Gå til innhold

Har bygdefolk fordommer mot byfolk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 14.2.2020 den 21.40, AnonymBruker skrev:

Jupp, fordi dere tror ulven er som en bikkje. 

Anonymkode: 25b70...338

Dette! Jeg skjønner ikke disse byfolka som går i tog for ulven. De skjønner virkelig ikke skadene ulven gjør. De som vil ha ulven vekk bor på bygda. Og de som vil ha den bor i byen. Og de som virkelig vil ha den vekk er bøndene. Hvem er det som da har rett? Dette er ikke vanskelig å forstå. Nå skal det sies at jeg har bodd i by nå i 10 år, men er oppvokst på bygda. 

Anonymkode: 58b5e...fb5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette! Jeg skjønner ikke disse byfolka som går i tog for ulven. De skjønner virkelig ikke skadene ulven gjør. De som vil ha ulven vekk bor på bygda. Og de som vil ha den bor i byen. Og de som virkelig vil ha den vekk er bøndene. Hvem er det som da har rett? Dette er ikke vanskelig å forstå. Nå skal det sies at jeg har bodd i by nå i 10 år, men er oppvokst på bygda. 

Anonymkode: 58b5e...fb5

La ulven leve, pass heller på sauene deres. 

Anonymkode: 5c0fc...80f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La ulven leve, pass heller på sauene deres. 

Anonymkode: 5c0fc...80f

Du får det til å høres enkelt ut, men det er det ikke. Ulven er ikke sky lenger, og kommer faktisk inn på gården og tar sauene. Mange bønder lar ikke sauene gå på beite i skogen på sommeren lenger engang, pga ulven. 

Anonymkode: 58b5e...fb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/14/2020 at 9:42 PM, AnonymBruker said:

 Enda, jeg synes bare det er litt morsomt at dere ikke vet opp ned på ei ku og klager over at dere må vente en halvtime før neste buss kommet, for her må jeg nemlig vente til mandag om jeg ikke rekker bussen lørdag formiddag.
Har bodd i byen og synes det er mindre klaustrofobisk her jeg bor nå. 

Anonymkode: 392cb...51e

Så bra for deg. 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. har bodd i byen. Aldri mer. Byfolk er noe av det mest egosentriske jeg har møtt. Du merker stor forskjell på fødte bymennesker og innflyttere. Tror at naturen er et eventyr og at alle bare kan ta kollektiv (for det finnes jo ikke en verden utenfor oslo må vite). 

Anonymkode: 5633a...36e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flyttet fra by til bygd og er strålende fornøyd med det. Eneste fordelen jeg ser ved å bo i Oslo er det store utvalget spennende jobber (her jeg bor nå er det mer begrenset). Ellers har vi alt vi trenger en 15 minutters kjøretur unna (by med alle fasiliteter), og bare drøye to timer til Oslo. 
 

Har ingen fordommer i noen retning, men merker åpenbart forskjell på folk fra by og bygd. Jeg er en hybrid, som gjerne drikker kaffe latte fra min dyre kaffemaskin mens jeg bestiller moteriktige klær på nett, samtidig som jeg har skogen som nærmeste nabo og ikke et hus i kilometers omkrets. Passer meg utmerket. 

Anonymkode: ad687...561

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg leser på kg får jeg inntrykk av at folk tror alle i Oslo er like. Og det stemmer jo ikke. Det er stor forskjell blant byens beboere etter f.eks hvor i byen man er vokst opp.

Også handler det jo om perspektiv. Man kan både klage over 30 min venting på buss her, samtidig som man forstår at kollektivtilbudet fungerer helt ulikt et annet sted. Man må huske på at dynamikken i "stor" by og et lite sted ikke er det samme.

 

 

Endret av Ludovica-
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette! Jeg skjønner ikke disse byfolka som går i tog for ulven. De skjønner virkelig ikke skadene ulven gjør. De som vil ha ulven vekk bor på bygda. Og de som vil ha den bor i byen. Og de som virkelig vil ha den vekk er bøndene. Hvem er det som da har rett? Dette er ikke vanskelig å forstå. Nå skal det sies at jeg har bodd i by nå i 10 år, men er oppvokst på bygda. 

Anonymkode: 58b5e...fb5

Hva slags logikk er dette? Ulven har like mye rett til å bo i landet som sauer og andre dyr. At bønder vil ha den vekk har null og niks å si. Hvis bønder ville ha vekk alle svensker eller alle med svart hår, så skulle det liksom være greit.

Anonymkode: 624db...68c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel.. har bodd i byen. Aldri mer. Byfolk er noe av det mest egosentriske jeg har møtt. Du merker stor forskjell på fødte bymennesker og innflyttere. Tror at naturen er et eventyr og at alle bare kan ta kollektiv (for det finnes jo ikke en verden utenfor oslo må vite). 

Anonymkode: 5633a...36e

Og du beviste nettopp det jeg tidligere skrev...

De fleste av oss vet at det ikke finnes/er dårlig med kollektiv utenfor byene altså....vi vet også at bilen må brukes og at elbil ikke har noe for seg når det omtrent ikke eksisterer ladestasjoner.

Anonymkode: 23414...a99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2020 den 21.37, AnonymBruker skrev:

Ja haha, jeg har fordommer mot folk fra Oslo. Men ikke Bergen, Stavanger, Trondheim osv

Anonymkode: 800bc...b18

I Oslo er det stort sett bare bønder og utlendinger nå....  ;) 

Anonymkode: 9e5fd...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags logikk er dette? Ulven har like mye rett til å bo i landet som sauer og andre dyr. At bønder vil ha den vekk har null og niks å si. Hvis bønder ville ha vekk alle svensker eller alle med svart hår, så skulle det liksom være greit.

Anonymkode: 624db...68c

Hvis man er vegetarianer så har det kanskje null og niks å si, men de fleste er ikke det. Hvor tror du maten egentlig kommer fra? Butikken? De kan ikke lage lammekoteletter av en sau som har blitt flådd levende i fillebiter av et annet dyr. 

Anonymkode: 58b5e...fb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags logikk er dette? Ulven har like mye rett til å bo i landet som sauer og andre dyr. At bønder vil ha den vekk har null og niks å si. Hvis bønder ville ha vekk alle svensker eller alle med svart hår, så skulle det liksom være greit.

Anonymkode: 624db...68c

Så hvis noen villmenn drar rundt og slakter ned folk så burde de bare få fortsette, og ikke havne i fengsel?😓 Ulvene oppsøker oss, de fleste andre rovdyr er svært sky, og etterhvert blir det vel at de begynner å gå etter mer enn sauen? Som hunder, katter eller barn?!

Anonymkode: 027d7...b4e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og du beviste nettopp det jeg tidligere skrev...

De fleste av oss vet at det ikke finnes/er dårlig med kollektiv utenfor byene altså....vi vet også at bilen må brukes og at elbil ikke har noe for seg når det omtrent ikke eksisterer ladestasjoner.

Anonymkode: 23414...a99

Bra for deg 

Anonymkode: 5633a...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.2.2020 den 21.35, AnonymBruker skrev:

Dere som bor på bygda, har dere fordommer mot oss som bor i by? I såfall hva da?

Føler litt på den der at dere tenker vi er fisefine og late, og flytter rundt på papir mens vi drikker kaffe latte.

Anonymkode: 225f3...171


Jeg holdt nesten på å gro noen fordommer mot Oslo-borgere spesielt etter å ha gått på folkehøgskole, da de hadde sjokkerende lav kunnskap om sitt eget land, spesielt de nordligste fylkene. De stilte spørsmål i fullt alvor om avisene i nord-Norge var skrevet på dialekt og trodde det var åpenbart at folk fra Bodø måtte kjenne folk i Tromsø, siden de to byene jo omtrent er naboer... :rolleyes: I tillegg antok de at alle i nord er av samisk bakgrunn og har egen reinflokk og flere scootere i garasjen.
Men Jeg skjønte jo at dette ikke nødvendigvis var representativt for alle byfolk, verken i Oslo eller andre byer i Norge. Jeg har møtt noen mindre hyggelige (og kunnskapsløse) bygdefolk også, så man skal ikke reise så mye rundt i landet før man innser at man finner alle typer mennesker både i by og bygd.

Anonymkode: 7050c...d7f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags logikk er dette? Ulven har like mye rett til å bo i landet som sauer og andre dyr. At bønder vil ha den vekk har null og niks å si. Hvis bønder ville ha vekk alle svensker eller alle med svart hår, så skulle det liksom være greit.

Anonymkode: 624db...68c

Det dere by folk ei heller har rede på er at ulven ikke fantes i Norge omtrent før 70 tallet, for da var det finner/russere og svenske sirkus folk/oppdrettere som tok med ulven hit til Norge for å kvitte seg med den! Så den er IKKE norsk.
 

Skulle likt å invitert dere ulve elskere på en overnattingstur i de dype skoger her jeg, så hadde det nok blitt andre boller.

Anonymkode: 25b70...338

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

La ulven leve, pass heller på sauene deres. 

Anonymkode: 5c0fc...80f

Lyst til å komme på overnatting for å kjenne på ferskt blod fra ulvekjeften? 

Anonymkode: 25b70...338

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Så hvis noen villmenn drar rundt og slakter ned folk så burde de bare få fortsette, og ikke havne i fengsel?😓 Ulvene oppsøker oss, de fleste andre rovdyr er svært sky, og etterhvert blir det vel at de begynner å gå etter mer enn sauen? Som hunder, katter eller barn?!

Anonymkode: 027d7...b4e

Vi kan sammenligne det med at hvis noen villmenn drar rundt og slakter ned folk, så burde ALLE mennesker havne i fengsel.

Man kan ikke utrydde Norges bittelille ulvebestand på grunn av oppførselen til enkeltindivider.

Anonymkode: 624db...68c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det dere by folk ei heller har rede på er at ulven ikke fantes i Norge omtrent før 70 tallet, for da var det finner/russere og svenske sirkus folk/oppdrettere som tok med ulven hit til Norge for å kvitte seg med den! Så den er IKKE norsk.
 

Skulle likt å invitert dere ulve elskere på en overnattingstur i de dype skoger her jeg, så hadde det nok blitt andre boller.

Anonymkode: 25b70...338

Jeg har vært på overnattingstur i skoger med bjørn. Som faktisk kan være farlige for mennesker i motsetning til ulven.

Synes selvfølgelig ikke at vi skal utrydde bjørnebestanden vår av den grunn.

Anonymkode: 624db...68c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet fra Oslo til bygda. Og det var ikke gøy, naboen løp motsatt vei da jeg kom, ingen pratet med meg. De i kasse på den lokale butikken spurte meg bare ut hvor jeg kom fra, hva jeg gjorde der, om jeg hadde familie osv. Men det var ingen andre som pratet med meg. Og alle ganger jeg prøvde, så løp de sin vei. Det er virkelig noe av det mest komiske jeg har vært med på. Så ble ikke der så lenge. 

Jeg regner med at de hadde store fordommer mot oss som kommer fra byen.

Anonymkode: e75d4...663

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...