Gå til innhold

Ikke billig

Fremhevede innlegg

Skrevet
5 minutter siden, LittleBabyNothing skrev:

Kan noen svare meg på spørsmålet mitt? Hva er det man trenger?

Vann har ikke kalorier. Jeg liker å spise det samme. Og jeg sliter med å få i meg kalorier. Til middag liker jeg nesten kun poteter, ris, pasta, tomatsaus og eller laks.

Jeg liker ikke egg og det er høyt kolesterol i familien vår.

Siden du tydeligvis ikke gidder å søke det opp selv, værsegod: https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/kostradene-og-naeringsstoffer/kostrad-for-befolkningen

Anonymkode: 081ed...454

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du lurer på hva du trenger av ernæring så kan du sjekke helsedirektoratets kostanbefalinger. For de som tåler melk er det veldig bra fordi det er en god kilde til vitaminer og proteiner som er veldig bra for kroppen vår. Det er ikke mange ting i planteriket som er så næringsrikt i forhold til mengde. 

Det er bare lov å spise det staten anbefaler?

Ingen trenger tatoveringer

ingen trenger sydentur fjorten ganger i året

ingen trenger alkohol

folk trenger mat og drikke

ingen trenger egg ost eller kylling

Endret av LittleBabyNothing
  • Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden du tydeligvis ikke gidder å søke det opp selv, værsegod: https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/kostradene-og-naeringsstoffer/kostrad-for-befolkningen

har svart deg. og du har fortsatt ikke svart hva man trenger og hvorfor man ikke trenger melk om det er det man har drukket hver morgen i det siste halve tiåret.

Skrevet
8 minutter siden, LittleBabyNothing skrev:

Kan noen svare meg på spørsmålet mitt? Hva er det man trenger?

Vann har ikke kalorier. Jeg liker å spise det samme. Og jeg sliter med å få i meg kalorier. Til middag liker jeg nesten kun poteter, ris, pasta, tomatsaus og eller laks.

Jeg liker ikke egg og det er høyt kolesterol i familien vår.

Men kjære deg, det er et fritt land og ingen nekter deg å kjøpe alpro til over 30 kr literen om du foretrekker det! Poenget som ble kommunisert er at det er noe du velger. Du kunne valgt havremelk eller usøtet soyamelk, den sistnevnte koster 23 kroner literen og den første 18 kr om du kjøper rette merket. Den er vel å merke ikke like næringsrik som soyamelken. 

At matvareprisene har økt i januar er et faktum, priskrigen i desember er en av grunnene, men det er ikke mer synd i deg fordi du er mer selektiv enn andre. 

Anonymkode: 6606d...c4b

• Liker 3
Skrevet

En del matvarer fra dagligvarehandelen går opp i pris i rykk og napp. Noen går opp noen øre, andre noen få kroner, andre flere kroner sånn at man faktisk reagerer og merker det. Prior kyllingnuggets på Kiwi pleide jeg å kjøpe til sønnen min, da han likte å spise dem som lunsj eller etter skoletid. Plutselig gikk de opp 7 kr pr pakke!! I en smekk. Jeg måtte begrense innkjøpet av dem. De gikk opp fra rundt 25 til 32 kr. Nå tror jeg de koster enda litt til.

Det er dessverre ikke så mye vi får gjort med prisøkninger. De vil finne sted, enten vi liker det eller ei. Så spesialmelken din er dessverre dyrere nå.

Anonymkode: 1489f...d14

• Liker 2
Skrevet

Den koster 35 nok nå. Jeg er fattig. At du ikke synes det er synd bryr ikke meg. Jeg synes det er synd for nå tvinges jeg til å gå uten melk. Med mindre jeg finner erstatning. Det er lov å klage.

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En del matvarer fra dagligvarehandelen går opp i pris i rykk og napp. Noen går opp noen øre, andre noen få kroner, andre flere kroner sånn at man faktisk reagerer og merker det. Prior kyllingnuggets på Kiwi pleide jeg å kjøpe til sønnen min, da han likte å spise dem som lunsj eller etter skoletid. Plutselig gikk de opp 7 kr pr pakke!! I en smekk. Jeg måtte begrense innkjøpet av dem. De gikk opp fra rundt 25 til 32 kr. Nå tror jeg de koster enda litt til.

Det er dessverre ikke så mye vi får gjort med prisøkninger. De vil finne sted, enten vi liker det eller ei. Så spesialmelken din er dessverre dyrere nå.

Anonymkode: 1489f...d14

Takk for forklaring og bra svar. Jeg skjønner nå. Det er synd for jeg sliter med å finne mat jeg liker og tør ikke bruke penger på ting jeg ikke er kjent med.

Skrevet

Jeg kjøper vanlig sjokomelk. Pleide å ligge rundt 20 kr per liter. Etter sommeren ifjor var det plutselig 26 hos Rema, Kiwi og Extra så jeg begrenset innkjøp. Fra november fant jeg det hos alle 3 til 17 kroner. Og nå i midten av januar er det opp til 26 igjen. Matvarekjedene fungerer på samme måte som bensinkjempene. En av dem er juksing med pris. Jeg tviler på at meieri får så fryktelig mye.

I et lite land som Norge har et par familier klart å dele hele dagligvare mellom seg og ble milliardærer. Det er vi som betaler for gildet deres, men samtidig er de fleste forbrukere dumme. Vi hadde sjans å få en ekte aktør og konkurrent inn i landet og folk ville ikke handle der. Ja, Lidl. Tenker tilbake på de grønnsaker de hadde og hvor billig ift Norgesgruppe og Reitan. Nå koster en agurk som er knøttlite over 20 kroner. Heng deg heller opp i det og ikke havremelk.

Anonymkode: 0e621...966

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen trenger vegansk sjokomelk. Om Ts ikke tåler kumelk så koster en havredrikk på Coop obs 18 kr literen 

Anonymkode: 13345...a57

De tre timene å kjøre dit, pluss 150 i ferje, gjør det litt dyrt.

• 2 uker senere...
Skrevet

Nå har jeg null i brukskonto og sparekonto etter dyrlegen og strømregning har jeg ikke råd til å betale.  Havremelken er kvalmende med muslien så jeg spiser bare cornflakes til. Jeg har potet, men ingen tilbehør til den. Den eneste middagen jeg kan lage som blir god er tomatsaus og pasta. 

Jeg har alltid spart penger siden jeg var liten, men det hjelper ikke. 

Skrevet
On 2/4/2020 at 3:29 PM, LittleBabyNothing said:

Det er bare lov å spise det staten anbefaler?

Ingen trenger tatoveringer

ingen trenger sydentur fjorten ganger i året

ingen trenger alkohol

folk trenger mat og drikke

ingen trenger egg ost eller kylling

Jeg trenger egg, ost og kylling jo.

Skrevet (endret)

Nå har jeg hverken råd til å gå til hudlege, fått sett på hårtapet, kulene under huden min, fikset tannkjøttet mitt. Alle ting jeg sliter masse med. Spesielt huden min. Tannkjøttet blir dyrt uansett for det kan bare fikses i Oslo, i Norge. 

Jeg  er også redd jeg har hiv virus fordi jeg har symptomer og eller andre kjønnssykdommer fordi jeg fikk symptomer på det i fjor. 

Hvilken billig mat, typisk frokost mat kan jeg kjøpe?

Ris, bønner, pasta og tomat er billig middag og det har jeg. Men jeg sliter med frokost. Nå spiser jeg brød og smør og syltetøy noen dager. 

Skrevet
On 2/3/2020 at 8:52 PM, AnonymBruker said:

Er det normalt å drikke brystmelk fra ei ku? 

Anonymkode: 6291e...19a

Ja, det er normalt. Veldig mange gjør det, så det blir normen. Da er det normalt.

Skrevet
På 3.2.2020 den 20.59, AnonymBruker skrev:

Ingen trenger vegansk sjokomelk. Om Ts ikke tåler kumelk så koster en havredrikk på Coop obs 18 kr literen 

Anonymkode: 13345...a57

7 minutter siden, Muskath skrev:

Jeg trenger egg, ost og kylling jo.

Jasså, det er slik det er. Ene trengs, den andre får leve og dø uten

Skrevet
7 minutter siden, LittleBabyNothing said:

Nå har jeg hverken råd til å gå til hudlege, fått sett på hårtapet, kulene under huden min, fikset tannkjøttet mitt. Alle ting jeg sliter masse med. Spesielt huden min. Tannkjøttet blir dyrt uansett for det kan bare fikses i Oslo, i Norge. 

Jeg  er også redd jeg har hiv virus fordi jeg har symptomer og eller andre kjønnssykdommer fordi jeg fikk symptomer på det i fjor. 

Hvilken billig mat, typisk frokost mat kan jeg kjøpe?

Ris, bønner, pasta og tomat er billig middag og det har jeg. Men jeg sliter med frokost. Nå spiser jeg brød og smør og syltetøy noen dager. 

Havregrøt til frokost? Tør vel ikke foreslå egg. Brødskive med tomat.

Skrevet
Just now, LittleBabyNothing said:

Jasså, det er slik det er. Ene trengs, den andre får leve og dø uten

Ja. Trodde du at verden var rettferdig kanskje? Feil.

Skrevet (endret)
3 minutter siden, Muskath skrev:

Havregrøt til frokost? Tør vel ikke foreslå egg. Brødskive med tomat.

ja jeg pleier å ha agurk eller paprika eller tomat på brødet i stedet for syltetøy. hvilken brød er billigst? Jeg kjøper energibrød?

Hva kan jeg kjøpe uten at jeg får kjeft for å prioritere dårlig? 

jeg blir dårlig av havregrøt eller havredrikk fra tylle. minner meg om innvoller eller øyner.

Skrevet (endret)
3 minutter siden, LittleBabyNothing said:

ja jeg pleier å ha agurk eller paprika eller tomat på brødet i stedet for syltetøy. 

jeg blir dårlig av havregrøt eller havredrikk fra tylle. minner meg om innvoller eller øyner.

Kjøp sånne oppblåste «havrenøtter» da, eller puffet ris. Det er ikke dyrt. Spis det med litt syltetøy. Dessuten er det godt med ristet brød med bare smør på. 

Endret av Muskath
Skrevet
22 minutter siden, Muskath skrev:

Kjøp sånne oppblåste «havrenøtter» da, eller puffet ris. Det er ikke dyrt. Spis det med litt syltetøy.

jeg kjøper cornflakes. men jeg liker bare sjokolademelk på cornflakes eller musli. Jeg sliter med enkelte smaker pluss konsistens.

Skrevet
2 minutter siden, LittleBabyNothing said:

jeg kjøper cornflakes. men jeg liker bare sjokolademelk på cornflakes eller musli. Jeg sliter med enkelte smaker pluss konsistens.

Cornflakes kan spises rett fra esken, det er godt. Men skjønner at du har greier med mat. Ikke lett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...