Gå til innhold

Hvorfor vil norske unge menn/ kvinner være soldat i Irak?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag reiste min bror med Herkules fly til Irak for å være soldat i 6 måneder. De er 70 soldater som skal stasjoneres der nede, alle har fått tatovert blodtypen sin to steder på kroppen og flyet inneholder 70 bodybager og likkister. Jeg forstår bare ikke hva som driver de som ønsker å være soldat der nede. Jeg forstår jo at det må være spenningsfyltfor de og en mulighet til å utfordre seg selv, men å gå rundt med varm og tung uniform og våpen i 45 grader, og i tillegg risikere både sin fysiske og psykiske helse er for meg og ubegripelig. 

Anonymkode: c4a7f...e1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når militæret rekrutterer fokuserer de ikke akkurat på å drepe og bli drept scenarioene. Det handler gjerne om det positive om utfordring, utdanning, muligheter osv. Mange ungdom er ikke klar over hvor brutalt militæret egentlig kan være, og det går nok ikke inn på dem at det finnes norske soldater som har drept både skyldige og uskyldige, samt har opplevd at nære har blitt drept. Det er heller ikke noe som står med liten skrift på kampanjeplakater for militæret, så jeg kan forstå at unge ikke vet og ikke tenker over dette. 

Det er vanskelig for de fleste unge nordmenn å forstå grusomhetene og virkeligheten i andre land, selv om de har lest og hørt om det. Det er noe helt annet å oppleve det selv. Jeg syntes aldersgrensen på å bli med i militæret burde være minst 25. Det burde ogs¨å være mer åpenhet rundt hva det egentlig vil si å bli soldat, der det ikke rosemales som "utfordringer" og "muligheter". Joda, det er alltids en utfordring å lære seg selv å skyte og drepe andre mennesker, men jeg syntes ikke man skal bruke "utfordring" som motto alikevel. 

Anonymkode: 52373...ede

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dag reiste min bror med Herkules fly til Irak for å være soldat i 6 måneder. De er 70 soldater som skal stasjoneres der nede, alle har fått tatovert blodtypen sin to steder på kroppen og flyet inneholder 70 bodybager og likkister. Jeg forstår bare ikke hva som driver de som ønsker å være soldat der nede. Jeg forstår jo at det må være spenningsfyltfor de og en mulighet til å utfordre seg selv, men å gå rundt med varm og tung uniform og våpen i 45 grader, og i tillegg risikere både sin fysiske og psykiske helse er for meg og ubegripelig. 

Anonymkode: c4a7f...e1c

Da jeg var i forsvaret var det mange som absolutt ikke ville, men noen ville gjerne en tur til Irak eller Afghanistan. De som ville dra nedover var ofte fra bygda, hadde aldri vært utenfor Norge, og elsket Rambo filmene. De hadde behov for action og adrenalin, og så på dette som tøft og kult. De likte tanken på høy lønn, og så ikke på dette som farlig i det hele tatt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Castor Troy skrev:

Da jeg var i forsvaret var det mange som absolutt ikke ville, men noen ville gjerne en tur til Irak eller Afghanistan. De som ville dra nedover var ofte fra bygda, hadde aldri vært utenfor Norge, og elsket Rambo filmene. De hadde behov for action og adrenalin, og så på dette som tøft og kult. De likte tanken på høy lønn, og så ikke på dette som farlig i det hele tatt. 

Jeg synes du er litt uvitende generaliserende nå. Min bror har vokst opp i en småby og han har vært verden rundt på ferie. Han har aldri vært typen til å spille krigsspill og være en fan av maskingevær, men han fikk bare interesse for å gå videre i militæret når han var inne til førstegangstjenesten. For mange er det prestisje å bli plukket ut til å bli elitesoldat, og det er kanskje grunnen til at både han og mange andre ønsker å tjenestegjøre under sånne ekstreme situasjoner?

Ts.

Anonymkode: c4a7f...e1c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du er litt uvitende generaliserende nå. Min bror har vokst opp i en småby og han har vært verden rundt på ferie. Han har aldri vært typen til å spille krigsspill og være en fan av maskingevær, men han fikk bare interesse for å gå videre i militæret når han var inne til førstegangstjenesten. For mange er det prestisje å bli plukket ut til å bli elitesoldat, og det er kanskje grunnen til at både han og mange andre ønsker å tjenestegjøre under sånne ekstreme situasjoner?

Ts.

Anonymkode: c4a7f...e1c

Det er enda en grunn, sikkert mange grunner til at folk vil være soldater. Det samme kan man si om ambulansepersonell. Er de snille godhjertede mennesker som vil hjelpe, eller er de fascinert av blod og gørr og liker å være der det er action.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenning, lønn, eventyrlyst, status, interesse, nysgjerrighet, politiske meninger, etc.. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I dag reiste min bror med Herkules fly til Irak for å være soldat i 6 måneder. De er 70 soldater som skal stasjoneres der nede, alle har fått tatovert blodtypen sin to steder på kroppen og flyet inneholder 70 bodybager og likkister. Jeg forstår bare ikke hva som driver de som ønsker å være soldat der nede. Jeg forstår jo at det må være spenningsfyltfor de og en mulighet til å utfordre seg selv, men å gå rundt med varm og tung uniform og våpen i 45 grader, og i tillegg risikere både sin fysiske og psykiske helse er for meg og ubegripelig. 

Anonymkode: c4a7f...e1c

Alt for Zion vettu.

Anonymkode: 99e10...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fetterne min dro fordi det er millitærtradisjon I familien. Onklene mine har vært der, bestefaren vår var i Libanon, oldefar var aktiv under 2.verdenskrig. Faren min nesten den eneste mannen i slekta som ikke har vært i herja områder/krig. Men han har har 9 barn da, så hjemmelivet har vel vært krigssone nok til tider 😬

Anonymkode: 5b8fe...898

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt for Zion vettu.

Anonymkode: 99e10...81c

Hvem er Zion? 

Anonymkode: c4a7f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ingen som har soldaterfaring ? 

Ts. 

Anonymkode: c4a7f...e1c

Jeg har vært i Afghanistan og hadde en fantastisk tid. Kameratskap, spenning, avbrudd fra den daglige tralten. 

Slipper støvsuging, klesvask, dekkskifte, snøbrøyting, rema1000, middag og oppvaskmaskin. Man lever i en boble på en helt annen måte. Ingen hverdagslige bekymringer. 

Massevis av nye inntrykk, smaker og lukter. Man kjenner at man lever på en helt annen måte. Jobber med det man er trent for og den man bekymrer seg mest for er å svikte kameraten ved å gjøre en dårlig jobb. 

Hadde reist imorgen hvis jeg hadde mulighet.

 

Anonymkode: 99bd6...c28

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I dag reiste min bror med Herkules fly til Irak for å være soldat i 6 måneder. De er 70 soldater som skal stasjoneres der nede, alle har fått tatovert blodtypen sin to steder på kroppen og flyet inneholder 70 bodybager og likkister. Jeg forstår bare ikke hva som driver de som ønsker å være soldat der nede. Jeg forstår jo at det må være spenningsfyltfor de og en mulighet til å utfordre seg selv, men å gå rundt med varm og tung uniform og våpen i 45 grader, og i tillegg risikere både sin fysiske og psykiske helse er for meg og ubegripelig. 

Anonymkode: c4a7f...e1c

Jeg kjenner en som var i Afghanistan, han reiste for spenning og for å gjøre noe helt annerledes, han kom hjem med PTSD. 

Anonymkode: 0ae1e...894

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der med tatoveringer har jeg aldri hørt om. Ikke bare skrøne? Blodtypen står på dogtag uansett. 70 kister virker overdrevet. De har en kjølecontainer på plass i tilfelle og noen få kister. Tror noen har foret deg med litt mye Møllers tran.

Anonymkode: 99bd6...c28

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner en som var i Afghanistan, han reiste for spenning og for å gjøre noe helt annerledes, han kom hjem med PTSD. 

Anonymkode: 0ae1e...894

Det gjelder et fåtall. Forsvaret er etterhvert blitt gode på for og etterarbeid, samlinger og møte med psykolog på flere samlinger etter hjemkomst. Man reiser ned med folk man har trent sammen med i forkant.

I Libanon perioden var det mer rett inn fra gata og ut igjen etter landing hjemme. Så ble man sittende alene. Det finnes veterangrupper over hele landet som møtes jevnlig.

Men sikker er man jo aldri....

Anonymkode: 99bd6...c28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når militæret rekrutterer fokuserer de ikke akkurat på å drepe og bli drept scenarioene. Det handler gjerne om det positive om utfordring, utdanning, muligheter osv. Mange ungdom er ikke klar over hvor brutalt militæret egentlig kan være, og det går nok ikke inn på dem at det finnes norske soldater som har drept både skyldige og uskyldige, samt har opplevd at nære har blitt drept. Det er heller ikke noe som står med liten skrift på kampanjeplakater for militæret, så jeg kan forstå at unge ikke vet og ikke tenker over dette. 

Det er vanskelig for de fleste unge nordmenn å forstå grusomhetene og virkeligheten i andre land, selv om de har lest og hørt om det. Det er noe helt annet å oppleve det selv. Jeg syntes aldersgrensen på å bli med i militæret burde være minst 25. Det burde ogs¨å være mer åpenhet rundt hva det egentlig vil si å bli soldat, der det ikke rosemales som "utfordringer" og "muligheter". Joda, det er alltids en utfordring å lære seg selv å skyte og drepe andre mennesker, men jeg syntes ikke man skal bruke "utfordring" som motto alikevel. 

Anonymkode: 52373...ede

Det heter forsvaret for en grunn. Vi har lite med offensive midler. Det er ikke forsvaret som har bestemt hva de skal gjøre. Forsvaret er et middel i politikernes verktøykasse. Det er de folkevalgte som sender folk til Afghanistan, Irak osv. 

Anonymkode: 99bd6...c28

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er Zion? 

Anonymkode: c4a7f...e1c

Har du sett ett bilde med en pyramide og ett øye på toppen av pyramiden før? Kort sagt de samarbeider med Satan, for one world order. Hvorfor tror du broren din reiser til langt uti gokk for å krige? Norge har jo ikke noe med Irak å gjøre. Har Irak erklært krig mot Norge liksom? Broren din er bare en del av imperialismen og sionismen, og en leiemorder kan du si.

Anonymkode: 99e10...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der med tatoveringer har jeg aldri hørt om. Ikke bare skrøne? Blodtypen står på dogtag uansett. 70 kister virker overdrevet. De har en kjølecontainer på plass i tilfelle og noen få kister. Tror noen har foret deg med litt mye Møllers tran.

Anonymkode: 99bd6...c28

70 bodybager og noen kister er riktig, og de har tatovert blodtypen på to steder på kroppen ble jeg fortalt på info. møte for de pårørende. 

Ts. 

Anonymkode: c4a7f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du sett ett bilde med en pyramide og ett øye på toppen av pyramiden før? Kort sagt de samarbeider med Satan, for one world order. Hvorfor tror du broren din reiser til langt uti gokk for å krige? Norge har jo ikke noe med Irak å gjøre. Har Irak erklært krig mot Norge liksom? Broren din er bare en del av imperialismen og sionismen, og en leiemorder kan du si.

Anonymkode: 99e10...81c

Irakiske myndigheter ønsker at norske soldater skal være der, så norske soldater er ikke i krig med Irak. Den norske troppen skal trene irakisk sikkerhetsstyrke! 

Anonymkode: c4a7f...e1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Irakiske myndigheter ønsker at norske soldater skal være der, så norske soldater er ikke i krig med Irak. Den norske troppen skal trene irakisk sikkerhetsstyrke! 

Anonymkode: c4a7f...e1c

Hvem er irakiske myndigheten? Det er jo selveste Zion som har invadert Irak og plassert sine marionetter der. Tror du irakiske folket ønsker at vestlige imperialister skal passe på dem? Enten er du naiv eller slu, Jada Norge er der bare for å være snille vettu.

Anonymkode: 99e10...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...