Gå til innhold

Barnehageansatt vil at jeg skal levere tidligere.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som jeg er den eneste tydeligvis som har fått tilsnskk. Er også den yngste moren og eneste med baby. Det er flere som leverer under samling. Jeg prøver hver morgen å levere så tidlig som mulig. Inkludert våken etter, men jeg er i mot å måtte vekke barnet mitt fremfor å komme "forsinket" 😩

Anonymkode: d64c6...d44

De tenker nok at du har god tid siden du er hjemme i permisjon. Og de andre skal på jobb eller skole. Ellers så virker du noe usikker. 

Anonymkode: 25a4e...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får råd som er til det beste for barnet ditt. Det er selvsagt opp til deg om du tar det til deg. Når barn har det vanskelig i barnehagen hjelper det veldig ofte å komme tidligere, særlig med tanke på inkludering i lek og trygghet med at det er færre barn og roligere i gruppa. Jeg undrer meg stadig over foreldre som ikke tar slike råd seriøst.

Anonymkode: 12b96...48c

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo ❤️

Jeg skjønner godt frustrasjonen din og hvorfor du føler som du gjør og at det er et dilemma for deg! 

Du vil selvfølgelig det beste for barnet ditt ❤️ 

Har du mulighet til å gjøre klar minste (utenom uteklær) klar før eldste står opp? Før det kan du fokusere på minste og når eldste står opp kan du fokusere på eldste (så langt det lar seg gjøre)? Og eventuelt prøve å endre rutinene så hun står opp tidligere? 

Jeg synes også det er fint om barn rekker samlingen. Her prøver vi alltid å få til slik at treåringen rekker samling, men ikke alltid lett å få til, for barn er ikke veldig forutsigbare. 

Jeg synes det er unødvendig at hun klager og får deg til å føle slik. Hun har kanskje rett i at man burde levere før, men de kan ikke klandre deg om de skal være så upresise med tidene sine heller ikkesant.. 

Her synes jeg du burde ta det opp med pedlederen og hvordan du følte det og at det ikke alltid går etter planen med to små og du kanskje et alene på den tiden av døgnet.. Si at du er enig i poenget, men du gjør så godt du kan for å møte både barnet ditt som ikke alltid vil i barnehagen og denne ansatte. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får råd som er til det beste for barnet ditt. Det er selvsagt opp til deg om du tar det til deg. Når barn har det vanskelig i barnehagen hjelper det veldig ofte å komme tidligere, særlig med tanke på inkludering i lek og trygghet med at det er færre barn og roligere i gruppa. Jeg undrer meg stadig over foreldre som ikke tar slike råd seriøst.

Anonymkode: 12b96...48c

Enig i dette 🙌

Anonymkode: 8037e...e23

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som jeg er den eneste tydeligvis som har fått tilsnskk. Er også den yngste moren og eneste med baby. Det er flere som leverer under samling. Jeg prøver hver morgen å levere så tidlig som mulig. Inkludert våken etter, men jeg er i mot å måtte vekke barnet mitt fremfor å komme "forsinket" 😩

Anonymkode: d64c6...d44

Skulle stå inkludert etter våken netter.. 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Ryddet for spekulasjoner/avsporing, og svar på dette. 

- Matas, mod. 

Anonymkode: d64c6...d44

Endret av Matas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, barnehagen er til for deg, ikke omvendt. Gjør det som passer deg og datteren din. Det er ingen mening i å tilpasse seg barnehagen, så lenge dere har en god hverdag. Om hun har korte dager eller er hjemme med deg av og til så er det jo kjempeflott. 

Anonymkode: 68501...32c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sier som de fleste andre her: du må gjøre det som er riktig for deg og ditt barn. Men en viktig faktor her er at du sier barnet ditt ofte gråter og ikke vil i bhg. Det er du faktisk nødt til å ta på alvor, og du må endre rutinene dine. Jeg tipper at å levere midt i «kaoset» fører til at barnet blir utrygt og ikke ønsker å være i bhg. Om jeg var deg ville jeg levert litt tidligere, for å være sikker på at barnet kom inn i lek og ikke alltid var sistemann inn. 
 

Jeg var faktisk i akkurat samme situasjon som deg, men pedlederen i min bhg var litt tydeligere og smartere da hun tok det opp med meg. Hun ba meg spesifikt levere før et visst tidspunkt, og begrunnelsen var god. To av mitt barns lekekamerater ble levert 0815 hver dag, og mitt barn ble levert 0830. Mitt barn måtte dermed være tredje hjul på mopeden og stå utenfor hver eneste morgen fordi han ble levert sist. Jeg tok henne på alvor og framskyndet leveringen, og resultatet var at mitt barn plutselig ønsket å dra i bhg, synes det var stor stas å vente på de andre og invitere dem inn i sin lek i stedet for å måtte bryte inn i deres hver eneste morgen. 

Anonymkode: aae77...608

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som jeg er den eneste tydeligvis som har fått tilsnskk. Er også den yngste moren og eneste med baby. Det er flere som leverer under samling. Jeg prøver hver morgen å levere så tidlig som mulig. Inkludert våken etter, men jeg er i mot å måtte vekke barnet mitt fremfor å komme "forsinket" 😩

Anonymkode: d64c6...d44

Men det er tydeligvis bare din datter som sliter med leveringen. 

De voksne (ikke tante, ærlig talt) sier ifra fordi ditt barn ikke får en god start på dagen ved å bli levert i samling. Hva skal de ansatte gjøre når barnet ditt ikke har det bra i bhg, bare ignorere det? Når det kan løses enkelt?

Å begynne med "jeg betaler for ditt og datt" er bare helt ufattelig tåpelig 

Anonymkode: 5cb79...904

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres vanskelig ut, TS! Og ikke grei kommunikasjon fra barnehagens side. Uansett om de har et poeng, så bør de sette av litt tid der dere kan snakke ordentlig. Kan du avtale en tid dere kan snakke for å se om det kan finnes en måte å få ditt barns overgang til barnehagen bedre på? Jeg har erfart at jeg må levere litt tidlig når det er færre barn for at min unge ikke skal synes det blir for mye styr helt plutselig. Leverer jeg senere, så vil hun ikke jeg skal gå. Trenger den stunden det er enklere å bli sett av de voksne. Men når ditt barn våkner veldig sent hver dag skjønner jeg at det blir vanskelig, så derfor foreslår jeg en litt mer ordnet dialog med barnehagen både for din del og barnet ditt sin del! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Chroma skrev:

Kan du ikke drøye det litt op morgenen og levere feks litt etter 09.30 eller rundt 10? 

09.30 skal de spise, så da må jeg levere kl 10, men det liker de heller ikke ble jeg fortalt av de i høst.. 

Anonymkode: d64c6...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i samme situasjon som deg og aldri fått tilsnakk, her leverer vi mellom 9 og 10,alt etter hva som passer oss. 

Vil bare si at det at barnet ikke vil i barnehagen kan like gjerne være pga hun vet du er hjemme, jeg måtte begynne å fortelle eldste at du må i barnehagen for mamma skal ut en tur, ingen skal være hjemme osv, da var det greit. Aldri hatt noe problem med det sosiale av å bli levert sent, men han blir veldig lei seg om han vet vi alltid er hjemme uten han. Har vi en god dag tilbyr jeg han å være hjemme med oss, men han får aldri kreve det fordi han kan ikke bestemme slikt. 

Men ville levert før eller etter samling for å ikke forstyrre de andre, så sant det lar seg gjøre. Ting skjer med 2 små, en dritet seg ut eller en spyr osv, så er ikke alltid så lett å time det 😂 men ut over det så er det du som bestemmer så lenge du er innenfor reglene til barnehagen 😊

Anonymkode: 287cb...de4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som jeg er den eneste tydeligvis som har fått tilsnskk. Er også den yngste moren og eneste med baby. Det er flere som leverer under samling. Jeg prøver hver morgen å levere så tidlig som mulig. Inkludert våken etter, men jeg er i mot å måtte vekke barnet mitt fremfor å komme "forsinket" 😩

Anonymkode: d64c6...d44

Hvorfor vil du ikke vekke barnet? 

Anonymkode: f5cac...bc3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker, ts, at grunnen til at du blir tilsnakket og de andre foreldrene ikke blir tilsnakket er todelt.

Dels er det nok fordi du så veldig tydelig ikke har det støtteapparatet du bør ha. Du har ingen barnefar som tar sin del (for det logiske i en ok fungerende familie ville jo være at pappa vekker, har kvalitetstid og så leverer den eldste før jobb hver dag), så da føler nok barnehagen at de må steppe litt inn. Og de har jo rett: eldste har det mye bedre i barnehagen der hun har barn å leke med, faste utetider og struktur og sysselsetning enn hun har det hjemme hos deg som tar deg av en baby og som derfor ikke påregnelig har tid til å lære henne noe som helst, og heller trolig ikke til å sette henne i tilstrekkelig fysisk aktivitet. 

Dels så er det at du så tydelig ikke mestrer. Du forstår ikke kodene, tar uvesentlige ting personlig (ting som handler om velferden til barna dine er ikke personlige for deg - de er kun (og kun bare) personlige for ungene), evner ikke ta en ordentlig samtale med de ansatte, har faktisk ennå ikke orket lære deg yrkestitlene deres, men omtaler dem nedlatende som "tanter"(!) etc.

Dersom du ønsker å bli møtt med respekt, ts, så må du vise respekt. 

Anonymkode: f5397...871

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SkjØnner veldig godt din situasjon, var selv nettopp der for knapt 3 år siden.

Jeg ville anbefalt å levere før samling, ja. Det er min erfaring også, det er enklere å komme inn da, da alle barna er roet seg ned og de holder på å planlegge dagen. 

Annen ting. Jeg brukte mye tid til å påpeke hvor gøy det er å gå i barnehage der det er større barn, som man kan leke med. Som kan litt mer enn å gråte og bæsje i bleia. Eldste var noen gang enig med meg. 
 

Det er fint at du kan ha eldste hjemme av og til, men jeg ville hatt noe system. F.eks. hver onsdag er han hjemme - men ikke ta turdag. Det er forutsigbarhet som vil gjøre, at eldste slipper å mase om å bli i bhg hver dag, du kan jo også ha en kalender der du viser ukedagen, og onsdagen er han hjemme med mamma, f.eks. Hvis du ønsker det altså. Men jeg tror det er uforutsigbarhet som gjør at din eldste nå maser om å ikke gå i bhg. Det er ikke fordi barnet ikke liker å gå i barnehage, nødvendigvis. 

Anonymkode: d32ca...723

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er vanskelig og oppleves trasig! Men for det første: det heter barnehageansatt/ barnehagelærer/barnehagemedarbeider ikke tante! For det andre, kan det være at barnehagen gir deg disse tipsene med ditt barns beste i tankene? At de ser at det er vanskelig for henne å komme når alle andre allerede er på plass? At det kan hjelpe henne å komme og få «satt seg» før alle er på plass og det pedagogiske begynner?  det er mye mulig at ditt barn kommer med  uttrykk som «vil ikke i barnehagen» nettopp på grunn av «sen» levering. En blir fort et midtpunkt/får fokus når en en kommer sist. Ikke alle liker dette. 
 

En annen til jeg reagerer på er de tilbakemeldingene her som råder deg å gå rett til styrer. Hva skjedde med å ta opp utfordringer med den det gjelder? Snakk med avdelingsleder/pedagogisk leder/barnehagelærer først. Fortell at du sliter litt nå med å levere innen den tiden de ønsker, forklar situasjonen og spør spm for å få forståelse for hva de mener. 
 

skjønner veldig godt at tilværelsen med baby og 2 åring, alene(?), ikke er enkel! Det er en stor overgang for dere alle, mye nytt å bli kjent med og vant til. Men dere kommer til å finne gode løsninger:) husk at barnehagen er opptatt av at ditt barn som går i barnehagen skal ha det best mulig, det er hun de ser, og vil dere som familie bare godt! De er ikke ute etter å ta deg eller noe.. men de vet heller ikke hvordan dere har det om du ikle forteller.. 

greit nok at barnehagen er er tjeneste som vi som foreldre betaler for, men det betyr ikke at vi kan få det som vi vil til en hver tid. Barnehagen må ta hensyn til familier, barna individuelt og som gruppe. Alle kan ikke få viljen sin alltid. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

09.30 skal de spise, så da må jeg levere kl 10, men det liker de heller ikke ble jeg fortalt av de i høst.. 

Anonymkode: d64c6...d44

Hvorfor ikke kl 10? Vil de bare være vrange? Det er ikke lett å levere til nøyaktig samme tidspunkt hver dag, særlig ikke når man er hjemme i permisjon med baby! 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker, ts, at grunnen til at du blir tilsnakket og de andre foreldrene ikke blir tilsnakket er todelt.

Dels er det nok fordi du så veldig tydelig ikke har det støtteapparatet du bør ha. Du har ingen barnefar som tar sin del (for det logiske i en ok fungerende familie ville jo være at pappa vekker, har kvalitetstid og så leverer den eldste før jobb hver dag), så da føler nok barnehagen at de må steppe litt inn. Og de har jo rett: eldste har det mye bedre i barnehagen der hun har barn å leke med, faste utetider og struktur og sysselsetning enn hun har det hjemme hos deg som tar deg av en baby og som derfor ikke påregnelig har tid til å lære henne noe som helst, og heller trolig ikke til å sette henne i tilstrekkelig fysisk aktivitet. 

Dels så er det at du så tydelig ikke mestrer. Du forstår ikke kodene, tar uvesentlige ting personlig (ting som handler om velferden til barna dine er ikke personlige for deg - de er kun (og kun bare) personlige for ungene), evner ikke ta en ordentlig samtale med de ansatte, har faktisk ennå ikke orket lære deg yrkestitlene deres, men omtaler dem nedlatende som "tanter"(!) etc.

Dersom du ønsker å bli møtt med respekt, ts, så må du vise respekt. 

Anonymkode: f5397...871

Hvor kommer den logikken fra? Flere har jo arbeidsdager som starter kl 6 eller tidligere. 

Vi er en ganske velfungerende familie, men pappan i huset har aldri levert i barnehagen da barna var små. Barnehagen var ikke åpnet på den tiden engang. 

Merkeligste påstanden jeg har lest på en stund. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Nerine_ skrev:

Hvor kommer den logikken fra? Flere har jo arbeidsdager som starter kl 6 eller tidligere. 

Vi er en ganske velfungerende familie, men pappan i huset har aldri levert i barnehagen da barna var små. Barnehagen var ikke åpnet på den tiden engang. 

Merkeligste påstanden jeg har lest på en stund. 

Ts skriver blant annet at hun har ingen å lufte det med, derfor skriver hun det her inne

Anonymkode: 6aacb...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende at de ser at ditt barn sliter med å komme rett før samling, eller midt i. Kanskje hun hadde fått det bedre om du leverte før, også sånn at hun får tid til å leke litt før samling og komme inn i gjengen. 

Måten den ansatte sa det på var nok ikke helt heldig, men vil tro at det ligger noe bak. Det har ikke noe med at du har baby eller er ung! Heller hvordan barnet ditt opplever ting. 

Om barnet ditt sliter med å bli levert, så prøv å spille opp barnehagen, si hvor moro det er der, og fortell om hva de skal den dagen. (Det har jeg gjort med alle mine, og det funker. Sjeldent vært noe problem å levere de). Ikke vis barnet at du syns synd på henne, det lærer hun fort å bruke mot deg. 

 

Anonymkode: 6f693...592

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...