Gå til innhold

Barnehageansatt vil at jeg skal levere tidligere.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

30 minutter siden, Curlyme skrev:

Man leverer da ungen når det passer for en selv.

Ja, men kanskje en burde gjøre det, når det er best for barnet, dersom en kan. Å levere midt i en frokost eller samling, fører til at barn og foreldre ikke kan få en like bra velkomst, da man også skal ta hensyn til de andre barna som er midt oppe i noe.  Det er på linje med å spasere rett inn i et klasserom der det er undervisning. 

Anonymkode: f92a5...8d5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som ped.leder i mange, mange år. Mange synes det er litt vanskelig å komme i barnehagen, særlig når de har fått søsken....

Jeg skjønner at du synes det er litt vanskelig å bli snakket til på den måten, TS.... Men på den annen side: kunne du PRØVD å levere henne tidligere? Så hun kommer på et roligere tidspunkt med færre barn og voksen med bedre tid? Når man prøver å hanke inn 14 barn til samling klokka 09 og det kommer et barn som gråter og ikke vil i bhg akkurat da, så forstyrrer det faktisk ganske mye.... En gang av og til skjer det selvsagt, men jeg kan forstå at de prøver å få deg til å komme til et annet tidspunkt når hun tydeligvis ikke synes det er en ok tid å komme på!

Hva om du leverer henne før klokka 08 i noen uker og ser om det hjelper? Det er ikke katastrofe å måtte vekke barnet.... Og som flere sier her, tenk at du gjør det for barnet ditt! Jeg har vært borti veldig mange som synes det er enklere å komme tidlig fordi det er færre barn og ting er litt mer rolig og ikke helt i gang. Prøv å ta det de sier som et tips til hvordan barnet ditt kan få det bedre, ikke som personlig kritikk av deg!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror vi må gi beskjed om vi leverer senere enn 0930. Ellers er det vel bare greit for dem å ha barn færre timer pr. dag. Om jeg bruker en tjeneste mindre enn jeg betaler den for. burde være et mindre problem enn å ha dem flere timer. Å avbryte samling er ikke akkurat et styremøte tenker jeg da. 

Anonymkode: d0b27...1bb

Kjenner at en sånn holdning virkelig skremmer meg.  

Anonymkode: 5ad17...79b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Curlyme skrev:

Man leverer da ungen når det passer for en selv.

Ja, fir all del. Hva som gir barnet en god dag er vel ikke så viktig?

Folk må slutte å tro at personslet er ute etter å ta de. De er ute etter å gjøre barnas hverdag så god som mulig!

Anonymkode: 5ad17...79b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS vegrer seg for å vekke barnet litt tidligere av hensyn til barnet, men så ender nettopp dette opp med å gi barnet dårlige dager i barnehagen.

Det må da være mye viktigere at barnet har en god dag i barnehagen enn at det får sove noen få minutter ekstra. Søvnen kan jo enkelt løses ved at man legger noen minutter tidligere.

Hva er feil med å vekkes til et bestemt klokkeslett? Det er vel heller sunt for oss alle å sovne og våkne til bestemte tider.

Anonymkode: 12cda...3a8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott at barnehagen sier i fra om ting som ikke fungerer. Om det ble sagt på en dum måte, eller om det kun ble tatt ille opp, er vanskelig for oss å vite.

Som du sier selv, så stresser du. Dette plukker ungene opp. Løsningen er å ha bedre tid. Ergo å stå tidligere opp slik at 2-åringen kan komme i barnehagen på et tidspunkt som er bedre for henne og resten av ungene. Om hun er regelmessig i barnehagen, så er det bedre både for vennskap og opplegg som går over flere dager. Hun er ikke den som kommer av og til. Enig med de andre her, om at det ikke skal være opp til 2-åringen å bestemme.

Du bør allerede nå tenke på at du skal tilbake i jobb. Lager du rutiner nå som gradvis tilpasses det, så slipper du kræsj-overgang når du skal i jobb igjen. Det nytter ikke å la en 3-åring eller bleier bestemme om du kommer tidsnok eller 2 timer for sent på jobb.

Anonymkode: a6a93...abc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker jo at det må kunne gå an å justere på noe så dere kommer dere fortere ut døra på morgenen. Gjør klar frokost og drikkeflaske kvelden i forveien. Minste kan fint ha pysjen under hva det nå enn er h*n ellers har på seg. Om babyen tisser rett før dere skal ut døra så gjør vel heller ikke det noe, det er vel ingen som skifter bleie for hver eneste dråpe som kommer? Med mindre dere har en times reisevei liksom. 

Anonymkode: 91cd4...3db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som mye rutine med jenta di er endret på i totalen, så du må nok finne ut hva du vil og holde deg til det.

 Du må nok også begynne å snakke om barnehagen som en gode. Nå som eldste får lov til noe sort som minste ikke får lov til ennå. dine meninger og syn smitter over på barnet ditt, også selv om du ikke sier noe - barn er smarte.

MEN.. Kanskje det hadde vært en ide å få din mann/kone til å levere i bgh og så kan du heller hente barnet kl 14 i stedet for. Da får ungen den beste starten på morgenen du kan tilby, en morgen uten slitsomme babyen.

Anonymkode: 1fe29...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage kan vi levere når vi vil (foruten turdager). Kommer vi når samling har startet så venter vi bare utenfor så vi ikke forstyrrer. De ansatte er heldigvis positive til at vi kan levere når det passer oss.  Når mannen starter sent på jobb, lar han barnet sove til hun våkner av seg selv. Deretter rolig forskost, litt lek og kos, før han leverer kl. 10.00. Dette er viktig kvalitetstid de har sammen. Man må veie ulempene og fordelene opp mot hverandre. 

Anonymkode: aa83c...a91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Misanthropis skrev:

Syns du overdramatiserer og problematiserer din egen hverdag og mangel på evner til å planlegge og gjennomføre no aldeles enormt!

Hvordan tror du vi andre klarer det med flere tettere barn? Du må legge bort sutringa for min del...

Klart det er bedre for eldste å komme inn i rytmen før samling, er derfor de sier fra...

Tenkte det samme😅 

har selv 4 barn, og Jeg leverer gjerne 3 og 5 åringen i barnehagen før jeg setter av eldste på skolen senest 0855. 2 dager i uken må 5 åringen leveres senest 0830 pga turdag.

nå er baby 2 uker gammel, så foreløpig har mannen begynt å levere i barnehagen før jobb, mens jeg leverer skolejenta. Men etterhvert begynner jeg å levere alle igjen, så det ikke blir så lange dager i barnehagen. Alt handler om vilje og rutiner. Skulle jeg sittet å ventet på at eldste våknet av seg selv hadde vi ikke rukket noenting

Anonymkode: 5f79f...ab3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I vår barnehage kan vi levere når vi vil (foruten turdager). Kommer vi når samling har startet så venter vi bare utenfor så vi ikke forstyrrer. De ansatte er heldigvis positive til at vi kan levere når det passer oss.  Når mannen starter sent på jobb, lar han barnet sove til hun våkner av seg selv. Deretter rolig forskost, litt lek og kos, før han leverer kl. 10.00. Dette er viktig kvalitetstid de har sammen. Man må veie ulempene og fordelene opp mot hverandre. 

Anonymkode: aa83c...a91

Det er jo supert, og det er nok slik i de fleste barnehager OM det funker for barnet det er snakk om. I ts tilfelle fungerer det jo åpenbart ikke

Anonymkode: 5f79f...ab3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg har forstått dette riktig,har barnehagen først frokost (ca en halv time), og rett etterpå samling (minst en halv time det også). Dermed blir det over en time tilsammen der foreldrene ikke kan levere barna. Det er da skrekkelig ufleksibelt? I tillegg klarer de ikke å gi noe nøyaktig tidspunkt for når samlingen er ferdig, så TS kan levere etterpå.

Jeg kan heller ikke forstå dette argumentet med at barnet skal kunne "komme inn i leken" lettere hvis det kommer tidligere. Det er snakk om en toåring, de leker med det samme i to minutter om gangen, og leker stort sett ikke noe videre sammen heller.

Jeg syns du bør be om et møte med styrer. Si du synes barnet ditt blir tatt dårlig i mot når dere kommer om morgenen, at det faktisk ikke er frokost-tvang i barnehagen, og at du i det minste må få et klart tidspunkt for når samlingen er over så du vet når det er greit å levere. Barnet ditt har nettopp blitt storesøster, det er en stor overgang for henne, og hun trenger da absolutt ikke mindre tid hjemme med mor og far akkurat nå. Jeg synes faktisk det er rart at så mange her argumenterer for lengre dager i barnehagen når det ikke er nødvendig.

 

Anonymkode: 56359...df1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilsnakk? De er leverandør av en tjeneste du betaler for. Det er ikke skole med obligatorisk oppmøte. Makan!

Synes du skal være litt mer bestemt på den ene siden, si at du gjør så godt du kan. Du kommer når du er klar.

På den andre siden ta hensyn til barnet (bra for henne å komme før lekegruppene er så etablert hvis hun er sjenert eller uvillig) og ta hensyn til barnehagens dagsplan SÅ MYE DU FÅR TIL. De er ikke diktatorer, de må være fleksible tilbake. Kan ikke kreve, ikke gi tilsnakk, bare gi råd og tips.

Vi hadde en flott barnehage. De ba meg helst komme før 09:30 om jeg fikk det til, da skulle de ha samling, men de forsto om det ble vanskelig iblandt med spedbarn og smårolling. Iblandt kom jeg kl 10 og 10:30. 

Anonymkode: addeb...266

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville nok prøvd å få levert barnet før samlingen. Da er det kanskje lettere for barnet også. Og du, barnehagetante? Er vi tilbake på 80 tallet? 😆 

Anonymkode: c1f6a...7fe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at barn kommer seg best inn i leken og får en bedre barnehagehverdag om de f.eks blir levert til frokost i barnehagen. Det er vanskeligere å komme inn i lek med andre, senere, når en har gått glipp av felles rutiner på begynnelsen av dagen., fordi disse rutinene er med på å skape trygghet. 
 

Nå vet jeg jo ikke når frokost er i deres barnehage, men jeg ville nok sørget for å ha henne der til samlingen, dersom hun spiser frokost hjemme, fordi det er en felles opplevelse i likhet med et måltid. Den kan gjøre barnehagedagen til ditt barn bedre. 
 

Har selv sett hvordan barn som vanligvis blir levert seint i barnehagen, kan falle litt utenfor sosialt, på grunn av at de går glipp av slikt. 
 

Ta uansett opp, hvordan du oppfattet dette, med styrer og hør hva styreren har å si. I blant kan enkeltpersoner være tilbøyelige til å finne på sine egen regler, uten at det egentlig er en regel fra hele barnehagens side. 

Anonymkode: f92a5...8d5

Ingen problem å komme senere å begynne og leke om de er sosiale og har venner i bhg.. Bare tull!

Mer synd på de som.ble levert så tidlig at de er stuptrøtt og sliten lenge før de blir hentet i bhg.Altfor lange dager!

Anonymkode: 91765...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storesøster synes og det var vanskelig å gå i barnehagen da hun ble storesøster til tvillinger.

mye om og men, Mye gråt og «vil ikke». Litt hjemme. Kaos. Vanvittig trøtte morgener.
 

men vi erfarte at det var VELDIG mye enklere for henne å stå opp tidligere og være «førstemann» i barnehagen. I samarbeid med pedagogene på avdelingen avtalte vi hvordan levering skulle gjøres likt hver dag og de tok henne ekstra godt i mot. Ble Mye mer oversiktelig og jeg tror relasjonen hennes til de voksne i barnehagen ble bedre av at hun var blant få barn på voksen helt på morgenen der. nå vil hun være først i barnehagen hver dag.

 

prøv det to uker! Få med barnehagen på laget! Si: nå Vil jeg gjerne ha hjelp for å få noen gode rutiner for frøkna, det er vanskelig på morgenene med baby men kan dere hjelpe meg ved levering?

jeg synes du skal prøve og tror det blir bra!

Anonymkode: 186d8...8af

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...