Gå til innhold

Har bygdefolk fordommer mot byfolk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som bor på bygda, har dere fordommer mot oss som bor i by? I såfall hva da?

Føler litt på den der at dere tenker vi er fisefine og late, og flytter rundt på papir mens vi drikker kaffe latte.

Anonymkode: 225f3...171

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja haha, jeg har fordommer mot folk fra Oslo. Men ikke Bergen, Stavanger, Trondheim osv

Anonymkode: 800bc...b18

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, fordi dere tror ulven er som en bikkje. 
 

også tror enkelte av dere at det er så forbanna enkelt med el bil og kollektivt her da det er null ladere og kollektive tilbud her.

Anonymkode: 25b70...338

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Enda, jeg synes bare det er litt morsomt at dere ikke vet opp ned på ei ku og klager over at dere må vente en halvtime før neste buss kommet, for her må jeg nemlig vente til mandag om jeg ikke rekker bussen lørdag formiddag.
Har bodd i byen og synes det er mindre klaustrofobisk her jeg bor nå. 

Anonymkode: 392cb...51e

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 Enda, jeg synes bare det er litt morsomt at dere ikke vet opp ned på ei ku og klager over at dere må vente en halvtime før neste buss kommet, for her må jeg nemlig vente til mandag om jeg ikke rekker bussen lørdag formiddag.
Har bodd i byen og synes det er mindre klaustrofobisk her jeg bor nå. 

Anonymkode: 392cb...51e

Det skulle liksom stå « neida» og ikke « enda» ...

Anonymkode: 392cb...51e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fordommer, men det hender jeg blir litt matt av byfolk🙈 Bor på en vakker plass, mange har hytter her og komme på tur hit. Godt de koser seg. Men bestandig er det spørsmål om hvorfor vi ikke sitter ute hele kvelden ved bålet, løper non stop på tur og nyyyyter sommeren ute døgnet rundt. Vel, jeg bor her, jeg lever ett normalt liv på denne plassen, som dere byfolk lever i byen😜 Det betyr ikke automatisk at jeg elsker turgåing, bållukt i håret, og sitter ute hele sommeren. Jeg liker også å sitte inne å glane på tvèn, selv om det er så fantastisk ute😂 
En annen ting er at byfolk ser du på lang avstand på butikken, de er de eneste i fancy turutstyr. Turbukser og ullundertøy😂 Vi lokale går i vanlige klær, selv om vi bor i "villmarka"😂 Unnskyld, men da ler jeg litt🙈

Anonymkode: 045a2...419

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes at gutter/menn spesielt fra Oslo er mer feminine enn folk fra bygda og ellers i landet😅 Tar solarium, feminin klesstil som skjerf, kåpe/trenchcoat, pologenser😂 Og liker vin, ost og Michelin mat. Selvsagt er ikke de fleste menn sånn, men prosentandelen i Akershus er nok betyydelig høyere enn i resten av Norge

Anonymkode: 800bc...b18

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i Akershus område akkurat nå (bor på en helt annen plass i landet til vanlig) og har sveipet på tinder de siste 5 minuttene

20% av alle mennene har bena i kryss og skinny ultratight jeans

Anonymkode: 800bc...b18

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja litt, men då spesielt fine folk fra Oslo vest, Bærum o.l 

1. Dei ser på ulven som kosedyr - og om sauene blir angripne på beite så har en ikkje passa godt nok på dei.

2. Flykvote. Alle skal berre fly 2 ganger per år; altså kjem en seg gjerne til Oslo - men ikkje heim igjen 🤭

3. kollektiv transport og sykling. Altså det er 4 mil til jobb, eg sykla ikkje då. Går kun 1 buss for dagen; ein om morgonen og 1 på ettermiddagen; ei såkalla «skulerute». Skulle ein brukt denne måtte eg komt på jobb 1 time for seint og reist 1 time tidlegere. 

4. at kidsa ikkje veit kor melka, kjøttet osv kjem frå. 

5. At turistar kjem i høghæla sko og trur at fjelltoppen dei har sett på sosiale media kun er en lett tur på 200 m. Og blir heilt satt ut når du seier en må regne 4 t opp og 3,5 ned.. 

Men samtidig ska eg lett innrømme at begrepet bonde i byn også stemmer. Eg hadde t.d aldri komt frå det med livet i behold og skille køyre bil i Oslo sentrum i rushen 🙈

 

 

Anonymkode: 1e145...7fa

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke fordommer, men det hender jeg blir litt matt av byfolk🙈 Bor på en vakker plass, mange har hytter her og komme på tur hit. Godt de koser seg. Men bestandig er det spørsmål om hvorfor vi ikke sitter ute hele kvelden ved bålet, løper non stop på tur og nyyyyter sommeren ute døgnet rundt. Vel, jeg bor her, jeg lever ett normalt liv på denne plassen, som dere byfolk lever i byen😜 Det betyr ikke automatisk at jeg elsker turgåing, bållukt i håret, og sitter ute hele sommeren. Jeg liker også å sitte inne å glane på tvèn, selv om det er så fantastisk ute😂 
En annen ting er at byfolk ser du på lang avstand på butikken, de er de eneste i fancy turutstyr. Turbukser og ullundertøy😂 Vi lokale går i vanlige klær, selv om vi bor i "villmarka"😂 Unnskyld, men da ler jeg litt🙈

Anonymkode: 045a2...419

Ja ler litt selv av folk som må ha turklær og ditt og tatt til tusenvis av kroner for å komme seg en tur på landet. Man kommer langt med joggesko og en allværsjakke.  Men det er klart er sportsklærbransjen vet å smi.   Skulle tro noen skulle til Mount Everest. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd både i byen og på landet, og min erfaring er at bygdefolk er mye mer fordomsfulle mot byfolk enn motsatt.

Anonymkode: e080e...051

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk fra Oslo driver vell bare å drikker kaffe latte og klipper hår, i tillegg til å ikke kunne kjøre bil hvis det snør :P 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, spesielt på Gjøvik. Der tror folk at det konstant er pistoldrap og ran i Oslo mot helt randomme mennesker. For dem er Oslo like farlig som Harlem eller Bronx liksom.

Anonymkode: 17fbd...970

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke annet at jeg tenker det er mye de ikke har erfaring med når de er oppvokst i byen, som jeg tenker er helt grunnleggende kunnskap. F.ex. en venn av meg som er fra byen men har flyttet på landet hadde fått noen ungdyr i hagen som ikke skulle være der, han visste ikke at man måtte jage dem ut, han trodde han kunne lokke dem. Dette skjønte ikke jeg når jeg snakket med han på telefon og skulle hjelpe han å få dem ut.

Og når det gjelder dette med ulven så er jeg som oppvokst på vestlandet med sau, helt for økning av ulvebestanden i Norge. Ikke er jeg det spøtt redd for å treffe på ulv heller, så jeg er vel en av dem som ser på ulv som "kosedyr" da, selv om jeg er bygdis inn til beinet.

Anonymkode: 15bd6...de5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Ofte med god grunn, men selvsagt noen ganger det ikke stemmer.

Endret av Husholdning1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror det er vanlig å ha det og det kalles "hovedstadsforakt"..Er noe som eksisterer i alle land.

Men noen drar den litt langt da når de hevder vi ikke ser forskjellen på bak og foran på en ku eller vet hvor kjøttet kommer fra..

Og seff kan man mer om gårdsdrift når man har bodd på en gård hele livet, det sier jo seg selv..

Mange av fordommene er jo det samme uansett hvor i landet du drar..vi er arrogante,fisefine,kan nada om naturen, tror vi er noe, tror vi bor i Paris, det er livsfarlig her og alt er stygt. Vi vet ikke hva natur er for noe og har bare sett det på TV(fikk faktisk høre dette en gang) og alle drikke latte og har liten hund...sånne fordommer "bekrefter" jo bare at bygdefolk er litt dumme..😐😉

Samme som nordlendinger som tror vi ikke tåler snø. Snø er flott men er litt forskjell på en by der x antall biler,busser,trikker,tog,T-bane og båter skal frakte folk vs et sted der det kun er biler og en buss i ny og ne...Og samme kaoset oppstår jo i Tromsø som i Oslo den første snødagen. (Har bodd i Tromsø i 2 år....) dessuten overdriver mediene hver gang de skriver snøkaos...ja det er kaos de første timene men så går det seg alltid til.

Anonymkode: 23414...a99

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de som bor i byen kommer fra bygda og mange som bor på bygda er folk som enten har flyttet hjem igjen, eller som har vokst opp i byen med flyttet til bygda. Og flyttingen er somregel en grunn til. Så de som har fordommer mot byen på bygda er folk som har kommet fra byen med negative opplevelser, og så det samme andre veien. 

Men de aller aller fleste som bor på bygda tar seg en bytur innimellom uten fordommer, mens byfolk drar på landet, uten fordommer, og er fornøyde med det. 

Anonymkode: 5929c...a85

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2020 den 2.54, AnonymBruker skrev:

Ja, spesielt på Gjøvik. Der tror folk at det konstant er pistoldrap og ran i Oslo mot helt randomme mennesker. For dem er Oslo like farlig som Harlem eller Bronx liksom.

Anonymkode: 17fbd...970

:ler:

Tror ikke folk fra Gjøvik har mer fordommer mot Oslofolk enn andre fra småplasser, altså. Dessuten er Gjøvik en by, og ikke en bygd. Den må du lenger ut på Toten med ;) 
Selv har jeg mer fordommer mot de som kommer fra tjukkeste landsbygda enn jeg har mot folk fra større byer.

Hilsen Gjøvikenser.

Anonymkode: 19cfe...a18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...