Gå til innhold

Voksent stebarn vil ikke flytte ut

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noe nytt her? Hadde vært interessant med en oppdatering.

Anonymkode: d8ca5...cc2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe nytt her? Hadde vært interessant med en oppdatering.

Var i det hele tatt ts innom tråden sin etter 1. side? 

Anonymkode: 49b1c...6b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg mener jeg har lest noen oppdateringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Side 9.

Anonymkode: e9e64...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mysticgirl

Lurer også på hvordan det gikk? Bor han på rommet nå og fikk du han ut av leiligheten til fordel for dattera di ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 19.2.2020 den 7.41, AnonymBruker skrev:

Jeg ville gjort det enkelt, ingen av barna får leie, de må ut på det åpne markedet. Og du leier ut leiligheten til en fremmed. Da forskjellsbehandles ingen av barna, og du får pengene dine.

Det lyser forresten igjennom i innlegget ditt at du anser dine barn som bedre enn stesønnen. 

Anonymkode: 3ab6a...d00

Veldig enig med deg

Anonymkode: 102b4...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 2/14/2020 at 8:10 AM, AnonymBruker said:

Så samboeren gjennom 6-8 år, far til deres felles barn, må danse etter hennes pipe fordi hun eier huset? Nei, vet du hva! De er to voksne i forholdet, og de må ta avgjørelser SAMMEN.

Anonymkode: d2d56...e96

Det er greit nok, men av og til må den mest ansvarlige ta ansvar. 

De har et felles barn, liver koster. Han kan selvsagt bo på gutterommet, for å ha tak over hodet. 

Anonymkode: b045a...93a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 14.2.2020 den 7.50, AnonymBruker skrev:

Tar man virkelig husleie av egne barn?? 

Jeg bor hos mine foreldre av ulike grunner på tredje året, og har ikke betalt en krone. 

Anonymkode: 310f0...8b7

Som voksen med jobb så betalte jeg selvsagt husleie de månedene jeg bodde hjemme mens jeg ventet på å kjøpe/overta bolig. Bodde da på hybel på garasjen så hadde litt mer privatliv enn om jeg hadde bodd inne på jenterommet. Hadde full jobb og ingen utgifter, selvsagt betalte jeg da husleie. (Kjæresten min bodde også der sammen med meg) men vi fikk en del måltider hjemme og vi da, da det ikke var kjøkken på hybelen. Og betalte jo ikke veldig mye i leie. 

Anonymkode: e8912...3ff

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

TS, kan du ikke gi oss en oppdatering snart?

Anonymkode: e440e...ba1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Gjest WhisperingWind
På 14.2.2020 den 7.50, AnonymBruker skrev:

Tar man virkelig husleie av egne barn?? 

Jeg bor hos mine foreldre av ulike grunner på tredje året, og har ikke betalt en krone. 

Anonymkode: 310f0...8b7

Om barnet sitter på ræven og ikke gjøre en dritt eller er i full jobb så skal de selvsagt betale for seg. Med mindre man kan garanterer at man sparer opp til EK så en kan kjøpe om man er i full jobb. 

Det er noe helt annet med et barn som er under utdannelse og ikke har særlig god råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor gammel er denne stesønnen da? Det har jo litt å si. Og hvorfor har han droppet ut av utdanningsløpet? Har han problemer og trenger ekstra oppfølging? 

Er ikke litt av greia med å flytte sammen med noen som har barn fra før, at man også bryr seg om barna?

Din datter kan kanskje leie et annet sted om hun likevel betaler?

Anonymkode: 7461d...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
9 hours ago, AnonymBruker said:

Er ikke litt av greia med å flytte sammen med noen som har barn fra før, at man også bryr seg om barna?

Å la unge voksne slippe å ta ansvar for seg selv er en bjørne tjeneste. 

Ved å ikke ha forventninger til at «barna» tar vare på seg selv, sender man et signal om at man ikke tror de evner det. «Klart du ikke må oppføre deg normalt, du evner jo ikke bedre»

Det er et kraftig, negativt budskap å gi, og kan lett forsterke negativt selvbilde. En holdning med «selvfølgelig kan også du» er et positivt budskap,

Anonymkode: b045a...93a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 13.2.2020 den 23.28, AnonymBruker skrev:

Vi bor i mitt hus, som jeg arvet fra min bestemor, og som jeg om min tidligere mann (nå død) bygde om og tilpasset behovene til oss og våre barn. Min tidligere mann døde for 12 år siden, jeg satt igjen med et helt hus og to barn. Jeg møtte 3 år senere min nåværende samboer og vi flytta sammen i min bolig etter et tre år. Han har en sønn fra tidligere, og sammen har vi en datter.

De eldste ungene er nå ute av redet og i gang med utdannelsen sin. Min eldste studerer medisin og min mellomste studerer jus. Min eldste som studerer medisin i utlandet skal snart i gang med turnusperiode og hun har fått plass her i byen. Vi har en sokkelleilighet i huset som har vært benyttet av de eldste så lenge de bodde hjemme, men når de flytta for å studere så har den vært leid ut. Et kjærkomment inntektsgrunnlag for meg. Siste leieboer sa opp i november i fjor.  I midten av november spurte samboer om sønne kunne flytte inn. Og jeg sa det var greit ut januar med krav om at han fant en ny jobb/inntekt.

Vi er nå i februar og han har verken ordnet jobb og har ikke noen inntekt å betale leie fra. Mora vil ikke ha ham hos seg som gratis beboer, men faren mener det er greit han bor hos oss. Jeg  mener det ikke er greit.  Han betaler ikke leie eller strøm. Han går opp til oss for å spise stort sett og betaler heller ikke for mat. Han lever på oss. Min datter trenger et sted å bo sammen sin samboer i sin turnusperiode, og hun betaler også leie. For meg er regnestykket lett. Om hans sønn hadde betalt leie kunne han bodd her, men gratis - nei.

Problemet er at han har avsluttet utdanningsløpet sitt som lærling. Han har per dags dato ingen intekt og betaler ikke for leie av leilighet – til tross for mye krangel med hans far, Min datter som skal ha sin turnus trenger nå leiligheten og hun kommer til å betale leie.  Jeg har bedt faren om å si at sønnen  må flytte, men han mener sønnen har like mye rett til å bo der som min datter. Jeg eier huset, men både samboer og sønnen er helt steile på dette. De rikker seg ikke. Vi har et felles barn og jeg må trå varsomt, samtidig som jeg ikke kan gå med på å bli utnyttet økonomisk. Hva bør jeg gjøre?

Anonymkode: d2c03...9d2

Hvor gammel er ste sønnen? 

Forøvrig, det er ikke sånn at noen bor gratis. 

Anonymkode: 399b3...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 2/13/2020 at 2:28 PM, AnonymBruker said:

Vi bor i mitt hus, som jeg arvet fra min bestemor, og som jeg om min tidligere mann (nå død) bygde om og tilpasset behovene til oss og våre barn. Min tidligere mann døde for 12 år siden, jeg satt igjen med et helt hus og to barn. Jeg møtte 3 år senere min nåværende samboer og vi flytta sammen i min bolig etter et tre år. Han har en sønn fra tidligere, og sammen har vi en datter.

De eldste ungene er nå ute av redet og i gang med utdannelsen sin. Min eldste studerer medisin og min mellomste studerer jus. Min eldste som studerer medisin i utlandet skal snart i gang med turnusperiode og hun har fått plass her i byen. Vi har en sokkelleilighet i huset som har vært benyttet av de eldste så lenge de bodde hjemme, men når de flytta for å studere så har den vært leid ut. Et kjærkomment inntektsgrunnlag for meg. Siste leieboer sa opp i november i fjor.  I midten av november spurte samboer om sønne kunne flytte inn. Og jeg sa det var greit ut januar med krav om at han fant en ny jobb/inntekt.

Vi er nå i februar og han har verken ordnet jobb og har ikke noen inntekt å betale leie fra. Mora vil ikke ha ham hos seg som gratis beboer, men faren mener det er greit han bor hos oss. Jeg  mener det ikke er greit.  Han betaler ikke leie eller strøm. Han går opp til oss for å spise stort sett og betaler heller ikke for mat. Han lever på oss. Min datter trenger et sted å bo sammen sin samboer i sin turnusperiode, og hun betaler også leie. For meg er regnestykket lett. Om hans sønn hadde betalt leie kunne han bodd her, men gratis - nei.

Problemet er at han har avsluttet utdanningsløpet sitt som lærling. Han har per dags dato ingen intekt og betaler ikke for leie av leilighet – til tross for mye krangel med hans far, Min datter som skal ha sin turnus trenger nå leiligheten og hun kommer til å betale leie.  Jeg har bedt faren om å si at sønnen  må flytte, men han mener sønnen har like mye rett til å bo der som min datter. Jeg eier huset, men både samboer og sønnen er helt steile på dette. De rikker seg ikke. Vi har et felles barn og jeg må trå varsomt, samtidig som jeg ikke kan gå med på å bli utnyttet økonomisk. Hva bør jeg gjøre?

Anonymkode: d2c03...9d2

Dattera di har studert i utlandet og har nå fått jobb i hjembyen, trenger vel ikke spesifisere jus og medisinutdanning?

Jeg ser du også har nevnt at dine eldste har betalt litt leie da de bodde i denne leiligheten.

Som du har spart og gitt tilbake til de, da har de vel bodd gratis da?

Dette skal vel også yngste få mulighet til? Hvorfor da ikke (ste)sønn?

Det er ikke alltid så lett å finne ut av hva man vil bli når man "blir stor", kanskje gutten trenger litt mer veiledning og støtte til dette?

Anonymkode: 5dc78...37f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.4.2020 den 9.37, AnonymBruker skrev:

Dattera di har studert i utlandet og har nå fått jobb i hjembyen, trenger vel ikke spesifisere jus og medisinutdanning?

Jeg ser du også har nevnt at dine eldste har betalt litt leie da de bodde i denne leiligheten.

Som du har spart og gitt tilbake til de, da har de vel bodd gratis da?

Dette skal vel også yngste få mulighet til? Hvorfor da ikke (ste)sønn?

Det er ikke alltid så lett å finne ut av hva man vil bli når man "blir stor", kanskje gutten trenger litt mer veiledning og støtte til dette?

Anonymkode: 5dc78...37f

Ts eier huset alene og dekker vedlikehold og lån. Hennes barn fikk bo der billig men aldri gratis og begge studerte/jobbet. (At ts sparte pengene til de, er dessuten strengt tatt ikke noe man kan forvente av andre enn egne foreldre). Ts har siden da, tatt opp et lån for å betale ut farsarven til sine eldste barn og trenger leieinntekten for å dekke det lånet. Samboer vet dette men forventer allikevel at ts skal sette egen økonomi på spill for hans sønn. 

Stesønn har fått tilbud om å bo gratis en stund hos far og stemor, i stedet krever han å få bo helt gratis på ubestemt tid i utleieenheten (som det allerede er avtalt full utleie på til andre!), han har droppet ut av skolen gjentatte ganger og i stedet for å finne seg jobb slik han kan betale for seg, spiller han dagen/natten lang og kommer opp til far og stemor for å spise... Han har attpåtil invitert kjæresten å flytte sammen med han i leiligheten, enda han har fått klar beskjed om at det er ikke aktuelt at han skal bli boende der. Han har vist at han ikke respekterer ts og at hun ikke kan stole på han. 

Stesønn har begge sine foreldre i live, de står fritt til betale alt for sin voksne sønn så han slipper å jobbe eller studere, far har t.o.m en egen leilighet han selv leier ut til sin søster. Noen foreslo at far kunne bruke leieinntekten derfra for å dekke husleie for gutten et annet sted, det er kanskje det beste forslaget, siden far ikke er villig til å si opp leieforholdet så sønnen kan bo der gratis. 🙄

Ts har hverken ønske eller råd til å gi samboers sønn flere tusen kroner i gave hver måned og helt ærlig så er det ikke hennes oppgave heller! 

(Håper ts kommer innom og oppdaterer snart!) 

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...