Gå til innhold

For mye å be om vegetarisk alternativ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi får i ny og ne spandert lunsj på jobb. Som regel baguetter med diverse kjøttpålegg og ost. Da kjøtt på alle baguettene. Spurte sjefen om det var mulig å bestille noen med bare ost da eg ikke spise kjøtt. Fikk til svar at eg kunne jo bare plukke av det eg ikke liker. Det klarer eg rett og slett ikke, å spise noe som det har ligget kjøtt på en god stund. Spiser dermed medbrakt lunsj og har ikke brydd meg noe mer med det. Andre med allergier får tilpasset spandert lunsj. 

Er det urimelig å spørre igjen om vegetarisk alternativ? 

Anonymkode: 8c17d...394

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg sier til mitt barnet at du får bare plukke av det du ikke liker. Det samme gjelder voksne

Anonymkode: 171aa...009

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får som regel ikke allergivennlig lunsj, og jeg har allergi som jeg i grunn ikke har valgt selv i motsetning til vegetarkost. Det er uansett ikke verdens undergang å spise matpakken sin i stedet. 

Anonymkode: 81d87...ba3

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det p ikke spise kjøtt regnes som et livssyn, skal det tilpasses vegan/vegetar på lik linje som halal. Hvis de serverer halal skal de dermed også servere vegetar dersom du ber om det. Hvis ikke er det lite inkluderende. Jeg vet dette fordi jobben min ble dømt for nettopp dette.

Anonymkode: ca240...aac

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får som regel ikke allergivennlig lunsj, og jeg har allergi som jeg i grunn ikke har valgt selv i motsetning til vegetarkost. Det er uansett ikke verdens undergang å spise matpakken sin i stedet. 

Anonymkode: 81d87...ba3

Enig. Forskjell på allergier og selvvalgte dietter. 

Anonymkode: 19131...da3

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegetar bør ikke være for mye å be om, men mange folk lever i bakvendt land. Jeg er veganer og tar alltid med egen mat.

Anonymkode: 0fafb...93e

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om man ikke trenger å sammenlikne en selvvalgt diett og en medisinsk tilstand som allergi, er det ikke akkurat uvanlig å være vegetarianer eller veganer nå i 2020. Derfor mener jeg at det ikke er urimelig å be om et kjøttfritt alternativ.

På min jobb har vi alltid et vegansk alternativ, og ofte er det langt flere enn de som er veganere som velger dette. 

Anonymkode: 9618e...cf2

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen min har cøliaki. Likevel er det alltid brødmat når det er møter og sånt. Og han er så sensitiv at han ikke kan håndtere maten til de andre heller, så han spør om andre kan hjelpe ham å bære, sette ut og sånt når han det er han som egentlig har ansvaret for det. Når ikke det blir tatt hensyn til ham en gang, hvorfor finnes det folk som forventer at alle skal ta hensyn til deres selvvalgte kosthold? Jeg spiser selv et selvvalgt kosthold hvor denne brødmaten slettes ikke er inkludert, men det har aldri falt meg inn å kreve eller i det hele tatt forvente at det skal tas hensyn til meg. Jeg har spist roastbeef / skinke / egg og kastet resten noen ganger.

Anonymkode: 5c2eb...87d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjefen min har cøliaki. Likevel er det alltid brødmat når det er møter og sånt. Og han er så sensitiv at han ikke kan håndtere maten til de andre heller, så han spør om andre kan hjelpe ham å bære, sette ut og sånt når han det er han som egentlig har ansvaret for det. Når ikke det blir tatt hensyn til ham en gang, hvorfor finnes det folk som forventer at alle skal ta hensyn til deres selvvalgte kosthold? Jeg spiser selv et selvvalgt kosthold hvor denne brødmaten slettes ikke er inkludert, men det har aldri falt meg inn å kreve eller i det hele tatt forvente at det skal tas hensyn til meg. Jeg har spist roastbeef / skinke / egg og kastet resten noen ganger.

Anonymkode: 5c2eb...87d

Forskjell på å kaste vekk brød og å kaste vekk rester av et lik som man, som regel av etiske årsaker, velger å ikke konsumere.

Og - hvorfor er det slik at "x blir jo ikke tatt hensyn til, så da skal vi ikke ta hensyn til y heller"? Holdningen burde jo være å ta de hensyn som man kan. Det burde så klart være glutenfritt alternativ eller vegansk alternativ.. Det er ingen som av helsemessige, etiske eller religiøse årsaker MÅ ha kjøtt. Skjønner derfor ikke hvorfor det må være normen i utgangspunktet. Det er på tide å tenke litt nytt.

Anonymkode: c4901...5af

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Forskjell på å kaste vekk brød og å kaste vekk rester av et lik som man, som regel av etiske årsaker, velger å ikke konsumere.

Og - hvorfor er det slik at "x blir jo ikke tatt hensyn til, så da skal vi ikke ta hensyn til y heller"? Holdningen burde jo være å ta de hensyn som man kan. Det burde så klart være glutenfritt alternativ eller vegansk alternativ.. Det er ingen som av helsemessige, etiske eller religiøse årsaker MÅ ha kjøtt. Skjønner derfor ikke hvorfor det må være normen i utgangspunktet. Det er på tide å tenke litt nytt.

Anonymkode: c4901...5af

Ja, det er veldig smålig, kanskje typisk norsk tankegang? "Viss ikke jeg får, så får ikke du heller!" Mens de har et snurt ansiktsuttrykk. Kan se det for meg. 

Anonymkode: c3d26...03a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt ok å spørre om å få et vegetarisk alternativ, og det er jo ikke så vanskelig å la være å legge skinke på noen av baguettene. Men det er ikke noe du kan kreve. Så når sjefen sier nei, hadde jeg bare godtatt det. Hos oss blir det ofte servert noe mat når vi må jobbe på kvelden også. Noen ganger er det et vegetarisk alternativ, og andre ganger ikke. Når det bare er alternativer med kjøtt, spiser jeg noe annet, uten å lage noe mer styr rundt det. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg sier til mitt barnet at du får bare plukke av det du ikke liker. Det samme gjelder voksne

Anonymkode: 171aa...009

Det er ikke mye vegetarisk når det våte fra skinka ligger igjen på ost og baguett.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt burde de tilrettelegge for vegetar. Mange som har stått opp med feil bein her. Det koster mindre enn to kalorier å be om en baguette vegetar, så såpass bør de klare. 
 

Hilsen kjøttspiser

Anonymkode: 6b7c3...625

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke vegetarianer, synes ikke det er for mye å spørre om å få baguette med bare ost. 

Men du har spurt og fått nei. Ikke sp mye å gjøre med det. 

Høres ut dom du jobber på en mindre arbeidsplass. Hadde nok vært enklere om det var flere forskjellige preferanser. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster uendelig lite å legge inn en bagett uten skinke i bestillingen, og jeg synes det er helt målboland-fakter å være sta og ekskluderende på det. Jeg skjønner at det ikke er en menneskerett, men det er da lov å være raus og grei?

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Dævendøtte
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi får i ny og ne spandert lunsj på jobb. Som regel baguetter med diverse kjøttpålegg og ost. Da kjøtt på alle baguettene. Spurte sjefen om det var mulig å bestille noen med bare ost da eg ikke spise kjøtt. Fikk til svar at eg kunne jo bare plukke av det eg ikke liker. Det klarer eg rett og slett ikke, å spise noe som det har ligget kjøtt på en god stund. Spiser dermed medbrakt lunsj og har ikke brydd meg noe mer med det. Andre med allergier får tilpasset spandert lunsj. 

Er det urimelig å spørre igjen om vegetarisk alternativ? 

Anonymkode: 8c17d...394

Nei, det er overhodet ikke urimelig! Og jeg forstår deg godt, det er ræva gjort å ikke løfte en finger for å bestille en vegetarisk baguett til deg, ikke er det vanskelig og ikke er det dyrere. Er bare sjefen din som gjør seg vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg sier til mitt barnet at du får bare plukke av det du ikke liker. Det samme gjelder voksne

Anonymkode: 171aa...009

Jeg lager mat som alle liker jeg, å plukke av det man ikke liker er jo fullstendig unødvendig på alle måter. Sitte å plukke bort mat er ikke så koselig, og skal man kaste den da? Eller går alt i grisen? Som i moren til barnet? 

Så vanskelig er det ikke å lage et brød uten kjøttpålegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er så lett å endre, syns jeg det er helt innafor. Her er det jo bare snakk om å la være å legge skinka under/over osten og salaten. Hadde det vært snakk om å få et alternativ som medførte mer arbeid, er det derimot ikke innafor å be om dette pga selvvalgt kosthold. 

Anonymkode: db271...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får som regel ikke allergivennlig lunsj, og jeg har allergi som jeg i grunn ikke har valgt selv i motsetning til vegetarkost. Det er uansett ikke verdens undergang å spise matpakken sin i stedet. 

Anonymkode: 81d87...ba3

Selv er jeg sjef for mange ansatte, og kjøper jeg mat til oss, så blir all mat jeg kjøper vegetar og vegansk, alle spiser dette, enten de spiser kjøtt eller ikke hjemme. Og alle synes det smaker godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...