Gå til innhold

Har bygdefolk fordommer mot byfolk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

noen har sikkert det, men minst like mange søker inn til byene. for å studere eller jobbe. kanskje verre for byfolk å flytte ut til landet. hvor alle vet nesten alt om alle, og er kanskje litt vanskelig å komme innpå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en utbredt misforståelse at sauebønder står i spissen for, og dominerer, ulvemotstanden. Det er det ikke. Vi har omtrent 14.000 sauebønder i dette landet.

De virkelige ulvemotstanderne er jegerne. At viltbestanden går ned er deres største mareritt. Selvfølgelig skyver de sauebøndene foran seg. Det virker tross alt litt mer legitimt med folk som kjemper for livsgrunnlaget sitt, enn folk som kjemper for å ha nok vilt i skogen så de kan bedrive en hobby. Det er over 500.000 registrerte jegere i Norge.

Anonymkode: e4bcb...3a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en utbredt misforståelse at sauebønder står i spissen for, og dominerer, ulvemotstanden. Det er det ikke. Vi har omtrent 14.000 sauebønder i dette landet.

De virkelige ulvemotstanderne er jegerne. At viltbestanden går ned er deres største mareritt. Selvfølgelig skyver de sauebøndene foran seg. Det virker tross alt litt mer legitimt med folk som kjemper for livsgrunnlaget sitt, enn folk som kjemper for å ha nok vilt i skogen så de kan bedrive en hobby. Det er over 500.000 registrerte jegere i Norge.

Anonymkode: e4bcb...3a7

Dette er jo bare tull. En fordom, kanskje?

Anonymkode: 489a7...0c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2020 den 21.40, AnonymBruker skrev:

Jupp, fordi dere tror ulven er som en bikkje. 
 

også tror enkelte av dere at det er så forbanna enkelt med el bil og kollektivt her da det er null ladere og kollektive tilbud her.

Anonymkode: 25b70...338

Det som er ironisk er at mesteparten av de som har stemt frem denne politikken, IKKE kommer fra Oslo. Det er unge mennesker som kommer utenbysfra og flytter til Oslo for å studere og jobbe. De finner seg et lite kollektiv, har ikke bil eller parkeringsplass. De synes alt er for dyrt og vil flytte makta fra "Oslos rike" til dem selv (og stemmer Rødt/SV) eller synes alle like godt kan kvitte seg med bilene sine og at vi alle bare skal ta trikken (stemmer MDG). 

Jeg har flere slike 30-åringer på min arbeidsplass som har flyttet til byen og gjerne vil bo her, men ikke egentlig har noe forhold til Oslo fra barndommen av. Så de stemmer for å rive eplehagehusene og bygge blokker, så resten av landet kan bo i byen, stygt og rimelig. 

Som en som er født i Oslo (med foreldre som også er det) ser jeg denne nye politikken som et bygd-til-by-fenomen, ikke egentlig et Oslofenomen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2020 den 2.54, AnonymBruker skrev:

Ja, spesielt på Gjøvik. Der tror folk at det konstant er pistoldrap og ran i Oslo mot helt randomme mennesker. For dem er Oslo like farlig som Harlem eller Bronx liksom.

Anonymkode: 17fbd...970

Det er ran mot randomme mennesker da...

Anonymkode: e080e...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2020 den 10.01, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker fordommene går like godt begge veier, jeg. Er fra bygda, har bodd i Oslo i 30 år, så jeg ser begge sider.

Og jeg har fordommer mot begge, for det er egentlig ingen som helt vet hva de snakker om. Nei, man blir ikke knivstukket hvis man går ut døra etter mørkets frembrudd i Oslo. Og jo, ulven kan drepe store deler av en saueflokk selv om sauen blir passet på. Nei, bor man i Oslo drikker man ikke automatisk kaffe latte og går i merkeklær. Jo, folk på bygda har også kaffemaskin og liker fin vin.

Folk er uansett folk samme hvor man bor. "Bygdedyret" eksisterer like godt i byen, på arbeidsplasser, i foreninger, i nabolag - det blir sladret like mye her som der.

Så jeg tenker alle kan komme seg ned av den høye hesten sin og heller se litt på seg selv.

Anonymkode: 489a7...0c1

Helt enig. Har selv bodd både på bygda og i byen.

Anonymkode: e080e...051

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.2.2020 den 11.35, Lønnesirup01 skrev:

Det som er ironisk er at mesteparten av de som har stemt frem denne politikken, IKKE kommer fra Oslo. Det er unge mennesker som kommer utenbysfra og flytter til Oslo for å studere og jobbe. De finner seg et lite kollektiv, har ikke bil eller parkeringsplass. De synes alt er for dyrt og vil flytte makta fra "Oslos rike" til dem selv (og stemmer Rødt/SV) eller synes alle like godt kan kvitte seg med bilene sine og at vi alle bare skal ta trikken (stemmer MDG). 

Jeg har flere slike 30-åringer på min arbeidsplass som har flyttet til byen og gjerne vil bo her, men ikke egentlig har noe forhold til Oslo fra barndommen av. Så de stemmer for å rive eplehagehusene og bygge blokker, så resten av landet kan bo i byen, stygt og rimelig. 

Som en som er født i Oslo (med foreldre som også er det) ser jeg denne nye politikken som et bygd-til-by-fenomen, ikke egentlig et Oslofenomen. 

Det fleste nordmenn bor ikke i Oslo, vi er et land, ikke en by.

Anonymkode: e080e...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det fleste nordmenn bor ikke i Oslo, vi er et land, ikke en by.

Anonymkode: e080e...051

55% av Norges befolkning bor på Østlandet dvs at resterende 45% er spredt på resten av landet. Og en stor andel av de 55% bor i Oslo.

Anonymkode: 23414...a99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.2.2020 den 14.10, AnonymBruker skrev:

Det fleste nordmenn bor ikke i Oslo, vi er et land, ikke en by.

Anonymkode: e080e...051

Og så? Det endrer ingenting av det jeg skrev.

Anonymkode: 08519...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...