Gå til innhold

Hvorfor vil norske unge menn/ kvinner være soldat i Irak?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen min jobber i forsvaret og har vært i både Afghanistan i lang tid og i Mali flere ganger. Han sluttet i stilling med risiko for utenlandsoppdrag da vi fikk barn. 

 

Før det så tror jeg rett og slett ikke han har tenkt så mye på at det er et alternativ å dø. 

Anonymkode: 88bca...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

I dag reiste min bror med Herkules fly til Irak for å være soldat i 6 måneder. De er 70 soldater som skal stasjoneres der nede, alle har fått tatovert blodtypen sin to steder på kroppen og flyet inneholder 70 bodybager og likkister. 

Anonymkode: c4a7f...e1c

Det skjer jo ikke. I tillegg hjelper det jo ikke. De får jo blodtype 0(som kan gis til alle) om det ikke er tid til å sjekke blodtypen til vedkommende. 

Anonymkode: 3e113...76c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Irakiske myndigheter ønsker at norske soldater skal være der, så norske soldater er ikke i krig med Irak. Den norske troppen skal trene irakisk sikkerhetsstyrke! 

Anonymkode: c4a7f...e1c

Dette er ikke sant. Det irakiske parlamentet vedtok for over en måned siden at alle utenlandske tropper skulle ut av landet deres.

Anonymkode: be185...833

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke bare spørre broren din, om hvorfor han egentlig ønsker å reise dit da?

Voila, så har du svaret ditt der...                 

Anonymkode: cde46...c78

Fordi han synes det er spennende. 

Anonymkode: c4a7f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært sammen med kjæresten min i 10 år og i løpet av den tiden har han totalt vært 4,5 år i utenlandstjeneste. Skal ut igjen til sommeren, og han gleder seg veldig. Lengste tiden han var borte var ett år tilsammen (FN-oppdrag)
 

Bortsett fra det som er nevnt må jeg også si at hvis du er yrkesoffiser (krigsskole), så er det svært vanskelig å få gode stillinger oppover i gradsystemet uten å ha utenlandserfaring. Min kjæreste var kompanisjef for noen år siden, og der var det et absolutt krav om utenlandstjeneste. 
 

Ellers tenker jeg at det er viktig at norske soldater trener i terreng og klima som vi ikke er vant til her, som for eksempel ørkenlandskap eller subtropiske områder. 

Anonymkode: d9284...0cc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel sikkert fordi de vil tøffe seg og synes det er kult. Det er jo ikke store sjansen for å dø da de er godt beskyttet og flere dør hjemme på trening i diverse militærleirer enn i utlandet...tror det er som noen nevnte: folk fra små steder som vil leke Rambo og komme hjem og fortelle at de har vært der nede fordi det er sååå kult å drepe andre(også sivile)

Anonymkode: 2daac...310

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som er veldig gira på å leke speidere tydeligvis. Folk som har vært i "forsvaret" (speiderne) er et rødt flagg.

Anonymkode: 72a05...557

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

.tror det er som noen nevnte: folk fra små steder som vil leke Rambo og komme hjem og fortelle at de har vært der nede fordi det er sååå kult å drepe andre(også sivile)

Anonymkode: 2daac...310

De færreste synes det er «sååå kult» å drepe andre mennesker, og de færreste som deltar i denslags operasjoner tar menneskeliv..

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Oppgitt78 skrev:

De færreste synes det er «sååå kult» å drepe andre mennesker, og de færreste som deltar i denslags operasjoner tar menneskeliv..

 

 

Sant det. De sitter for det meste i leirene bak høye murer og snakker taktikk...

Har møtt endel folk fra Forsvaret ifm jobb og må si jeg ikke er imponert over tankesettet. Det ligger noe i "da Gud ikke hadde flere hjerner, ga ham dem grader og stjerner"....

Men det er vel fremdeles Sååå kult å vøre fra Skjåk og ha reist ned dit og lekt krig.

Anonymkode: 2daac...310

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sant det. De sitter for det meste i leirene bak høye murer og snakker taktikk...

Har møtt endel folk fra Forsvaret ifm jobb og må si jeg ikke er imponert over tankesettet. Det ligger noe i "da Gud ikke hadde flere hjerner, ga ham dem grader og stjerner"....

Men det er vel fremdeles Sååå kult å vøre fra Skjåk og ha reist ned dit og lekt krig.

Anonymkode: 2daac...310

Idioter finner man i alle yrker, dessverre.. 

Men.. Hvis ingen noensinne hadde vært villige til å ta våpen i hånd for å forsvare andre mennesker, så er sannsynligheten relativt stor for at vi hadde hatt f.eks. tysk som morsmål, og tildels store deler av verdens befolkning hadde vært utryddet. 

Historien har en tendens til å gjenta seg selv (selv om det ikke ser ut til å være risiko for det i nærmeste fremtid), og da er det muligens lurt å ha litt trent personell med erfaring fra konfliktsoner. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel sikkert fordi de vil tøffe seg og synes det er kult. Det er jo ikke store sjansen for å dø da de er godt beskyttet og flere dør hjemme på trening i diverse militærleirer enn i utlandet...tror det er som noen nevnte: folk fra små steder som vil leke Rambo og komme hjem og fortelle at de har vært der nede fordi det er sååå kult å drepe andre(også sivile)

Anonymkode: 2daac...310

 Er det noen statistikker på hvor soldatene kommer fra, og at det er overvekt fra bygda og mindre steder?   

Ts. 

Anonymkode: c4a7f...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2020 den 12.40, AnonymBruker skrev:

 Er det noen statistikker på hvor soldatene kommer fra, og at det er overvekt fra bygda og mindre steder?   

Ts. 

Anonymkode: c4a7f...e1c

Det finnes det sikkert. Men skal jeg tippe med min bakgrunn så er det flere fra nord Norge, innlandet og vestlandet sammenlignet med urbane strøk. Noen har nok vokst med noe mindre fysiske anstrengelser og er omtrent like mye i skogen som kinesiske turister.

Ser at Preben fra Bærum og Petter fra Gudbrandsdalen sannsynligvis har vokst opp noe forskjellig. Har hatt soldater fra Holmlia som aldri hadde tent opp et bål, noensinne. Gått på ski. Vært ute når det er kaldt osv. Ser mange urbane som lett bryter sammen hvis man kombinerer sult, kulde og litt fysiske anstrengelser....

Så har det noe med hva man er vant til i nærområdet og slektens påvirkning. Arbeidsplass i nærkommunen. Er forsvaret en stor arbeidsgiver i nærheten så er ideen om å begynne der større.

Bygdeungdommen er nok litt mer hardfør.

 

Anonymkode: 99bd6...c28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2020 den 22.42, AnonymBruker skrev:

Det er vel sikkert fordi de vil tøffe seg og synes det er kult. Det er jo ikke store sjansen for å dø da de er godt beskyttet og flere dør hjemme på trening i diverse militærleirer enn i utlandet...tror det er som noen nevnte: folk fra små steder som vil leke Rambo og komme hjem og fortelle at de har vært der nede fordi det er sååå kult å drepe andre(også sivile)

Anonymkode: 2daac...310

Jeg skjønner at dette har du veldig lite greie på.

Ikke en gang førstegangstjenesten er det alle som er skikket til eller får muligheten til, det er kun ca 7.000 av ca 60.000 unge menn og kvinner som årlig gjennomfører den. Disse er nøye selektert gjennom utvalgte fysiske, kognitive og psykiske tester, så Forsvaret kan velge fra øverste hylle.

Soldatene kommer selvsagt fra hele landet, og den som tror at en ungdom som har vokst opp på bygda er mindre robust (eller mindre intelligent) enn en ungdom som kommer fra en større by, har erfart lite. Å leke Rambo virker det som at du har bedre erfaring med enn soldater i Forsvaret.

Anonymkode: f770f...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tjenestegjort i utlandet, og for min/vår del var det aldri snakk om noe søken etter spenning og adrenalin. Vi var i Forsvaret, gjorde jobben vi var blitt trent opp til å gjøre, og fikk etter hvert ordre om å dra utenlands. Vi hadde for all del mulighet til å trekke oss, men det var det ingen fra min avdeling som ville. Det til tross for at vi ikke hadde en eneste «Rambo» på avdelingen. Det er faktisk en ganske nøktern greie. Man gjør jobben sin, bare. Det er jo et stort kompliment å bli betrodd en slik oppgave, og en eventyrlig mulighet til å gjøre noe helt utenom det vanlige, som relativt få andre nordmenn får oppleve, så naturligvis er det de færreste som takker nei. Som sagt, det er jo tross alt dette man trener på, 365 dager i året, helt til beskjeden kommer, så det ville vært rart å avslå. Da skulle man ikke jobbet i Forsvaret til å begynne med.

Anonymkode: ffc68...55b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2020 den 22.46, AnonymBruker skrev:

Noen som er veldig gira på å leke speidere tydeligvis. Folk som har vært i "forsvaret" (speiderne) er et rødt flagg.

Anonymkode: 72a05...557

A man who has nothing for which he is willing to fight, nothing which is more important than his own personal safety, is a miserable creature and has no chance of being free unless made and kept so by the exertions of better men than himself.

John Stuart Mill

Anonymkode: 99bd6...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes setningen fra Forsvarets egen reklame forklarer hvorfor: "Det er ikke for alle å tenke oss fremfor meg... men for noen er det ingenting man heller vil". 

Anonymkode: e4690...326

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 12.2.2020 den 22.50, AnonymBruker skrev:

Sant det. De sitter for det meste i leirene bak høye murer og snakker taktikk...

Har møtt endel folk fra Forsvaret ifm jobb og må si jeg ikke er imponert over tankesettet. Det ligger noe i "da Gud ikke hadde flere hjerner, ga ham dem grader og stjerner"....

Men det er vel fremdeles Sååå kult å vøre fra Skjåk og ha reist ned dit og lekt krig.

Anonymkode: 2daac...310

From little towns in a far land we came,
    To save our honour and a world aflame.
By little towns in a far land we sleep;
    And trust that world we won for you to keep!
 
Dette diktet av Rudyard Kipling var skrevet inn på et monument i Kabul. Det er skrevet under første verdenskrig. Men kan lett relateres til idag. Syntes det var tankevekkende å lese dette 100år etter det var skrevet. På et annet kontinent. Har egentlig lite med lite reflekterte du skrev.
Men om du hadde tilbrakt 10 dager med norske styrker i utlandet ville du forstått hvor lite du vet og hvor mye du tror.

Anonymkode: 99bd6...c28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...