Million Skrevet 17. februar 2020 #61 Skrevet 17. februar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Man lar jo ingenting stå timesvis på kjøkkenbenken, hverken mat eller utstyr. Man tar å flyttet over maten i passende beholdere og lar de stå fremme til du er ferdig å rydde og vaske etter middagen. Så rett inn i kjøleskapet uten lokk ( med en gang). Så det er ikke snakk om mange minuttene. Anonymkode: 7faca...9be Du har høye tanker om folks hukommelse og renslighet, skjønner jeg Det er nok i realiteten svært mange glemsomme folk der ute. Og mange som ikke bryr seg selv om maten har stått ute i timesvis. Og man skal jo som kjent ikke sette varm mat inn i et kaldt kjøleskap, den skal være helt nedkjølt før den settes inn.
applestories Skrevet 17. februar 2020 #62 Skrevet 17. februar 2020 Sitat fra artikkelen linket til over fra forskning.no, da det kan virke som ikke alle har lest den; Så hvor lenge er det trygt å lagre slike typer matvarer ved romtemperatur? Alt taler for at det går utmerket i alle fall 4-6 timer, og i de tilfellene hvor det har vært rapportert dødsfall har maten vært lagret ved over 12-14 °C i mer enn 2 døgn. Men det er liten tvil om at vesentlig kortere tid er tilstrekkelig til å gi oppkast. 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #63 Skrevet 17. februar 2020 14 minutter siden, Million skrev: Du har høye tanker om folks hukommelse og renslighet, skjønner jeg Det er nok i realiteten svært mange glemsomme folk der ute. Og mange som ikke bryr seg selv om maten har stått ute i timesvis. Og man skal jo som kjent ikke sette varm mat inn i et kaldt kjøleskap, den skal være helt nedkjølt før den settes inn. Det jeg mener er at det er unødvendig å skremme. Så lenge man greier å holde god nok kjøkken hygiene skal det uflaks til å bli syk. Like viktig er det jo å passe på skjærefjøler og kniver når man lager mat. Gode rutiner på kjøkkenet gjør både arbeidet lettere og mer hygienisk. Også er det deilig å gå inn på kjøkkenet når det er appetitlig. I artikkelen du linker til står det at alt taler for at det går utmerket i alle fall 4-6 timer, og i de tilfellene hvor det har vært rapportert dødsfall har maten vært lagret ved over 12-14 °C i mer enn 2 døgn. Å la maten tå ute i over 6 timer sier seg jo selv at man ikke bør gjøre (det tror jeg de fleste ikke ville gjort). Og å spise mat som har stått ute i mer en to døgn er jo helt vanvittig. Så jeg står for det jeg har skrevet. Og har troa på at de aller fleste har hukommelse nok til å rydde kjøkkenet før man går til sengs. Anonymkode: 7faca...9be 1
Muskath Skrevet 17. februar 2020 #64 Skrevet 17. februar 2020 (endret) 50 minutter siden, Million said: Da får folk lese dette selv og avgjøre om de vil ta sjansen. Jeg gjør det ikke. Varmer aldri opp pasta eller ris. https://forskning.no/forskeren-forteller-mat-mat-og-helse/sa-farlig-er-det-a-spise-ris-og-pasta-som-er-lagret-feil/733037 https://www.dagbladet.no/mat/professor-advarer---ikke-varm-opp-pastaen-fra-i-gar/69342943 Det tar bare fire til seks timer før det blir farlig. Fort gjort å glemme tiden, tenke at middagen var jo nettopp istad (og så er det egentlig allerede begynt å utvikle seg bakterier i maten), "så den kan jeg fint spare til i morgen og så sette restene inn i kjøleskapet.... og det funker ikke. Så billig mat som pasta og ris hadde jeg ikke gidder å ta sjansen på å drive og varme opp. Uansett er begge deler (både pasta og ris) så lett å porsjonere og koke riktige porsjoner av, at det skal litt til før man lager for mye når det bare er til seg selv. Litt vanskeligere å bedømme matlysten til 3-5 personer (en hel familie) kanskje,men lager man mat til seg selv bare, burde det fint gå an og la være og koke for mye så det blir til overs. Jeg forstår hva du sier og skriver. Men i realiteten skal pastaen og risen ha stått ute ca ti timer for å bli farlig. Men er man i tvil om hvor lenge det har stått ute, kan man jo bli usikker. Har man kontroll på dette, er det ikke farlig. Endret 17. februar 2020 av Muskath 1
Muskath Skrevet 17. februar 2020 #65 Skrevet 17. februar 2020 Jeg synes også man skal vise respekt for maten. Risen er plukket, viderebehandlet og pakket og sendt for at du og jeg skal få spise ris. Den fortjener ikke å bli kastet fordi den har stått i en bolle på bordet en halv time eller to. Det samme med pasta, pass på å oppbevare det riktig. Det er brukt både tid og penger på å få til det ferdige produktet. Burde ikke behandles sånn at det må kastes. 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #66 Skrevet 17. februar 2020 Akkurat nå, Muskath skrev: Jeg synes også man skal vise respekt for maten. Risen er plukket, viderebehandlet og pakket og sendt for at du og jeg skal få spise ris. Den fortjener ikke å bli kastet fordi den har stått i en bolle på bordet en halv time eller to. Det samme med pasta, pass på å oppbevare det riktig. Det er brukt både tid og penger på å få til det ferdige produktet. Burde ikke behandles sånn at det må kastes. Så hjertens enig. Jeg er opplært til at å hive mat er synd (og vi er ikke kristen engang). Sitter i ryggmargen og det smerter meg å høre når andre gjør det. Spesielt i denne tråden siden TS åpenbart har dårlig økonomi og heller bør få råd til hvordan å oppbevare mat trygt (om ts ikke vet hvordan) og utnytte restemat. Anonymkode: 7faca...9be 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #67 Skrevet 17. februar 2020 Følg med på kundeaviser og handle inn når det er tilbud. Tror obs hadde for en stund siden, for mannen kom hjem med masse. Fordelen med alpro er jo bl.a. at den ikke har så kort holdbarhet som kumelk. Anonymkode: a7cb6...54d
LittleBabyNothing Skrevet 18. februar 2020 Forfatter #68 Skrevet 18. februar 2020 jeg har ikke engang råd til buss to ganger i uken til treningsklubben min. derfor sluttet jeg.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #69 Skrevet 19. februar 2020 På 17.2.2020 den 16.15, LittleBabyNothing skrev: Nå har jeg hverken råd til å gå til hudlege, fått sett på hårtapet, kulene under huden min, fikset tannkjøttet mitt. Alle ting jeg sliter masse med. Spesielt huden min. Tannkjøttet blir dyrt uansett for det kan bare fikses i Oslo, i Norge. Jeg er også redd jeg har hiv virus fordi jeg har symptomer og eller andre kjønnssykdommer fordi jeg fikk symptomer på det i fjor. Hvilken billig mat, typisk frokost mat kan jeg kjøpe? Ris, bønner, pasta og tomat er billig middag og det har jeg. Men jeg sliter med frokost. Nå spiser jeg brød og smør og syltetøy noen dager. Du fisker etter at folk skal Vippse deg, sant? Anonymkode: 4eca9...f83 1
LittleBabyNothing Skrevet 19. februar 2020 Forfatter #70 Skrevet 19. februar 2020 hvor la jeg ut nummeret mitt? jeg skriver sånn at det skal være forståelig at ting er dyrere for enkelte. også mat. 1
HalldirV2 Skrevet 19. februar 2020 #71 Skrevet 19. februar 2020 På 17.2.2020 den 16.26, LittleBabyNothing skrev: ja jeg pleier å ha agurk eller paprika eller tomat på brødet i stedet for syltetøy. hvilken brød er billigst? Jeg kjøper energibrød? Hva kan jeg kjøpe uten at jeg får kjeft for å prioritere dårlig? jeg blir dårlig av havregrøt eller havredrikk fra tylle. minner meg om innvoller eller øyner. Har du prøvd å bake brød selv? Det sparer du penger på, og du kan velge selv hva du vil ha i brødet. 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #72 Skrevet 19. februar 2020 21 timer siden, LittleBabyNothing skrev: jeg har ikke engang råd til buss to ganger i uken til treningsklubben min. derfor sluttet jeg. Det virker ikke som du har det så lett her i livet TS, men jeg lurer fælt på en ting. Hva i farsken er det du bruker alle pengene dine på?? Anonymkode: 19b3d...f02
LittleBabyNothing Skrevet 19. februar 2020 Forfatter #73 Skrevet 19. februar 2020 husleie måned strøm annenhver måned kjøpte tv abonnement denne måned, må betale månedlig internett og mobil hver tredje måned, levde uten dette fra januar til september i fjor før tok jeg buss til trening to ganger i uken, det er 600 i måneden var medlem i treningsklubb og betalte kontigent i halvåret katt og dyrlegebesøk tannlege forrige måned så har jeg lyst på hudlege og hårsenteret har prøvd å kontakte meg og ønsker tannkjøtt operasjon men det er totalt utelukket så da er det viktig at jeg kjøper de litt dyere tannkremene og tannrens produktene på apotek slik jeg pleier solkrem bruker jeg hver dag liker å kjøpe billigklær, tilbehør, musikk og film på bruktbutikk, IKKE fretex. liker å handle bøker, godteri og cder på nett men det har jeg ikke gjort på lenge, spesielt cder. kjøpte to bøker på tilbud før jul. prøver å selge klær jeg kjøpte fra en vanskelig tid i livet mitt, feil jeg gjorde. det er det jeg kommer på nå 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #74 Skrevet 19. februar 2020 3 timer siden, LittleBabyNothing skrev: husleie måned strøm annenhver måned kjøpte tv abonnement denne måned, må betale månedlig internett og mobil hver tredje måned, levde uten dette fra januar til september i fjor før tok jeg buss til trening to ganger i uken, det er 600 i måneden var medlem i treningsklubb og betalte kontigent i halvåret katt og dyrlegebesøk tannlege forrige måned så har jeg lyst på hudlege og hårsenteret har prøvd å kontakte meg og ønsker tannkjøtt operasjon men det er totalt utelukket så da er det viktig at jeg kjøper de litt dyere tannkremene og tannrens produktene på apotek slik jeg pleier solkrem bruker jeg hver dag liker å kjøpe billigklær, tilbehør, musikk og film på bruktbutikk, IKKE fretex. liker å handle bøker, godteri og cder på nett men det har jeg ikke gjort på lenge, spesielt cder. kjøpte to bøker på tilbud før jul. prøver å selge klær jeg kjøpte fra en vanskelig tid i livet mitt, feil jeg gjorde. det er det jeg kommer på nå Hvorfor bruker du solkrem hver dag? Anonymkode: 19b3d...f02 2
LittleBabyNothing Skrevet 19. februar 2020 Forfatter #75 Skrevet 19. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor bruker du solkrem hver dag? Anonymkode: 19b3d...f02 for fuktighet til huden. jeg har sensitiv hud og bruker en uten parabener og parfyme. den har aloe vera i seg og det er godt på huden min.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2020 #76 Skrevet 19. februar 2020 5 minutter siden, LittleBabyNothing skrev: for fuktighet til huden. jeg har sensitiv hud og bruker en uten parabener og parfyme. den har aloe vera i seg og det er godt på huden min. Men... Det finnes egne fuktighetskremer for akkurat det? Anonymkode: 19b3d...f02 2
LittleBabyNothing Skrevet 19. februar 2020 Forfatter #77 Skrevet 19. februar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men... Det finnes egne fuktighetskremer for akkurat det? Anonymkode: 19b3d...f02 solkrem = fuktighet pluss UV beskyttelse og billigere enn det meste fra apoteket.
LittleBabyNothing Skrevet 20. februar 2020 Forfatter #78 Skrevet 20. februar 2020 hvordan faste å når jeg hater å drikke på tom mage. Blir kvalm og det skvulper. Blir slapp svimmel og greier ikke trene da.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2020 #79 Skrevet 20. februar 2020 Så lenge kunder er villig til å betale for varen, så forstår jeg godt hvorfor de øker prisene. Har sett altfor mange som ikke har peiling på hva pengene de bruker går til. De vet ikke hva en vare egentlig bør koste sånn hvis man sammenligner seg med andre land osv, og hva en vare kostet for 1 år siden. Jeg holder nøye tall på alle varene, og kjøper kun på gode tilbud. Spiser veldig godt og bruker ca det samme som for 10 år siden, selv om prisene var mye lavere på det tidspunktet. Kunnskap og planlegging er nøkkelen. De som taper på økte priser, er de som ikke har brukt noe tid på å sette seg inn i prisfellene. Anonymkode: 4f77d...22a 1
LittleBabyNothing Skrevet 20. februar 2020 Forfatter #80 Skrevet 20. februar 2020 (endret) 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge kunder er villig til å betale for varen, så forstår jeg godt hvorfor de øker prisene. Har sett altfor mange som ikke har peiling på hva pengene de bruker går til. De vet ikke hva en vare egentlig bør koste sånn hvis man sammenligner seg med andre land osv, og hva en vare kostet for 1 år siden. Jeg holder nøye tall på alle varene, og kjøper kun på gode tilbud. Spiser veldig godt og bruker ca det samme som for 10 år siden, selv om prisene var mye lavere på det tidspunktet. Kunnskap og planlegging er nøkkelen. De som taper på økte priser, er de som ikke har brukt noe tid på å sette seg inn i prisfellene. Anonymkode: 4f77d...22a Jeg har sluttet å kjøpe alpro og noen andre ting så langt i år. Det er kjipt, men jeg greier ikke å føye med prisøkningen lenger. Tolv kroner på fem år er voldsomt, og jeg blir ikke noe rikere. Nå må jeg spise mer middagsmat generelt. Det blir vanskelig, men jeg prøver. Sliter med enkelte smaker og har gjort meg selv kvalm med min egen matlaging før så derfor holder jeg meg til det samme. Endret 20. februar 2020 av LittleBabyNothing 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå