Gå til innhold

Er det vits å ta lappen hvis man bor i Oslo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg skal droppe å ta sertifikatet og heller spare de pengene til bolig. Jeg aner at bil generelt blir mer og mer upopulært her, og det vil vel på sikt også bety at kollektivtilbudene blir bedre (la oss håpe det). Hva tenker andre unge i Oslo i dag? Er det verdt det?

Anonymkode: 803a9...8e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På lang sikt vil det være verdt det, når du kjøper hytte og elbil. Men det har ingen hast.

Anonymkode: 1c3a5...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er alltid best å ha lappen. Hva om du skal på ferie og leie bil? Hyttetur? Kjøpe møbler? Får deg drømmejobben utenfor Oslo? 

Anonymkode: 0df2e...c26

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, hvis du bare skal bo i Oslo så ser jeg ikke helt vitsen. Men vær obs på at kollektivt tilbudene er langt fra like gode hvis du skal bevege deg utenfor storbyene. 

Noen jobber krever også at du har B-lappen. 

Men for å være helt ærlig. Hvis du ikke skal bruke bil, så er det ikke vits. Fordi går det alt for lang tid mellom hver gang du kjører så blir du en rusten sjåfør, og utsetter deg selv, og andre for fare mener da jeg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri negativt å ha førerkort. Du trenger ikke ha bil, men da har du muligheten til å leie en om du skal besøke noen utenfor byen, eller mens du er på ferie, hvis du får en jobb hvor det er en fordel å kunne kjøre, i tilfelle du vil tjene litt ekstra penger så er det kjekt å kunne kjøre, om du skal flytte er det fint å slippe å ta kollektiv med greier til og fra (jeg har aldri blitt så hatet som jeg ble da jeg reiste med store poser og en diger plante på kollektiv i rushen"

Og når du leser om hvor jævlig det er med små barn og barnevogner på kollektiv så er det fint å kunne kjøre om du vet det er en dag hvor det blir mye stress om du får barn en dag. 

Anonymkode: 16253...e11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

å ta lappen i oslo er stress har jeg hørt, kompliser trafikk, lange køer, og skyhøye strykprosenter iforhold til andre steder. jeg ville venta litt hvvis det ikke er noe du virkelig trenger nå...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, 334 skrev:

å ta lappen i oslo er stress har jeg hørt, kompliser trafikk, lange køer, og skyhøye strykprosenter iforhold til andre steder. jeg ville venta litt hvvis det ikke er noe du virkelig trenger nå...

Fordel å ta lappen der man man skal bo da så når man har lappen I hånda, så har man allerede mye erfaring i bykjøring. Jeg tok lappen på landet og var ikke kvalifisert til å kjøre trygt i by i det hele tatt. Måtte ta ekstra kjøretimer i bykjøring da jeg flyttet til byen. 

Anonymkode: 16253...e11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du i Oslo haster det ikke med lappen. Du vil uansett ikke kjøre mer enn noen ganger i året.

Da er det bedre å komme seg inn på boligmarkedet så fort som mulig. Jo fortere du kommer deg inn jo bedre, fordi boligprisene stiger hele tiden. Så det haster langt mer med bolig.

Anonymkode: 02467...79b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god del arbeidsgivere ser på det som en stor fordel å ha førerkort. Ikke for at man skal være taxisjåfør, men av og til må man på møter til Gjerdrum og andre steder det ikke alltid går kollektivt. Å belaste en kunde med taxitur på 55 minutter er ikke alltid en koselig diskusjon etterpå når de får fakturaen... 

Med Nabobil, Vy-leiebil og de andre tjenestene har man fine muligheter til å komme seg rundt uten å faktisk eie en bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke hatt bil om jeg bodde i Oslo, men vi bor i Norge hvor mesteparten ligger utenfor ring 3.

Det økonomiske er et poeng, men førerkortet koster 30.000 og gjør deg uavhengig for livet. På ferie, reise, jobb, besøk eller shopping. Jeg hadde krevd at dama tok lappen. Å være den eneste som kan kjøre til barnehagen, bursdager, ferie, familiebesøk, sykehus, Ikea til evig tid. Nei takk.

 En leilighet begynner 3mill. Altså 1% av kostnaden .Så mye for totalregnskapet har det ikke å si.

At oslofolk stryker pga trafikk er ikke hele sannheten. Oslofolk som kjører opp på Elverum stryker der og. Og de reiser dit fordi strykprosenten er lav der.

Det har med hvem som melder seg på oppkjøringen og hvor mange snarveier man har tatt for å spare penger. Det er endel av våre nye landsmenn som tar "lett" på det og kjører litt rundt med en fetter og melder seg opp til oppkjøring der statistikken viser at færre stryker. Men de stryker gang etter gang. Bruk en skikkelig kjøreskole så går nok det bra.

Anonymkode: efee0...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/17/2020 at 2:19 PM, 334 said:

å ta lappen i oslo er stress har jeg hørt, kompliser trafikk, lange køer, og skyhøye strykprosenter iforhold til andre steder. jeg ville venta litt hvvis det ikke er noe du virkelig trenger nå...

Det var faktisk helt omvendt for meg. Strøk på landet fordi sensor hadde sine egen ideer om hvordan man skal kjøre på landevei, men i Oslo var det bare å følge trafikkreglene.

Anonymkode: 09b03...e89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor i Oslo og har sertifikat, men ikke bil.  Lappen er kjekk å ha i mange sammenhenger, men hvis jeg absolutt vil på bilferie så leier jeg en bil for langt mindre enn hva det koster å eie en bil pr.år. Så- ja til lappen og nei til bil 😄  (i Oslo altså).

Anonymkode: f6320...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.2.2020 den 16.30, AnonymBruker skrev:

Bor du i Oslo haster det ikke med lappen. Du vil uansett ikke kjøre mer enn noen ganger i året.

Da er det bedre å komme seg inn på boligmarkedet så fort som mulig. Jo fortere du kommer deg inn jo bedre, fordi boligprisene stiger hele tiden. Så det haster langt mer med bolig.

Anonymkode: 02467...79b

Mine unge voksne barn har tenkt akkurat det samme. De er 19 og 21, og har ikke prioritert å ta lappen. Det virker som begge deler er vanlig i vennekretsen, noen tar lappen tidlig mens en god del dropper det inntil videre. Med så godt kollektivtilbud er det ikke noe som haster i alle fall.

Anonymkode: 4f5f7...6f5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å ta lappen selv om du bor i Oslo av diverse grunner listet opp nedenfor som kan skje..

1. Du jobber utenfor tiden der hvor buss/trikk/tog/tbane går. Eller du får en jobb så langt unna at det å kjøre tar dobbelt så raskt tid om ikke trippel så kort tid som det å kjøre kollektivt.

2. Du får barn som skal leveres i bhg eller på skole. Du rekker ikke jobb om du bruker kollektivt til disse tingene. Samt barna skal ettervært kanskje delta på fritidsaktiviteter.

3. Du har fam og venner utenfor oslo som du gjerne besøker ofte.

4. Selvstendighet. Eks - Skulle det være at du plutselig må i en dåp eller en begravelse et stykke unna så kan du til nød leie en bil, om ikke kollektiv trafikken går/ikke passer. Vi erfarte at buss herfra til en dåp vi var invitert til for en stund siden at bussturen hadde tatt 2,5 t inkl bytte, når det tok 45 min å kjøre isteden.  Vi valgte å leie bil ved det tilfellet.  

Det kan også være at du skal flytte, eller at du ønsker å dra til et sted hvor kollektivt ikke finnes. Evt at du vil være et sted lenger Uavhenging av å tenke på når går siste buss hjem..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har mange ganger flydd fra Oslo til Værnes i forbindelse med jobb, på grunn av møteaktivitet på Støren og Orkanger. Da er det veldig kjekt med førerkort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste argumentene for sertifikatet ser ut til å være potensielle hva hvis-scenarier i fremtiden (barn, jobb utenfor byen, bilferier) som ikke er veldig aktuelle for meg nå. Tror derfor at jeg prioriterer bolig først og så kan bil være neste prosjekt etterpå. Takk for innspill :)

Anonymkode: 803a9...8e4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste argumentene for sertifikatet ser ut til å være potensielle hva hvis-scenarier i fremtiden (barn, jobb utenfor byen, bilferier) som ikke er veldig aktuelle for meg nå. Tror derfor at jeg prioriterer bolig først og så kan bil være neste prosjekt etterpå. Takk for innspill :)

Anonymkode: 803a9...8e4

Fair enough. Men et lite tips avslutningsvis. Når den dagen kommer hvor du til stadighet spør om å få sitte på. Når kolleger/venner/familie skal et sted og du må få haik  Og de føler seg forpliktet til å hente.

Ikke bli den som hele tiden må taes hensyn til. Den venninnen med sine prioriteringer blir en belastning for de andre. Og som i tillegg basunerer over hvor mye hun sparer og miljøbevisst hun er. Og hvor bra hun klarer seg uten bil.

Ikke bli den. De er det mange av. Det blir som gjerrigknarken som tror de andre ikke legger merke til det eller bryr seg.

Det gjør de....

Anonymkode: efee0...cd5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var faktisk helt omvendt for meg. Strøk på landet fordi sensor hadde sine egen ideer om hvordan man skal kjøre på landevei, men i Oslo var det bare å følge trafikkreglene.

Anonymkode: 09b03...e89

Ja ok, det finnes unntak. Jeg nevner bare tall fra ssv om mye høyere strykprosent i byer. Sier seg jo selv at du har større sjangs for at noe skjer når du kåler rundt i oslo sentrum, vs et øde sted i huttaheita. Selv folk med lappen i 20 år stresser i oslo sentrum, med minde de er lommkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...