Gå til innhold

Oppgaver til en BPA


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg må spørre her. Jeg har i dag søkt på en stilling som BPA til en 4 år gammel alvorlig syk jente. Det er da snakk om turnus jobbing. Slik jeg har forstått ordningen er jeg da barnets forlenge arm, og bein men i arbeidsbeskrivelsen står det: Morgen: Vekke barn, medisinering, gjøre klar til barnehage, ordne frokost til de 3 barna, få jenta samt 2 søsken avgårde til barnehage, hjem gjøre klart til  de kommer hjem, ta klesvask, rydde og hente barn.

Ettermiddag: Medisinering av barn , ordne middag, spise sammen med familien, hjelpe til med forefallende  husarbeid, osv.....

Natt: Våken nattvakt, rydde klær , gjøre klar til neste dag, med å legge frem klær, medisiner osv..... 

 

I tillegg kommer det å få barna i familien til deres aktiviteter- men jeg stiller spørsmål, er dette oppgaver der man forventer at barnet skulle gjort dette hvis det hadde vært frisk? Jeg føler at det er vel mer enn airpair jobb. 

Anonymkode: 741ca...4ea

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer vel litt ann på hvordan BPA er organisert og hva BPA er utdelt til, tenker jeg? Og det kan jo variere veldig, fra bruker til bruker.

Det er mulig at denne familien har fått BPA som avlastning i hjemmet, og dermed kommer ting som husarbeid osv inn i bildet, tenker jeg? 

Anonymkode: 82455...5bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BPA er en ordning som gir funksjonshemmede praktisk bistand til å gjøre ting som andre kan gjøre selv: Kle på seg og gjøre husarbeid, komme seg til skole og arbeidsplass, handle og lage mat, være sammen med venner og familie og engasjere seg i samfunnet. (Hentet fra handkapforbundet)

Det skal sees på som et likestillingsverktøy.

Er ikke ekspert men tenker at det er litt rart du skal være hjemme når barnet er i barnehage? 

 

Anonymkode: 0219b...163

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppgavene er hva enn familien ber om. Sånn er det i praksis, man blir nødt til å innrette seg etter alt mulig rart. I mange ordninger med barn blir en avlaster/barnevakt.

Anonymkode: e2045...cda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer vel litt ann på hvordan BPA er organisert og hva BPA er utdelt til, tenker jeg? Og det kan jo variere veldig, fra bruker til bruker.

Det er mulig at denne familien har fått BPA som avlastning i hjemmet, og dermed kommer ting som husarbeid osv inn i bildet, tenker jeg? 

Anonymkode: 82455...5bd

Jeg spurte de, og de sa at dette er det de velger å bruke denne ordningen til. Det er også ment at man skal la foreldrene være alene mens man leker med alle barna, og at de ikke skal gjøre noe som helst hjemme, det er forventet at den bpa ansatte gjør dette.

Anonymkode: 741ca...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

BPA er en ordning som gir funksjonshemmede praktisk bistand til å gjøre ting som andre kan gjøre selv: Kle på seg og gjøre husarbeid, komme seg til skole og arbeidsplass, handle og lage mat, være sammen med venner og familie og engasjere seg i samfunnet. (Hentet fra handkapforbundet)

Det skal sees på som et likestillingsverktøy.

Er ikke ekspert men tenker at det er litt rart du skal være hjemme når barnet er i barnehage? 

Dt er den tiden der man vasker, rydder, og gjør klar til de kommer tilbake. en av foreldrene er hjemme 

 

Anonymkode: 0219b...163

 

Anonymkode: 741ca...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres rart ut. Er det BPA du har søkt på?

Din hjelp skal være øremerket dette barnet. Da ser jeg ikke poenget med at du skal lage middag til hele familien, vaske andres klær, og sørge for at de andre barna kommer seg avgårde 

Endret av Pipaluk
Skrivefeil
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer vel litt ann på hvordan BPA er organisert og hva BPA er utdelt til, tenker jeg? Og det kan jo variere veldig, fra bruker til bruker.

Det er mulig at denne familien har fått BPA som avlastning i hjemmet, og dermed kommer ting som husarbeid osv inn i bildet, tenker jeg? 

Anonymkode: 82455...5bd

Er det en egen ordning som heter avlastning i hjemmet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ikke riktig ut. En BPA er en forlengelse, ikke en hushjelp. Det du skriver er ikke oppgaver en 4-åring har hjemme. Hadde ikke tatt den jobben.

Anonymkode: 7dad1...bcb

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kemila skrev:

Har selv jobbet som bpa. Høres ekstremt merkelig ut. Utnytting av systemet...

 

Man kan da stille spørsmål om de da trenger alle disse timene, eller om de blir brukt feil?

For hvis de ikke trenger det, så kan  noen andre få den hjelpen 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spurte de, og de sa at dette er det de velger å bruke denne ordningen til. Det er også ment at man skal la foreldrene være alene mens man leker med alle barna, og at de ikke skal gjøre noe som helst hjemme, det er forventet at den bpa ansatte gjør dette.

Anonymkode: 741ca...4ea

Da hadde jeg sagt nei til den jobben. Det er utnyttelse av systemet.  Da får de heller bruke au pair. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Pipaluk skrev:

Det høres rart ut. Er det BPA du har søkt på?

Din hjelp skal være øremerket dette barnet. Da ser jeg ikke poenget med at du skal lage middag til hele middagen, vaske andres klær, og sørge for at de andre barna kommer seg avgårde 

Jepp men jeg trakk meg vekk, jeg tok kontakt med de, ønsket de lykke til med å finne en kandidat, det var liksom så snålt for de søkte etter BPA assistenter med helsefagelig bakgrunn

Anonymkode: 741ca...4ea

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er en av grunnene til at BPA er problematisk. Det blir jo utnyttet.

Vet det er skrevet en masteroppgave om dette. 

Anonymkode: 75eb4...7cd

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en av grunnene til at BPA er problematisk. Det blir jo utnyttet.

Vet det er skrevet en masteroppgave om dette. 

Anonymkode: 75eb4...7cd

Hvilken master? Interessant å vite. Har selv jobbet som BPA. Hadde bruker bodd alene så hadde jeg ikke tenkt på om det var rimelig å vaske bad og lage middag pluss mye annet. Da er det en selvfølge. 
Men med funksjonsfriske personer i husstanden, så blir ting annerledes. 
 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som arbeidsleder selv,for egne assistenter hjemme hos meg selv, så synes jeg det viktigste med en BPA-ordning er en velfungerende organisering, hvor man kan ha dialog mellom arbeidsleder, BPA og arbeidsgiver. Et godt arbeidsmiljø (dette innebærer rolleklarhet og det å vite hva oppgavene ens er og ikke er) for assistenten, en arbeidsleder som er rasjonell og kan forholde seg til rollen sin på en fin måte, og en arbeidsgiver som har litt peiling på BPA. Det er mange diskusjoner rundt hva man skal og ikke skal bruke en BPA til, men det tristeste jeg ser, er når denne ordningen, som for meg og mange andre er så utrolig viktig, reduseres til noe det ikke er - en eller annen vei. Enten når man i ene ende av skalaen bruker offentlige ressurser på ting langt utenfor de mange lovverkene involvert, eller når man ser folk ikke forstå at BPA er et likestillingsverktøy, og tror vitsen er å detaljstyre tjenestemottakeren. Det er ikke så rent sjelden jeg blir direkte provosert av å lese og høre om hva folk innbiller seg, og hvilket syn det i neste rekke står for. 

Det eneste riktige her, er å ta kontakt med arbeidsgiver og ta opp problemstillingen. I en ideell verden kan arbeidsgiver, assistent og arbeidsleder løse sånne ting sammen. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spurte de, og de sa at dette er det de velger å bruke denne ordningen til. Det er også ment at man skal la foreldrene være alene mens man leker med alle barna, og at de ikke skal gjøre noe som helst hjemme, det er forventet at den bpa ansatte gjør dette.

Anonymkode: 741ca...4ea

Så de sa det, rett ut, at de forventet at BPA skulle gjøre alt av husarbeid? Det høres jo helt merkelig ut?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, FjellFrua skrev:

Så de sa det, rett ut, at de forventet at BPA skulle gjøre alt av husarbeid? Det høres jo helt merkelig ut?

Hvilken leverandør er dette?

Det må jo være noe som er lovregulert ang arbeidsoppgaver for BPA. Kan man søke timer til BPA for det man vil, og så er det opp til assistenten å vurdere om hun liker oppgavene?  
Nå er det som vi ofte ser, vanskelig å få nok timer som dekker det mest nødvendige. JF artikkel om en ung jente som vil ha nok timer til å gå på do om natta. 
Hvis man ser i en stillingsannonse eller på intervju at en bruker trenger hjelp til ting som kan dekkes av andre instanser eller andre personer,  så er vel det en indikasjon på at timene blir feil brukt og at BPA ordningen fungerer for dårlig 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pipaluk skrev:

Hvilken master? Interessant å vite. Har selv jobbet som BPA. Hadde bruker bodd alene så hadde jeg ikke tenkt på om det var rimelig å vaske bad og lage middag pluss mye annet. Da er det en selvfølge. 
Men med funksjonsfriske personer i husstanden, så blir ting annerledes. 
 

Masteroppgave%20MPA%2012%20SkurdalEnger2

Anonymkode: 75eb4...7cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...