Gå til innhold

Bør mennesker med lav IQ få uføretrygd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da mener jeg ikke de medisinsk psykisk utviklingshemmede. Men normale mennesker bare med lav iq. De som klarer seg selv i hverdagen, men sliter med å klare høyere kompleks utdanning/arbeidsoppgaver.

Det er ingen tvil om at arbeidsmarkedet endrer seg. Dagens moderne arbeidsmarked er preget av høy-kvalifikasjonsjobber. Og mer skal det bli i fremtiden.

For 50 år siden kunne selv de med lav iq få seg en fabrikk jobb eller fiskejobb. Det er mindre av i dag og om kort tid vil det ikke være mulig i det hele tatt. Alle jobber har blitt eller kommer til å bli avanserte jobber. Fabrikkarbeideren er i realiteten en dataingeniør og fiskeren får ansvar for enorme automatiserte maskiner som utgjør båt og fiskeutstyr.

Så er spørsmålet. Bør mennesker som er født med for lav iq til å få seg en jobb i et stadig mer avansert og krevende arbeidsmarked, få uføretrygd?

Min mening er ja. Det er ikke deres skyld at de er født i avansert samfunn og dermed ikke klarer å brødfø seg selv. De er født med et handikapp.

Anonymkode: 5087d...dc7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da mener jeg ikke de medisinsk psykisk utviklingshemmede. Men normale mennesker bare med lav iq. De som klarer seg selv i hverdagen, men sliter med å klare høyere kompleks utdanning/arbeidsoppgaver.

Det er ingen tvil om at arbeidsmarkedet endrer seg. Dagens moderne arbeidsmarked er preget av høy-kvalifikasjonsjobber. Og mer skal det bli i fremtiden.

For 50 år siden kunne selv de med lav iq få seg en fabrikk jobb eller fiskejobb. Det er mindre av i dag og om kort tid vil det ikke være mulig i det hele tatt. Alle jobber har blitt eller kommer til å bli avanserte jobber. Fabrikkarbeideren er i realiteten en dataingeniør og fiskeren får ansvar for enorme automatiserte maskiner som utgjør båt og fiskeutstyr.

Så er spørsmålet. Bør mennesker som er født med for lav iq til å få seg en jobb i et stadig mer avansert og krevende arbeidsmarked, få uføretrygd?

Min mening er ja. Det er ikke deres skyld at de er født i avansert samfunn og dermed ikke klarer å brødfø seg selv. De er født med et handikapp.

Anonymkode: 5087d...dc7

Du må nok heller finne en annen måte å skaffe deg uføretrygd på.

Anonymkode: 0b7b5...612

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da mener jeg ikke de medisinsk psykisk utviklingshemmede. Men normale mennesker bare med lav iq. De som klarer seg selv i hverdagen, men sliter med å klare høyere kompleks utdanning/arbeidsoppgaver.

Det er ingen tvil om at arbeidsmarkedet endrer seg. Dagens moderne arbeidsmarked er preget av høy-kvalifikasjonsjobber. Og mer skal det bli i fremtiden.

For 50 år siden kunne selv de med lav iq få seg en fabrikk jobb eller fiskejobb. Det er mindre av i dag og om kort tid vil det ikke være mulig i det hele tatt. Alle jobber har blitt eller kommer til å bli avanserte jobber. Fabrikkarbeideren er i realiteten en dataingeniør og fiskeren får ansvar for enorme automatiserte maskiner som utgjør båt og fiskeutstyr.

Så er spørsmålet. Bør mennesker som er født med for lav iq til å få seg en jobb i et stadig mer avansert og krevende arbeidsmarked, få uføretrygd?

Min mening er ja. Det er ikke deres skyld at de er født i avansert samfunn og dermed ikke klarer å brødfø seg selv. De er født med et handikapp.

Anonymkode: 5087d...dc7

Nei, det finnes fortsatt jobber folk med lav iq kan klare. Og mer manuelle jobber med lavere krav vil finnes og bli flere av i fremtiden.

Anonymkode: ad475...721

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en flom av eldre pleietrengende har vi ikke råd til å ha 10% av befolkningen gående på uføretrygd. 

Anonymkode: ad475...721

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da mener jeg ikke de medisinsk psykisk utviklingshemmede. Men normale mennesker bare med lav iq. De som klarer seg selv i hverdagen, men sliter med å klare høyere kompleks utdanning/arbeidsoppgaver.

Det er ingen tvil om at arbeidsmarkedet endrer seg. Dagens moderne arbeidsmarked er preget av høy-kvalifikasjonsjobber. Og mer skal det bli i fremtiden.

For 50 år siden kunne selv de med lav iq få seg en fabrikk jobb eller fiskejobb. Det er mindre av i dag og om kort tid vil det ikke være mulig i det hele tatt. Alle jobber har blitt eller kommer til å bli avanserte jobber. Fabrikkarbeideren er i realiteten en dataingeniør og fiskeren får ansvar for enorme automatiserte maskiner som utgjør båt og fiskeutstyr.

Så er spørsmålet. Bør mennesker som er født med for lav iq til å få seg en jobb i et stadig mer avansert og krevende arbeidsmarked, få uføretrygd?

Min mening er ja. Det er ikke deres skyld at de er født i avansert samfunn og dermed ikke klarer å brødfø seg selv. De er født med et handikapp.

Anonymkode: 5087d...dc7

Jeg syntes heller vi skal slutte å effektivisere vekk jobbene i servicebransjen. Boikott selvbetjente kasser og andre effektiviseringsløsninger som bare bringer nytt sommerhus til en rik bedriftseier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med en flom av eldre pleietrengende har vi ikke råd til å ha 10% av befolkningen gående på uføretrygd. 

Anonymkode: ad475...721

Minst 90% av eldreomsorgen kan automatiseres bort. Selv med dagens teknologinivå.

Du høres ut som butikkeieren på 90-tallet som mente internett aldri vil kunne erstatte en butikk.

Anonymkode: 9427d...fd8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om vi kommer dit at alle jobber er for kompliserte for dem synes jeg absolutt det ja men nå tror jeg ikke vi kommer dit med det aller første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med lav IQ? Hvis man har lav IQ uten å være psykisk utviklingshemmet (altså IQ over 70), så har man høy nok IQ til å gjøre ganske mange nødvendige jobber i samfunnet. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Du har rett i at svært mange av de oppgavene disse menneskene utfører i dag vil forsvinne. Da må vi finne andre oppgaver til dem. Det er bedre, for dem som mennesker, og for samfunnet generelt, at vi skaper jobber til dem, i stedet for å sette de på uføretrygd. 

Anonymkode: 39876...e7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Chiyo skrev:

Hva mener du med lav IQ? Hvis man har lav IQ uten å være psykisk utviklingshemmet (altså IQ over 70), så har man høy nok IQ til å gjøre ganske mange nødvendige jobber i samfunnet. 

Ja jeg mener fra 70 og oppover ja.

Det er riktig at det fortsatt er en del jobber de kan klare. Men det utvilsomt at det var flere slike jobber for 50 år siden. Og de blir stadig færre slike jobber. Samtidig som antall mennesker med lav iq statsistisk sett blir flere fordi befolkningen øker.

For bare 20 år siden kunne sikkert en med 85 i iq få en jobb på Kiwi. Alle er vel enig at det ikke er særlig sannsynlig at de klarer å få seg en jobb på Kiwi i dag.

Anonymkode: 5087d...dc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Da mener jeg ikke de medisinsk psykisk utviklingshemmede. Men normale mennesker bare med lav iq. De som klarer seg selv i hverdagen, men sliter med å klare høyere kompleks utdanning/arbeidsoppgaver.

Det er ingen tvil om at arbeidsmarkedet endrer seg. Dagens moderne arbeidsmarked er preget av høy-kvalifikasjonsjobber. Og mer skal det bli i fremtiden.

For 50 år siden kunne selv de med lav iq få seg en fabrikk jobb eller fiskejobb. Det er mindre av i dag og om kort tid vil det ikke være mulig i det hele tatt. Alle jobber har blitt eller kommer til å bli avanserte jobber. Fabrikkarbeideren er i realiteten en dataingeniør og fiskeren får ansvar for enorme automatiserte maskiner som utgjør båt og fiskeutstyr.

Så er spørsmålet. Bør mennesker som er født med for lav iq til å få seg en jobb i et stadig mer avansert og krevende arbeidsmarked, få uføretrygd?

Min mening er ja. Det er ikke deres skyld at de er født i avansert samfunn og dermed ikke klarer å brødfø seg selv. De er født med et handikapp.

Anonymkode: 5087d...dc7

Er ikke alle andres feil at noen har lavere IQ enn gjennomsnittet heller. Hvis vi skal holde på slik så kan likegodt alle gå på trygd. Men det går jo ikke, for pengene må jo komme fra ett sted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Morten1 skrev:

Er ikke alle andres feil at noen har lavere IQ enn gjennomsnittet heller. Hvis vi skal holde på slik så kan likegodt alle gå på trygd. Men det går jo ikke, for pengene må jo komme fra ett sted!

De kommer fra verdiskapningen som maskinene skaper. Maskinene som nå gjør det menneskene pleide å gjøre.

Anonymkode: 5087d...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et spørsmål om. Det har vært slik lenge. I Norge benyttes uføre-instituttet i stor grad til å sminke arbeidsledighets-tallene. At 10% av befolkningen er uføretrygdet kan ikke forklares på annen måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

42 minutter siden, Bonito skrev:

Hva er det med alle uføretrygd-trådene om dagen? 😖

Lurer på det samme, er så lei av å se ordet "uføre" overalt.😝 

Anonymkode: 1a955...36d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg mener fra 70 og oppover ja.

Det er riktig at det fortsatt er en del jobber de kan klare. Men det utvilsomt at det var flere slike jobber for 50 år siden. Og de blir stadig færre slike jobber. Samtidig som antall mennesker med lav iq statsistisk sett blir flere fordi befolkningen øker.

For bare 20 år siden kunne sikkert en med 85 i iq få en jobb på Kiwi. Alle er vel enig at det ikke er særlig sannsynlig at de klarer å få seg en jobb på Kiwi i dag.

Anonymkode: 5087d...dc7

Jeg har sett en jente med downs som jobbet på Rema 1000. ☺️ Hun greide seg fint. Det eneste var at en sur, gammal kjerring foran meg så på kvitteringen og sa «Nå må du gi meg alle posene du har tatt betalt for!!!» Drittkjerring. Hun gav henne ikke en sjanse en gang, hun skulle bare pirke på er eller annet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de har lettere for å få trygd, men de må jo ha en sykdom og, kan ikke bare ha lav IQ.

Men vi er 4 personer i venninne gjengen som har søkt ufør de siste 10 årene. 2 av de har ikke fullført ungdomsskolen, de har fått barn fra de var unge, aldri hatt noe annen jobb enn korte vikariat, så har de da noe psykisk eller fibromyalgi. Så blir de ufør, det var ikke vanskelig for de å gå uføretrygd. Så er det 2 med høyere utdannelse, flere år i arbeidslivet. Men med mer alvorlig sykdom, og flere diagnoser enn de andre 2. Ene måtte ta det til trygderetten, og andre holdt på så lenge med Nav, at det var helt tullete. Jeg er hun ene med høyere utdannelse, og jeg fikk jo høre det hele tiden på Nav, at jeg kunne jo få meg jobb. Ja, det å få meg jobb ville jo ikke være problemet, jeg elsket jo og jobben jeg hadde. Men jeg kan jo ikke jobbe, samme hvor mye jeg ønsket det.

Og ser jo og at de to uten utdannelse, lever svært så aktive liv i dag, mens jeg og hun andre, kommer oss sjelden ut. Og vi begge elsket jo jobbene våres, og prøvde å stå i arbeid så lenge vi bare klarte. Det og gjør jo ikke helsen bedre.

Anonymkode: a5867...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Minst 90% av eldreomsorgen kan automatiseres bort. Selv med dagens teknologinivå.

Du høres ut som butikkeieren på 90-tallet som mente internett aldri vil kunne erstatte en butikk.

Anonymkode: 9427d...fd8

Hvordan kan 90% av eldreomsorg automatiseres?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...