. Så det finnes ikke lønnsomt. Dyrker litt bare for at barna skal lære hvordan det gjøres.

Anonymkode: a975a...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg klager ikke på prisene, men har lyst til å  svare allikevel.. Jeg elsker hage og bruker mye tid der til å plante nytt, dele og flytte stauder, klippe plen og kanter. Styre og stelle.. MEN jeg bruker nesten medt tid på å drepe BRUNSNEGLER. Så noe kjøkkenhage her, det blir ikke. Har heller ikke lagringsplass til grønsaker om jeg hadde dyrket selv.

Anonymkode: ea442...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salat er jo noe av det dyreste man kjøper, og det kan dyrkes over alt, tåler også noe frost. Samme med grønnkål, reddiker, persille og mange andre krydderurter, rosenkål...og drivhustunnell er billig.

Anonymkode: b4439...0af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Brunsnegl. 

I år klatret de til og med opp epletreet, og spiste i vei. 

Og jada, de hopper bukk over alt av sperrer og hindre. Og en solid kur (nemaslug) krever 1) mer penger en frukt og grønt koster ett helt år 2) at alle naboene er med 3) virker mulig ikke likevel. 

Anonymkode: 0b387...292

Jeg hadde brunsnegler på morellene i år 🤮

Anonymkode: ea442...074

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg dreper alle planter jeg kommer i nærheten av. Ikke alle har grønne fingre.

Anonymkode: 2191a...868

Samme her. Selv de kunstige plantene mine feller blader 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...