Gå til innhold

Bør mennesker med lav IQ få uføretrygd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Minst 90% av eldreomsorgen kan automatiseres bort. Selv med dagens teknologinivå.

Du høres ut som butikkeieren på 90-tallet som mente internett aldri vil kunne erstatte en butikk.

Anonymkode: 9427d...fd8

Det finnes ingen empiri for din påstand. Deler kan automatiseres, likevel vil vi trenge flere hundretusen nye helseansatte de neste tiårene. Da har vi ikke råd til å ha mange gående på varig trygd.

Anonymkode: ad475...721

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Chiyo skrev:

Jeg har sett en jente med downs som jobbet på Rema 1000. ☺️ Hun greide seg fint. Det eneste var at en sur, gammal kjerring foran meg så på kvitteringen og sa «Nå må du gi meg alle posene du har tatt betalt for!!!» Drittkjerring. Hun gav henne ikke en sjanse en gang, hun skulle bare pirke på er eller annet. 

Sånne drittfolk kan jeg ikke fordra.

Anonymkode: 2a985...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sånne drittfolk kan jeg ikke fordra.

Anonymkode: 2a985...90c

For ordens skyld. Mente den gamle heksa.

Anonymkode: 2a985...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du ikke at uførepensjon er for de syke? Veldig rar måte å fremme sitt behov for uførepensjon... For vet du ikke A så vet du ikke B liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånne drittfolk kan jeg ikke fordra.

Anonymkode: 2a985...90c

Hun hadde jo betalt for posene, så hvorfor skulle hun ikke få lov til å påpeke at hun ikke hadde fått dem? Fordi om den ansatte hadde Downs var hun da i stand til å forstå en slik enkel tilbakemelding. Jeg jobber med psykisk utviklingshemmede og det største problemet er faktisk at så mange undervurderer dem og ikke stiller krav pga misforstått "snillhet". Hvordan skal de da lære og utvikle seg?

Anonymkode: bfe60...676

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Bonito skrev:

Hva er det med alle uføretrygd-trådene om dagen? 😖

For meg virker som en kampanje. Jo oftere uføre blir nedsnakket, mistrodd og dehumanisert, jo lettere vil det være å overbevise opinionen om å frata de ytelser, verdighet og grunnleggende rettigheter. Alt for i håp om å kanskje få noen små kroner i skattelette, selv om de innerst inne vet at innsparingen vil gå til politikeres etterlønninger, stortingsgarasjer, og kulturhus.

Anonymkode: 7407f...f7a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste arbeidsoppgaver kan utføres av folk med lav IQ. Det er omtrent ingen jobber som er "vanskelig". Det er dog mange jobber som er bak en lang periode med pugging av ord og regler. Hukommelsetesten som jeg kaller det. Vi liker å tro at man er flinkere enn andre hvis man husker et ord til neste dag. Da skal man liksom være kvalifisert.

Det var ingen som hadde tro på meg, og gav meg aldri sjansen på å prøve meg ut i jobb etter 20 år med bare småjobber og derav mye hull i cv. Men så var det en arbeidsgiver som gav meg sjansen, og jeg får utrolig mye bra tilbakemelding fra kolleger og kunder. De sier jeg er som laget for denne jobben. Men det var bare flaks at jeg fikk vise hva jeg er god for. Mye pga all det fokus på at man skal være skoleperfekt, ikke har hatt noe problemer tidligere i livet etc.

Anonymkode: 67115...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan kanskje drive med kunst, kultur og musikk? Ikke direkte nyttig, men likevel blir de aktivisert. Jeg tror dette kan være fremtida for de som ikke evner å bidra

Anonymkode: a14f9...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker vi trenger flere gode konsept og forretninger som Jobbfrukt. 

Kanskje det er smart å ikke lage konseptene alt for store eller å sentralisere dem? Tro om konseptet kunne utvides til å også gjelde bakervarer, catering, kaffe/te og frukt? Kunne håndstøpte lys av bivoks, fuglekasser, kjøkkenredskaper av ekte tre, påske- og julepynt være noe?

Har ikke svaret, men tenker at kanskje.

Anonymkode: 7b413...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Chiyo skrev:

Jeg har sett en jente med downs som jobbet på Rema 1000. ☺️ Hun greide seg fint. Det eneste var at en sur, gammal kjerring foran meg så på kvitteringen og sa «Nå må du gi meg alle posene du har tatt betalt for!!!» Drittkjerring. Hun gav henne ikke en sjanse en gang, hun skulle bare pirke på er eller annet. 

Snart er det ikke betjening igjen. Flere og flere kasser blir automatiserte, snart kan du også var egå inn i butikken og ta det du vil ha, regningen kommer i mobilbanken. 

 

Anonymkode: 04f6e...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utvilsomt sant det Ts skriver, bare at det vil ramme mange fler enn de med lav IQ. Automatisering av arbeidsplasser er et faktum, og det vil eskalere om kort tid. 

Borgerlønn er en mulighet, og skattlegging av maskiner/roboter som om de var vanlige arbeidstakere. 

Anonymkode: 04f6e...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun hadde jo betalt for posene, så hvorfor skulle hun ikke få lov til å påpeke at hun ikke hadde fått dem? Fordi om den ansatte hadde Downs var hun da i stand til å forstå en slik enkel tilbakemelding. Jeg jobber med psykisk utviklingshemmede og det største problemet er faktisk at så mange undervurderer dem og ikke stiller krav pga misforstått "snillhet". Hvordan skal de da lære og utvikle seg?

Anonymkode: bfe60...676

Kan være måten det ble sagt som ikke var ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snart er det ikke betjening igjen. Flere og flere kasser blir automatiserte, snart kan du også var egå inn i butikken og ta det du vil ha, regningen kommer i mobilbanken. 

 

Anonymkode: 04f6e...17b

Det var bare et eksempel på at noen med lavere IQ kan jobbe. Det vil fremdeles være arbeid der ute som ikke krever så mye. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er uføretrygdet og har 131 i iq. Er drt lav iq? 

I forhold til min iq har jeg over gjennomsnittet en det som er vanlig. Hvorfor får ikke jeg jobb, men er ufør når iq en min er over gjennomsnittet? 

Patetisk spørsmål, ts. Iq har ingenting å si. Alle er smart på sin måte. 

Anonymkode: aa8aa...e2e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er uføretrygdet og har 131 i iq. Er drt lav iq? 

I forhold til min iq har jeg over gjennomsnittet en det som er vanlig. Hvorfor får ikke jeg jobb, men er ufør når iq en min er over gjennomsnittet? 

Patetisk spørsmål, ts. Iq har ingenting å si. Alle er smart på sin måte. 

Anonymkode: aa8aa...e2e

Hva er det du reagerer sånn på, og hvordan mener du din IQ er relevant? Påstanden er da ikke at uføre har lav IQ, men et spørsmål om de med lav IQ burde få samme rettigheter som uføre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, herzeleid said:

Hva er det du reagerer sånn på, og hvordan mener du din IQ er relevant? Påstanden er da ikke at uføre har lav IQ, men et spørsmål om de med lav IQ burde få samme rettigheter som uføre. 

Jeg svarte på spørsmålet til TS som jo beviser at min iq ikke er lav, selv om jeg er på uføretrygd. Det var ikke det TS spurteom, ts sitt spørsmål var "bør mennesker med lav iq få uføretrygd?". Jeg klarer fint å brøfø meg selv, men ingen vil ha min kompentanse selv om jeg har bachelour og alt fordi jeg ikke er sosialt god nok.

Anonymkode: aa8aa...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg svarte på spørsmålet til TS som jo beviser at min iq ikke er lav, selv om jeg er på uføretrygd. Det var ikke det TS spurteom, ts sitt spørsmål var "bør mennesker med lav iq få uføretrygd?". Jeg klarer fint å brøfø meg selv, men ingen vil ha min kompentanse selv om jeg har bachelour og alt fordi jeg ikke er sosialt god nok.

Anonymkode: aa8aa...e2e

Jeg vet ikke hvordan du mener ditt svar beviser høyere IQ, men jeg ser heller ikke hvordan det er relevant for trådstarters spørsmål? Din høye IQ endrer vell ikke hvorvidt de med lav IQ burde få uføretrygd? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

De kommer fra verdiskapningen som maskinene skaper. Maskinene som nå gjør det menneskene pleide å gjøre.

Anonymkode: 5087d...dc7

Betaler maskinene skatt da?

Anonymkode: c2cf5...5d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IQ er generelt et dårlig mål. Jeg ligger et stykke over snittet selv, men hadde aldri kommet meg gjennom en bachelor likevel. Hadde nok lett kommet gjennom 2,5 år men bare middels innsats, før jeg hadde strøket på bacheloroppgaven. Oppgaveformen passer ikke for meg i det hele tatt, selv om jeg ville klart alle ordinære eksamener og de fleste jobber uten problemer. Motsatt vet jeg om mange som IQ-messig ligger dårlig an, men likevel har kommet seg gjennom studiene helt fint.

Anonymkode: 6ad22...ad9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor Ts legger til grunn at folk med lav IQ får uførepensjon? Definer lav IQ først.

Det er da ikke gitt.

Endret av Rotemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...