Gå til innhold

Har bygdefolk fordommer mot byfolk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bygdefolket er nok mer misunnelige fordi vi er mer sofistikerte, penere, mer fit/trent, mer intelligent og mye mer.

"Bygda" er befolket av hovedsakelig tilbakestående mennesker med tilknytning til landbruksnæringen, og som stemmer Senterpartiet.

Det er den norske parallellen til det Republikanske partiet i USA.

At Vidkun Quisling var Senterpartimann er ingen tilfeldighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Skulle likt å invitert dere ulve elskere på en overnattingstur i de dype skoger her jeg, så hadde det nok blitt andre boller.

Anonymkode: 25b70...338

Det finnes mange av oss "ulve-elskere" som er fra bygda og ikke tar fem flate øre for å overnatte i skogen. Jeg er mer redd for å bli trampet ihjel av en sint elgku eller angrepet av bjørn. Ikke undervurder oss bare fordi vi har en annen mening enn deg.

Anonymkode: 7050c...d7f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, DominantHr skrev:

Bygdefolket er nok mer misunnelige fordi vi er mer sofistikerte, penere, mer fit/trent, mer intelligent og mye mer.

"Bygda" er befolket av hovedsakelig tilbakestående mennesker med tilknytning til landbruksnæringen, og som stemmer Senterpartiet.

Det er den norske parallellen til det Republikanske partiet i USA.

At Vidkun Quisling var Senterpartimann er ingen tilfeldighet.

Jaggu glad for at jeg kjenner så mange hyggelige byfolk at jeg slipper å tro at alle er som deg! :P :ler:
Mulig du prøver å være morsom, men dette var stusselige greier.

 

Anonymkode: 7050c...d7f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jaggu glad for at jeg kjenner så mange hyggelige byfolk at jeg slipper å tro at alle er som deg! :P :ler:
Mulig du prøver å være morsom, men dette var stusselige greier.

 

Anonymkode: 7050c...d7f

Ikke sant?

Jeg må nesten påpeke at jeg riktignok er fra byen, men det er ikke besteforeldrene mine.

Vil tro det gjelder de aller fleste byfolk - slekten stammer fra tjukkeste bygda, så vi går ikke rundt og tror vi er en annen rase ;)

Anonymkode: 624db...68c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Det dere by folk ei heller har rede på er at ulven ikke fantes i Norge omtrent før 70 tallet, for da var det finner/russere og svenske sirkus folk/oppdrettere som tok med ulven hit til Norge for å kvitte seg med den! 
 

Skulle likt å invitert dere ulve elskere på en overnattingstur i de dype skoger her jeg, så hadde det nok blitt andre boller.

Anonymkode: 25b70...338

Det står ikke så bra til med norskundervisningen ute i gokk ser jeg... 

Anonymkode: 09726...35f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står ikke så bra til med norskundervisningen ute i gokk ser jeg... 

Anonymkode: 09726...35f

Hørt om å væra litt kjapp på avtrekkeren?

Anonymkode: 25b70...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes mange av oss "ulve-elskere" som er fra bygda og ikke tar fem flate øre for å overnatte i skogen. Jeg er mer redd for å bli trampet ihjel av en sint elgku eller angrepet av bjørn. Ikke undervurder oss bare fordi vi har en annen mening enn deg.

Anonymkode: 7050c...d7f

hvem er det som undervurderer her nå? Du takler jo tydeligvis ikke at andre har en annen mening enn deg, dobbeltmoralsk. 

Anonymkode: 25b70...338

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdefolk og byfolk( dvs Oslofolk) har så lite felles at det MÅ bli kræsj. For meg er byfolk sjølvopptatte og kunnskapslause folk. Det gjeld tur-og naturkunnskap, kunnskap om kvar maten kjem frå osv. Bygdefolk har nok ein breidare kunnskap enn byfolket og jordnær er for meg eit stort kompliment. 

Når det kjem byfolk og søker " bonderomantikk med et småbruk og noen sauer " og tror at det er et bekymringsfritt liv så bare ler jeg eller sukkar oppgjeven. Dei veit lite om konsesjon, beiterett, gjerdelover osv osv. 

Og for å ha sagt det ; eg elskar livet på bygda, kunne aldri flytta til Oslo med fare for livet når eg gjekk ut . 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Gagaen skrev:

Bygdefolk og byfolk( dvs Oslofolk) har så lite felles at det MÅ bli kræsj. For meg er byfolk sjølvopptatte og kunnskapslause folk. Det gjeld tur-og naturkunnskap, kunnskap om kvar maten kjem frå osv. Bygdefolk har nok ein breidare kunnskap enn byfolket og jordnær er for meg eit stort kompliment. 

Når det kjem byfolk og søker " bonderomantikk med et småbruk og noen sauer " og tror at det er et bekymringsfritt liv så bare ler jeg eller sukkar oppgjeven. Dei veit lite om konsesjon, beiterett, gjerdelover osv osv. 

Og for å ha sagt det ; eg elskar livet på bygda, kunne aldri flytta til Oslo med fare for livet når eg gjekk ut . 

Kunnskapsløse generelt eller kunnskapsløse om akkurat det f.eks du er god på? Det var jo veldig generaliserende sagt av deg. 

Jeg vil si det er ganske kunnskapsløst og si at det er fare for livet å gå ut, når man er i Oslo- spesifikt. 

Kanskje du heller skal tenke at folk er gode på ulike ting selv om det innebærer at man er forskjellige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2020 den 21.35, AnonymBruker skrev:

Dere som bor på bygda, har dere fordommer mot oss som bor i by? I såfall hva da?

Føler litt på den der at dere tenker vi er fisefine og late, og flytter rundt på papir mens vi drikker kaffe latte.

Anonymkode: 225f3...171

Skal jeg snakke for de fleste, så ja.

Jeg ble mobbet og fryst ut av jentene her jeg voks opp. Hadde det alltid så bra når jeg var i Oslo. Der var alt, de virket så kule. Stilige var de og. Begynte på chat sider fordi jeg var ensom og kom i prat med jenter derfra. De var støttende men jeg fikk aldri liv av mamma å møte de. 
og så så de generelt bedre ut. 
Hatet alltid å komme tilbake til møkkastedet mitt. Det var ikke engang på kartet og det var flaut. Bare samme gjengen hele tiden og ingen å velge i. 
Mue av dette var jo forsvarmekanismer fordi jeg ikke fikk innpass i gjengen «min». 
De snakket stygt om oslojenter. «De bruker så mye sminke» «de kler seg så horete» 

Anonymkode: 69b93...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg synes det er litt gøy at dere ikke helt skjønner at melka kommer fra kua i fjøset og at det ikke er kollektivtrafikk i bygdene. Var da faen meg ei som var utenfor Oslo for første gang og spør hvor T Banen er....langt inn i landet. Lenger enn Lilllehammer og ikke engang Lillehammer har bane

Anonymkode: 69b93...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg synes det er litt gøy at dere ikke helt skjønner at melka kommer fra kua i fjøset og at det ikke er kollektivtrafikk i bygdene. Var da faen meg ei som var utenfor Oslo for første gang og spør hvor T Banen er....langt inn i landet. Lenger enn Lilllehammer og ikke engang Lillehammer har bane

Anonymkode: 69b93...fe2

Ingen som ikke skjønner hvor melken kommer fra. Og folk flest vet at kollektivtilbud er ulikt i by og bygd. 

Slutt å tro at folk er dumme fordi de ikke er vokst opp på en gård. Virker som folk møter EN person fra by som kommer med et flåsete utsagn, og hurra da fikk man næring til fordommene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.2.2020 den 16.57, AnonymBruker skrev:

Dette! Jeg skjønner ikke disse byfolka som går i tog for ulven. De skjønner virkelig ikke skadene ulven gjør. De som vil ha ulven vekk bor på bygda. Og de som vil ha den bor i byen. Og de som virkelig vil ha den vekk er bøndene. Hvem er det som da har rett? Dette er ikke vanskelig å forstå. Nå skal det sies at jeg har bodd i by nå i 10 år, men er oppvokst på bygda. 

Anonymkode: 58b5e...fb5

Nei, ikke alle.
Det er mange i ulvesonen, som er FOR ulv. Er født, oppvokst og bor på bygda, og er absolutt for biologisk mangfold - inkludert rovdyr.

Anonymkode: 763cd...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.2.2020 den 21.44, AnonymBruker skrev:

Ikke fordommer, men det hender jeg blir litt matt av byfolk🙈 Bor på en vakker plass, mange har hytter her og komme på tur hit. Godt de koser seg. Men bestandig er det spørsmål om hvorfor vi ikke sitter ute hele kvelden ved bålet, løper non stop på tur og nyyyyter sommeren ute døgnet rundt. Vel, jeg bor her, jeg lever ett normalt liv på denne plassen, som dere byfolk lever i byen😜 Det betyr ikke automatisk at jeg elsker turgåing, bållukt i håret, og sitter ute hele sommeren. Jeg liker også å sitte inne å glane på tvèn, selv om det er så fantastisk ute😂 
En annen ting er at byfolk ser du på lang avstand på butikken, de er de eneste i fancy turutstyr. Turbukser og ullundertøy😂 Vi lokale går i vanlige klær, selv om vi bor i "villmarka"😂 Unnskyld, men da ler jeg litt🙈

Anonymkode: 045a2...419

Jeg bor på bygda selv, og her er en fin blanding av begge typer du beskriver, så alt er ikke svart/hvitt ;)

Anonymkode: 5635c...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man dømme ut fra KG, så ser det ut til at hvert eneste menneske i verden har sterke fordommer mot minst én gruppe mennesker. Dessverre.

Anonymkode: e4ebd...3ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdefolk, bygdedyr og bygdetroll er som virus. De kan smitte en hel grend med sladderet sitt. Slikt opplever man ikke i byer. Da er folk for opptatt av seg og sitt, med jobb og forpliktelser. På bygda genereres det lite produktivitet så de har mye tid til å ta en kopp kaffe og snakke om naboen. 

Det verste eksempelet tror jeg må være min samboers familie. En familie med flere søsken, tar du turen innom et av søsknene så får du høre så mye stygt om de andre søsknene at du mister haka, når du drar derfra så vet du at søstera allerede har ringt et av de andre søsknene for å snakke stygt om oss som nettopp var på besøk. 

Hvordan man håndterer det, enkelt - man hever seg over bygdedyrene, og fortsetter å gjøre det man allerede gjør uten å la  bygdedyrene prege deg. Og hører du et rykte som ikke stemmer, så konfronterer du vedkommende(som oftest en kvinne) som har satt ut ryktene. Og avslutt med å si at du fra nå av skal ha øyner og øre oppe om de skulle finne på å spre flere oppdiktede historier. 

 

Anonymkode: 4412b...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har inntrykk av at byfolk (Oslofolk..) er litt.. enkle. Sitter igjen med inntrykket av at de tror de er verdenseliten fordi de vet til punkt og prikke hvor klimavennlig det er å drikke vegansk latte kontra økologisk latte osv. Men når det kommer til «standard» minimumskunnskap så føler jeg Oslo-mannen i gata ikke strekker til. For eksempel hvordan tenne et bål. Hadde det brutt løs krig i Norge, så tror jeg ikke Oslofolket hadde overlevd en dag uten iPhone, kollektiv transport, økologisk sushi eller grønnkål smoothie. Kort oppsummert: jeg har inntrykk av at byfolket er litt hjelpesløs og enkel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei syns ikke det, men forstår de som føler det, vi på bygda får en følelse av fordommer fra byfolkene. 

Anonymkode: 5636c...37c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja selvfølgelig har vi det, spesielt dere som har høy nese faktor i dress og minkkåper som kommer rullende oppover i kolonne til "hytten" i svære dyre firehjulstrekkere i millionklassen. som dere egentlig ikke har behov for dere har jo betalt en stakkar til å måke helt inn til døra for dere før dere kommer opp. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker fordommene går like godt begge veier, jeg. Er fra bygda, har bodd i Oslo i 30 år, så jeg ser begge sider.

Og jeg har fordommer mot begge, for det er egentlig ingen som helt vet hva de snakker om. Nei, man blir ikke knivstukket hvis man går ut døra etter mørkets frembrudd i Oslo. Og jo, ulven kan drepe store deler av en saueflokk selv om sauen blir passet på. Nei, bor man i Oslo drikker man ikke automatisk kaffe latte og går i merkeklær. Jo, folk på bygda har også kaffemaskin og liker fin vin.

Folk er uansett folk samme hvor man bor. "Bygdedyret" eksisterer like godt i byen, på arbeidsplasser, i foreninger, i nabolag - det blir sladret like mye her som der.

Så jeg tenker alle kan komme seg ned av den høye hesten sin og heller se litt på seg selv.

Anonymkode: 489a7...0c1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...