Gå til innhold

Er det noen som spiser super mye Omega 3 hver dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er det uansvarlig av henne å si til deg (dersom hun oppfordret deg til å "kjøre på" med tilskudd) dersom hun ikke har sett dine blodprøver og hvordan ditt D-vitamin-nivå er! Dersom du fra før hadde hatt et godt D-vitamin-nivå er det for det første unødvendig, men for det andre er det farlig med for høyt inntak av fettløselige vitaminer. (D, K, A, E)

Anonymkode: fe361...a62

Det er ekstremt vanskelig for en nordmann å få i seg for mye D vitamin. Norske d vitamindoser er vel rundt 2000 IU eller noe. Eneste tilfellene man har sett der noen har blitt forgiftet er vel med 10 000 IU hver dag i over 6 mnd. Altså helt urealistisk for den gjengse nordmann å få i seg. Å ta 6000 IU hver dag på vinteren er ikke problematisk, men jeg tipper det ikke er nødvendig heller. 3000 per dag er nok nok for de fleste. Om man har påvist lave nivåer kan man selvsagt ta mer. 

Anonymkode: 61eca...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 hours ago, AnonymBruker said:

Her er du nok på tynn is i forhold til all forskning. Men at det finnes en del lite effektive produkter det er jeg enig i. Man må kjøpe produkter som inneholder ren  Omega 3 og ikke harsknet gammelt fiskefett som lukter og smaker død. 

Anonymkode: 9899d...e4d

Gi meg et cochrane review der man har evnet å sammenstille disse studiene som er utført på en god måte. 

 

Anonymkode: ee8c1...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser IKKE omega 3 av marine opphav. 99,9% av disse preparatene stammer fra fisk fanget i sterkt forurensede farvann i sør amerika. Verdens søppeldynge. Den norske villfisken som bruker til å utvinne tran er ille heller så mye bedre. Hvis det å få i seg store mengder omega 3 har dokumenterte fordeler, så er det ingen av studiene som sier så mye om langtidseffekten av et høyt inntak. Hvis langtidskontrakter betyr at man tar opp enorme mengder fettløselige giftstoffer, slår man det ene ihjel med det andre. 

Og grenseverdiene her til lands økes og økes i forhold til hva som ansees som ikke-skadelige inntak av giftstoffer som tungmetaller. 

Dette er en gigantisk industri. Jeg tror ikke noe på at negative studier publiseres. På samme måte som Johnson og Johnson i allerede for nesten 50 år siden visste at baby talkum inneholdt asbestpulver, fortsatte de å reklamere dor det verden over. Først når disse babyene alle fill eggstokkreft og man begynte å skjønne sammenhengene måtte de krype tiø korset og innrømme at dette hadde de gjort med viten og vilje. 

 

Anonymkode: ee8c1...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ekstremt vanskelig for en nordmann å få i seg for mye D vitamin. Norske d vitamindoser er vel rundt 2000 IU eller noe. Eneste tilfellene man har sett der noen har blitt forgiftet er vel med 10 000 IU hver dag i over 6 mnd. Altså helt urealistisk for den gjengse nordmann å få i seg. Å ta 6000 IU hver dag på vinteren er ikke problematisk, men jeg tipper det ikke er nødvendig heller. 3000 per dag er nok nok for de fleste. Om man har påvist lave nivåer kan man selvsagt ta mer. 

Anonymkode: 61eca...76d

1 IU = 0.025 mcg

1000 IU = 25mcg

Jeg hadde lave nivåer en gang etter blodprøve ble tatt, tror jeg jeg hadde 23 eller noe.

Steg vell opp til 70+ etter en stund på tilskuddet.

Fikk tilskudd på vitamin ,  Divisun 2000 IE tabletter

 

Endret av Sunset90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å få omega 3 tilskudd uten vitamin d hvis man ønsker å unngå vitamin d forhøyet .

Anonymkode: 11e18...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sitat

 

What Omega-3 Clinical Studies Reveal

– For anxiety, a recent meta-analysis showed significant clinical benefits for doses greater than 2000 mg EPA/DHA daily (but not at doses below that mark).

– In reviews focusing on the anti-inflammatory benefits of omega-3s, researchers similarly find that it typically takes more than 2000 mg EPA/DHA to demonstrate effects at the cellular level.

– Studies examining the benefits of omega-3s on lowering triglyceride levels frequently cite doses between 3000 mg – 3500 mg. Similar doses are also used for patients with rheumatoid arthritis.

– Doses that cancer patients use in conjunction with radiation, chemotherapy, and immunotherapy are often even higher.

 

 

https://omega3innovations.com/blog/how-much-omega-3-fish-oil-daily-will-produce-results/


Ganske interessante tall.

Anonymkode: 11e18...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...