Gå til innhold

Er det noen som spiser super mye Omega 3 hver dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har litt lyst å spise mye omega 3, opp mot 2000mg, kanskje mer. Er det noen her som spiser mengder med omega 3 og har noen innspill å dele?

Anonymkode: 11e18...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har du lyst til det?

Anonymkode: e03a1...ea1

Blir super i formen? :)

Anonymkode: 11e18...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir super i formen? :)

Anonymkode: 11e18...5ce

Man blir ikke super av å innta for mye av noe som helst. 

Er dette tull? 

Anonymkode: e03a1...ea1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er anbefalt dagsinntak 1-2g, så verken 2g eller 3g kan vel regnes som "super mye".

Hva TS regner som "super mye" aner jeg ikke, men det anbefales ikke å innta store mengder over anbefalt inntak av noe som helst med mindre man har fått beskjed om å gjøre det av lege. 

Anonymkode: e03a1...ea1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, 3 kapsler 1000 mg

Anonymkode: 72eb1...dc1

Det er noe slikt jeg tenkte på. Kanskje også mer. Har du god erfaring med det?

Anonymkode: 11e18...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

chiafrø og linfrø i havregrøt, på smørepålegg, i rundstykker, smoothier osv 

Anonymkode: fe361...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg inntar mellom 40 og 50 mg Omega3 pr kg kroppsvekt daglig, og det har jeg gjort de siste 5 årene. Jeg har bare positive resultater av dette. Bl.a er mine migreneanfall nesten borte og urinveisinfeksjonene som jeg hadde flere ganger årlig ble helt borte i løpet av 2-3 mnd. 

Andre jeg kjenner har positive erfaringer med både reumatisme, hjerte og lungesykdommer, diabetes o.l

Du skal minst doble den dosen før det er fare for for mye. Vi inntar dessverre alt for mye Omega6 ( snitt i Norge er ca 15 ganger mer omega6 enn omega3, og anbefalt i hht WHO er max 3 ganger mer) så du mye å gå på.  (Omega6 virker betennelsefremmende, Omega3 virker betennelsedempende. )

https://www.health.harvard.edu/newsletter_article/no-need-to-avoid-healthy-omega-6-fatshttps://www.lhl.no/gardermoen/hjerteloftet/nyhetsbrev/vi-bor-oke-inntaket-omega-3-fettsyrer/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å kutte ned på omega-6. Det er ratio omega-3 til omega-6 som er viktig og vi spiser for mye av sistnevnte. Du fikser ikke det ved å bare innta enda mer. Kutt ned på omega-6, det er også mye billigere enn sånne unødvendige kapsler. 

Anonymkode: fcd3e...b3d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2020 den 20.11, AnonymBruker skrev:

Det er noe slikt jeg tenkte på. Kanskje også mer. Har du god erfaring med det?

Anonymkode: 11e18...5ce

Ja. 

Anonymkode: 72eb1...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2020 den 21.47, AnonymBruker skrev:

Jeg har litt lyst å spise mye omega 3, opp mot 2000mg, kanskje mer. Er det noen her som spiser mengder med omega 3 og har noen innspill å dele?

Anonymkode: 11e18...5ce

Omega 3 gir ikke stort annet enn placeboeffekt. Men hvis du tror så sterkt på det, så hjelper det sikkert. Er nettopp det som er placeboeffekten.

Anonymkode: 17b1b...ca9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Omega 3 gir ikke stort annet enn placeboeffekt. Men hvis du tror så sterkt på det, så hjelper det sikkert. Er nettopp det som er placeboeffekten.

Anonymkode: 17b1b...ca9

Her er du nok på tynn is i forhold til all forskning. Men at det finnes en del lite effektive produkter det er jeg enig i. Man må kjøpe produkter som inneholder ren  Omega 3 og ikke harsknet gammelt fiskefett som lukter og smaker død. 

Anonymkode: 9899d...e4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som jobber som bioingeniør i et sykehus og mener at vi nordmenn tar for lite D-vitamin. Ifølge av henne er 2 kapsler per dag (daglig anbefalt dose) altfor lite. Jeg vet ikke om det er sant ettersom jeg har ingen kunnskap innenfor det. Jeg tar 3 kapsler for sikkerhetsskyld. Selv om det er fortsatt for lite i følge av henne 😅

Anonymkode: a009d...2f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne som jobber som bioingeniør i et sykehus og mener at vi nordmenn tar for lite D-vitamin. Ifølge av henne er 2 kapsler per dag (daglig anbefalt dose) altfor lite. Jeg vet ikke om det er sant ettersom jeg har ingen kunnskap innenfor det. Jeg tar 3 kapsler for sikkerhetsskyld. Selv om det er fortsatt for lite i følge av henne 😅

Anonymkode: a009d...2f7

Din venninne har helt rett. Vi nordmenn får i oss alt for lite D-vitamin også, spesielt på vinteren. Men det finnes Omega 3 som også inneholder omega 9 (polyfenoler) og Vitamin D

Anonymkode: 9899d...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en venninne som jobber som bioingeniør i et sykehus og mener at vi nordmenn tar for lite D-vitamin. Ifølge av henne er 2 kapsler per dag (daglig anbefalt dose) altfor lite. Jeg vet ikke om det er sant ettersom jeg har ingen kunnskap innenfor det. Jeg tar 3 kapsler for sikkerhetsskyld. Selv om det er fortsatt for lite i følge av henne 😅

Anonymkode: a009d...2f7

Dette er det uansvarlig av henne å si til deg (dersom hun oppfordret deg til å "kjøre på" med tilskudd) dersom hun ikke har sett dine blodprøver og hvordan ditt D-vitamin-nivå er! Dersom du fra før hadde hatt et godt D-vitamin-nivå er det for det første unødvendig, men for det andre er det farlig med for høyt inntak av fettløselige vitaminer. (D, K, A, E)

Anonymkode: fe361...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper lite når folk blir anbefalt å drikke solsikkeolje fordi det liksom er sunt. Det er 100:1 ratio omega6/omega3.

Dessuten er det meget usunt å spise prosessert mat, raffinert sukker, kunstig søtning, korn, noe frø.

Det er penger i å holde folk syke med muskelplager og angst. Dette vet vel dere?

Anonymkode: 6b786...fe5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelper lite når folk blir anbefalt å drikke solsikkeolje fordi det liksom er sunt. Det er 100:1 ratio omega6/omega3.

Dessuten er det meget usunt å spise prosessert mat, raffinert sukker, kunstig søtning, korn, noe frø.

Det er penger i å holde folk syke med muskelplager og angst. Dette vet vel dere?

Anonymkode: 6b786...fe5

Hva er i veien med korn og frø da? :P 
Dette høres litt vel konspiratorisk ut

Anonymkode: fe361...a62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 3000mg hver dag.

Omega 3 er fint for de som eks spiser lite fisk eks

Den beste måten å finne ut om du har D-vitaminmangel er å ta en blodprøve hos fastlegen.

image.png.ee0ea5233530e2bed16d9175930896f4.png

 

image.thumb.png.41fd94aa2e4352c3c8b1636793c23c90.png

Endret av Sunset90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...