Gå til innhold

Oppgaver til en BPA


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Masteroppgave%20MPA%2012%20SkurdalEnger2

Anonymkode: 75eb4...7cd

Har lastet ned den. Det blir interessant! Mye som bør tas tak i på det området. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oppgavene er hva enn familien ber om. Sånn er det i praksis, man blir nødt til å innrette seg etter alt mulig rart. I mange ordninger med barn blir en avlaster/barnevakt.

Anonymkode: e2045...cda

Men de kan vel ikke be om alt mulig? Barnet har jo et eget bistandsbehov og det er uavhengig av hva friske  søsken trenger hjelp til🤔

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spurte de, og de sa at dette er det de velger å bruke denne ordningen til. Det er også ment at man skal la foreldrene være alene mens man leker med alle barna, og at de ikke skal gjøre noe som helst hjemme, det er forventet at den bpa ansatte gjør dette.

Anonymkode: 741ca...4ea

Spurte du foreldrene eller leverandøren om dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra regjeringens rundskriv om bpa.

(...) Bestemmelsen omfatter hjelp til alminnelig egenomsorg og personlig stell, også kalt personrettet praktisk bistand. Videre omfattes praktisk bistand til nødvendig rengjøring og annen nødvendig hjelp til alle dagliglivets praktiske gjøremål i hjemmet og i tilknytning til husholdningen. Hvis det er hensiktsmessig, skal tjenesten også innebære opplæring i dagliglivets praktiske gjøremål. For å oppfylle målsettingen om et aktivt liv i samvær med andre, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 1-1, må også tiltak utenfor hjemmet inkluderes. (....) 

Rettighetsbestemmelsen omfatter også avlastningstiltak for personer med foreldreansvar for hjemmeboende barn under 18 år med nedsatt funksjonsevne. (...)

 

Anonymkode: 0219b...163

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fra regjeringens rundskriv om bpa.

(...) Bestemmelsen omfatter hjelp til alminnelig egenomsorg og personlig stell, også kalt personrettet praktisk bistand. Videre omfattes praktisk bistand til nødvendig rengjøring og annen nødvendig hjelp til alle dagliglivets praktiske gjøremål i hjemmet og i tilknytning til husholdningen. Hvis det er hensiktsmessig, skal tjenesten også innebære opplæring i dagliglivets praktiske gjøremål. For å oppfylle målsettingen om et aktivt liv i samvær med andre, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 1-1, må også tiltak utenfor hjemmet inkluderes. (....) 

Rettighetsbestemmelsen omfatter også avlastningstiltak for personer med foreldreansvar for hjemmeboende barn under 18 år med nedsatt funksjonsevne. (...)

 

Anonymkode: 0219b...163

De slipper vel unna med det med å kalle det å gjøre alt husarbeidet for «avlastningstiltak» kanskje? Men jeg ser ikke for meg at noen med helsefaglig utdanning er interessert i å være hushjelp...

Anonymkode: 6ec1e...e55

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

(...) Bestemmelsen omfatter hjelp til alminnelig egenomsorg og personlig stell, også kalt personrettet praktisk bistand. Videre omfattes praktisk bistand til nødvendig rengjøring og annen nødvendig hjelp til alle dagliglivets praktiske gjøremål i hjemmet og i tilknytning til husholdningen. Hvis det er hensiktsmessig, skal tjenesten også innebære opplæring i dagliglivets praktiske gjøremål. For å oppfylle målsettingen om et aktivt liv i samvær med andre, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 1-1, må også tiltak utenfor hjemmet inkluderes. (....) 

Rettighetsbestemmelsen omfatter også avlastningstiltak for personer med foreldreansvar for hjemmeboende barn under 18 år med nedsatt funksjonsevne. (...)

 

Anonymkode: 0219b...163

Så avlastning kan da inkludere rengjøring og pass av friske søsken? 


jeg forstår det mer hvis et barn er så sykt at det trenger overvåkning hvert minutt og mor får pleiepenger. Hvis barnet krever slik konstant tilsyn så kan jo oppgaver som å lage middag eller vaske   være aktuelt.  Men å passe friske søsken synes jeg er å dra det litt langt. 

Men hvis foreldrene er i jobb og bare kan fortsette å jobbe når de kommer hjem, fordi assistent vasker og lager middag, så er det et tegn på at BPA blir brukt feil

Endret av Pipaluk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp men jeg trakk meg vekk, jeg tok kontakt med de, ønsket de lykke til med å finne en kandidat, det var liksom så snålt for de søkte etter BPA assistenter med helsefagelig bakgrunn

Anonymkode: 741ca...4ea

Får man høyere lønn som assistent om man har helsefaglig bakgrunn? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deltidsmamma

Jeg vet at det har vært mye snakk om BPA ordningen. Ser det er stillinger ledige her i område og flere av de har ønske om helsefaglig og erfaring innen diverse problemområder og nesten alle inkluderer husarbeid. Så det er vel annerledes hvis det er små barn. Jeg som har erfaring innen helse hadde fint kunne hente og bringe barnet til barnehage eller skole og lage middag men ikke være hushjelp i tillegg. Greit nok å hjelpe til men ikke være hushjelp i tillegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Deltidsmamma skrev:

Jeg vet at det har vært mye snakk om BPA ordningen. Ser det er stillinger ledige her i område og flere av de har ønske om helsefaglig og erfaring innen diverse problemområder og nesten alle inkluderer husarbeid. Så det er vel annerledes hvis det er små barn. Jeg som har erfaring innen helse hadde fint kunne hente og bringe barnet til barnehage eller skole og lage middag men ikke være hushjelp i tillegg. Greit nok å hjelpe til men ikke være hushjelp i tillegg

Jeg synes at det er rart at de søker etter BPA med helsebakgrunn, da lønna er det samme. Har man en slik bakgrunn så vil de fleste ønske seg en jobb, hvor det gir uttelling 

Så leser jeg også at BPA er et serviceyrke og ikke et omsorgsyrke. flere søker etter assistenter uten pleiefokus. 
Så da faller vel poenget med helsearbeidere bort? 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er trist at folk oppriktig mener at BPA kun skal forholde seg til denne fireåringen og ikke til resten av barna. At jenta skal måtte leke alene fordi BPA ikke skal kunne passe de andre barna. At hun skal måtte bli kjørt i en egen bil til og fra barnehagen fordi BPA ikke skal kjøre de andre barna. At hun skal måtte spise en annen middag enn resten av familien fordi BPA ikke skal lage mat til flere enn henne. Snakk om å ikke unne noen å være en inkludert del av familielivet... 

Forøvrig vil jeg ikke si at dette virker så rart sånn egentlig. At foreldrene velger å stelle og hjelpe barnet sitt på kveld og natt istedenfor å bruke tid på klesvask og støvtørking mens en utenforstående steller og hjelper barnet, er vel et valg de fleste hadde tatt, og som et så lite barn vil sette stor pris på. Hvem ville fire år gamle deg helst blitt lest for på senga av, foreldrene dine eller en assistent? Hvem ville du helst blitt trøstet av og skiftet på av når du våknet om natta? 

At BPA gjør alt med barnet og er alene sammen med henne hele tida mens familien lever et normalt liv ved siden av, ville ikke vært å tilrettelegge for at jenta blir en naturlig del av familielivet. Det er å gjøre det motsatte.

Å avlaste familiemedlemmer med pleieansvar (hvilket blant annet er det ordningen er ment for) er å ta unna noe av pleieansvaret (stell, medisinering, mating, ekstra oppfølging etc), men også å gi foresatte tid og energi både til å kunne ha normal omgang med barnet sitt og i tillegg kunne ha et nogenlunde normalt liv.

Mitt tipp er forresten at den hjemmeværende forelderen neppe kommer til å tilbringe tida på dagtid til hverken Netflix eller lakking av negler. Det er møter som skal gås på, telefoner som skal tas, mailer som skal sendes, mailer som skal svares på, enda flere møter som skal gås på, søknader som skal skrives, søknader som skal purres på, advokater som skal samarbeides med for enda flere purringer, legetimer man skal følge på, barnehage som skal samarbeides med, en fremtidige skoler som skal samarbeides med... And the list goes on. Livet med et barn med store funksjonshemminger og døgnkontinuerlig pleieansvar ser ofte ikke som folk flest tror og BPA er ment å gå inn i familien på barnets, foresatte og eventuelle søskens premisser, ikke på grunnlag av egne fordommer. 

Anonymkode: 91013...f26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oppgavene er hva enn familien ber om. Sånn er det i praksis, man blir nødt til å innrette seg etter alt mulig rart. I mange ordninger med barn blir en avlaster/barnevakt.

Anonymkode: e2045...cda

Enig, følte meg som noens slave da jeg var BPA.

Anonymkode: 5ff6c...200

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er trist at folk oppriktig mener at BPA kun skal forholde seg til denne fireåringen og ikke til resten av barna. At jenta skal måtte leke alene fordi BPA ikke skal kunne passe de andre barna. At hun skal måtte bli kjørt i en egen bil til og fra barnehagen fordi BPA ikke skal kjøre de andre barna. At hun skal måtte spise en annen middag enn resten av familien fordi BPA ikke skal lage mat til flere enn henne. Snakk om å ikke unne noen å være en inkludert del av familielivet... 

Forøvrig vil jeg ikke si at dette virker så rart sånn egentlig. At foreldrene velger å stelle og hjelpe barnet sitt på kveld og natt istedenfor å bruke tid på klesvask og støvtørking mens en utenforstående steller og hjelper barnet, er vel et valg de fleste hadde tatt, og som et så lite barn vil sette stor pris på. Hvem ville fire år gamle deg helst blitt lest for på senga av, foreldrene dine eller en assistent? Hvem ville du helst blitt trøstet av og skiftet på av når du våknet om natta? 

At BPA gjør alt med barnet og er alene sammen med henne hele tida mens familien lever et normalt liv ved siden av, ville ikke vært å tilrettelegge for at jenta blir en naturlig del av familielivet. Det er å gjøre det motsatte.

Å avlaste familiemedlemmer med pleieansvar (hvilket blant annet er det ordningen er ment for) er å ta unna noe av pleieansvaret (stell, medisinering, mating, ekstra oppfølging etc), men også å gi foresatte tid og energi både til å kunne ha normal omgang med barnet sitt og i tillegg kunne ha et nogenlunde normalt liv.

Mitt tipp er forresten at den hjemmeværende forelderen neppe kommer til å tilbringe tida på dagtid til hverken Netflix eller lakking av negler. Det er møter som skal gås på, telefoner som skal tas, mailer som skal sendes, mailer som skal svares på, enda flere møter som skal gås på, søknader som skal skrives, søknader som skal purres på, advokater som skal samarbeides med for enda flere purringer, legetimer man skal følge på, barnehage som skal samarbeides med, en fremtidige skoler som skal samarbeides med... And the list goes on. Livet med et barn med store funksjonshemminger og døgnkontinuerlig pleieansvar ser ofte ikke som folk flest tror og BPA er ment å gå inn i familien på barnets, foresatte og eventuelle søskens premisser, ikke på grunnlag av egne fordommer. 

Anonymkode: 91013...f26

Godt skrevet innlegg, enig i mye av det du skriver. Er ikke noe ekspert på BPA, men tenkte det skulle følge brukeren. Så synes bare det var rart at BPAen ikke skulle være med i barnehagen. 

Anonymkode: 0219b...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt skrevet innlegg, enig i mye av det du skriver. Er ikke noe ekspert på BPA, men tenkte det skulle følge brukeren. Så synes bare det var rart at BPAen ikke skulle være med i barnehagen. 

Anonymkode: 0219b...163

Der har barnet det det skal ha av fagpersonell og assistenter :)

Anonymkode: 91013...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er trist at folk oppriktig mener at BPA kun skal forholde seg til denne fireåringen og ikke til resten av barna. At jenta skal måtte leke alene fordi BPA ikke skal kunne passe de andre barna. At hun skal måtte bli kjørt i en egen bil til og fra barnehagen fordi BPA ikke skal kjøre de andre barna. At hun skal måtte spise en annen middag enn resten av familien fordi BPA ikke skal lage mat til flere enn henne. Snakk om å ikke unne noen å være en inkludert del av familielivet... 

Forøvrig vil jeg ikke si at dette virker så rart sånn egentlig. At foreldrene velger å stelle og hjelpe barnet sitt på kveld og natt istedenfor å bruke tid på klesvask og støvtørking mens en utenforstående steller og hjelper barnet, er vel et valg de fleste hadde tatt, og som et så lite barn vil sette stor pris på. Hvem ville fire år gamle deg helst blitt lest for på senga av, foreldrene dine eller en assistent? Hvem ville du helst blitt trøstet av og skiftet på av når du våknet om natta? 

At BPA gjør alt med barnet og er alene sammen med henne hele tida mens familien lever et normalt liv ved siden av, ville ikke vært å tilrettelegge for at jenta blir en naturlig del av familielivet. Det er å gjøre det motsatte.

Å avlaste familiemedlemmer med pleieansvar (hvilket blant annet er det ordningen er ment for) er å ta unna noe av pleieansvaret (stell, medisinering, mating, ekstra oppfølging etc), men også å gi foresatte tid og energi både til å kunne ha normal omgang med barnet sitt og i tillegg kunne ha et nogenlunde normalt liv.

Mitt tipp er forresten at den hjemmeværende forelderen neppe kommer til å tilbringe tida på dagtid til hverken Netflix eller lakking av negler. Det er møter som skal gås på, telefoner som skal tas, mailer som skal sendes, mailer som skal svares på, enda flere møter som skal gås på, søknader som skal skrives, søknader som skal purres på, advokater som skal samarbeides med for enda flere purringer, legetimer man skal følge på, barnehage som skal samarbeides med, en fremtidige skoler som skal samarbeides med... And the list goes on. Livet med et barn med store funksjonshemminger og døgnkontinuerlig pleieansvar ser ofte ikke som folk flest tror og BPA er ment å gå inn i familien på barnets, foresatte og eventuelle søskens premisser, ikke på grunnlag av egne fordommer. 

Anonymkode: 91013...f26

Jeg er fortsatt ikke enig. Meningen med BPA for familier slik jeg tolker det,  er at familien med hjelp fra assistent skal kunne gjøre sine andre plikter som å lage middag og rengjøre.  Spesielt i situasjoner med to voksne må en kunne forvente at én av dem er i stand til å lage middag. De skal kunne opprettholde sin funksjon. 

Sekvfølgelig skal det legges til rette for at barnet skal leke med søsken og at assistenten kan bli nødt til å sette noen grenser for leken. Men foreldrene må være i nærheten. Å hjelpe andre barn med å kle på seg og på do blir da feil, i hvertfall hvis det er fast rutine. 

Hvis foreldrene vil ha mye egentid med barnet, og assistenten derfor ikke har noe relevante oppgaver i forhold til barnet, så er det et tegn på at timene blir brukt feil, eller vedkommende har for mange timer. 
 

Selvfølgelig finnes det situasjoner og livsforhold hvor det er innafor at assistenten til barn  gjør huslige sysler, med da bør det være godt begrunnet. I dette tilfellet i HI ser jeg ikke det. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne aldri jobbet som BPA. Og ser at det ofte søkes etter nye assistenter til de samme brukerne her jeg bor. De færreste gidder å jobbe særlig lenge som "slave" for bruker/brukers forelder med dårlige arbeidstider og luselønn.

Anonymkode: 19b37...8dc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kunne aldri jobbet som BPA. Og ser at det ofte søkes etter nye assistenter til de samme brukerne her jeg bor. De færreste gidder å jobbe særlig lenge som "slave" for bruker/brukers forelder med dårlige arbeidstider og luselønn.

Anonymkode: 19b37...8dc

Jeg så i en stillingsannonse en mor som søkte etter bpa for en voksen psykisk utviklingshemmet datter som var på ettårs stadiet mentalt og motorisk. Hun ville gjerne ha en som var utdannet barnehagelærer eller hadde erfaring fra barnehage. Og så sto det at vedkommende som søker jobben må kunne binde seg for to år! Hvem er villig til det, med så dårlig betalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er trist at folk oppriktig mener at BPA kun skal forholde seg til denne fireåringen og ikke til resten av barna. At jenta skal måtte leke alene fordi BPA ikke skal kunne passe de andre barna

Hei. Jeg tror du misforsto innlegget mitt. Det som det var snakk om var at man skulle ta et ansvar i tillegg til brukeren. At man kjører barna i samme bil men at man også reiser hjem til boligen etter at man har levert og der gjør man klart til de kommer hjem, man vasker hus, rydder klær osv.... 

. At hun skal måtte bli kjørt i en egen bil til og fra barnehagen fordi BPA ikke skal kjøre de andre barna. At hun skal måtte spise en annen middag enn resten av familien fordi BPA ikke skal lage mat til flere enn henne. Snakk om å ikke unne noen å være en inkludert del av familielivet...  

Dette er det jo overhode ikke snakk om, men jeg ser ikke helt hvorfor man som BPA skal lage mat til alle hver eneste dag. Og det er ikke snakk om egen bil, og barnet spiser ikke den vanlige maten men sondemat som ikke er vanlig men fra apoteket

Forøvrig vil jeg ikke si at dette virker så rart sånn egentlig. At foreldrene velger å stelle og hjelpe barnet sitt på kveld og natt istedenfor å bruke tid på klesvask og støvtørking mens en utenforstående steller og hjelper barnet, er vel et valg de fleste hadde tatt, og som et så lite barn vil sette stor pris på.

De gjør ikke dette heller, de har fått igjennom BPA døgnet rundt, og man er våken på natta, man tar da de oppgavene- foreldrene ville gjrt

 

Hvem ville fire år gamle deg helst blitt lest for på senga av, foreldrene dine eller en assistent? Hvem ville du helst blitt trøstet av og skiftet på av når du våknet om natta? 

At BPA gjør alt med barnet og er alene sammen med henne hele tida mens familien lever et normalt liv ved siden av, ville ikke vært å tilrettelegge for at jenta blir en naturlig del av familielivet. Det er å gjøre det motsatte.

Å avlaste familiemedlemmer med pleieansvar (hvilket blant annet er det ordningen er ment for) er å ta unna noe av pleieansvaret (stell, medisinering, mating, ekstra oppfølging etc), men også å gi foresatte tid og energi både til å kunne ha normal omgang med barnet sitt og i tillegg kunne ha et nogenlunde normalt liv.

Mitt tipp er forresten at den hjemmeværende forelderen neppe kommer til å tilbringe tida på dagtid til hverken Netflix eller lakking av negler. Det er møter som skal gås på, telefoner som skal tas, mailer som skal sendes, mailer som skal svares på, enda flere møter som skal gås på, søknader som skal skrives, søknader som skal purres på, advokater som skal samarbeides med for enda flere purringer, legetimer man skal følge på, barnehage som skal samarbeides med, en fremtidige skoler som skal samarbeides med... And the list goes on. Livet med et barn med store funksjonshemminger og døgnkontinuerlig pleieansvar ser ofte ikke som folk flest tror og BPA er ment å gå inn i familien på barnets, foresatte og eventuelle søskens premisser, ikke på grunnlag av egne fordommer. 

Anonymkode: 91013...f26

 

Anonymkode: 741ca...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Anonymkode: 741ca...4ea

Det virker som denne familien er villig til å tyne BPA for alt det er verdt. Siden de først har assistent 24/7 så kan vedkommende også brukes til alt annet. 
 

Ts ligger arbeidsoppgavene til søker  som også handler om andre familiemedlemmer også ute på nett, eller har det kommet frem under intervjuet? 
Om man er i jobb som BPA, hvordan vet man om en arbeidsoppgave er innafor? Må det godkjennes av leverandør eller kan assistenten få det som oppgave, selv om det bor funksjonsfriske personer i husstanden som fint kan gjøre det🤔

Det høres som jeg er veldig vanskelig med tanke på oppgaver, men jeg  vil at det skal ha en faglig begrunnelse. Jeg kjenner flere som bor alene, har BPA, men som ikke har nok timer til at det går rundt. Da er det urettferdig at de som bor sammen med noen skal få så mye mer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også søkt mange sånne stillinger, men synes det høres rart ut at du skal hjelpe resten av familien. Hadde jeg sett en slik annonse, ville jeg nok ikke søkt. Kan være tøft nok å være assistent for 4-åringen hjelpe til med ting som er knyttet kun til henne.

Anonymkode: 68657...a1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...