Gå til innhold

Hvorfor dette voldsomme fokuset på Michelin-stjerner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

For et utrolig nedlatende innlegg.

Men du får fortsette å menge deg med "matfiffen" og henvise til det ene og det andre for oss "som ikke forstår"......

Anonymkode: d1f3f...764

Haha snakk om å være hårsår når du syns det der var et "nedlatende" innlegg! :P I følge innlegget ditt er det jo tydelig at du ikke forstår deg på michelin stjerner og kokkekunst, nå var det en som forklarte deg det ganske pent og det mener du er nedlatende? Altså.... 

Anonymkode: 03695...034

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, M71 said:

istedenfor 3 måneder med premier league på tv'en med tilhørende øl og chips, så kan man jo unne seg en opplevelse for sansene ved et godt måltid. i samme periode.

Smak og behag, ingenting blir rett eller feil da.

Ja takk begge deler😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går sjelden ut for å spise. På vanlige restauranter er maten som regel ikke bedre (ofte dårligere) enn det jeg klarer å lage selv, så jeg ser ikke vitsen, annet enn når jeg må spise ute pga. manglende kjøkkentilgang på reiser.

Jeg har derimot noen ganger spist på topprestauranter og det var en fantastisk opplevelse. Så heller det en sjelden gang enn ofte middelmådig mat. Samlet sett er nok restaurantbudsjettet mitt lavere de flestes 😉

Anonymkode: e3af7...f87

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går sjelden ut for å spise. På vanlige restauranter er maten som regel ikke bedre (ofte dårligere) enn det jeg klarer å lage selv, så jeg ser ikke vitsen, annet enn når jeg må spise ute pga. manglende kjøkkentilgang på reiser.

Jeg har derimot noen ganger spist på topprestauranter og det var en fantastisk opplevelse. Så heller det en sjelden gang enn ofte middelmådig mat. Samlet sett er nok restaurantbudsjettet mitt lavere de flestes 😉

Anonymkode: e3af7...f87

Jeg tror det kommer an på hvor du bor. I Oslo (som jeg kjenner best) synes jeg det er et fantastisk godt utvalg av «vanlige restauranter» med nydelig mat. I mange norske småbyer er det dessverre både dyrt og dårlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

For et utrolig nedlatende innlegg.

Men du får fortsette å menge deg med "matfiffen" og henvise til det ene og det andre for oss "som ikke forstår"......

Anonymkode: d1f3f...764

Må du slutte å tulle. Du starter en tråd med å dele ditt nedlatende syn på noe du strengt tatt ikke forstår, for så å bli krenka for at noen orker å bruke tid på å fylle kunnskapshullet ditt? Hvis du ikke tåler å bli arrestert, så ikke lag tråder utelukkende for å kritisere noe.

Anonymkode: 6e5ef...872

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VM i mat.

Hvorfor er VM i ski bedre? Folk på to pinner i fart?

Anonymkode: a17d6...2f4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

VM i mat.

Hvorfor er VM i ski bedre? Folk på to pinner i fart?

Anonymkode: a17d6...2f4

Og det drar jo ut i langdrag også. Michelinutdelingen er én dag i året. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.2.2020 den 13.21, K.B. skrev:

Du går ikke på et sånt sted for å spise deg mett, det er en opplevelse for sansene. Prisen reflekterer alt arbeidet som ligger bak og råvarene. Hvorfor er det fokus på Michelinstjerner? Tja jeg kontrer med; hvorfor må jeg lese om uinteressante idrettsprestasjoner eller bli bombardert av tv programmer som ikke klarer å ha en annet format en at en skal vinne og alle andre er tapere...

Dette!

Har selv spist på Maaemo (rett etter at de fikk de to første stjernene) og jeg må bare si: For en opplevelse det var! Spennende smaker, vakker presentasjon og servitører som var proffe til fingerspissene. Jeg var greit mett etter måltidet og hadde ikke behov for mer å spise den kvelden, men et par av mannfolka i følget som er mer storspiste av seg måtte ha seg ei pølse på 7Eleven før de dro hjem. 

Jeg anser meg ikke som "matsnobb", spiser både Toro-pose-mat og fastfood i hverdagen og klarer fint å kose meg med en burger eller biff om resten av følget insisterer på å spise på Egon eller Big Horn. Men jeg setter pris på matopplevelser utenom det vanlige og fra tid til annen spanderer jeg på meg sånne måltider. Joda, det koster, men det er verdt det for meg.

Anonymkode: 617b5...66c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet vel at en Michelin restaurant er dyrere enn en "vanlig" restaurant?? Det sier seg liksom selv at de beste restaurantene i landet er dyrere enn de som er "bare" bra eller til og med middels. 

Du forventer vel ikke å betale det samme for en 3 retters på en vanlig restaurant som du betaler for en Quarter Pounder på McDonalds heller? 

Anonymkode: 5addc...4c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alle vet vel at en Michelin restaurant er dyrere enn en "vanlig" restaurant?? Det sier seg liksom selv at de beste restaurantene i landet er dyrere enn de som er "bare" bra eller til og med middels. 

Du forventer vel ikke å betale det samme for en 3 retters på en vanlig restaurant som du betaler for en Quarter Pounder på McDonalds heller? 

Anonymkode: 5addc...4c8

Quartter pounder eller dobbel er veldig digg da. Man tror ofte at big Mac er best. Så er det egentlig quartter pounder

Anonymkode: 72b02...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som ikke er millionær, og som foretrekker å slippe å gå sulten fra bordet, styrer jeg unna slike Michelin-steder. Det hjelper ikke hvor got maten er, tar heller turen på Burger King om jeg først skal spise ute. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.2.2020 den 16.27, Brunhilde skrev:

En gang skal jeg spise her, stjerne eller ei!

Å... det forstår jeg godt at du ønsker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, MarianneE said:

Å... det forstår jeg godt at du ønsker!

Det ser helt fantastisk ut, både sted og meny, og selv om det koster litt, så er det en drøm. 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎20‎.‎02‎.‎2020 den 7.14, AnonymBruker skrev:

, de unnlater bl.a. bevisst å opplyse om at dette er restauranter for "fiffen" og eliten som driter penger.

Anonymkode: d1f3f...764

Men det er det jo ikke! Det finnes mange som synes at god mat er en stor opplevelse, meg inkludert. Jeg betaler gjerne noen tusenlapper for å sitte i to-tre timer og bare nyte den ene fantastiske retten etter den andre, med nøye utvalgte viner, en gang i blant. Det er jo snakk om prioritering.

Jeg synes innleggene dine vitner om at du ikke aner hva du snakker om her. Nesten så jeg får lyst til å spandere en gourmetmiddag på deg så du får oppleve det, du også. 

Anonymkode: e0a2c...1b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, Brunhilde skrev:

Det ser helt fantastisk ut, både sted og meny, og selv om det koster litt, så er det en drøm. 😊 

Det er bare å begynne å spare. Jeg har et vennepar som tok turen og de er i gang med å spare til "neste gang". 

For å vende tilbake til hovedinnlegget så må jeg først si at jeg aldri har spist på noen restaurant med Michelinstjerner, og jeg har et godt forhold til både Egon og Burger King og spiser gjerne der - "i hverdagen". Men jeg skal også medgi at de få gangene jeg har spist på "fine" restauranter (ikke Michelin, men definitivt regnet som finere enn Egon :ler: ) så har det vært en opplevelse. Både med tanke på mat og service, og for den del sammenstilling av mat og vin. Så jeg kan på en måte forstå fascinasjonen for det å kombinere smaker, selv om det ikke er noe som opptar meg spesielt mye. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forskjell på folk også. Noen spiser for å stille sulten. Andre spiser for å nyte smaker osv. 

Jeg har spist på 5-6 Michelin restauranter i Norge og utland. Det er helt fantastisk og jeg drømmer om flere. Men det gjør ikke at jeg ikke spiser en burger fra Burger King innimellom også. 

Anonymkode: 5addc...4c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.2.2020 den 12.27, M71 skrev:

Min personlige favoritt, ikke stjerne, mem bib gormand hvis jeg husker rett:

Fra 1600,- og nedover, finnes vel opptil to eller tre personer på dette forumet som har brukt mere på en dårlig kveld på byen/interiør/annet? :)

 

Statholderens Mat & Vinkjeller

Kveite & lakse ceviche
Søtpotet & avokado- ertekrem
***

Torsketunge tempura
Gressløk- korianderemulsjon, blomkål & mango- pepperkompott
***

Sellerikebab
Raita, granateple & mandler
***

Blåskjell pasta
Cherry tomat, parmesan & fennikel crudite
***

Kylling- løkbuljong
Jordskokk, syltet delikatesseløk & røkt eplepure
***

Skrei
Gulbete, kål, sukkererter & skalldyrhollandaise
***
Tegranite
Sitronsorbet
***

Kalvebryst
Brisselkrokett, spinat, potet- pepperotpure & rødvin- sjalottløk saus
***

Dagens oster
Aprikos- tindvedkompott, pecan, basilikum- honning & knekkebrød
***

Toffeepudding
Hasselnøtter, bringebær, karamell & nougatsorbet

Meny 795, -

Standard vinmeny 765, -
Oppgradert vinmeny 895, -
Juicemeny 295, -

Den der hadde jeg glemt! TAKK! Ikke så ille pris synes jeg heller. Tror jeg skal se om de har ledig bord der til bursdagen min om et par uker! 

Anonymkode: 5addc...4c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, FrankDrebin skrev:

For meg som ikke er millionær, og som foretrekker å slippe å gå sulten fra bordet, styrer jeg unna slike Michelin-steder. Det hjelper ikke hvor got maten er, tar heller turen på Burger King om jeg først skal spise ute. :) 

Derfor gav jeg HI en like. Det er synd at de som ikke har så god råd ikke kan unne seg en slik opplevelse. En tur for to til Michelin restaurant er gjerne hele månedsbudsjettet på mat for noen.

Anonymkode: f9f8d...96f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...