Gå til innhold

Når drakk du alkohol etter fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Venter til 6 uker passert termin, så skal jeg ta et glass til middagen/helgekosen hvis jeg føler for det :)

 

når jeg fikk første var det ikke så opplyst om at det er lite alkohol som går over i melka. Da drakk jeg ikke før jeg skulle på middag med venner rundt 2mnd alders. Pumpet masse i forveien så far hadde å gi.

Anonymkode: f9cd7...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Unnet meg et glass sjampis mens ungen ble lagt i kuvøsen. Velfortjent, synes jeg. 

Anonymkode: 95bcd...d70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ammer som normalt, morsmelk er så godt som alkoholfritt selv om mor drikker seg snydens 😛 Så amming etter et glass er ingen fare. 

Anonymkode: 83e0f...f35

Har du link å vise til? 😊 

Ts

Anonymkode: b1fe1...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er anbefalt å vente til etter 6 uker fra termindato, pga leveren til den nyfødte. Det går over i melken, men i veldig små mengder. 

Anonymkode: df091...e72

Ja, men selv dette rådet er kun basert på «føre var prinsippet», det er ingen forskning som tilsier at dette er farlig. 

Anonymkode: acd51...e43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unnet meg et glass sjampis mens ungen ble lagt i kuvøsen. Velfortjent, synes jeg. 

Anonymkode: 95bcd...d70

Min venninne fikk tilbud om et glass sjampanje av sykehuset rett etter fødsel i USA. 

Anonymkode: acd51...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor står det at morsmelk er så godt som alkoholfritt selv om mor drikker seg snydens?

 

Anonymkode: b1fe1...b03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor står det at morsmelk er så godt som alkoholfritt selv om mor drikker seg snydens?

 

Anonymkode: b1fe1...b03

Se folkeopplysningen, der regner de på det: https://www.nrk.no/video/310676

Morsmelka får samme promille som mor. Hvis mor har 2,0 i promille (da er de fleste snydens), så inneholder melka 0,2% alkohol. I Norge regnes alt under 0,7% som alkoholfritt. Gravide kan drikke alkoholfritt øl, selv om de bittesmå mengdene alkohol passerer over i fosteret. Da er med andre ord morsmelk med 0,2% alkoholinnhold og regne som "alkoholfritt". Det finnes faktisk mer alkohol i enkelte matvarer.

Men når det er sagt skal man jo selvfølgelig ikke håndtere en baby når man er beruset, så lite vits å forsvare amming med 2 i promille sånn egentlig. Men selve melka er altså ikke farlig for barnet :)

Anonymkode: 4e4c7...052

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor står det at morsmelk er så godt som alkoholfritt selv om mor drikker seg snydens?

 

Anonymkode: b1fe1...b03

Se over. Mor må ha 7 i promille før en regner melka som alkoholholdig, og da er vel de fleste død.

Anonymkode: 83e0f...f35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror første gang var da ungen var 2/3 år. Minste er 2 nå og jeg har ikke drukket på 3 år. Nå er jeg gravid så blir vel noen år til

Anonymkode: fb9f7...40f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To uker. Da drakk jeg fire cider på venninne-julebord :) 

Anonymkode: 91f72...c0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg samsov til baby var 10 måneder, så gikk det vel et par måneder til. 

Anonymkode: 43264...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.2.2020 den 14.21, AnonymBruker skrev:

Jeg fødte for 6 uker siden. Jeg delammer, så baby får både morsmelk og erstatning om hverandre. 
 

Jeg lurer på når du drakk alkohol for første gang etter fødsel? Ammet du eller ga du erstatning? Og hvordan løste du det i forhold til baby?

Anonymkode: b1fe1...b03

Jeg ammet ikke så jeg tok meg noen øl 5 uker etter fødsel sammen med et par venninner. Syns det var helt ok, jeg trengte den lufteturen. Så tok det et helt år før jeg drakk igjen.

Anonymkode: fe26e...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...