Gå til innhold

Hvorfor dette voldsomme fokuset på Michelin-stjerner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Restaurantene som får Michelinsttjerner er for få utvalgte.

Eksempel:
Skal to stk. spise på Credo i Trondheim koster måltidet til sammen kr. 4.600,- inkl. vinpakke. ("Bare" 3.200,- uten vinpakke).

Det sier seg selv at dette ikke er for hvermansen, og sel om man skulle ha 5000 kroner liggende, er det nok veldig få som synes det er en god idé å bruke dette på ett måltid på en restaurant.

Jeg skjønner at det er stort for restaurantene å oppnå Michelinstjerner, men synes mediene vinkler dette helt feil, de unnlater bl.a. bevisst å opplyse om at dette er restauranter for "fiffen" og eliten som driter penger.

Gi meg heller mer omtale om norsk mat og restauranter hvor alle har råd å spise.

Anonymkode: d1f3f...764

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, for meg som er over gjennomsnittet interessert i mat og vin, er det helt OK å bruke 5000 på restaurant en gang i blant. Jeg tilhører på ingen måte eliten. En god restaurant selger en opplevelse - det er ikke bare for å få i seg litt mat, liksom... Synes ikke det er noe verre å bruke penger på enn mine venninner som bruker tusenvis av kroner på sko, vesker og velvære (selv har jeg knapt satt foten innenfor døren på et spa).

Anonymkode: 005a5...c6d

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du misforstår jo helt. Michelinrestauranter hyller råvarene og kokkekunst, men det betyr ikke at det er en restaurant der man tar med familien på fredagspizza, søndagsmiddag med svigers, mat til fredagspilsen med kompiser eller hiver innpå en lunsj mellom møter. Normalt fokuserer folk på mat som fór og å bli mett, så må det gjerne smake godt samtidig. Og det er helt greit, og det er også det det ligger penger i å lage og servere for de fleste spisesteder. Restauranter med stjerne (eller som jobber for å få det) serverer gjerne råvarer som er vanskelig å gå tak i eller produseres i liten skala. De serverer eksprimentell mat som ville blitt for dyrt og lite verdsatt på en Egon buffet. Det er ofte flere folk på jobb, all mat lages fra scratch, ofte dyrkes egne urter f.eks, de har avtale med små leverandører og gir mulighet for en smaksopplevelse langt utenom pizza/burger/biff som de fleste hiver innpå når de spiser ute. Å få en stjerne er en annerkjennelse av dette arbeidet. Jeg har en helt vanlig jobb uten spesielt høy lønn, men er matinteressert og legger gjerne flere tusen i bordet for en slik matopplevelse. Det blir noe å spare til og se frem mot, på lik linje med at andre reiser til syden eller drar på metallicakonsert. 

Hvis du vil forstå litt mer av det som ligger bak, så foreslår jeg at du ser denne https://tv.nrk.no/program/KOID75006619 Det er en dokumentar med kjøkkkensjefen på Under, som følger oppbyggingen av restauranten og hvordan de komponerte menyen. Under fikk som kjent også en stjerne. Ellers kan jeg tipse deg om å se Austalian Masterchef, der de i eliminasjonskonkuransen må kopiere retten til en kjent kokk. Det ser ofte lett ut, men da kan du se hvor mange komponenter som egentlig ligger bak å få til eksepsjonell mat. 

Søsterrestauranten til Bare i Bergen (Bare Vestland) har for øvrig en tapastilnærming på maten, så der kan hvem som helst spise meget god mat til normale priser. 

Anonymkode: 0b2a7...0c9

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du misforstår jo helt. Michelinrestauranter hyller råvarene og kokkekunst, men det betyr ikke at det er en restaurant der man tar med familien på fredagspizza, søndagsmiddag med svigers, mat til fredagspilsen med kompiser eller hiver innpå en lunsj mellom møter. Normalt fokuserer folk på mat som fór og å bli mett, så må det gjerne smake godt samtidig. Og det er helt greit, og det er også det det ligger penger i å lage og servere for de fleste spisesteder. Restauranter med stjerne (eller som jobber for å få det) serverer gjerne råvarer som er vanskelig å gå tak i eller produseres i liten skala. De serverer eksprimentell mat som ville blitt for dyrt og lite verdsatt på en Egon buffet. Det er ofte flere folk på jobb, all mat lages fra scratch, ofte dyrkes egne urter f.eks, de har avtale med små leverandører og gir mulighet for en smaksopplevelse langt utenom pizza/burger/biff som de fleste hiver innpå når de spiser ute. Å få en stjerne er en annerkjennelse av dette arbeidet. Jeg har en helt vanlig jobb uten spesielt høy lønn, men er matinteressert og legger gjerne flere tusen i bordet for en slik matopplevelse. Det blir noe å spare til og se frem mot, på lik linje med at andre reiser til syden eller drar på metallicakonsert. 

Hvis du vil forstå litt mer av det som ligger bak, så foreslår jeg at du ser denne https://tv.nrk.no/program/KOID75006619 Det er en dokumentar med kjøkkkensjefen på Under, som følger oppbyggingen av restauranten og hvordan de komponerte menyen. Under fikk som kjent også en stjerne. Ellers kan jeg tipse deg om å se Austalian Masterchef, der de i eliminasjonskonkuransen må kopiere retten til en kjent kokk. Det ser ofte lett ut, men da kan du se hvor mange komponenter som egentlig ligger bak å få til eksepsjonell mat. 

Søsterrestauranten til Bare i Bergen (Bare Vestland) har for øvrig en tapastilnærming på maten, så der kan hvem som helst spise meget god mat til normale priser. 

Anonymkode: 0b2a7...0c9

For et utrolig nedlatende innlegg.

Men du får fortsette å menge deg med "matfiffen" og henvise til det ene og det andre for oss "som ikke forstår"......

Anonymkode: d1f3f...764

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er dyrt, men hvis du ser på regnskapene er det ingen som driver på Michelin nivå for pengenes skyld. Hvis vi skal snakke om å bli flådd er kjederestaurantene de verste.

Er det verdt det? Det må du selv avgjøre. Mange sparer for å oppleve et Michelin måltid en gang eller to i året.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michelin-restaurantene i Trondheim (og sikkert andre plasser) er jo konstant fullbooka, vanskelig å få bord. Man må bestille måneder i forveien. Så det er tydelig at mange er villig til å betale for slikt.

DU bryr deg sikkert ikke, men jeg og mange andre er villige til å betale 1500 per pers for et luksusmåltid en gang i blant.

Det du heller burde spørre om er hvorfor de med dårlig råd spytter ut penger på snus, festing, rånebiler og sydenturer. For det går mye mer penger på slikt en til restaurantbesøk.

Anonymkode: 17389...6cb

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man betaler ikke for å spise seg mett. Man betaler for en opplevelse, og for mange er mat stor opplevelse. 

Anonymkode: 94bb7...c7e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michelin restauranter er i verdensklasse, og det er mange retter som regel, ikke bare 1. Jeg er 21, og har selv vært på 2 stk med kjæresten, i stedet for på kjøpe gaver til hverandre. En i Norge og en i utlandet. Jeg har absolutt ikke mye penger, jobber på bensinstasjon. Så det handler mer om interesse og hva man ønsker å prioritere. Det er en opplevelse. 

Anonymkode: aedf2...c50

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg skjønner at det er stort for restaurantene å oppnå Michelinstjerner, men synes mediene vinkler dette helt feil, de unnlater bl.a. bevisst å opplyse om at dette er restauranter for "fiffen" og eliten som driter penger.

 

Anonymkode: d1f3f...764

De opplyser det ikke fordi de vet at leserne vet det fra før. De andre leserne er jo ikke dummere enn deg. 

Avisene bruker jo også mye mer tid på sport enn de gjør på mat. Hvorfor er det bedre å bruke tid på at en nordmann er flink til å sparke en ball i mål enn å bruke tid på å fortelle at en nordmann lager mat i verdensklasse? Det er KUN fiffen som får plass på stadionet under fotball VM. Men selv om "Ola Dunk" ikke har råd til de billettene så er han jo fortsatt interessert i å både lese om fotball og å se fotball på TV. 

Anonymkode: 3f0df...a27

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er for hvermannsen? Nordmenn flest har god økonomi, og mange (selvfølgelig ikke alle) KAN ta seg råd til slikt noen ganger i livet hvis de ønsker. Renaa i Stavanger for eksempel er 1800 per person for mat. Det er lov å drikke vann hvis man er på budsjett. ;) folk bruker lang mer enn det på en langhelg i Køben, eller en helg i Oslo, eller en vanlig helaften på byen med restaurant og teater/konsert. Eller de kjøper seg ny mobil til det dobbelte annet hvert år. 

Det er helt greit at man ikke ønsker å bruke penger på slikt, men hvis man VIL og har en normal økonomi (altså ikke fattig eller sliter veldig med gjeld etc) så er det helt fullt mulig. Jeg har vært på Renaa, jeg er ikke rik, tjener under snittet, men vi har prioritert det sånn fordi det er noe vi synes er gøy. Kommer absolutt til å prøve flere Michelinrestauranter i fremtiden. Jeg synes det er bedre bruk av mine penger enn å bruke det på materielle ting som en gang ender på søppelhaugen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For et utrolig nedlatende innlegg.

Men du får fortsette å menge deg med "matfiffen" og henvise til det ene og det andre for oss "som ikke forstår"......

Anonymkode: d1f3f...764

Det var utrolig informativt. Du får fortsette å menge deg med "sydenfiffen" eller "motefiffen" hvis det er på det nivået man skal dele inn folkegrupper. Tenk å bruke 30k på en sydenferie, det sier seg selv det ikke er for hvermansen. Bare eliten som driter penger som driver med den slags.

Anonymkode: 72b02...485

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min personlige favoritt, ikke stjerne, mem bib gormand hvis jeg husker rett:

Fra 1600,- og nedover, finnes vel opptil to eller tre personer på dette forumet som har brukt mere på en dårlig kveld på byen/interiør/annet? :)

 

Statholderens Mat & Vinkjeller

Kveite & lakse ceviche
Søtpotet & avokado- ertekrem
***

Torsketunge tempura
Gressløk- korianderemulsjon, blomkål & mango- pepperkompott
***

Sellerikebab
Raita, granateple & mandler
***

Blåskjell pasta
Cherry tomat, parmesan & fennikel crudite
***

Kylling- løkbuljong
Jordskokk, syltet delikatesseløk & røkt eplepure
***

Skrei
Gulbete, kål, sukkererter & skalldyrhollandaise
***
Tegranite
Sitronsorbet
***

Kalvebryst
Brisselkrokett, spinat, potet- pepperotpure & rødvin- sjalottløk saus
***

Dagens oster
Aprikos- tindvedkompott, pecan, basilikum- honning & knekkebrød
***

Toffeepudding
Hasselnøtter, bringebær, karamell & nougatsorbet

Meny 795, -

Standard vinmeny 765, -
Oppgradert vinmeny 895, -
Juicemeny 295, -

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For et utrolig nedlatende innlegg.

Men du får fortsette å menge deg med "matfiffen" og henvise til det ene og det andre for oss "som ikke forstår"......

Anonymkode: d1f3f...764

Det der var alt annet enn nedlatende. 

Anonymkode: 3d55a...b55

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Restaurantene som får Michelinsttjerner er for få utvalgte.

Eksempel:
Skal to stk. spise på Credo i Trondheim koster måltidet til sammen kr. 4.600,- inkl. vinpakke. ("Bare" 3.200,- uten vinpakke).

Det sier seg selv at dette ikke er for hvermansen, og sel om man skulle ha 5000 kroner liggende, er det nok veldig få som synes det er en god idé å bruke dette på ett måltid på en restaurant.

Jeg skjønner at det er stort for restaurantene å oppnå Michelinstjerner, men synes mediene vinkler dette helt feil, de unnlater bl.a. bevisst å opplyse om at dette er restauranter for "fiffen" og eliten som driter penger.

Gi meg heller mer omtale om norsk mat og restauranter hvor alle har råd å spise.

Anonymkode: d1f3f...764

Mer vanlige restauranter anmeldes jo stadig vekk. Hvorfor skal ikke Michelin-restaurantene også få sin oppmerksomhet? Mener du det er feil å omtale luksusbiler - og hus også?

For min del har jeg en helt gjennomsnittlig inntekt, men gir meg gladelig en sjelden gang en opplevelse av matluksus jeg ellers sjelden opplever. 

Anonymkode: 1173c...089

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får se om årets opplevelse blir en tur på Omakase Oslo, mat og vin til 2840,- 

Dropper jeg heller to turer på byen ;)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Restaurantene som får Michelinsttjerner er for få utvalgte.

Eksempel:
Skal to stk. spise på Credo i Trondheim koster måltidet til sammen kr. 4.600,- inkl. vinpakke. ("Bare" 3.200,- uten vinpakke).

Det sier seg selv at dette ikke er for hvermansen, og sel om man skulle ha 5000 kroner liggende, er det nok veldig få som synes det er en god idé å bruke dette på ett måltid på en restaurant.

Jeg skjønner at det er stort for restaurantene å oppnå Michelinstjerner, men synes mediene vinkler dette helt feil, de unnlater bl.a. bevisst å opplyse om at dette er restauranter for "fiffen" og eliten som driter penger.

Gi meg heller mer omtale om norsk mat og restauranter hvor alle har råd å spise.

Anonymkode: d1f3f...764

Du går ikke på et sånt sted for å spise deg mett, det er en opplevelse for sansene. Prisen reflekterer alt arbeidet som ligger bak og råvarene. Hvorfor er det fokus på Michelinstjerner? Tja jeg kontrer med; hvorfor må jeg lese om uinteressante idrettsprestasjoner eller bli bombardert av tv programmer som ikke klarer å ha en annet format en at en skal vinne og alle andre er tapere...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

istedenfor 3 måneder med premier league på tv'en med tilhørende øl og chips, så kan man jo unne seg en opplevelse for sansene ved et godt måltid. i samme periode.

Smak og behag, ingenting blir rett eller feil da.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt imot at TV-kanaler skal dekke fotball på toppnivå.

Siden det bare er de aller færreste nordmenn som selv kan delta i tippeligaen synes jeg det er ekskluderende og snobbete. Samme med vinter-OL, det er jo fullstendig uoppnåelig for de aller, aller fleste.

Nei, la oss heller få fyldig dekning av kretsmesterskap på ski og bedriftsfotball fra det ganske land, til allmenn glede og underholdning, sånn at ingen føler seg utelatt og sett ned på.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler gjerne for opplevelsen der de har kunnskap og forteller om hvor maten kommer fra og vinen er produsert. 

Anonymkode: 5feff...a1f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...