Gå til innhold

Ikke billig


Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er enkelte ting som også får meg til å brekke meg, og enkelte ting som er vanskelig å få ned, men skal ikke nevne det her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

mat er vanskelig for jeg vil ikke gå ned i vekt og miste mer muskler enn jeg gjorde i høst. 
 

jeg prøver trene 3-5 ganger i uken og da trenger jeg helst to måltider om dagen pluss frukt. Noen ganger spiser jeg bare ett ordentlig måltid; da blir jeg svimmel og treg. 

jeg kan ikke ha middag hver dag så da blir det enten ett måltid om dagen eller brød. middag prøver jeg ha tre ganger i uken, men det ender opp med en eller to eller ingen på grunn av sparsomhet.

 

Endret av LittleBabyNothing
Skrevet
På 4.2.2020 den 14.53, AnonymBruker skrev:

Så rart da at bygder i nærheten har joker og spar. Og de butikkene går så det suser. 

Hvorfor er det så selektivt og gjelder bare enkeltsteder? 

Det er myyye billigere på joker og spar, hvorfor kan de ta lav pris men ikke coop som er en større kjede som selger mer og til dyrere priser? 

Anonymkode: 1fb40...b33

SPAR er jo en av de dyrest butikkene 🤷‍♀️ det er heller ikkje coop sin feil at andre kjeder ikkje vil satse i bygda de. Har ikkje butikken forkjenelse må de legge ned. 

Anonymkode: 91294...49c

  • Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, LittleBabyNothing skrev:

mat er vanskelig for jeg vil ikke gå ned i vekt og miste mer muskler enn jeg gjorde i høst. 
 

jeg prøver trene 3-5 ganger i uken og da trenger jeg helst to måltider om dagen pluss frukt. Noen ganger spiser jeg bare ett ordentlig måltid; da blir jeg svimmel og treg. 

jeg kan ikke ha middag hver dag så da blir det enten ett måltid eller brød. middag prøver jeg ha tre ganger i uken, men det ender opp med en eller to eller ingen.

Kosten din høres fryktelig dårlig ut. Jeg vil anbefale å planlegge litt bedre og prioritere skikkelig mat.

Anonymkode: 7faca...9be

  • Liker 3
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kosten din høres fryktelig dårlig ut. Jeg vil anbefale å planlegge litt bedre og prioritere skikkelig mat.

Anonymkode: 7faca...9be

 

49 minutter siden, LittleBabyNothing skrev:

ja jeg pleier å ha agurk eller paprika eller tomat på brødet i stedet for syltetøy. hvilken brød er billigst? Jeg kjøper energibrød?

Hva kan jeg kjøpe uten at jeg får kjeft for å prioritere dårlig? 

jeg blir dårlig av havregrøt eller havredrikk fra tylle. minner meg om innvoller eller øyner.

 

Skrevet

jeg kjøper billigste pasta, bønner, linser, tomat. og påleggsalat til potet når jeg har råd. 

Hva skal jeg kjøpe som er billig? 

Det er dette jeg har råd til. 

Denne uken har jeg nok kun råd å kjøpe nytt brød. 

Skrevet
1 minutt siden, LittleBabyNothing skrev:

jeg kjøper billigste pasta, bønner, linser, tomat. og påleggsalat til potet når jeg har råd. 

Hva skal jeg kjøpe som er billig? 

Det er dette jeg har råd til. 

Denne uken har jeg nok kun råd å kjøpe nytt brød. 

For en time siden skrev du at du hadde null på konto. Du får ikke noe for null kroner. 

  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, LittleBabyNothing skrev:

 

 

Du må jo ha proteiner, særlig siden du trener. Du kan kanskje spise fiskeprodukter? Tunfisk, sei,makrell i tomat,  crabstiks...

Også er jo mye grønnsaker og bær i frossendisken billig. Hva med gryteretter, supper og ovnsbakte retter. Også kan du kjøpe tilbud og first price. Egg er også bra mat, samme er havregrøt (kan lages av vann). 

Anonymkode: 7faca...9be

Skrevet
21 minutter siden, Million skrev:

For en time siden skrev du at du hadde null på konto. Du får ikke noe for null kroner. 

ja på brukskonto, men jeg har kontanter fra flytte/garasjesalg i fjor sommer

Skrevet

Pålegges salat er jo ikke billig... Hvorfor kjøper du ikke first price skinke, amerikansk blanding og lager stekt ris. Hva med bondeomelett? Eller lager påleggsalat selv (blir billigere).

Anonymkode: 7faca...9be

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må jo ha proteiner, særlig siden du trener. Du kan kanskje spise fiskeprodukter? Tunfisk, sei,makrell i tomat,  crabstiks...

Også er jo mye grønnsaker og bær i frossendisken billig. Hva med gryteretter, supper og ovnsbakte retter. Også kan du kjøpe tilbud og first price. Egg er også bra mat, samme er havregrøt (kan lages av vann). 

Anonymkode: 7faca...9be

ja jeg liker laks og har røkt påleggslaks og prøver å spise en sånn i måneden. når jeg har åpnet posen må det jo spises fort opp tror jeg.

jeg kan prøve å se på tunfisk eller makrell i boks.

ja jeg kjøper etter tilbudene, men det kan være vanskelig når jeg går tom for epler og det er en periode de ikke har epler på tilbud.

jeg pleier kjøpe lapskausblanding og det er en og en halv middag for meg.

takk for svar.

Skrevet (endret)
6 minutter siden, LittleBabyNothing skrev:

ja på brukskonto, men jeg har kontanter fra flytte/garasjesalg i fjor sommer

Så skriv det da, ikke utgi deg for å være blakk når du i realiteten ikke er det.

Kjøp det du er vant til å kjøpe. Iflg. det du skriver, er du ganske nøysom og kjøper ikke så mye variert og liker egentlig veldig lite. Så dermed er det jo vanskelig å gi deg noen mattips, for antageligvis mener du at forslagene er for dyrt, eller liker det ikke.

Pasta og et par bokser knuste tomater, samt en pakke kjøttdeig. Til èn person kan du tyne kjøttdeigen og tomatsausen på boks til tre - fire middager. Men kok ny pasta hver dag, ikke varm opp den gamle. Det er skummelt å varme opp pasta og ris, det kan utvikle farlige bakterier i romtemperatur veldig fort. Så nykokt pasta hver dag, sausen kan du oppbevare i lukket boks i kjøleskapet og bare ta ut og varme èn porsjon pr dag.

Jeg elsker pasta og tomatsaus og kunne glatt spist det hver dag i ukesvis, så derfor foreslår jeg det :) 

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, Million skrev:

Så skriv det da, ikke utgi deg for å være blakk når du i realiteten ikke er det.

Kjøp det du er vant til å kjøpe. Iflg. det du skriver, er du ganske nøysom og kjøper ikke så mye variert og liker egentlig veldig lite. Så dermed er det jo vanskelig å gi deg noen mattips, for antageligvis mener du at forslagene er for dyrt, eller liker det ikke.

Pasta og et par knuste tomater på boks, samt en pakke kjøttdeig. Til en person kan du tyne kjøttdeigen og tomatsausen på boks til fire middager. Men kok ny pasta hver dag, ikke varm opp den gamle. Det er skummelt å varme opp pasta og ris, det kan utvikle farlige bakterier i romtemperatur veldig fort. Så nykokt pasta hver dag, sausen kan du oppbevare i lukket boks i kjøleskapet og bare ta ut og varme èn porsjon pr dag.

jeg skrev ikke at jeg er blakk. jeg skrev om kontoene mine.

jeg har spist romtemperert og restepasta mange ganger. 

så nå er jeg kanskje syk 

skal ikke gjør det igjen

Skrevet
2 minutter siden, Million said:

Så skriv det da, ikke utgi deg for å være blakk når du i realiteten ikke er det.

Kjøp det du er vant til å kjøpe. Iflg. det du skriver, er du ganske nøysom og kjøper ikke så mye variert og liker egentlig veldig lite. Så dermed er det jo vanskelig å gi deg noen mattips, for antageligvis mener du at forslagene er for dyrt, eller liker det ikke.

Pasta og et par knuste tomater på boks, samt en pakke kjøttdeig. Til en person kan du tyne kjøttdeigen og tomatsausen på boks til fire middager. Men kok ny pasta hver dag, ikke varm opp den gamle. Det er skummelt å varme opp pasta og ris, det kan utvikle farlige bakterier i romtemperatur veldig fort. Så nykokt pasta hver dag, sausen kan du oppbevare i lukket boks i kjøleskapet og bare ta ut og varme èn porsjon pr dag.

Det er ikke farlig å varme opp igjen kokt pasta eller ris. Ikke skrem folk til å kaste dette. Det går helt fint bare man ikke lar den kokte risen/pastaen stå ute i romtemperatur i timer.  Jeg koker alltid mer ris/pasta enn jeg trenger og varmer opp til senere middag. Bare å passe på å oppbevare i kjøleskap.

  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, LittleBabyNothing skrev:

ja jeg liker laks og har røkt påleggslaks og prøver å spise en sånn i måneden. når jeg har åpnet posen må det jo spises fort opp tror jeg.

jeg kan prøve å se på tunfisk eller makrell i boks.

ja jeg kjøper etter tilbudene, men det kan være vanskelig når jeg går tom for epler og det er en periode de ikke har epler på tilbud.

jeg pleier kjøpe lapskausblanding og det er en og en halv middag for meg.

takk for svar.

Du bør blande det med noe proteiner uansett. Du kan for eksempel potetmos (hjemmelaget) og ha amerikansk blanding og sprøstekt skinke oppå. Det er godt. Fiskepinner og fiskegrateng kan du ha sammen med grønnsakene. Jeg elsker å lage billig middag. I dag var det sommerkoteletter (30 kr kg, 6 stk) med rotgrønnsaker. Tror ikke det ble mer enn 50 kr og er nok til 2 middager for tre stykker. Har du fryser kan du jo handle stort og fryse ned. Det gjør vi med brød også.

Anonymkode: 7faca...9be

  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Muskath skrev:

Det er ikke farlig å varme opp igjen kokt pasta eller ris. Ikke skrem folk til å kaste dette. Det går helt fint bare man ikke lar den kokte risen/pastaen stå ute i romtemperatur i timer.  Jeg koker alltid mer ris/pasta enn jeg trenger og varmer opp til senere middag. Bare å passe på å oppbevare i kjøleskap.

Da får folk lese dette selv og avgjøre om de vil ta sjansen. Jeg gjør det ikke. Varmer aldri opp pasta eller ris.

https://forskning.no/forskeren-forteller-mat-mat-og-helse/sa-farlig-er-det-a-spise-ris-og-pasta-som-er-lagret-feil/733037

https://www.dagbladet.no/mat/professor-advarer---ikke-varm-opp-pastaen-fra-i-gar/69342943

Det tar bare fire til seks timer før det blir farlig. Fort gjort å glemme tiden, tenke at middagen var jo nettopp istad (og så er det egentlig allerede begynt å utvikle seg bakterier i maten), "så den kan jeg fint spare til i morgen og så sette restene inn i kjøleskapet.... og det funker ikke.

Så billig mat som pasta og ris hadde jeg ikke gidder å ta sjansen på å drive og varme opp.

Uansett er begge deler (både pasta og ris) så lett å porsjonere og koke riktige porsjoner av, at det skal litt til før man lager for mye når det bare er til seg selv. Litt vanskeligere å bedømme matlysten til 3-5 personer (en hel familie) kanskje,men lager man mat til seg selv bare, burde det fint gå an og la være og koke for mye så det blir til overs.

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør blande det med noe proteiner uansett. Du kan for eksempel potetmos (hjemmelaget) og ha amerikansk blanding og sprøstekt skinke oppå. Det er godt. Fiskepinner og fiskegrateng kan du ha sammen med grønnsakene. Jeg elsker å lage billig middag. I dag var det sommerkoteletter (30 kr kg, 6 stk) med rotgrønnsaker. Tror ikke det ble mer enn 50 kr og er nok til 2 middager for tre stykker. Har du fryser kan du jo handle stort og fryse ned. Det gjør vi med brød også.

Anonymkode: 7faca...9be

Ja jeg fryser brød og lapskaus og bakingen min. 

Jeg spiser fisk, men ikke kjøtt. Jeg sliter med treg mage når jeg spiser mye fett. 

Takk for at Million sa ifra om bakteriene.

Mine foreldre sa at maten skulle stå å kjøle seg ned på benken før den ble satt i kjøleskapet. Om den ble satt varm i kjøleskapet, da kom bakteriene. 

Derfor lot jeg restene stå med lokk over seg i en skål før jeg satt det inn.

Nå skal jeg sette det rett inn med en gang.

  • Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Million skrev:

Da får folk lese dette selv og avgjøre om de vil ta sjansen. Jeg gjør det ikke. Varmer aldri opp pasta eller ris.

https://forskning.no/forskeren-forteller-mat-mat-og-helse/sa-farlig-er-det-a-spise-ris-og-pasta-som-er-lagret-feil/733037

https://www.dagbladet.no/mat/professor-advarer---ikke-varm-opp-pastaen-fra-i-gar/69342943

Det tar bare fire til seks timer før det blir farlig. Fort gjort å glemme tiden, tenke at middagen var jo nettopp istad (og så er det egentlig allerede begynt å utvikle seg bakterier i maten), "så den kan jeg fint spare til i morgen og så sette restene inn i kjøleskapet.... og det funker ikke.

Så billig mat som pasta og ris hadde jeg ikke gidder å ta sjansen på å drive og varme opp.

Uansett er begge deler (både pasta og ris) så lett å porsjonere og koke riktige porsjoner av, at det skal litt til før man lager for mye når det bare er til seg selv. Litt vanskeligere å bedømme matlysten til 3-5 personer (en hel familie) kanskje,men lager man mat til seg selv bare, burde det fint gå an og la være og koke for mye så det blir til overs.

Altså, man må jo ha kokt pasta eller ris, om man skal lage pastasalat, rissalat eller stekt ris. Og dette er god og snerten restemat som smaker godt. 

Anonymkode: 7faca...9be

  • Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Altså, man må jo ha kokt pasta eller ris, om man skal lage pastasalat, rissalat eller stekt ris. Og dette er god og snerten restemat som smaker godt. 

Anonymkode: 7faca...9be

Altså, da koker man pastaen man skal ha i salaten og avkjøler den raskt under rennende, kaldt vann og setter den så direkte inn i kjøleskapet i en lukket beholder. Da er det trygt. Man setter den ikke på benken i romtemperatur i timesvis og lar den bli kald på den måten, og så går man og setter den i kjøleskapet "når man kommer på det en eller annen gang i løpet av dagen".

Rissalat har jeg aldri lagd, men jeg tipper det finnes måter å hurtigavkjøle ris på også, så den raskt kan settes i kjøleskap.

Skrevet
Akkurat nå, Million skrev:

Altså, da koker man pastaen man skal ha i salaten og avkjøler den raskt under rennende, kaldt vann og setter den så direkte inn i kjøleskapet i en lukket beholder. Da er det trygt. Man setter den ikke på benken i romtemperatur i timesvis og lar den bli kald på den måten, og så går man og setter den i kjøleskapet "når man kommer på det en eller annen gang i løpet av dagen".

Rissalat har jeg aldri lagd, men jeg tipper det finnes måter å hurtigavkjøle ris på også, så den raskt kan settes i kjøleskap.

Man lar jo ingenting stå timesvis på kjøkkenbenken, hverken mat eller utstyr. Man tar å flyttet over maten i passende beholdere og lar de stå fremme til du er ferdig å rydde og vaske etter middagen. Så rett inn i kjøleskapet uten lokk ( med en gang). Så det er ikke snakk om mange minuttene. 

Anonymkode: 7faca...9be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...